Ako byť emocionálne nezávislý (s obrázkami)

Byť emocionálne nezávislý a odolný je neoddeliteľnou súčasťou šťastia. Keď sme pri vnímaní seba samých závislí od druhých, nikdy skutočne nevieme, kto sme. Našťastie, ak prijmeme sami seba, zmeníme svoje myslenie a podnikneme aktívne kroky, aby sme boli verní tomu, kto sme a ako sa cítime, môžeme nájsť vnútorný pocit pokoja a nezávislosti, ktorý sme hľadali. A všetko sa začína krokom 1 nižšie.

Časť 1 z 3:Prijatie seba samého

Identifikujte výhody sebaprijatia. Hlavným cieľom sebaprijatia je naučiť sa zdravé techniky, ktoré vám pomôžu uzdraviť sa a umožnia vám zbaviť sa nepríjemných spomienok a tráum. Ideálnym cieľom je, aby ste vo svojom súčasnom živote mali zdravšie interakcie.[1]
Odborný zdroj
Jennifer Guttman, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2021.
Medzi ďalšie výhody praktizovania sebaprijatia patria:

  • Viac sebadôvery
  • Zníženie úzkosti a depresie
  • Menej sebakritiky a pocitu viny
  • Väčšie uvedomenie si seba samého
  • Zvýšená sebaúcta
  • Zlepšenie pocitu vnútorného pokoja

Zamyslite sa nad dôvodmi, prečo sa odsudzujete. Nájdite si čas pre seba a zistite, prečo máte problém prijať samých seba. Skúste meditovať, písať si denník alebo si len na chvíľu sadnúť na tiché miesto a premýšľať o dôvodoch, prečo sa odsudzujete.[2]
Odborný zdroj
Jennifer Guttman, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Expertný rozhovor. 26. júla 2021.
Pokúste sa identifikovať, čí hlas počujete, keď súdite aj seba. Počúvate napríklad svojich rodičov, partnera, priateľov alebo niekoho iného?


Preformulujte minulosť. Vezmime si rodičov: väčšina z nich nie je až taká skvelá. Nie sú takí skvelí, pretože nás nemajú radi alebo si nezaslúžime náklonnosť? Nie. Aj keď ako deti je to ťažké vidieť. Nie sú takí skvelí, pretože nemajú ani poňatia o tom, čo robia – snažia sa, ale sú len ľudia. Namiesto toho, aby ste ich (alebo napríklad bývalého partnera) obviňovali zo svojej bolesti, preformulujte ju. Vidieť, že si nezaslúžia hnev, nenávisť alebo odpor. V najhoršom prípade si zaslúžia ľútosť, v najlepšom súcit.

  • Či už je vám 7 alebo 70 rokov, pravdepodobne ste mali vzťahy, ktoré vás zanechali o niečo horšie. Možno máte tendenciu brať si každý neúspech/argument/sklamanie/odmietnutie osobne a spočítavať si ho vo vlastnom mentálnom zápisníku, pričom si vymýšľate číslo, ktoré by sa rovnalo tomu, akú hodnotu máte. To musí okamžite prestať. Minulosť je v minulosti a zostane tam. Má to malý význam.
  • Naučte sa, ako si v rámci vzťahu vyhradiť čas pre seba, a to rozvíjaním vlastných záujmov a koníčkov a pravidelným trávením času s priateľmi a rodinou. Pomôže vám to zostať vo vašom vzťahu nezávislým spôsobom, ktorý je zdravý pre vás aj pre vášho partnera.


Odpustite a zabudnite. Toto je neoddeliteľný krok v myšlienke prijatia seba samého a prerámcovania minulosti. Keď nebudete mať zášť a prestanete brať veci osobne, zostane vám organická, nepoškvrnená verzia vás samých – emocionálne nezávislé a odolné vy. A budete aj šťastnejší!

  • Keď sa nabudúce pristihnete, že ste na niekoho nahnevaní, uvedomte si, že to s vami nemá nič spoločné. Sú to oni, ktorí robia svoje vlastné rozhodnutia, a vy nad tým nemáte kontrolu, čo je v poriadku. Je to jeden bezvýznamný moment v schéme vášho života, na ktorý sa v krátkom čase úplne zabudne.
  • To však neznamená, že by sa niektorí ľudia mali nechať vyviesť z miery. Odpusťte im, zabudnite na ich správanie, ale upravte svoje očakávania. Váš priateľ meškal na obed o hodinu? Poznamenané. Nabudúce (ak bude nejaké nabudúce) budete vedieť, ako to zvládnuť.


Trávte čas sami so sebou. Kedy ste naposledy mali voľný čas a nevytiahli ste telefón alebo sa inak nerozptyľovali? Ste neustále bombardovaní podnetmi, čo v konečnom dôsledku bráni introspekcii a spoznávaniu seba samého. Odteraz si denne vyhraďte približne 20 minút na „čas pre seba“.“ Kto je vlastne lepšia spoločnosť ako vy?[3]
Odborný zdroj
Jennifer Guttman, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Odborný rozhovor. 26. júla 2021.

  • V tomto čase sledujte, ako sa vaša myseľ túla. Kam to smeruje? Ako si to myslí? Všimnite si, aká fascinujúca je táto vec vo vašej hlave. Čo sa o sebe môžete dozvedieť?


Vedieť, kto ste. Je to trochu ako žiadať mravca, aby sa pozrel do zrkadla a povedal: „Som mravec,“ či nie?? No okrem krokov uvedených vyššie a nižšie existuje niekoľko úskalí, ktoré sa týkajú každého:

  • Ste rovnako hodnotní ako všetci ostatní, ktorých poznáte. Neexistujú „lepší“ ľudia, všetci máme dobré aj zlé vlastnosti.
  • Máš talent a záujmy. Aké sú?
  • Máte svoje myšlienky a názory. Máte veci, ktoré sa vám páčia a nepáčia. Aké sú tie?
  • Máte hodnoty. Máte presvedčenie. Ktoré veci/koncepcie/idey považujete za pravdivé?

2. časť z 3: Zmena myslenia


Otestujte sa. Existuje niekoľko spôsobov, ako môže byť človek emocionálne závislý. Najčastejší spôsob je v romantickom vzťahu. Učíme sa byť závislí na svojej drahej polovičke, pokiaľ ide o náklonnosť, sex, uznanie, čokoľvek si spomeniete. Keď to nepríde, máme pocit, že sme urobili niečo zlé alebo sme nejako menejcenní. Ako ste emocionálne závislí? Romanticky? S priateľmi? Spolupracovníci alebo váš šéf? S každým človekom, ktorého stretnete? Zamyslite sa nad niekoľkými z nasledujúcich vecí, aby ste určili, na ktorých oblastiach musíte zapracovať: [4]

  • Ľahko žiarliš? Porovnávate sa s ostatnými natoľko, že vám to môže pokaziť deň?
  • Ľudia často nespĺňajú vaše očakávania? Kto to robí najčastejšie?
  • Keď ste sami, vyhľadávate iných, len aby ste sa cítili dobre? Vzniká prázdnota, keď nie ste s ostatnými?
  • Znamená pre vás partner alebo predstava partnera šťastie?


Prevezmite zodpovednosť. Keď obviňujeme druhých, je to ich chyba. Preto sa stanú jedinými, ktorí môžu problém vyriešiť. Strašné. Aby ste mohli prevziať kontrolu nad svojím myslením a emóciami, musíte prevziať zodpovednosť.[5]

  • To vás núti stať sa závislým na sebe, pokiaľ ide o riešenie. Namiesto utápania sa v nešťastí sa zamyslíte nad tým, aké možnosti máte k dispozícii na zlepšenie situácie. Zbavíte sa tak aj tých negatívnych emócií, ktoré sa vo vás vynárajú, čo vás prinúti byť logickejší a cítiť sa viac pod kontrolou.


Zastavte sa a zamyslite sa, keď sa nabudúce urazíte. Len na chvíľu. Prečo sa tak rozčuľovať? Je to len človek, ktorý vynáša súdy a kritizuje. Nie je to koniec sveta, ba dokonca to nie je ani obzvlášť pozoruhodné, pravdepodobne. Každý to robí. Prečo im poskytnúť uspokojenie zo starostlivosti? Jednoducho to nestojí za to.

  • Pripomeňte si, že nemusíte reagovať tak, ako sa cítite naklonení. Môže sa zdať, že prirodzeným, ľudským spôsobom reakcie je rozčúliť sa, ale sotva je to vaša jediná možnosť. Môžete byť nahnevaní, môžete byť smutní – alebo to môžete vziať na vedomie a ísť ďalej. Koniec koncov, nie je žiadnym prínosom byť nahnevaný alebo smutný, že?? Čo vám to prinesie?


Uvedomte si, že šťastie je len vo vašom vnútri. Doslova. Serotonín a dopamín sú to, čo si naozaj užívať si. Ak by ste si chceli vytvoriť podmienku, aby ste sa pri pohľade na hnedý koberec cítili nadšení, mohli by ste. Mozgy sú také malé zábavné stvorenia. Inými slovami, vy rozhodujete o tom, čo vás robí šťastnými, a nemá to nič spoločné s vonkajším svetom. Pochádza to zvnútra – nemôžete to nájsť vonku.

  • Ak to nebolo jasné, je to veľmi, veľmi, veľmi dobré správy. Máte kontrolu nad všetkými svojimi pocitmi! Nikomu nie ste vydaní napospas! Každú emóciu, ktorú chcete cítiť, môžete. Každú emóciu, ktorú nechcete cítiť, nemusíte. Šťastie je vzdialené len od rozhodnutia.


Urobte všetko, čo je vo vašich silách, aby ste sa príliš nekompenzovali. Existuje tenká hranica medzi tým, keď je človek emocionálne nezávislý, a tým, keď je blbec. Niektorí ľudia sú tak zaujatí tým, že „sú verní sami sebe“, že v snahe presadiť sa šliapu po ostatných. Majte na pamäti, že to nie je ospravedlnenie na to, aby ste boli tyran a vždy dosiahli svoje. Môžete byť láskaví a ohľaduplní, a pritom zostať verní sami sebe.

  • Väčšina ľudí, ktorí dupú po druhých, sa snaží prekaziť svoj vnútorný pocit nedostatočnosti alebo nedôležitosti. Vnútorne sa necítia byť hodnotní, a tak svoju „hodnotu“ vnucujú ostatným v snahe presvedčiť sami seba. Toto nie je citová nezávislosť – je to priamo hrubosť.

3. časť z 3: Nezávislý život


Rozhodnite sa sami za seba. Keď budú nabudúce vaši priatelia sedieť pri stole a nadávať na najnovší film alebo sa sťažovať na pseudoliberálov či dokonca klebetiť o kamarátovi, namiesto toho, aby ste im dovolili formovať vaše názory, rozhodnite sa sami. Ako sa cítite? Prečo by ich názory mali mať nejakú váhu na tie vaše?[6]
Odborný zdroj
Jennifer Guttman, PsyD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2021.

  • Skúste to aj v maličkostiach. Keď si nabudúce budete chcieť pozrieť kaviareň, film alebo obchod atď., a počuli ste celkom priemerné veci, choďte aj tak, ak to chcete urobiť![7]
    Expertný zdroj
    Jennifer Guttman, PsyD
    Licencovaný klinický psychológ
    Expertný rozhovor. 26. júla 2021.
    Ostatní ľudia niekedy jednoducho nevedia, o čom hovoria.
  • Keď sa rozhodnete sami za seba, dopracujte sa k tomu, aby ste o tom hovorili nahlas. Je možné, že ostatní ľudia sa cítia podobne, ale sú príliš plachí na to, aby niečo povedali! Môžete tiež vyzdvihnúť dobrú myšlienku, o ktorej nikto iný neuvažoval.


Povedzte „nie.“ Keď budete mať nabudúce príležitosť urobiť niečo, na čo sa jednoducho necítite, povedzte nie. Nielenže sa na tejto činnosti nechcete podieľať, ale je úplne v poriadku, ak nesplníte očakávania druhých, pretože to vás netrápi. Počúvajte svoj pocit – často má pravdu.[8]

  • Je tu však tenká hranica. Mali by ste vynechať svadbu svojho najlepšieho priateľa, pretože sa na ňu necítite? Pravdepodobne nie. Mali by ste sa vyhnúť povinnému pracovnému stretnutiu, pretože sa cítite leniví? Nie. Inými slovami, vedzte, ako si vybrať svoje bitky.


Naučte sa riešiť svoje vlastné problémy. V dnešnej dobe žijeme v kultúrach miliónov. Máme k dispozícii toľko zdrojov, že nemusíme nič robiť sami. Dávame si opraviť autá, vodovodné potrubie, počítače, zdravie – zoznam je dlhý a dlhý. Nanešťastie to uberá z našej vynaliezavosti a zmyslu pre zodpovednosť. Aby sme neboli závislí od iných, musíme si svoje problémy vyriešiť sami.[9]

  • Takže keď sa nabudúce budete cítiť na dne, vezmite to na svoje plecia a niečo s tým urobte. Strávte večer tým, že budete robiť niečo, čo vás naozaj baví, doprajte si maloobchodnú terapiu alebo, sakra, len tak relaxujte. Keď ste úspešní, môže vám to ukázať, že vy máte moc všetko zlepšiť, nie iní ľudia.


Očakávajte od druhých málo. V jednom motíve z Jamesa Bonda sa hovorí: „Ozbroj sa, pretože nikto iný ťa nezachráni.“ Je to trochu cynické, ale myšlienka je pravdivá: všetci sme ľudia a nakoniec musíme byť sebeckí a na prvom mieste musíme mať seba, aby sme boli šťastní. Všetci ostatní to robia, takže môžete aj vy – bez pocitu viny.

  • Ak budete mať toto na pamäti, pomôže vám to predísť tomu, aby ste si robili veľké nádeje a potom boli sklamaní. Keď máte od ľudí málo očakávaní, je pre ostatných jednoduchšie ich splniť. A bude ľahšie si všimnúť, kto má stále problém splniť vaše nedostatočné očakávania a kto sa neustále dvíha na vrchol.


Stretávajte sa s rôznymi skupinami ľudí. Keď sa celý náš život točí okolo malej skupiny ľudí, je ťažké nemyslieť si, že ich názory by nemohli hory prenášať. Ak chcete rozšíriť svoj svet a zbaviť sa dôležitosti ich názorov, stretávajte sa s viacerými ľuďmi! Mať širokú sociálnu sieť je dobré aj v peknom, aj v zlom počasí.

  • Všetci ľudia sa musia pripútať k veciam. Môže to zaváňať, pretože to znamená, že naše emócie sú závislé od rozmarov iných ľudí a iných vecí. Kľúčom k úspechu je, aby ste sa cezpripútajte sa k sebe. Je to tenká hranica, ktorú môžete nájsť len vy. Najlepší spôsob, ako to zvládnuť, je rozložiť sa medzi rôznych ľudí a podľa toho si rozdeliť čas.

  • Robte si svoje vlastné veci. Ide o to, že ste svojím vlastným človekom, a preto si budete robiť svoje vlastné veci, nech to znamená čokoľvek. Keď zistíte, kto ste, a budete sa toho držať, nikto nedokáže zastaviť ten vnútorný pocit šťastia, ktorý vďaka tomu prevládne.[10]

    • Ľudia, ktorí sa skutočne držia toho, kým sú, sú vzácnym druhom. Nemalo by to vyvolávať odsudzovanie – malo by to inšpirovať. Ľudia uvidia, že ste svojou vlastnou studnicou šťastia, a budú si priať, aby boli rovnakí! Niektorí to síce nezvládnu, ale aj tak to nie sú tí, ktorých chcete mať v blízkosti!.
  • Odkazy

      Jennifer Guttman, PsyD. Licencovaný klinický psychológ. Odborný rozhovor. 26. júla 2021.

      Jennifer Guttman, PsyD. Licencovaný klinický psychológ. Expertný rozhovor. 26. júla 2021.

      Jennifer Guttman, PsyD. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2021.

      https://zenhabits.net/self-reliance/

      https://zenhabits.net/self-reliance/

      Jennifer Guttman, PsyD. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2021.

      Jennifer Guttman, PsyD. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 26. júla 2021.

      https://www.elitedaily.com/life/15-things-that-emotionally-strong-people-dont-do

      https://www.elitedaily.com/life/15-vecí-ktoré-emocionálne-pevní-ľudia-nevykonávajú