Ako byť dobrý v small talku (s obrázkami)

Small talk je veľmi dôležitou súčasťou socializácie a spoznávania nových ľudí. Nie vždy je ľahké byť počas rozhovoru šarmantný a pokojný, najmä ak ide o rozhovor s niekým, koho dobre nepoznáte. Ak chcete zlepšiť svoje zručnosti v small talku, bude to vyžadovať určité odhodlanie. Najprv pracujte na znížení svojej úzkosti v spoločenskom prostredí. Rozhovory môžete trénovať vopred, aby ste znížili svoju nervozitu. Pracujte na udržaní plynulosti rozhovoru tým, že budete mať veľa informácií, na ktoré sa môžete opýtať. Vyzdvihnite veci, ako sú napríklad správy. Ak chcete byť lepší v small talku, pracujte na rozvoji svojich sociálnych zručností celkovo. Vyzvite sa, aby ste každý deň urobili niečo malé na zlepšenie svojich sociálnych zručností.

Časť 1 z 3: Zníženie úzkosti v spoločenských situáciách


Cvičenie. Small talk je ako každá iná zručnosť. Na zvládnutie je potrebná prax. Ak chcete byť lepší v small talku, trénujte small talk vždy, keď môžete.[1]

  • Na nácvik small talku si vyberajte situácie s nízkou stávkou. Ak sa v piatok chystáte na večierok, môžete byť veľmi nervózni z nadväzovania rozhovorov s potenciálnymi novými priateľmi. Preto pracujte na tom, aby ste sa počas menej intenzívnych spoločenských situácií rozprávali.
  • Napríklad viesť small talk v rade v obchode s potravinami. Skúste nadviazať rozhovor s baristom v kaviarni. Ak vediete small talk s ľuďmi, ktorých už pravdepodobne neuvidíte, môžete byť pokojnejší.


Zostaňte počas small talku pozitívny. Ak ste v strese pri spoločenskom rozhovore, pravdepodobne sa to prenesie aj na ostatných ľudí. Preto pracujte na rozvíjaní pozitívnej mentality okolo small talku. Ak do situácie vstúpite pozitívne, môže to pre všetkých znamenať pozitívnejší zážitok. Môže to uľahčiť small talk a zmierniť vašu sociálnu úzkosť v budúcich situáciách.[2]

  • Zmeňte spôsob, akým premýšľate o small talku. Nepovažujte ho za záťaž. Namiesto toho sa na to pozerajte ako na spôsob, ako spoznať nových ľudí.
  • Skôr ako sa pustíte do situácie, ktorá si vyžaduje rozhovor, skúste urobiť niečo na uvoľnenie, napríklad sa zhlboka nadýchnuť. V konečnom dôsledku budete počas situácie pokojnejší a lepšie pripravení na nadviazanie nezáväzného rozhovoru.[3]
    Odborný zdroj
    Jessica Engle, MFT, MA
    Vzťahový kouč
    Rozhovor s odborníkom. 10. februára 2021.


Naučte sa mená ľudí. Môžete pociťovať úzkosť, keď idete do spoločenskej situácie, v ktorej nikoho nepoznáte. Pomôcť môže aj taká jednoduchá vec, ako je naučiť sa mená ľudí. Na miestach, kde musíte viesť small talk, napríklad v kancelárii, pracujte na tom, aby ste sa naučili mená spolupracovníkov.[4]

  • Po tom, čo ste niekoho meno počuli prvýkrát, zopakujte si ho raz alebo dvakrát v hlave. To vám môže pomôcť zapamätať si meno.
  • Pomôcť môže aj hlasné opakovanie mena osoby pri stretnutí, napríklad tak, že poviete niečo ako: „Rád ťa spoznávam, John.“
  • Môžete tiež skúsiť vymyslieť spôsob, ako spojiť meno s niečím, čo je vám známe, a to vám môže pomôcť zapamätať si. Môžete si napríklad pomyslieť: „John s tvídovým sakom“ alebo „John sa rýmuje s Sean môj brat“ alebo „John, ako môj strýko John“.“
  • Nezabudnite, že ak ste zabudli niekoho meno, vždy sa naň môžete opýtať tretej osoby.


Pamätajte, že aj iní ľudia sú úzkostní. Niekedy vám pri nadväzovaní konverzácie pomôže už len to, že viete, že nie ste sami. Keď idete do spoločenskej situácie, pripomeňte si, že každý býva nervózny. Pravdepodobne nie ste jediní, kto sa počas small talku cíti úzkostlivo. Keď začnete pociťovať sociálnu úzkosť, pripomeňte si, že druhá osoba je pravdepodobne rovnako úzkostlivá ako vy.[5]


Aktívne počúvajte. Byť dobrým poslucháčom je dôležité aj vtedy, keď sa len rozprávate. Aktívne počúvanie je spôsob, ako zostať sústredený, keď niekto hovorí, a zároveň mu ukázať, že ho počúvate. Ak chcete byť aktívnym poslucháčom, snažte sa: [6]

  • Ukážte, že počúvate, pomocou reči tela. Udržujte očný kontakt, postavte sa tvárou k osobe a prikývnite hlavou.
  • Používajte neutrálne navádzacie výroky, aby sa osoba cítila vypočutá. Skúste hovoriť veci ako „áno“, „uh-huh“ a „chápem“.“
  • Pýtajte sa otázky, aby ste osobu udržali v rozhovore alebo aby ste ju upresnili. Ak je to vhodné, skúste sa pýtať otázky typu: „Čo sa stalo ďalej??“ „Ako ste sa cítili?“ a „Čo ste mali na mysli, keď ste povedali ___?“


Buďte empatickí. Prejavenie empatie voči niekomu inému vám tiež môže pomôcť byť dobrým poslucháčom. Keď sa s niekým rozprávate, snažte sa zohľadniť jeho perspektívu, keď vám niečo hovorí. Ako by ste sa mohli cítiť, keby sa vám stalo to isté? Môže vám to pomôcť vhodne reagovať na veci, ktoré druhá osoba hovorí.

  • Ak sa napríklad rozprávate so spolupracovníčkou, ktorá vám povie, že prišla do práce v polovici cesty a uvedomila si, že si nechala doma telefón a musela sa vrátiť, môžete si domyslieť, že sa cítila veľmi frustrovaná a nebolo to pre ňu príjemné ráno. Vhodnou reakciou preto môže byť niečo ako: „Ale nie! To znie frustrujúco! Dúfam, že zvyšok vášho dňa bude lepší.“

Časť 2 z 3:Vytváranie tém na rozhovor


Prečítajte si novinky. Ak máte o čom diskutovať, môže to zlepšiť vaše schopnosti viesť small talk. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je sledovať aktuálne správy. Väčšina ľudí do určitej miery sleduje aktuálne udalosti. Schopnosť komentovať dianie vo svete môže byť výbornou zámienkou pre spoločenský rozhovor.[7]

  • Správy môžu byť zvyčajne dobrým začiatkom konverzácie. Môžete napríklad povedať niečo ako: „Počuli ste o…“ alebo „Čo si myslíte o…“
  • Možno by však bolo najlepšie vyhnúť sa kontroverzným témam pri spoločenskom rozhovore. Nechcete, aby sa niekto cítil nepríjemne, keď sa ho pýtate na jeho názor na horúcu tému.


Vyhnite sa nepríjemným témam. Niektoré témy by sa počas small talku nemali otvárať. Majú tendenciu zastaviť rozhovor a môžu spôsobiť, že sa ostatní budú cítiť trápne. Pri zapájaní sa do konverzácie sa snažte vyhýbať zabijakom konverzácie.[8]

  • Nehovorte príliš veľa o sebe. Hoci je v poriadku hovoriť o vlastných skúsenostiach, nesúvisí všetko, čo druhá osoba povie, s osobnou anekdotou.
  • Nikdy nikoho neprerušujte. Aj keď si myslíte, že viete, kam veta smeruje, považuje sa za neslušné pokúšať sa dokončiť vetu niekoho iného.
  • Vyhnite sa hádke s niekým počas small talku. Ak niekto nadnesie politický názor, s ktorým nesúhlasíte, nechajte ho tak namiesto hádky. Ľudia môžu brať nezhody osobne a vy nechcete riskovať, že si niekoho znepriatelíte.


Diskutujte o prostredí. Toto je ďalší dobrý postup, ak ste počas small talku nervózni. Vždy môžete hovoriť o nastavení. Vyjadrite sa k téme alebo atmosfére baru, v ktorom ste sa stretli. Vyjadrite sa k počasiu. Pochváľte niečí dom alebo byt, ak ste boli pozvaní na večeru.[9]


Zapamätajte si fakty o iných. Budete lepší konverzátor, ak si zapamätáte drobné detaily zo života ľudí. To môže pomôcť zefektívniť small talk. Keď vám ľudia o sebe rozprávajú, všímajte si drobné detaily. Môžete ich použiť ako podnet na neskorší rozhovor.[10]

  • Môžete sa napríklad dozvedieť, že váš spolupracovník má psa menom Linus. Ak potrebujete napríklad nadviazať rozhovor vo výťahu, môžete sa spýtať niečo ako: „Ako sa má Linus??“


Keď môžete, pridajte zaujímavé fakty. Ak máte niečo zaujímavé, o čo sa môžete podeliť, vždy môžete o sebe niečo povedať. Hoci by ste to nemali preháňať s rozprávaním o sebe, relevantné a zaujímavé fakty o vašom živote môžu pomôcť posunúť small talk dopredu. Ak sa vás niekto na niečo opýta, zaujímavo odpovedzte. Pomôže to rozhovorom napredovať.[11]

  • Napríklad povedzte, že sa vás niekto opýta, aký ste mali víkend. Neodpovedajte jednoducho v poriadku.
  • Povedzte im o niečom, čo ste robili počas víkendu a čo by ich mohlo zaujímať. Napríklad: „Môj víkend bol dobrý. S kamarátom sme išli na pláž a zbierali sme mušle. Ako ste prežili víkend?“


Nezabudnite, že vždy môžete klásť otázky. Ľudia radi hovoria o sebe. Ak je v rozhovore prestávka, vždy sa môžete niekoho na niečo opýtať. Väčšina ľudí sa na požiadanie ochotne podelí o fakty o sebe.[12]

  • Ak ste sa napríklad práve rozprávali o niečom v práci a rozhovor sa zastavil, spýtajte sa niečo ako: „Tak ako ste našli svoju prácu??“
  • Môžete sa tiež opýtať na záujmy druhej osoby. Ak sa konverzácia spomalí, skúste všeobecný začiatok rozhovoru, napríklad: „Videli ste v poslednom čase nejaký dobrý film??“


Udržujte rozhovor počas prestávok. Niekedy sa stáva, že počas small talku nastane nepríjemné ticho. Ak sa konverzácia spomalí, urobte niečo pre jej pokračovanie. Kladte vhodné otázky počas tichých chvíľ, aby ste udržali rozhovor.[13]

  • V rozhovore vyzdvihnite niečo, čo bolo spomenuté skôr. Povedzte napríklad niečo také: „Tak mi povedzte viac o svojej práci.“
  • Povzbuďte niekoho, aby sa podelil o osobný príbeh. Spýtajte sa ich niečo také: „Takže ste na vysokej škole študovali angličtinu?? Ako ste sa k tomu dostali?“
  • Pripomínanie a pýtanie sa na informácie, ktoré boli spomenuté predtým, môže vždy posunúť rozhovor dopredu, preto sa uistite, že dávate pozor, keď ľudia hovoria. Tieto informácie budete možno potrebovať neskôr.


Z každého rozhovoru sa niečo naučte. Budovanie vašich zručností v spoločenskej konverzácii je proces učenia sa. Zakaždým, keď sa úspešne zapojíte do small talku, pokúste sa dozvedieť niečo o danej skúsenosti.[14]

  • Čím viac viete o svete, tým lepšie sa vám bude rozprávať. Rozhovor s ľuďmi z rôznych prostredí, s rôznymi skúsenosťami, môže rozšíriť vaše obzory.
  • Aktívne sa snažte učiť sa od ľudí. Pýtajte sa na názory a skúsenosti iných ľudí. Zapamätajte si zaujímavé pikošky a fakty, ktoré sa dozviete od druhých. Túto informáciu môžete použiť v ďalších rozhovoroch.

Časť 3 z 3:Práca na vašich sociálnych zručnostiach


Uvedomte si výhody neformálneho rozhovoru. Niektorí ľudia nemajú radi small talk, pretože ho považujú za falošný alebo zbytočný. Rozprávanie vám však môže pomôcť pri budovaní nových vzťahov s ľuďmi, napríklad pri budovaní priateľských, romantických alebo pracovných vzťahov. Skúste si pripomenúť, že nadviazanie nezáväzného rozhovoru môže v niektorých situáciách viesť k veľkým veciam.


udržiavať dobrú reč tela. Sebavedomá reč tela vám pomôže vyvolať správny postoj počas konverzácie. Pracujte na udržiavaní očného kontaktu, sedení vzpriamene a ďalších činnostiach, aby ste vyzerali spoločensky a zaujato.[15]

  • Všímajte si reč svojho tela. Snažte sa vyzerať angažovane.
  • Vyhnite sa gestám, ktoré vás robia vzdialenými. Nekrižte napríklad ruky, nepozerajte na hodiny alebo telefón, ani sa od osoby neodkláňajte.


Začnite s malou výzvou každý deň. Ak chcete rozvíjať svoje sociálne zručnosti, začnite v malom. Ak ste od prírody plachý, nechcite na seba príliš skoro tlačiť, aby ste robili príliš veľa. Stanovte si cieľ urobiť každý deň jednu malú vec, ktorá vás posunie z vašej komfortnej zóny.[16]

  • Môžete si napríklad stanoviť cieľ, že budete obedovať v miestnosti na prestávku namiesto toho, aby ste obedovali sami v blízkej kaviarni. Takto budete musieť byť v spoločnosti so svojimi spolupracovníkmi.
  • Odtiaľto sa prepracujte vyššie. Stanovujte si čoraz menšie ciele, až kým nebudete mať odvahu ísť po práci na drink s kolegami.


Nájdite si model sociálnych zručností. Môže vám pomôcť, ak budete svoje správanie modelovať podľa niekoho, koho považujete za spoločensky zdatného. Môžete napríklad študovať správanie veľmi spoločenského spolupracovníka vo vašej kancelárii. Venujte pozornosť tomu, ako komunikujú a vedú rozhovory s ostatnými. Pokúste sa napodobniť niektoré z ich správania.[17]


  • Tlačte na seba a skúšajte nové veci. Plachosť často súvisí s nedostatkom sebadôvery. Ak ste od prírody plachý, skúšanie nových vecí vám môže pomôcť cítiť sa sebavedomejšie. Rozvíjanie širokého súboru zručností alebo širokej škály koníčkov a záujmov vám môže dodať odvahu. Môže vám tiež poskytnúť viac možností na rozhovor počas small talku.

    • Pridajte sa do klubu. Zúčastnite sa kurzu. Zapíšte sa do športového tímu. Robte všetko, čo sa týka vašich záujmov, čo je pre vás nové a vzrušujúce.
  • Odkazy