Ako byť k sebe úprimný (s obrázkami)

Mali ste niekedy ten nepríjemný pocit vzadu v mysli, ktorý vám hovoril, že k sebe nie ste pravdiví? Možno si klamete, že vaša kariéra alebo vzťah sú skvelé, hoci to tak nie je. Alebo sa možno bijete nad svojimi financiami, hoci v skutočnosti robíte skvelú prácu. Tak či onak, byť k sebe úprimný je skvelá príležitosť na budovanie životných zručností, povznesenie sa nad výzvy, získanie sebaprijatia a zlepšenie autenticity.

Časť 1 z 3:Príprava na sebahodnotenie


Dostaňte sa do správneho myslenia. Buďte otvorení sebahodnoteniu, ktoré by mohlo byť užitočným nástrojom na riešenie problémov. Mali by ste k tomu pristupovať bez hanby alebo obviňovania. Nemusíte byť k sebe brutálne úprimní.[1]
Namiesto toho buďte jemní a láskaví a zároveň úprimní.

  • Myslite na seba ako na priateľa, ktorý poskytuje rady sám sebe. To vám zabráni byť na seba príliš prísny.


Určite si oblasť, ktorú je potrebné zhodnotiť. Nemusíte hodnotiť každý aspekt svojho života, aby ste k sebe začali byť úprimní. Premýšľajte o veciach, ktoré vám spôsobujú nepríjemné pocity a zároveň sa dajú zmeniť.[2]
Možnosti zamerania zahŕňajú ciele, kariéru, peniaze, rodinu, spiritualitu a lásku.

  • Mohli by ste tiež preskúmať, ako trávite svoj čas. S kým napríklad trávite svoj čas? Aká je kvalita času, ktorý tráviš s ostatnými?
  • Mohli by ste sa pozrieť na rozhodnutia, ktoré o sebe robíte. Aké sú napríklad vaše ciele, vaše cvičebné, stravovacie, pitné alebo pracovné návyky?
  • Mohli by ste sa pozrieť na svoj výkon v úlohe, ktorú plníte, napríklad ako pracovník, rodič, dieťa, partner atď. Zhodnoťte svoje ciele a pokrok pri ich dosahovaní.


Buďte odvážni. Dobré je začať s otázkami, pri ktorých sa cítite dobre, a potom sa dopracovať k problémom, ktoré vám spôsobujú nepríjemné pocity. Keď získate dôveru vo svoju schopnosť byť k sebe úprimný, pokračujte vo výzvach tým, že sa budete venovať témam, ktoré sú vám menej príjemné.[3]

  • Dávajte pozor, aby ste si nevybrali, čo hodnotíte, len na základe toho, ako sa v danej téme cítite pohodlne. Ak sa vyhýbate veciam, ktoré sú vám nepríjemné, možno sa vyhýbate najdôležitejším otázkam zo všetkých.


Vyhraďte si nejaký čas pre seba. Vstávajte skôr alebo neskôr ako vaša rodina alebo si nájdite tiché miesto, kde môžete sedieť a premýšľať. Niektorým ľuďom sa lepšie rozmýšľa, keď robia nejakú inú jednoduchú úlohu (napríklad pranie) alebo keď sa prechádzajú. Zistite, čo vám vyhovuje.

Časť 2 z 3:Vykonanie sebahodnotenia


Zapíšte si veci. Vyjadriť niečo slovami vám pomôže byť konkrétny. Môžete písať akýmkoľvek spôsobom, ktorý je vám príjemný, či už ide o zoznamy, poznámky, karikatúry, kresby alebo mapy. Ak nie ste spisovateľ, zvážte možnosť hovoriť do diktafónu alebo si svoje myšlienky zaznamenať iným spôsobom.


Buďte konkrétni a úplní. Namiesto vágnych, všeobecných hodnotení navrhnite konkrétne silné stránky a oblasti, ktoré je potrebné zlepšiť. Pomôže vám to, keď príde čas konať. Nezameriavajte sa len na oblasti, ktoré treba zlepšiť, ale aj na silné stránky a zručnosti.[4]

  • Napríklad namiesto poznámky, že ste „príliš plachý“, môžete povedať: „Chcel by som byť asertívnejší, aby som na stretnutiach v práci presadil svoj názor, keď mám na niečo silný názor.“


Začnite so svojimi silnými stránkami. V čom ste dobrí? Čo vás baví robiť? Za čo vás ostatní chvália alebo v čom ste dobrí? Keď ich máte zapísané, premýšľajte o tom, ako ich môžete ešte zlepšiť alebo využiť vo svoj prospech.

  • Venujte 10 minút a doplňte nasledujúcu vetu čo najviac rôznymi spôsobmi: Jednou z mojich silných stránok je, že …


Uveďte oblasti, v ktorých sa chcete zlepšiť. Čo sa vám nepáči? Čo sa vám príliš nedarí? Zameranie sa na oblasti, ktoré je potrebné zlepšiť, môže dať veciam perspektívu. Po ich vymenovaní sa môžete rozhodnúť, či sa pokúsite tieto oblasti zlepšiť, alebo ich necháte tak.

  • Venujte ďalších 10 minút a doplňte nasledujúcu vetu čo najviac rôznymi spôsobmi: Veci nefungujú dobre, keď …


Napíšte si svoje príležitosti. Tie by mohli byť založené na tom, ako využívate svoje silné stránky alebo ako sa zlepšujete. Na osobnej úrovni príležitosť nie je len potenciál zarobiť peniaze. Príležitosť by mohla skôr uspokojiť vaše vlastné potreby alebo vám pomôcť zlepšiť sa.

  • Napríklad učenie sa na hudobný nástroj vám nemusí poskytnúť finančnú príležitosť, ale uspokojenie z toho, že sa naučíte hrať, by mohlo byť dostatočnou príležitosťou.


Uveďte faktory, ktoré podkopávajú váš úspech. Čo by mohlo podkopať tieto príležitosti, zmariť vaše nádeje alebo odsunúť váš úspech na vedľajšiu koľaj? Identifikácia týchto faktorov vám umožní lepšie si ich uvedomiť a urobiť ich menej hrozivými.

  • Niektoré riziká nemôžeme ovplyvniť, ale mnohé môžeme znížiť alebo predvídať.


Vykonajte slovné sebahodnotenie. Postavte si oproti sebe prázdnu stoličku a predstavte si, že na nej sedíte. Povedzte nahlas všetky veci, ktoré pred sebou zatajujete. Môžu to byť aj pozitívne veci o vás.

  • Ak sa vám lepšie hovorí s niekým iným, môžete si ho predstaviť, ako sedí v kresle. Možno sa budete chcieť s danou osobou dokonca skontaktovať a povedať jej veci, ktoré ste povedali na rovinu.

3. časť z 3:Preskúmanie a konanie na základe sebahodnotenia


Preskúmajte svoje zoznamy silných stránok, príležitostí a oblastí na zlepšenie. Vyškrtnite veci, ktoré nedávajú zmysel alebo sa vám nezdajú celkom pravdivé, keď sa nad nimi viac zamyslíte. Nahraďte ich vecami, ktoré vám chýbajú. Hviezdičku dajte aj k veciam, ktoré sú naozaj pravdivé alebo vám udreli do očí.


Nevzdávajte sa. Bojujte proti pocitom beznádeje a skľúčenosti, keď si určíte oblasti, v ktorých sa môžete zlepšiť. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je dávať si malé odmeny za identifikovanie oblastí sebazlepšovania a konať podľa nich. Keď sa objavia pocity beznádeje a skľúčenosti, zamerajte sa aj na „nízko visiace ovocie“ a zhodnoťte niečo, čo sa vám zdá relatívne bezbolestné a ľahko napraviteľné.[5]

  • Nezabudnite, že nehodnotíte svoju hodnotu ako ľudskej bytosti, len sa snažíte identifikovať rozdiely medzi svojím skutočným ja a svojím ideálnym ja.


Opýtajte sa priateľov, ktorým dôverujete, ako vás vidia. Vidieť sa objektívne nie je vždy jednoduché a úprimné hodnotenie niekým zvonka vám môže pomôcť posúdiť, či je vaše osobné hodnotenie primerané.

  • Zachovajte si perspektívu. Takže ste ešte nezískali Nobelovu cenu za mier. Nemá ani väčšina z nás ostatných. Ste len človek a nikto, vrátane vás, by od vás nemal očakávať dokonalosť.


Vytvorte si akčný plán. Vezmite si oblasti, v ktorých sa chcete zlepšiť, a vytvorte si ciele, na ktorých budete pracovať. V prípade cieľov, ktoré sa zdajú byť príliš odvážne, zvážte ich rozdelenie na čiastkové ciele. Uistite sa, že ste úspech definovali tak, aby ste vedeli určiť, kedy ste boli úspešní a kedy je pravdepodobné, že budete úspešní.[6]

  • Ak si napríklad myslíte, že máte problém s hmotnosťou, vezmite si cieľ ako „Schudnúť 100 kíl“ a rozdeľte ho na menšie kroky, ktoré vás dovedú k cieľu. Premýšľajte o čo najväčšom počte malých zmien, ktoré spolu môžu prispieť k tomu, že splníte svoj odvážny cieľ. Napríklad prvý týždeň vynechajte všetky limonády a nápoje s cukrom. Druhý týždeň vyraďte všetko balené pečivo, ako sú sušienky a šišky, a nahraďte ich zdravšími verziami. Pokračujte v reštrukturalizácii svojho jedálnička, až kým nebudete takmer stále jesť prevažne zdravé potraviny.


Zaznamenajte si svoj pokrok. Uchovávajte si zoznamy, ktoré vám budú pripomínať vaše silné stránky aj nové ciele. Keď úspešne dokončíte nejakú činnosť alebo dosiahnete nejaký cieľ, odškrtnite si ho a pridajte si ďalšiu položku na zoznam. Ak sa zaseknete, identifikujte prekážky, ktoré vám bránia v pokroku, a zamerajte sa na to, ako ich prekonať.

  • Ak sa napríklad nemôžete zbaviť závislosti od hazardných hier, zamyslite sa nad tým, ako ste začali proces odvykania a kedy ste neboli úspešní. Možno ste zistili, že sa k hazardným hrám uchyľujete cez víkendy, keď nemáte nič iné na práci, a môžete začať plánovať ďalšie aktivity, ktoré vám cez víkendy zaberú čas.

  • Buďte k sebe šetrní a zachovajte si nadhľad. Pri tom všetkom nezabudnite oddeliť svoje správanie od toho, kým ste ako osoba. Nie ste svojimi činmi a vaše činy neurčujú vašu sebahodnotu. Keď sa zameriavate na oblasti, v ktorých sa chcete zlepšiť, môže sa zdať, že jediné, čo robíte, je, že sa „zlepšujete“. Uistite sa teda, že sa zameriavate na oblasti, v ktorých nepotrebujete zlepšenie.[7]

    • Ak sa napríklad zameriavate na viac cvičenia a za posledný mesiac ste splnili všetky svoje cvičebné ciele, je v poriadku vziať si deň voľna a ísť do kina namiesto toho, aby ste si išli zabehať. Musíte si len dávať pozor, aby ste sa nevrátili späť a nezmarili všetku svoju dobrú prácu.
  • Odkazy