Ako byť lepším človekom (s obrázkami)

„Dokonalý človek“ neexistuje, ale snaha o sebazdokonaľovanie môže urobiť váš život plnohodnotnejším. Aby ste sa stali lepším človekom, možno budete musieť urobiť niektoré zmeny v spôsobe svojho myslenia, správania a interakcie s inými ľuďmi.

Časť 1 z 3:Zlepšovanie sa vo vnútri organizácie


zostať verný svojim hodnotám. Vynaložte vedomé úsilie na definovanie svojich základných hodnôt – princípov, ktoré považujete za pravdivé a nemenné – a zaviažte sa, že tieto hodnoty budete dodržiavať bez ohľadu na akékoľvek nepríjemnosti, ktoré by z toho mohli vyplynúť.[1]

  • Ak budete mať pevný morálny základ, bude ľahšie zostať verný tomu, kým ste, aj keď pôjde do tuhého. Odovzdanie sa svojim hodnotám môže z času na čas vyžadovať odvahu, ale bude to stáť za námahu.
  • Ak chcete svoje hodnoty pevne zafixovať, nájdite si čas na ich skutočné zapísanie. Uschovajte zoznam na bezpečnom mieste a občas sa k nemu vráťte, najmä keď vaše súčasné okolnosti začnú tieto hodnoty preverovať.


Trénujte sa na realisticky pozitívny prístup. Neprimeraný idealizmus by vám mohol zabrániť účinne sa vyrovnať s realitou vášho života, ale optimistický prístup vám umožní uznať túto realitu a zároveň dúfať v najlepší výsledok.[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Vyrovnajte sa so svojimi negatívnymi myšlienkami. Namiesto toho, aby ste predpokladali, že veci pôjdu zle, pripustite túto možnosť, ale zamerajte sa na to, čo musíte urobiť, aby ste zlyhaniu zabránili.


Sledujte svoje ciele. Myslite dopredu a plánujte budúcnosť. Spýtajte sa sami seba, čo chcete dosiahnuť, a v reakcii na to si stanovte vhodné ciele. Keď si stanovíte tieto ciele, zaviažte sa, že ich dosiahnete.[3]

  • Do určitej miery musíte žiť v danom okamihu a užívať si svoj život taký, aký je. Nedovoľte, aby požehnanie vášho života zmizlo, pretože ste príliš zameraní na budúcnosť a nevenujete pozornosť prítomnosti.
  • Na druhej strane, ak si nestanovíte ciele, môže to ľahko viesť k stagnácii, ktorá môže spôsobiť, že váš život bude menej naplnený, než by mohol byť.


Vydržte pod tlakom. Stresu sa nedá vyhnúť. Keď však čelíte rozčuľujúcej alebo úzkostlivej situácii, trénujte sa, aby ste zostali pokojní a ovládali tieto emócie namiesto toho, aby ste im dali voľný priebeh.[4]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Namiesto toho, aby ste nasledovali reakciu na koleno, venujte potrebný čas tomu, aby ste sa upokojili a racionálne si veci premysleli. Reagujte skôr podľa rozumu než podľa emócií.
  • To samozrejme neznamená, že nemôžete mať emócie. Práve naopak, prijatie skutočnosti, že ste robte mať pocity môže byť pre niektorých mužov ťažké, ale čím skôr si to priznáte, tým ľahšie bude tieto emócie ovládať namiesto toho, aby ste im dovolili ovládať vás.


Prevezmite zodpovednosť za svoje správanie. Keď sa niečo nepodarí a na vine je vaše konanie, prijmite zodpovednosť a choďte ďalej. Podobne, keď sa veci daria a vaše konanie je jednou z hlavných príčin, láskavo prijmite zásluhy, ktoré vám za tento úspech patria.[5]

  • Neobviňujte iných z vlastného nedostatku úspechu a pri hodnotení príčin neúspechu sa nesústreďte na negatívne správanie iných. Nemáte kontrolu nad vecami, ktoré vám robia iní ľudia; môžete kontrolovať len svoje vlastné činy, preto má zmysel zamerať sa pri hodnotení minulosti a napredovaní na svoje činy.


Zbystrite svoju myseľ. Aktívne sa usilujte o získanie vedomostí a udržujte svoj mozog v optimálnej pracovnej kondícii. Skvelým spôsobom je čítanie, ale svoje duševné schopnosti môžete udržiavať aj riešením hádaniek alebo zdolávaním nových výziev.[6]
Dôveryhodný zdroj
PomôckaPríručka
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj


Nechajte svoju myseľ odpočívať. Aj keď je dôležité udržiavať svoju myseľ bystrú, ľahko ju preťažíte, ak si občas nedáte príležitosť uniknúť pred svetom a relaxovať.[7]
Dôveryhodný zdroj
Cleveland Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Stretávanie sa s priateľmi môže byť dôležitou súčasťou relaxácie, ale mali by ste si do nej dopriať aj čas strávený osamote. Keď trávite čas osamote, čo najviac sa odpojte od sveta. Odíďte od počítača a vypnite si telefón. Stráviť čas v samote a dať si príležitosť načerpať nové sily.

Druhá časť z 3:Zlepšovanie sa navonok


Starajte sa o svoje telo. Nemusíte vyzerať ako kulturista – hoci ak sa vám to podarí, gratulujeme vám, ale základná sebaúdržba môže byť veľmi užitočná. Majte na pamäti tri základné piliere zdravého životného štýlu: zdravú stravu, pravidelný pohyb a dostatok spánku.[8]

  • Na to, aby ste sa zdravo stravovali, nemusíte žiť na šalátoch a proteínových kokteiloch. Naopak, najzdravšie stravovanie je zároveň najvyváženejšie. Možno však budete musieť odolať pokušeniu prepadnúť nezdravému jedlu. Človek nemôže žiť len zo slaniny a vyprážaných tyčiniek.
  • Snažte sa cvičiť hneď, ako sa ráno prebudíte. Ak vás to láka, môžete ísť do posilňovne, ale ak vás to neláka, môžete sa aj tak svižne prejsť alebo si rozprúdiť krv niekoľkými skokmi.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj


Udržujte si upravený vzhľad. Váš vzhľad zohráva dôležitú úlohu v prvom dojme, ktorý si o vás niekto urobí. Kým ženské rituály krásy a rutina môžu byť trochu zložité, všetko, čo ako muž musíte urobiť, je udržiavať základnú hygienu a nosiť čisté, upravené oblečenie, ktoré sa hodí na danú príležitosť.[10]

  • Pravidelne sa kúpte. Nemusíte sa kúpať v kolínskej vode, ale mohli by ste zvážiť, či sa na špeciálnu príležitosť, napríklad na dôležité rande, nenamažete kolínskou vodou.
  • Ak máte fúzy, udržiavajte si ich zastrihnuté. Ak máte len strnisko, nechajte si ho oholené.
  • Oblečte si čisté oblečenie, ktoré dobre vyzerá, a uistite sa, že sa hodí na danú príležitosť. Džínsy a staré tričko sú vhodné na večer s priateľmi, ale na pracovný pohovor alebo prvé rande by ste mali vyzerať trochu ostrejšie.


Zostaňte informovaní. Udržujte si prehľad o svete okolo seba. Namiesto toho, aby ste svoju myseľ zapĺňali relatívne bezvýznamnými informáciami, sa však sústreďte na ľudí a udalosti, ktoré naozaj záležitosť. Môže to znamenať, že časť času, ktorý venujete športu alebo hrám, obetujete tomu, aby ste sa dozvedeli niečo o veciach, ako je aktuálny stav zahraničného diania alebo ekonomický vplyv poslednej prírodnej katastrofy.

  • Ak chcete čo najlepšie fungovať vo svete, v ktorom žijete, musíte mu rozumieť.
  • To samozrejme neznamená, že sa nemôžete venovať svojim záľubám a záujmom. Tieto veci sú dôležité, pretože vám pomáhajú zotaviť sa a načerpať energiu. Jednoducho sa naučte určiť priority svojej pozornosti a naučte sa užívať si svoje koníčky bez toho, aby ste im dovolili ovládať váš život.


Upratujte svoje obytné a pracovné priestory. Existuje dôvod, prečo majú starí mládenci povesť neporiadnikov. Vzoprite sa stereotypu a udržiavajte svoj osobný priestor v relatívne čistom stave. Nemusíte udržiavať absolútne nedotknuté podmienky, ale pravdepodobne by ste sa mali uistiť, že sa môžete aspoň pozrieť dolu a vidieť podlahu namiesto toho, aby ste videli hromady špinavej bielizne a prázdne nádoby na jedlo na donášku.


S peniazmi zaobchádzajte zodpovedne. Dlhy môžu byť veľkou záťažou a ich prílišná výška spôsobí, že finančné inštitúcie vám budú menej ochotné požičať peniaze na veci, ako je vzdelanie, nové auto a lepšie bývanie. Stručne povedané, finančná nezodpovednosť vám zabráni v tom, aby ste sa v živote posunuli vpred.[11]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Neutrácajte peniaze, ktoré nemáte, a ušetrite časť peňazí, ktoré máte. Odkladanie malej časti výplaty na bankový účet alebo rozumné investovanie časti výplaty vám môže poskytnúť väčšiu finančnú istotu v ťažkých časoch.


Zažite niečo nové. Kľúčom k zaujímavému životu je robiť zaujímavé veci. Vyzvite sa, aby ste sa naučili niečo nové alebo vycestovali na miesto, ktoré ste ešte nikdy nevideli.[12]

  • Nájdite si niečo, čo vás zaujíma, a učte sa o tom. Môže to znamenať, že budete robiť niečo duševné, napríklad študovať nový jazyk, alebo niečo fyzické, napríklad sa naučíte karate.

3. časť z 3:Myslenie nad rámec seba


Premýšľajte, než začnete konať. Hoci syndróm nohy v ústach môže postihnúť rovnako mužov aj ženy, muži majú vo všeobecnosti väčšiu povesť, že sa kvôli nemu dostanú do problémov. Bez ohľadu na to, či je to spravodlivé alebo nie, mali by ste sa vedome usilovať o to, aby ste sa nad vecami, ktoré plánujete povedať alebo urobiť, zamysleli ešte predtým, ako ich skutočne zrealizujete.[13]

  • Byť „horkokrvný“ sa často považuje za mužskú vlastnosť, ale vo všeobecnosti to nie je múdre. Hoci by ste sa nemali báť konať, uvedomte si, že niektoré impulzy nemusia byť dobré. Rýchle zhodnotenie by malo stačiť na určenie, či je bezpečné pokračovať alebo nie.
  • Ak je napríklad vašou prvou reakciou uraziť spolupracovníka alebo podriadeného za drobnú chybu, bude pre všetkých prospešné, ak sa pozastavíte, spochybníte svoj impulz a zvolíte lepší spôsob riešenia problému.


Zaujmite altruistický postoj. Hľadajte najlepší postup pre všetky zúčastnené strany, aj keď budete musieť na tejto ceste priniesť nejaké sebaobetovanie. Tým, že preukážete ochotu uprednostniť druhých pred sebou, vyšlete signál, že ste niekto, komu sa oplatí dôverovať.[14]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Empatia nie je pre mnohých mužov niečo, čo sa prejavuje ľahko, a keď sa sústredíte na svoje sovie ciele, ľahko stratíte zo zreteľa iných ľudí. Napriek tomu je dôležité vytrvať vo svojom úsilí o uspokojenie vyslovených aj nevyslovených potrieb iných ľudí.
  • To robí nie znamená obetovať sebaúctu, samozrejme. Existuje tenká hranica medzi obetovaním sa pre druhých a tým, aby vás druhí obchádzali. Tí prví sú vašou voľbou, ale tí druhí sú voľbou, ktorá vám bola vnútená a ktorú slepo prijímate.


Správajte sa úprimne. Správajte sa k druhým ľuďom s rovnakým úprimným prístupom, aký by ste si priali, aby prejavili na oplátku oni. Buďte k sebe úprimní a nechajte túto úprimnosť preniknúť do každodenných interakcií.[15]

  • Snažte sa nehovoriť a nerobiť veci, ktoré nemyslíte vážne, aj keď sa snažíte ušetriť niečie city alebo vyriešiť nepríjemnú situáciu. Pristihnutie pri vašej neúprimnosti spôsobí, že ľudia k vám stratia dôveru, čo sťaží úspešný osobný alebo profesionálny vzťah s danou osobou.
  • Urobte tu dva hlavné akčné kroky: prestaňte hovoriť biele lži a dodržujte všetky záväzky, ktoré ste si dali (pokiaľ Pravda a neodvrátiteľná mimoriadna udalosť vám v tom zabráni).


Splňte si svoje rodinné povinnosti.[16]
Existuje mnoho rodinných rolí, ktoré môžete počas svojho života hrať. Môžete byť synom, bratom, manželom alebo otcom. Môžete mať dôležité väzby na širšiu rodinu alebo vaši priatelia môžu byť vašou rodinou, aj keď nie sú príbuzní. Bez ohľadu na to, kam patríte, musíte sa uistiť, že plníte povinnosti, ktoré sa v rámci danej úlohy vyžadujú.

  • Muži aj ženy sa musia rovnako angažovať vo svojich rodinách, ale zatiaľ čo od žien sa to už spoločensky očakáva, na mužov spoločnosť často nekladie rovnaké očakávania. Napríklad pracujúca mama môže dostávať otázky týkajúce sa toho, ako zosúlaďuje svoju kariéru s rodinou, ale pracujúci otec pravdepodobne nebude.
  • Tým, že sa budete snažiť plniť si svoje povinnosti v rodine, môžete budovať svoje vzťahy a zároveň budovať svoj osobný morálny charakter. Rodiny sú celoživotným testovacím poľom a dobré zaobchádzanie s rodinou vás naučí správať sa k ostatným ľuďom mimo rodiny s podobnou starostlivosťou.


Správajte sa k ženám s rešpektom. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, blbci nezískajú dievča – aspoň nie vtedy, keď má dievča zmysel pre sebaúctu. Ak to ešte nerobíte, musíte sa k ženám prestať správať ako k objektom a začať sa na ne pozerať ako na spoluobčanov.


Urobte prvý krok. V každej spoločenskej situácii musí byť jedna osoba tá, ktorá povie „choď.“ Nebojte sa byť tým človekom. Začnite sa rozhodovať a pripravovať plány a riešte prípadné námietky, keď sa objavia, namiesto toho, aby ste sa nimi zaoberali vopred.

  • Romantická sféra ponúka najzjavnejší príklad. Ak chcete pozvať dievča na rande, pozvite ju na rande. Možno vás odmietne, ale aj keď sa tak stane, jej odmietnutie aspoň uvoľní vašu pozornosť a umožní vám začať hľadať inde.
  • Ako neromantický príklad zvážte dynamiku medzi vami a vašimi priateľmi. Namiesto toho, aby ste boli tým, kto je na veci pozývaný, začnite oslovovať a predlžovať pozvanie sami.


Prijímajte druhých takých, akí sú. Nikto nevychádza s každým, ale pravdepodobne dokážete tolerovať väčšinu ľudí, ak sa na nich dokážete pozerať objektívnou optikou.[17]

  • Nikto nezdieľa presne vašu históriu a súčasnú situáciu, takže nikto nebude uvažovať presne tak, ako uvažujete vy. Okrem toho sa každý človek nachádza v inej fáze osobného rastu; pravdepodobne sa môžete pozrieť späť na svoj život do obdobia, na ktoré nie ste zvlášť hrdý.
  • Keď sa naučíte akceptovať silné a slabé stránky iných ľudí, môžete ich začať ovplyvňovať skôr z miesta úprimného záujmu než z miesta tvrdej kritiky.

  • Prejavte vďačnosť. Stať sa lepším človekom si vyžaduje veľa tvrdej práce a mali by ste byť hrdí na svoje vlastné úspechy. Musíte však oceniť aj pomoc, ktorú dostávate od iných ľudí. Buďte za túto pomoc vnútorne vďační a ochotne sa o svoju vďačnosť podelte navonok s príslušnými stranami.[18]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy