Ako byť asertívny bez toho, aby ste boli agresívny: 12 krokov

Byť asertívny je konštruktívny spôsob, ako jednať s ťažkými ľuďmi, dosiahnuť svoje ciele a vyriešiť problém. Či už ide o komunikáciu s kolegom alebo priateľom, sebavedomá a priama komunikácia vám môže pomôcť získať to, čo potrebujete. Asertivita sa líši od agresivity, pretože asertivita zahŕňa konštruktívny a zdvorilý postoj. Agresívne správanie zahŕňa hovorenie skôr, ako si to premyslíte, urážanie ľudí a nepočúvanie toho, čo ostatní potrebujú. Buďte asertívni a nie agresívni, aby ste svoje problémy riešili dekompresiou zo stresovej situácie, správnou komunikáciou a pochopením pohľadu druhých.

Asertivita Cheat Sheets


Tipy a triky pre asertivitu

Podpora wikiHow a odomknúť všetky vzorky.


Ukážky asertívnych odpovedí

Podporte wikiHow a odomknúť všetky ukážky.

Časť 1 z 3:Chvíľa na zamyslenie


Zhlboka sa nadýchni a usmej sa. Tým, že sa na chvíľu nadýchnete a usmejete, nielenže predídete unáhlenému a agresívnemu konaniu, ale v mozgu sa vám uvoľnia endorfíny.[1]

  • Endorfíny sa uvoľňujú, keď sa usmievate, pretože váš mozog bol vycvičený rozpoznať tieto svalové pohyby ako pozitívne. Endorfíny spolu so serotonínom udržujú vašu náladu v dobrom stave a stabilnú.
  • Dýchanie a úsmev tiež zmierňujú stres, pretože znižujú hladinu kortizolu, čo je stresový hormón.


Niekoľko minút meditujte. Meditáciu nemusíte vykonávať tak, že budete sedieť na zemi so skríženými nohami. Môžete to urobiť tak, že sa pôjdete prejsť alebo si nájdete pokojné miesto, kde budete sami. Môžete dokonca použiť aplikácie v smartfóne, ktoré vám pomôžu načasovať si meditáciu alebo vás prevedú meditáciou so sprievodcom.[2]

  • Či už ste v kancelárskom prostredí alebo v spoločenskej situácii, vždy sa môžete na niekoľko minút vymaniť zo stresujúcej situácie.
  • Meditácia a niekoľkominútové vyčistenie mysle vám pomôže sformulovať pozitívny plán činnosti, v ktorom môžete byť asertívni.
  • unáhlené konanie bez rozmyslu môže spôsobiť, že budete agresívni a nezrelí.
  • Skúste si sadnúť a položiť si obe ruky na brucho. Niekoľkokrát sa naplno nadýchnite. Cíťte, ako sa vám pri nádychu dvíha žalúdok a pri výdychu klesá.
  • Dýchajte nosom a dlho, pokojne sa nadychujte.


Pripomeňte si, že na vašom názore záleží. Máte právo cítiť sa tak, ako sa cítite. Ste tiež schopní sebavedomo a s rešpektom vyjadriť svoj názor. [3]

  • Povzbudenie sa môže znieť hlúpo, ale môže vám pomôcť zvýšiť sebadôveru a sebavedomo a stručne vyjadriť to, čo potrebujete.
  • Ak sa pokúsite niekoho konfrontovať bez toho, aby ste mali čas vychladnúť, je pravdepodobnejšie, že sa budete správať agresívne. Agresívne správanie znamená niekoho zastrašovať namiesto toho, aby ste spoločne hľadali riešenie.


Pochopte, že nemôžete kontrolovať konanie a pocity druhých. Môžete kontrolovať len to, ako sa správate a cítite. Byť asertívny znamená zamerať sa na to, ako riešite situácie.

  • Hoci vaším cieľom môže byť prinútiť niekoho, aby zmenil svoje správanie určitým spôsobom, nemôžete tejto osobe vnútiť svoju vôľu. Všetko, čo môžete urobiť, je oznámiť, čo potrebujete a ako sa cítite.
  • Agresívne správanie zahŕňa snahu presadiť svoju vôľu a prinútiť osobu, aby sa zmenila, aby získala to, čo chcete. Asertívne správanie zahŕňa zachovanie chladnej hlavy a riešenie toho, ako sa cítite a správate.

2. časť z 3:Diplomatické správanie


Predtým, ako začnete hovoriť, si to dôkladne premyslite. Aj napriek tomu, že ste si vzali niekoľko chvíľ na dekompresiu a upokojenie, môžete sa počas rozhovoru rozohniť. Preto nezabudnite vždy pred vyjadrením na chvíľu odísť.[4]
Odborný zdroj
Maya Diamond, MA
Magisterské štúdium somatickej psychológie & Vzťahový kouč
Rozhovor s odborníkom. 17. januára 2019.

  • Predtým, ako začnete hovoriť, môžete sa uistiť, že si dávate na chvíľu pauzu tým, že pozorne počúvate, čo druhá osoba hovorí.
  • Neprerušujte druhú osobu. Predtým, ako začnete hovoriť, počkajte, kým táto osoba dohovorí.
  • Byť asertívny znamená skutočne počúvať a porozumieť, aby ste mohli vyjadriť, čo potrebujete.
  • Byť agresívny znamená prerušovať druhú osobu a hovoriť nad ňou.


Vyslovte asertívnu požiadavku alebo vyhlásenie. Nájdite si chvíľu na rozhovor s osobou alebo osobami, s ktorými jednáte, a precvičte si priamu komunikáciu.

  • Priama, asertívna komunikácia zahŕňa pochopenie toho, z čoho druhá osoba vychádza, a vyjadrenie vášho zmluvného názoru bez obviňovania.
  • Používajte výroky typu „cítim“. Namiesto obviňovania druhej osoby slovami „to si urobila ty“ alebo „tvoje správanie je“ vyjadrite, ako sa vďaka jej konaniu cítite.


Používajte konkrétne deklaratívne výroky. Deklaratívne výroky vám pomôžu vytvoriť jasný obraz situácie. A keď po nich nasleduje vyhlásenie „cítim“, môže to byť účinný a asertívny spôsob, ako začať riešiť problém.

  • Namiesto toho, aby ste povedali niečo ako „Vždy ma sklamete“ alebo „Myslíte si, že ste lepší ako ja, pretože robíte viac práce mimo pracovnej doby“?“ Použite vyhlásenie, ktoré je podobné tomu, čo ste si mohli prečítať v novinovom článku. Malo by byť vecné a konkrétne.
  • „Zmeškal si posledné tri termíny,“ alebo „Tento týždeň si tri dni prišiel o desať minút neskôr,“ je ťažšie argumentovať.


Sebereflexia a vcítenie sa do druhej osoby. Teraz, keď ste jasne vyjadrili svoje pocity v danej situácii, sa na chvíľu zamyslite a pokúste sa vcítiť do druhej osoby. Dajte im príležitosť prezentovať svoje názory na situáciu a vypočujte si ich s otvorenou mysľou a srdcom.

  • Využite svoje vlastné skúsenosti a pokúste sa nájsť paralelu k súčasnej situácii. Pravdepodobne ste už v istom zmysle boli v koži druhej osoby. Ako ste reagovali alebo sa cítili, keď ste boli na druhej strane?
  • Pokúste sa spojiť s touto druhou osobou prostredníctvom vašich spoločných emócií alebo skúseností.
  • Ak môžete, pokúste sa zapojiť trochu humoru. Humor je skvelý spôsob, ako prelomiť napätie a navodiť ľuďom príjemnejší pocit. Humor však neznamená robiť si z danej osoby žarty. Humor znamená zľahčovanie situácie bez obviňovania.

Časť 3 z 3:Dosiahnutie riešenia


Potvrďte pocity a názor druhej osoby. Teraz sa môžete s touto osobou ďalej spojiť tým, že jej vysvetlíte, že to, ako sa cíti, je platné. Je to však jej konanie, ktoré nie je platné.

  • Ak ste v situácii na pracovisku, kde sa rozprávate so spolupracovníkom, môžete povedať niečo ako: „Chápem, že pracovné zaťaženie a plnenie termínov môže byť stresujúce.“ Ak sa nachádzate v situácii, keď sa. A máte právo cítiť sa nahnevaný alebo rozrušený, aj ja sa tak niekedy cítim.“
  • Tým, že sa s touto osobou spojíte, aj keď je to ťažké, a potvrdíte jej pocity, zmeníte váš vzťah pozitívnym spôsobom. Namiesto nepriateľov ste teraz v jednom tíme.


Stanovte, aké zmeny potrebujete vidieť. Ujasnite si, aké zmeny potrebujete, a nepodliehajte emóciám ani iracionálnosti. [5]

  • Musíte si s druhou osobou stanoviť hranice. Ak si načrtnete hranice toho, čo je prijateľné alebo čo budete znášať, môžete začať pracovať na riešení.
  • Ak viete, že niektoré veci sa nezmenia, zamerajte sa na veci, ktoré môžete zmeniť. Ak ste na pracovisku a táto osoba nikdy nedodržiava termíny a vždy prichádza neskoro, zamerajte sa na jeden problém naraz. Asertívni ľudia budú mať jasno v tom, čo je potrebné, ale bez toho, aby človeka karhali. Agresívne správanie zahŕňa obviňovanie a osočovanie.
  • Ak je pre vás dôležitejšie, aby táto osoba dodržiavala termíny, než aby prišla o pár minút neskôr, povedzte to jasne. Povedzte: „Nedodržali ste posledné tri termíny a ja potrebujem, aby ste dodržiavali termíny aj naďalej. A ak to nedokážete, budem musieť preskúmať váš pracovný status v spoločnosti.“
  • Neobchádzate danú situáciu a nie ste neurčitý, keď ste konkrétny a špecifický.


Spolupracujte na pláne a jednotnej vízii. Teraz sa tejto osoby opýtajte, čo môžete vy dvaja urobiť, aby sa to, čo potrebujete, stalo skutočnosťou. Sformulujte plán, vďaka ktorému budete obaja na rovnakej vlne.

  • Byť asertívny znamená spolupracovať pri riešení problému. Agresívni ľudia budú požadovať zmenu, ale nie pomoc. A pasívno-agresívni ľudia vyriešia problém bez akejkoľvek komunikácie.
  • Ak potrebujete, aby tento človek začal dodržiavať termíny, potom spolu komunikujte o tom, ako sa to dá dosiahnuť.
  • Ponúkajte alternatívne riešenia a pýtajte sa. Možno potrebujete lepšie rozdávať úlohy s väčším predstihom. Možno je práce pre túto osobu príliš veľa a má pocit, že by sa jej lepšie darilo na inom oddelení alebo v inej oblasti.

  • Poďakujte osobe a odíďte. Po dosiahnutí dohody zdvorilo poďakujte tejto osobe za to, že si našla čas na to, aby vás vypočula a spolupracovala s vami.

    • Aj keď s touto osobou stále nemusíte byť veľmi spokojní alebo máte na čom pracovať, poďakovanie vyjadruje rešpekt a môže v človeku vyvolať pocit uznania.
    • Odíďte zo situácie a neudržujte sa v nej. Presadili ste sa a vyjadrili, čo cítite a čo potrebujete. Teraz je čas hodiť situáciu za hlavu.
  • Odkazy