7 spôsobov, ako sa vyrovnať s konfliktom

Už ste sa niekedy dostali do konfliktu alebo ste boli na niekoho nahnevaní a nevedeli ste, ako ho vyriešiť? Zdravé a tvorivé riešenie konfliktov je základná zručnosť, ktorú si mnohí dospelí nevedia osvojiť. Či už ide o zmiernenie potenciálne škodlivých hádok s manželským partnerom, alebo o riešenie ťažkých problémov na pracovisku alebo v škole, niekoľko kľúčových rád vám pomôže vybaviť sa správnymi nástrojmi na riešenie konfliktov.

Otázka 1 zo 7:Ako si zachovať pokoj počas konfliktu?


Prijmite, že je normálne mať silné emócie. Pripravenosť na intenzívne pocity vám umožní niektoré z nich obísť: Namiesto toho, aby ste boli zaskočení, očakávate, že ich môžete mať. Emócie sa niekedy ľahšie zvládajú, ak vás úplne nezaskočia.[1]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Ak vás premáhajú emócie – najmä ak ste nahnevaní alebo úzkostliví – počkajte, kým sa opäť upokojíte, a až potom sa pokúste o tom hovoriť.[2]
    Zdroj experta
    Liana Georgoulis, PsyD
    Licencovaný psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
  • Aj keď je ťažké v zápale diskusie vychladnúť, môže byť užitočné povedať si niečo ako: „“Dobre, viem, že hádka s Robertom mi zvyčajne rozprúdi krv v žilách, takže sa pokúsim zostať pokojný. Nedovolím, aby moje emócie diktovali tón konverzácie. Počítajte do troch skôr, ako zareagujete na akékoľvek jeho vyjadrenia, najmä ak ich vnímam ako obvinenia.“‚


Snažte sa konflikt vyriešiť čo najskôr, aby ste sa vyhli úzkosti. Niektoré (malé) konflikty vyšumia a zaniknú, ak sa dostatočne dlho ignorujú; ale väčšina väčších konfliktov sa paradoxne zhorší, ak sa kategoricky ignorujú. Aj keď je riešenie konfliktov stresujúce, bude to ešte horšie, ak to budete odkladať. Zaviažte sa, že to vyriešite hneď, ako budete môcť.[3]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Pristupujte k situácii od začiatku čelom. Ak druhá osoba alebo osoby navrhnú rozhovor od srdca, prijmite ho. Ak sa vám druhá osoba zdá odťažitá, oslovte ju.


Pokúste sa Zvládnite svoj stres počas samotného konfliktu. Je normálne, že pri riešení konfliktu pociťujete určitú úzkosť alebo dokonca hnev. Toto je určite stresujúce. Ale hoci stres niekedy slúži veľmi dobrému účelu, pri hádke nie je príliš produktívny. Môže vyvolať hádavé, agresívne správanie, na chvíľu potlačiť racionálne myslenie a vyvolať obranné reakcie. Zvládaním stresu môžete, dúfajme, zmierniť tieto ďalšie reakcie.[4]

  • Zhlboka dýchajte, aby ste sa upokojili. Pomaly sa nadychujte nosom a vydychujte ústami.
  • Ťažký rozhovor môžete viesť aj v priestore, kde sa cítite príjemne. Ak sa potrebujete porozprávať s priateľom, skúste kaviareň, ktorá sa vám páči. Možno by ste mohli viesť zložitú pracovnú diskusiu v prestávke, aby ste boli na neutrálnej pôde. Vyberte si miesto, ktoré vám vyhovuje.

Otázka 2 zo 7:Ako riešite konflikty v práci?


Rozprávajte sa s druhou osobou. Hoci môže byť lákavé vyhnúť sa konfliktu, najlepšie je postaviť sa mu čelom. Požiadajte druhú osobu o rozhovor s vami a vyberte si čas a miesto, ktoré vám obom vyhovuje. Skúste sa stretnúť v neutrálnom priestore, napríklad v konferenčnej miestnosti alebo v spoločnom priestore.[5]

  • Používajte pokojný tón hlasu a počas celého rozhovoru zostaňte profesionálni. Skúste povedať niečo ako: „Veľmi by som chcel, aby sme tento problém vyriešili spoločne.“


Počúvať pozorne počúvajte druhú osobu. Príďte pripravení byť otvorení a objektívni. Vypočujte si sťažnosti druhej osoby, zamerajte sa na skutočne dôležité základné posolstvo a pokúste sa ho riešiť. To, že počúvate, môžete ukázať pomocou reči tela. Skúste: [6]

  • Prikývnutie hlavou, keď niečo povedia
  • Používanie výrazov tváre na prejavenie záujmu
  • Udržujte očný kontakt

Otázka 3 zo 7:Ako zvládate konflikty zamestnancov na pracovisku?


Buďte otvorení. Odložte všetky predsudky, ktoré máte o zamestnancoch, ktorí sú zapojení do konfliktu. Niekedy je to naozaj ťažké, ale je to dôležitá súčasť práce manažéra. Zamerajte sa skôr na daný konflikt než na svoje osobné názory na zúčastnených ľudí.[7]

  • Ak sa napríklad niektorí vaši zamestnanci hádajú o najlepšie kancelárske priestory, nezaoberajte sa tým, či sa vám jednoducho jeden páči viac ako druhý.


Rešpektujte jej odlišnosti. Pochopte, že niektorí ľudia si jednoducho nebudú rozumieť. Nevybočujte z cesty a nesnažte sa, aby sa z nich stali najlepší priatelia. Namiesto toho ich povzbuďte, aby sa k sebe správali profesionálne, a nechajte to tak.[8]

  • Ak problémy pretrvávajú, požiadajte personálne oddelenie, aby vám pomohlo konflikt zmierniť. Sú vyškolení v riešení konfliktov.
  • Ak ste manažér ľudských zdrojov, ktorý má problémy so zvládnutím konfliktu, najlepšie bude, ak sa spoľahnete na usmernenia vašej spoločnosti. Dodržiavanie protokolu vám pomôže zistiť, čo máte robiť. Ak vám táto metóda nefunguje, obráťte sa o pomoc na dôveryhodného kolegu alebo nadriadeného. Hovorte s nimi o probléme, ktorý máte, a požiadajte ich o radu.

Otázka 4 zo 7:Akú reč tela by som mal používať počas stresujúceho rozhovoru?


Zachovajte si otvorený postoj. Väčšina konfliktov je sprostredkovaná prostredníctvom jazyka, ale to neznamená, že jediné, čomu musíte venovať pozornosť, je formulácia vašich slov – ktoré sú mimochodom dôležité. Pri diskusii zachovajte priateľský postoj.[9]

  • Nehrbte sa, neseďte so skríženými rukami ani sa neotáčajte na druhú stranu. Nežmýkajte sa s niečím, akoby ste sa nudili. Sedieť alebo stáť s ramenami vzadu, rukami po stranách a vždy otočenými tvárou k účastníkovi.


Udržujte očný kontakt s druhou osobou. Ukážte im, že vás zaujíma, čo hovoria, tým, že budete pozorní a v tvári sa vám bude zračiť záujem. Nepozerajte sa však na nich agresívne. Je v poriadku normálne žmurkať a občas aj odvrátiť pohľad. Ide len o to, aby ste im dali najavo, že venujete pozornosť tomu, čo hovoria.[10]

Otázka 5 zo 7:Aké zručnosti potrebujem na vyriešenie konfliktu?


Odolajte nutkaniu príliš generalizovať. Prílišné zovšeobecňovanie môže byť škodlivé, pretože môže druhú osobu postaviť do defenzívy. Keď hovoríte o tom, čo vás trápi, snažte sa byť naozaj konkrétni. To vám uľahčí nájsť riešenie.[11]

  • Namiesto toho, aby ste povedali „Ty vždy odrezať a nikdy nechajte ma dokončiť moju vetu,“ skúste zvoliť diplomatickejšie „Prosím, neprerušujte ma; nechal som vás dohovoriť a ocenil by som rovnakú zdvorilosť.“


Používajte výroky „ja“ namiesto výrokov „ty“. Tým dosiahnete dve veci. Po prvé, problém sa tak nebude týkať ich a bude sa týkať viac vás, čo ich s menšou pravdepodobnosťou postaví do defenzívy. Po druhé, pomáha to lepšie vysvetliť situáciu a umožňuje druhej osobe pochopiť, z čoho vychádzate.[12]
Dôveryhodný zdroj
Centrum pre zdravie a rozvoj komunity Kansaskej univerzity
Komunitné výskumné centrum zamerané na podporu rozvoja a vzdelávania v oblasti verejného zdravia
Prejsť na zdroj

  • Príklad dobrého vyhlásenia „ja“ môže vyzerať takto: „Cítim sa ponížený, keď ma žiadaš, aby som takto umyl riad, pretože som strávil lepšiu polovicu dňa prípravou dobrého jedla pre nás a ocenil by som od teba nejaké uznanie.“


Urobte z riešenia prioritu. Keď sa snažíte vyriešiť nejaký problém, môžete byť naozaj investovaní do toho, aby ste mali pravdu. Je to normálne, najmä ak ste v správnej situácii. Ak však naozaj chcete veci vyriešiť, dospieť k riešeniu by malo byť vaším hlavným cieľom, aj keby ste mali prehltnúť svoju hrdosť.[13]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Možno budete musieť urobiť kompromis, ale to môže byť dobré.

Otázka 6
Otázka č. 6 zo 7:Ako riešite konflikty vo vašom vzťahu?


Zachovajte pokoj a rešpekt. Ak budete reagovať týmto spôsobom, je oveľa pravdepodobnejšie, že aj váš partner zostane na úrovni. Ak je to potrebné, zhlboka sa nadýchnite, ale snažte sa zachovať stabilný tón hlasu a vyhnite sa tomu, aby ste hovorili zraňujúce veci. Je to obzvlášť ťažké, keď riešite problém s niekým, koho milujete, ale je to naozaj užitočné[14]
Dôveryhodný zdroj
Centrum pre zdravie a rozvoj komunity na Kansaskej univerzite
Komunitné výskumné centrum zamerané na podporu rozvoja a vzdelávania v oblasti verejného zdravia
Prejsť na zdroj

  • Vyhnite sa napríklad niečomu takému ako: „Neznášam, keď si takýto! Nechcem sa s tebou vôbec zaoberať!“ Namiesto toho skúste: „Mám pocit, že máme problém s komunikáciou. Môžeme začať tento rozhovor znova? Budem pokojnejší.“


Buďte otvorení namiesto unáhlených záverov. Aj keď máte pocit, že rozumiete tomu, čo daná osoba hovorí a z čoho vychádza, nechajte ju, aby to povedala sama. Pre katarziu aj komunikáciu je dôležité, aby mali pocit, že sú v tomto rozhovore rovnako dôležití.[15]

  • Namiesto toho, aby ste predpokladali, že váš partner sa vždy vracia domov neskoro, pretože sa o vás nestará, skúste sa spýtať: „Je v práci všetko v poriadku?? Všimol som si, že chodíš domov naozaj neskoro.“


Prijmite zodpovednosť za svoju úlohu v konflikte. Keď sa vám s niekým nedarí, je ľahké obviňovať ho zo všetkých problémov. Aj keď je to ich chyba, pokúste sa na veci pozrieť z ich pohľadu. Oni to pravdepodobne vidia inak, takže prevezmite zodpovednosť za svoju časť konfliktu.[16]

  • Možno sa s partnerom hádate o to, kto urobí viac práce v domácnosti. Aj keď máte pocit, že väčšinu robíte vy, navrhnite vytvoriť kalendár povinností alebo nájsť iný spôsob, ako si povinnosti rozdeliť.

Otázka 7
Otázka č. 7 zo 7:Ako znížite napätie počas konfliktu?


Ukážte, že ste otvorení kompromisu. Odhoďte myšlienku, že dostanete úplne to, čo chcete, bez toho, aby ste museli niečo obetovať. To sa pravdepodobne nestane. Budete musieť pristúpiť na kompromis a chcete ukázať, že vám na druhej osobe záleží, a nie preto, že viete, že vás k tomu niekto núti. Jedno gesto pochádza z dobrého miesta, druhé z nie až tak dobrého miesta. Niekoľko vecí, ktoré treba mať na pamäti, keď robíte kompromis:[17]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Nedostatočne sľubujte, príliš veľa plňte. Je to mantra manažéra, ale môže to byť aj vaša mantra. Nesľubujte druhej osobe celý svet len preto, že máte konfliktu plné zuby a chcete ho rýchlo vyriešiť. Sľúbte druhej osobe o niečo menej, ako si myslíte, že môžete splniť – buďte realistickí – a potom ju ohromte tým, že prekonáte jej očakávania.
  • Netrestajte ich po tom, čo ste dosiahli kompromis. Zámerne nerobte zle to, čo ste si povedali, že urobíte, pretože v kompromis naozaj neveríte. To len predĺži konflikt.


Použitie bezpečného humoru na uľahčenie situácie. Po tom, čo sa emócie rozprúdia a všetky logické argumenty otupia vašu schopnosť jasne myslieť, môže trocha humoru skutočne zmierniť napätie medzi dvoma ľuďmi. Skúste mierne sebakritický vtip, aby ste druhej osobe ukázali, že nie ste takí vznešení a mocní. A nezabudnite sa smiať s druhým človekom, nie na ňom, aby ste dosiahli najlepšie výsledky.[18]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj


  • Odstúpte od všetkého, ak ste príliš zaujatí momentom. Veľa párov si napríklad dáva 20-minútovú prestávku na schladenie, počas ktorej nechajú svoje emócie a stres upokojiť, kým začnú riešiť problém. Mnohým ľuďom to uľahčuje komunikáciu. Niekedy stačí len trochu vlastného nadhľadu nad situáciou, aby sme videli les od stromov.

    • Spýtajte sa sami seba – ako dôležitá je táto vec, o ktorej sa hádame? Je to niečo, čo vo veľkom meradle ovplyvní alebo zničí môj vzťah s touto osobou, alebo je to niečo, čo môžem nechať voľne plynúť?
    • Spýtajte sa sami seba – môžete s touto situáciou niečo urobiť? Niekedy sa hneváme na problémy, nad ktorými iní ľudia nemajú kontrolu.
  • Odkazy