Ako byť dobrodružný: 14 krokov (s obrázkami)

Vzorec na dobrodružstvo je v skutočnosti celkom jednoduchý: Novosť + odvaha = dobrodružstvo. Človek s dobrodružným duchom môže skákať z lietadla, byť prvým človekom, ktorý sa dobrovoľne prihlási na záchrannú akciu, alebo dokonca pozvať niekoho na rande. Možno nie ste ten typ človeka, ktorý riskuje. Ak sa namotivujete a vytvoríte si nový návyk na dobrodružstvo, potom budete v okamihu objavovať nový svet.

1. časť z 3:Nájsť svoju motiváciu


Nechajte odísť to, čo vás brzdí. Zábrany sú pocity, ktoré spôsobujú, že sa cítite nesvoji a nedokážete konať uvoľnene a prirodzene.[1]
Možno ste plachí, neskúsení alebo bojazliví. Aby ste sa mohli zbaviť toho, čo vás brzdí, musíte sa cítiť bezpečne voči sebe, svojmu okoliu a ľuďom okolo vás.

  • Spýtajte sa sami seba, prečo chcete byť odvážni. Čo si myslíte, že vám poskytne? Chcete byť otvorení všetkým možnostiam? Ak áno, tak máte pravdu.
  • Ak si nie ste istí, čo presne chcete, skúste si predstaviť, že ste na opustenom ostrove a názor nikoho iného vás nemôže ovplyvniť. Čo by ste potom chceli?[2]
    Odborný zdroj
    Kirsten Parkerová, MFA
    Myslenie & Akčný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 22 júl 2020.
  • Prekonávanie fyzických výziev si vyžaduje, aby ste prekonali aj psychické výzvy. Ak napríklad trénujete na výstup na horu a vyleziete na ňu, bude to výzva pre vaše fyzické schopnosti a ukáže vám to, ako ste fyzicky a psychicky silní.
  • Myslíte si, že máte čo dokazovať? Ste hladní po pozornosti? Prečo hľadáte vzrušenie? Myslíte si, že vám to zvýši sebavedomie? Chcete sa len viac baviť?
  • Venujte niekoľko minút odpovediam na tieto otázky, pretože vám to pomôže vytvoriť akčný plán.
  • Majte na pamäti, že by ste sa mali meniť len kvôli sebe. Nedovoľte, aby očakávania a normy iných ľudí ovplyvňovali to, ako žijete svoj život.[3]
    Odborný zdroj
    Kirsten Parkerová, MFA
    Myslenie & Akčný tréner
    Rozhovor s odborníkom. 22 júl 2020.


Zaoberajte sa svojím strachom. Ak ste do tohto momentu vo svojom živote neboli dobrodružní, potom vás pravdepodobne brzdil strach. Identifikácia vašich obáv môže byť jednoduchá, alebo si môže vyžadovať trochu viac introspekcie (proces priameho pokusu o prístup k vlastným vnútorným procesom).[4]
Vaše pocity, myšlienky, želania a fantázie nemožno vidieť, ale sú veľmi skutočné.

  • Medzi vaše obavy môže patriť verejné vystupovanie, hady alebo vysoké miesta. Môžu zahŕňať aj rozhovory s cudzími ľuďmi, vyhadzov z práce alebo prepadnutie v triede. Môžu mať korene v hlbšom strachu z toho, že budete vyzerať ako ignoranti, že vás niekto opustí alebo že stratíte pocit bezpečia.
  • Prekonanie strachu vedie k budovaniu dôvery v seba, svoje myšlienky a činy. Naučíte sa, že sa o seba dokážete postarať. Napríklad sa môžete báť odsťahovať z domu svojich rodičov, pretože si myslíte, že to nezvládnete. Ak sa rozhodnete byť odvážny a vydať sa na cestu a uvidíte, že to dokážete, prekonali ste svoj strach.
  • Používajte techniky vizualizácie. Predstavte si, že robíte činnosti, ktoré sú pre vás výzvou k dobrodružstvu, a vy z nich vyjdete živí a zdraví. Tieto scenáre sa môžu týkať surfovania, pretekania na koňoch, objavovania vášho hudobného talentu alebo niečoho menšieho, napríklad požiadania športovca o autogram. Dobrodružstvá môžu byť veľké aj malé.
  • Možno sa vyhýbate dobrodružstvu kvôli strachu z neistoty. Musíte nakloniť misky váh od istoty k neistote, aby ste odstránili mentálne prekážky, ktoré vám bránia v dobrodružstve. Ak sa napríklad vyhýbate účasti na podujatiach alebo ju odkladáte, pretože neviete, čo sa stane, potom si nastavte malé výlety, ktoré pomaly budujú toleranciu.[5]


Mobilizujte svoje dobrodružné pocity. Byť odvážny znamená cítiť sa duševne slobodný, otvorený a ochotný prežívať život. Otvorenie svojho srdca tým, že budete k sebe láskaví, vám pomôže vybudovať si osobnú silu.[6]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak sa potrebujete cítiť bezpečne predtým, ako sa vám bude chcieť robiť niečo nové, použite meditáciu a jogu, ktoré vás upokojia a zbavia stresu. Keď si vytvoríte pocit bezpečia a pokoja, budete otvorenejší dobrodružstvám. Napríklad pôjdete sami na dovolenku do Portugalska napriek tomu, že neviete po portugalsky.
  • Dajte si impulz k pocitu slobody. Môže byť užitočné vysloviť si sebapotvrdenia typu: „Všetko bude v poriadku; Som pripravený začať; Táto zmena bude pre mňa dobrá!“ Pomáha aj to, že budete mať hlasivky. Jednoducho kričanie v tej chvíli funguje na to, aby ste vynaložili energiu, ktorá vás posunie vpred.
  • Prijmite bezpečnostné opatrenia. Byť dobrodružný neznamená, že robíte veci, ktoré sú nebezpečné. Fyzicky náročné dobrodružstvá musia zahŕňať vedomé zhodnotenie nebezpečenstiev, ktoré sú s nimi spojené. Ak sa napríklad chcete naučiť pretekať na lodi, musíte preskúmať bezpečnostné požiadavky. Odporúča sa konzultácia s odborníkom.[7]

2. časť z 3:Vytvorenie nového návyku


Preskúmajte svoje záujmy. V živote sú chvíle, keď ste príliš zaneprázdnení na to, aby ste premýšľali o tom, čo vás zaujíma. Ak chcete byť dobrodružnejší, musíte si nájsť čas na zábavu a objavovanie. Možno ste vždy chceli cestovať alebo stráviť školský semester v cudzej krajine. Možno vás vždy zaujímalo navrhovanie kulís pre divadelné hry.

  • Ak chcete byť vo svojej kariére odvážni, získajte prístup k online dotazníkom, ktoré vám pomôžu identifikovať vaše záujmy.[8]
  • Porozprávajte sa s ľuďmi, ktorí robia veci, ktoré vás zaujímajú. Spýtajte sa ich, či majú nejaké tipy, ako sa zapojiť.
  • Možno objavíte nové záujmy, o ktorých ste ani netušili. Napríklad môže existovať štúdio bojových umení, okolo ktorého jazdíte každý deň. Jedného dňa sa rozhodnete byť dobrodružný a uskutočniť návštevu. Pozorujete nejakú triedu a páči sa vám, čo vidíte, a prihlásite sa do triedy.


Vyberte si vzor.[9]
Možno poznáte niekoho, kto robí veci, ktoré chcete robiť. Možno je to osoba, ktorá sa zdá byť nebojácna a dosiahne to, čo si zaumieni. Svoje prázdniny trávi stavaním domov pre chudobných, raftingom a potápaním v oceáne. Obdivujete túto osobu a chceli by ste sa od nej učiť, ako byť odvážny.

  • Vyberte si mentora, ktorý vám pomôže. Mentor môže byť priateľ, člen rodiny alebo niekto, koho poznáte v práci. Porozprávajte sa s danou osobou a opýtajte sa: „Snažím sa byť vo svojom živote viac dobrodružný a zdá sa, že to robíte naozaj dobre. Existuje nejaká rada, ktorú mi môžete dať? Vadilo by vám, keby som sa vám pravidelne prihlásil a porozprával sa o tom?“
  • Svoje správanie môžete modelovať podľa profesionála, ktorého nepoznáte. Ak napríklad existuje oceánograf, ktorého obdivujete a ktorý má televíznu reláciu, môžete si ju pozrieť a sledovať túto osobu na sociálnych sieťach. Otázky môžete danej osobe klásť prostredníctvom kanálov sociálnych médií.


Vytvorte si plán dobrodružstva. Vypracujte svoje plány na výlet, zmenu alebo vyskúšanie niečoho nového. Určite si, ako často chcete tieto veci robiť. Zaviažte sa, že raz za deň, týždeň alebo mesiac urobíte niečo nové. Ak si naplánujete svoje udalosti a vytvoríte si z nich „zoznam úloh“, je pravdepodobnejšie, že ich uskutočníte.[10]

  • Mohlo by byť zábavné naplánovať dobrodružstvo s priateľmi. Prediskutujte a dohodnite sa, že každá osoba prevezme zodpovednosť za úlohu, ktorú je potrebné splniť. Jedna osoba môže napríklad skontrolovať ceny leteniek, iná osoba určí, čo treba robiť, keď budete v cieli.
  • Cestovať po svete. Pri správnom plánovaní je možné cestovať po svete nákladovo efektívnym spôsobom. Môže to byť lacnejšie, ako si myslíte. Preskúmajte náklady skôr, ako sa nimi necháte odradiť od dobrodružstva.[11]


Podnikajte kroky. Nemôžete byť dobrodružný, ak budete len tak sedieť a nič nerobiť. Aj snaha stať sa dobrodružnejším je v skutočnosti dobrodružstvom. Tak ako pri každej inej zmene v živote, aj pri tejto musíte konať. Začnite malými krokmi a postupujte k väčším. Uvedomte si, že každý krok je posunom k vášmu cieľu.

  • Stanovte si hranice a obmedzenia.[12]
    Byť dobrodružný bude zahŕňať robenie vecí, ktoré sú mimo vašej zóny komfortu. Možno vám vyhovuje turistika v prírode, ale nemáte záujem o zoskok padákom. Buďte k sebe rozumní a poznajte svoje limity. Nebojte sa povedať ostatným, že aj vy máte svoje limity.
  • Jedným zo spôsobov, ako konať, je meniť svoju rutinu. Vyhnite sa uviaznutiu vo vyjazdených koľajach a robeniu tých istých vecí stále rovnakým spôsobom. Aj niečo tak jednoduché, ako je nakupovanie potravín na novom trhu, vám poskytne novú perspektívu. Dobrodružstvo vám môže otvoriť nové možnosti. Napríklad idete na nový trh a stretnete niekoho, kto vám ponúkne prácu, vezme vás na rande alebo pozná niekoho, s kým ste vyrastali a koho ste roky nevideli. To by sa nestalo bez toho, aby ste podnikli dobrodružnú akciu.

3. časť z 3:Objavovanie svojho sveta


Nájdite ďalších ľudí, ktorí majú rovnaké záujmy. Ľudí priťahujú ľudia, ktorí majú spoločné záujmy a spoločne sa bavia.[13]
Nadšenie pre život je nákazlivé. Ak si nájdete skupinu ľudí, ktorí zdieľajú váš záujem o dobrodružstvo, takmer nikdy sa nebudete cítiť sami.

  • Vyhľadajte si skupiny na internete a preverte ich kompatibilitu. Ak máte napríklad radi počítačovú animáciu, možno by ste mohli nájsť miestny festival animovaných filmov a dobrovoľne tam pracovať. Stretnete ľudí, ktorí nielenže zdieľajú záujem o animáciu, ale dozviete sa aj o procese filmového festivalu.
  • Pozorujte nástenky v škole alebo na verejných miestach. Existujú skupiny, ktoré sa stretávajú a vždy hľadajú nových členov. Využite šancu. Môže to zmeniť váš život.
  • Zúčastnite sa podujatia a pýtajte sa. Napríklad sa zúčastníte na výstave motocyklov a spýtate sa jedného z kurátorov: „Táto výstava je fantastická. Ako sa niekto zapojí do prípravy niečoho takého?“ Väčšina ľudí sa s vami pustí do krátkeho rozhovoru, ktorý vás môže priviesť k niečomu zaujímavému.


Cvičte svoju zvedavosť. Zvedavá myseľ kladie otázky. Nadšenie pre dobrodružstvo si môžete udržať neustálym kladením otázok. Ako veci fungujú? Čo je na to potrebné? Prečo to musíme vždy robiť takto? Kedy môžeme urobiť zmenu k lepšiemu? Zvedavosť je základom dobrodružstva.

  • Vytvárajte si situácie, ktoré vás prinútia vystúpiť z vašej komfortnej zóny. Nepríjemnosť je prvým krokom k tomu, aby ste sa naučili niečo nové.
  • Čítajte knihy o veciach, o ktorých nič neviete, a potom sa o tom porozprávajte s ostatnými.
  • Rozprávajte sa s ľuďmi, ktorí vykonávajú prácu, ktorú ste nikdy nerobili.
  • Pozorujte ľudí pri hre, pri práci alebo pri oddychu s priateľmi a rodinou. Všímajte si veci, ktoré robia podobne a ktoré sa líšia od toho, ako ich robíte vy.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj


Zmeniť povolanie. Ak sa cítite utláčaní svojou prácou, podniknite kroky na nájdenie novej práce, ktorá by vás zaujímala. Finančná podpora je kľúčovým faktorom pri skúmaní nových pracovných miest. Chcete sa uistiť, že máte finančné prostriedky na to, aby ste sa počas svojho dobrodružstva uživili.

  • Vypracujte si životopis a preskúmajte zručnosti, ktoré máte, a ako by sa mohli uplatniť v novej kariére.
  • Možno budete musieť absolvovať ďalšie kurzy na získanie certifikátu alebo titulu, aby ste mohli vstúpiť do novej oblasti svojho záujmu. Môže to trvať dlho, ale odmena sa vám vyplatí, pokiaľ to budete vnímať ako veľké dobrodružstvo, ktoré vás urobí šťastnými.


Zvážte presťahovanie sa do nového mesta, krajiny. Niekedy je zmena prostredia presne to, čo potrebujete. Pri správnom plánovaní sa vám môže podariť čokoľvek, ak sa budete držať kurzu a robiť rozumné rozhodnutia.


Vytvorte si zoznam vedier. Zoznam vedier obsahuje všetky veci, ktoré chcete stihnúť, kým zomriete. Naplňte ho všetkým, čo ste kedy chceli robiť. Môže to zahŕňať návštevu všetkých bejzbalových štadiónov v USA.S., preplávanie veľkej vodnej plochy, lyžovanie vo švajčiarskych Alpách alebo stretnutie so športovou osobnosťou. Každá položka na vašom zozname je zárukou, že bude plná dobrodružstiev.


Odčiniť svoje predchádzajúce sklamania. Nikdy nie je neskoro niečo prekonať. Či už ste boli príliš plachý na to, aby ste si vyskúšali hru, alebo ste v baseballovom zápase odpálili posledný aut, pravdepodobne by vám prospelo trochu vykúpenia.

  • Urobte si zoznam vecí vo svojom živote, ktoré vám spôsobili, že ste sa cítili zle, alebo vo vás vyvolali strach a prispeli k vášmu nedostatku dobrodružstva. Potom jednu situáciu po druhej obnovte a napravte veci. Ak ste v zápase udreli, pridajte sa k rekreačnému tímu a pri usilovnom tréningu budete v okamihu udierať v spojkových situáciách. Kľúčom k úspechu bude, aby ste ocenili svoje úsilie, aj keď nie ste hviezdou.

  • Pokračujte v presadzovaní sa. Keď pocítite výhody dobrodružstva, všimnete si, že na to potrebujete energiu. Prísľub odmeny je motivujúci a vy sa musíte naďalej tlačiť k novým dobrodružstvám. Byť odvážny je povzbudzujúce a môžete to využiť ako nástroj na zlepšenie svojho života.

    • Ak cítite, že upadáte do depresívnej nálady, vyskúšajte si nové dobrodružstvo. Nechajte odmeny zlepšiť vašu náladu.
    • Pochváľte sa za prácu, ktorú robíte, aby ste boli odvážni. Motivujte sa tým, že si poviete: „Si odvážny, pretože žiješ naplno. Gratulujeme.“[15]
  • Odkazy