Ako blokovať volejbal

Blokovanie vo volejbale je jednou z najmenej naučených, ale najdôležitejších zručností. Je to prvá obranná línia proti útokom súperovho tímu a vytvára menej ihriska na pokrytie zadnej obrany. Dodržiavaním niekoľkých krokov sa môžete stať skvelým blokárom vo volejbale.

Časť 1 z 3:Dostať sa do pripravenej pozície

Buďte vždy pripravení. Načasovanie je jedným z najdôležitejších aspektov pri blokovaní; zlomok sekundy môže byť rozdielom medzi vypichnutím súperovho útoku a úplným stratením lopty. Byť v pripravenej pozícii vám umožní efektívnejší pohyb pri pokuse o blok.[1]

Postavte sa s nohami na šírku ramien rovno k sieti. Udržiavanie správnej vzdialenosti nôh od seba vám pomôže pri práci s nohami, čo je ďalší dôležitý aspekt blokovania. S ramenami a bokmi kolmo k sieti budete môcť rýchlejšie vyskočiť rovno hore.[2]

Majte pokrčené kolená. Udržiavanie pokrčených kolien je dôležitou súčasťou pripravenej pozície. Tým, že máte pokrčené kolená, ste pripravení okamžite vyskočiť, namiesto toho, aby ste sa museli znížiť a potom vyskočiť pre blok.[3]
Dávajte pozor, aby ste pri čakaní na blokovanie nezleniveli a nestáli rovno.

Ruky držte vysoko. Ruky držte vysoko s lakťami približne vo výške ramien. To tiež skracuje čas potrebný na to, aby ste zdvihli ruky na blokovanie. Ak začnú po vašich bokoch, potom musia prejsť oveľa väčšiu vzdialenosť, aby sa dostali vysoko do vzduchu.

Majte dlane otočené k sieti. Tým sa dostanú do správneho uhla na blokovanie a opäť sa skráti čas potrebný na zaujatie pozície rukami, vďaka čomu budete rýchlejší blokátor.[4]

Zostaňte na vzdialenosť pol paže od siete. Ak sa pri pokuse o blok dotknete siete, dostanete priestupok. Nechajte si dostatočný priestor medzi telom a sieťou, aby ste sa jej náhodou nedotkli.[5]

2. časť z 3:Používanie správnej techniky

Naučte sa správne načasovanie. Sledujte loptu predtým, ako sa dostane k podávajúcemu, a potom sledujte podávajúceho. Po sledovaní podávača sledujte loptu a sledujte úderníka. Sledovanie celej sekvencie, a nie len úderu alebo lopty, vám pomôže pripraviť najlepší blok.

  • Pozorujte nastavovača na niekoľko záchytných bodov. Ak je podanie na nahrávača v určitej polohe alebo uhle, potom to môže obmedziť možnosti nahrávača pri podaní. Môžete tiež sledovať, kam sú naklonené ramená podávajúceho alebo kam sa pozerá, aby ste zistili, kam plánuje loptu nastaviť.
  • Sledujte loptičku hneď po sete, aby ste si mohli pomôcť pri tvorbe stratégie bloku. Ak je loptička po podaní ďaleko od siete, podávajúci pravdepodobne nemôže udrieť rovno dole a bude mu trvať dlhšie, kým sa dostane do pozície. Budete musieť mierne oddialiť svoj výskok a dosiahnuť vysoko, aby ste zablokovali strelu. Ak je set blízko siete, potom by ste mali pri pokuse o blok dosiahnuť maximálny prienik. Ak je súprava veľmi nízko, potom budete musieť rýchlejšie vyskočiť na blok, pretože loptičku zasiahne rýchlejšie.
  • Sledujte zasahujúceho hráča a hľadajte rôzne indície. Sledujte uhol nábehu, aby ste videli, kam sa máte postaviť, keď sa pripravujete na blok. Ak sa ramená a horná časť tela zasiahnutého hráča otáčajú, potom sa môže pripravovať na zásah naprieč telom. Ak im klesne rameno alebo lakeť, potom sa môžu pripravovať na strelu.
  • Vyskočte vpravo, keď sa úderník dostáva do kontaktu s loptičkou. Možno sa budete musieť trochu prispôsobiť v závislosti od polohy lopty a konkrétneho úderníka.

Komunikujte so spoluhráčmi. Väčšina tímov určí jednu osobu (zvyčajne stredného blokára) ako kapitána blokovania, ktorý pomáha pri komunikácii týkajúcej sa blokovania. Budú koordinovať ostatných blokárov, aby pripravili najlepšiu stratégiu blokovania.

  • Je dôležité sledovať nahrávačov a podávača, pretože sú to ľudia, na ktorých bude musieť vaša obrana reagovať pri pokuse o blokovanie.
  • Je užitočné, aby blokári pred podaním zavolali na miesto podávača a na to, kto sú úderníci, a pripravili tak svoj tím na obranu.

Používajte správnu prácu s nohami. Je dôležité rýchlo sa pohybovať na nohách, aby ste sa dostali telom pred rameno útočníka, ktorý udiera, a mohli tak vykonať blok. Existujú dva vzory práce nôh, ktoré sa dajú použiť na rýchle dosiahnutie správnej pozície: bočný krok a krížny krok.

  • Bočný úkrok sa používa, keď je úderník vo vzdialenosti 3 – 5 stôp (0.91-1.5 m) z vás. Urobte jeden krok nohou, ktorá je najbližšie k odpalujúcemu, a potom ju nasledujte druhou nohou tak, aby boli opäť na šírku ramien. Pri bočnom úkroku držte boky a ramená v jednej rovine so sieťou. Ak vám trvá viac ako dva kroky, kým sa dostanete k úderu, mali by ste radšej použiť krížny krok.
  • Krížny krok sa používa vtedy, keď potrebujete pokryť väčší priestor, napríklad ak je hitter vzdialený viac ako 5 stôp (1.5 m) (1.5 m) od vás. Najskôr vykročte nohou, ktorá je najbližšie k hráčovi, a potom prekrížte druhú nohu pred telom. Hoci sa vaše boky môžu počas krížneho kroku nakláňať smerom k úderníkovi, vaše ramená by mali zostať kolmo k sieti. Znovu vykročte nohou, ktorá je najbližšie k úderníkovi, aby ste vrátili nohy na šírku ramien a opäť vyrovnali boky k sieti.

Vyskočte rovno hore. Postavte sa priamo pred rameno úderníka a vyskočte priamo hore, aby ste sa pokúsili o blok. Pred výskokom sa uistite, že ste v rovnováhe, a vyskočte v rovnakom čase, ako sa úderník dotkne lopty.

Ruky nakloňte dovnútra, akoby ste chytali loptu. Vaše ruky by mali byť pri blokovaní blízko pri sebe (približne 4-6 palcov alebo 10-15 cm medzi nimi) a naklonené dovnútra. Tým nasmerujete blok späť dolu do súperovho ihriska a znížite šancu na odvrátenie podania od vašich ostatných obrancov. Držte ruky pri sebe, aby sa lopta nedostala medzi ne.

  • Nechcete, aby vaše ruky tvorili rovnú plochu, inak sa od nich lopta môže odraziť do rôznych smerov.
  • Ak sa nachádzate blízko okraja ihriska, nachyľte vonkajšie rameno a ruku dovnútra, aby v prípade odrazenia strely išla do ihriska, a nie za čiary.
  • Ak ste nižší hráč a nemôžete preniknúť na druhú stranu alebo nemôžete preniknúť z iného dôvodu, držte ruky v uhle dozadu. Tým sa snažíte spomaliť loptu prostredníctvom dotykov pre obrancov, a nie ju blokovať.

Prsty majte široko roztiahnuté a uvoľnené, ale rovné. Ak ich budete mať roztiahnuté, vytvoríte väčšiu plochu, ktorej sa lopta dotkne, a prsty budú o niečo mäkšie, takže nedôjde k väčším priehybom. Veľké odskoky môžu ostatným obrancom sťažiť prístup k lopte.

  • Ak budete mať prsty napnuté, ohnuté a tuhé, znemožníte tým smerovanie loptičky. Lopta sa často krát odrazí mimo ihriska, aj keď je zablokovaná. Chcete, aby boli rovné a silné bez prílišnej strnulosti.

Udržujte zápästia v pevnej polohe. Budete musieť mať zápästia pevné, aby ste mohli pracovať proti tvrdému hrotu. Dávajte si pozor na zápästia, pretože ak ich nebudete udržiavať v pevnej polohe, môžu vás bolieť alebo sa zraniť.

Umiestnite svoje ruky pod uhlom nad sieť. Ruky by mali byť rovné a mali by ísť čo najďalej nad sieť. Takto sa dostanete bližšie k lopte. Aj keď touto technikou stratíte trochu výšky, dôležitejšie je preniknúť na druhú stranu ihriska ako mať ďalšiu výšku. Takto sa lopta odrazí späť do súperovho ihriska a nie iným smerom.

  • Dbajte na to, aby ste pri tom nevytláčali boky dopredu. Horná časť tela by mala byť skôr naklonená dopredu s napnutými brušnými svalmi, aby ste ťahali hornú časť tela smerom k úderníkovi.
  • Ak ste menší blokátor, mali by ste mať ruky radšej vzpriamené a prsty mierne naklonené dozadu. Toto funguje aj vtedy, ak ste sa oneskorili a nemôžete preniknúť na druhú stranu.

Časť 3 z 3: Tréning blokovania

Pracujte na svojich skokanských schopnostiach. Výška, dĺžka rúk a skokanské schopnosti môžu výrazne pomôcť pri blokovaní vo volejbale. Svoju výšku nemôžete zmeniť, ale môžete trénovať svoje skokanské schopnosti, napríklad cvičením drepov, zdvihov lýtok alebo silovým tréningom. Trénujte skok vo svojej maximálnej výške, aby ste zvýšili svoje skokanské schopnosti.

Precvičujte si prácu nohou. Rýchle nohy sú základným aspektom každého blokéra. Hry môžu prebiehať veľmi rýchlo a zahŕňajú aj návnady, ktoré vás majú rozptýliť. Precvičte si bočný a krížny krok.

  • Bočný úkrok sa používa, keď je útočník blízko. Urobte jeden krok nohou, ktorá je najbližšie k útočníkovi, a potom ju nasledujte druhou nohou tak, aby boli opäť od seba na šírku ramien. Pri bočnom úkroku majte boky a ramená v jednej rovine so sieťou. Precvičujte si tento krok do strany a späť pred sieťou, pričom nohy musia byť čo najľahšie a najrýchlejšie.
  • Krížny krok sa používa, keď potrebujete pokryť väčší priestor. Najskôr vykročte nohou, ktorá je najbližšie k úderu, a potom prekrížte druhú nohu pred telom. Hoci sa vaše boky môžu počas krížneho kroku nakláňať smerom k úderníkovi, vaše ramená by mali zostať kolmo k sieti. Znovu vykročte nohou, ktorá je najbližšie k úderu, aby ste vrátili nohy späť na šírku ramien a opäť vyrovnali boky k sieti. Cvičte tento krok bokom tam a späť pred sieťou, pričom nohy majte čo najľahšie a najrýchlejšie.
  • Cvičte nácvik postavenia rúk a paží. Nechajte asistenta podržať loptu na opačnej strane siete. Vyskočte, chyťte loptu a vráťte ju späť na svoju stranu. Vaše ruky a paže by mali byť ohnuté nad sieťou, ale nemali by sa dotýkať siete. Precvičíte si tak správnu polohu rúk a ramien pri bloku. .

    • Lopta by mala byť čo najďalej na druhej strane, aby vám pomohla trénovať vaše zručnosti.
    • Pri blokovaní by ste nikdy nemali držať ruky rovno hore, ale radšej ich mierne ohnúť dopredu nad sieť. Toto cvičenie napodobní správnu techniku pri blokovaní.
    • Ruky by mali byť pri chytaní lopty vedľa seba, čo je správna technika pri blokovaní.
    • Na posunutie tréningu by mal asistent posúvať loptu doprava a doľava, aby vám pomohol nacvičiť blokovanie rôznych druhov úderov, ako sú úhlové údery a údery po čiare.
  • Odkazy