Ako byť menej zhovorčivý: 15 krokov (s obrázkami)

Keď máte tendenciu príliš veľa hovoriť, ľudia podceňujú to, čo im prinášate. Hoci rozprávanie nie je zlé, prílišná zhovorčivosť je. Podporovať nové vzťahy a udržiavať tie, ktoré máte, znamená naučiť sa, kedy hovoriť a najmä kedy nie. Aby ste to dokázali, možno budete musieť precvičiť niektoré základné zručnosti. Ľudia si vás ako rečníka začnú v krátkom čase vážiť.

Časť 1 z 3:Naučiť sa mlčať


Identifikujte dôvody, prečo toľko hovoríte. Rozprávanie je vrodenou súčasťou ľudského bytia a pomáha vám udržiavať sociálne väzby. Je to však aj spôsob, ako sa vyrovnať s pocitmi nervozity a stresu. Spýtajte sa sami seba, či sa možno rozprávate preto, že ste úzkostliví alebo sa cítite trápne, a potom si osvojte nové návyky, ktoré vám pomôžu cítiť sa pokojne a sebaisto.[1]

  • Meditujte, aby ste sa upokojili.
  • Vizualizujte si, že zostávate pokojní a nechávate hovoriť ostatných.
  • Strávte nejaký čas sedením so svojimi emóciami. Zamyslite sa nad tým, ako sa cítite, prijmite tieto pocity a potom ich uvoľnite.
  • Píšte si denník, ktorý vám pomôže spracovať vaše myšlienky.


Odpojte sa od technológií.[2]
Mnohokrát je potreba rozprávať reakciou na to, že vás príliš stimulujú veci, ktoré nájdete na Twitteri virálne video na YouTube, snímka zo Snapchatu atď. Strávte nejaký čas mimo týchto rušivých vplyvov a znovu sa spojte sami so sebou.

  • Nájdite radosť v tichu tým, že sa odpojíte a nahradíte bezmyšlienkovité rozptýlenie niečím konštruktívnym, napríklad umeleckými a remeselnými projektmi. Použite svoje ruky a niečo nakreslite.[3]
  • Cvičte sa v umení nereagovať na nič a na všetko, čo vás zaujme. Využite túto energiu a zamerajte ju na strihanie a lepenie vecí rukami od začiatku.


Píšte si svoje myšlienky do denníka.[4]
Ak sa vám zdá, že ľudia okolo vás čoraz viac nemajú záujem o to, čo máte na srdci, zapíšte si to do denníka. Naučte sa vyjadrovať a zároveň si zachovať zdržanlivosť v tom, ako svoje myšlienky vnucujete druhým.

  • Ak máte problém nájsť, kde začať, majte na pamäti, že písanie denníka umožňuje voľný tok myšlienok – nech už je to pre vás čokoľvek. Nemusí to dávať zmysel, nemusí to mať zmysel alebo dôvod atď. Vygooglite si na internete podnety na písanie denníka, ktoré vám v prípade potreby poslúžia ako východisko.
  • Píšte si denník tradičným spôsobom s papierom a perom alebo si svoje myšlienky zapisujte do prázdneho dokumentu v počítači.


Meditujte, aby ste si uvedomili seba samého.[5]
Meditácia nemusí byť intenzívnym jogínskym zážitkom, pri ktorom sedíte v absolútnom tichu opretí chrbtom o stenu a „om“. Venujte päť až desať minút zo svojho dňa meditácii ako nástroju na lepšie uvedomenie si svojich myšlienok a ocenenie umenia byť v tichu.

  • Môžete nájsť niekoľko aplikácií, ktoré vám pomôžu s meditáciou, vrátane Insight Timer, Calm a Headspace.
  • Ak vás absolútne ticho desí, meditujte inými spôsobmi a v iných oblastiach. Meditujte v sprche, sústreďte sa alebo nechajte hudbu, aby v týchto chvíľach pôsobila ako soundtrack.
  • Čím viac to budete praktizovať, tým pokojnejší budete sami so sebou a začnete si uvedomovať, že nemusíte prosiť ľudí, aby si vás všímali prostredníctvom rozprávania. Uvedomíte si, že vaša sila je vo vašej prítomnosti, a prehnané obavy sa výrazne zmiernia.


Buďte pozorovateľom svojho okolia. Kľúčom k tomu, aby ste boli v tichu organickým spôsobom, je často zdravé vloženie sa do situácií, ktoré si vyžadujú vašu pozornosť. Najlepší spôsob, ako to dosiahnuť, je byť zajedno s vecami, ktoré vás každý deň obklopujú.

  • Vyhraďte si 10-15 minút na to, aby ste vyšli von a ocenili slnko a vietor na svojom tele. [6]
    Obdivujte oblaky na oblohe, ich tvary a veľkosť.
  • Prejdite sa po rušnej ulici a venujte pozornosť všetkým pohľadom a zvukom, ktoré vás míňajú. Po nejakom čase si vyskúšajte, či dokážete izolovať, ktoré zvuky odkiaľ prichádzajú: trúbenie auta v diaľke, plač dieťaťa hneď vedľa vás, upozornenie na textovú správu atď.

2. časť z 3:Ako sa stať lepším poslucháčom


Cvičte sa v tichu. Ak sa v tichu cítite nepríjemne, budete cítiť vnútorný tlak, aby ste toto ticho vyplnili rečou. Potom hovoríte príliš veľa, aby ste sa vyrovnali s nepríjemnými pocitmi, ktoré prináša ticho. Našťastie sa môžete naučiť sedieť s týmito pocitmi prostredníctvom praxe.

  • Požiadajte ľudí, ktorí sú vám najbližšie, aby s vami sedeli v tichu. Uzavrite dohodu, že nebudete hovoriť počas určitého obdobia. Robte to dovtedy, kým sa už nebudete cítiť trápne.


Uvedomte si rozdiely medzi počúvaním a počúvaním. Sluch je výlučne sluchový proces. Počúvanie je celok, zapojte uši a tiež srdce, myseľ, dušu a telo.[7]

  • Nájdite skutočný záujem o prítomnosť ľudí, s ktorými hovoríte. Venujte pozornosť, prejavte záujem a pripravte sa na to, že sa od ľudí, s ktorými komunikujete, niečo naučíte.
  • Odsuňte sa na druhú koľaj a počúvajte bez očakávania alebo potreby vyplniť priestor rozprávaním o sebe.


Vedzte, že počúvanie je predovšetkým o druhej osobe.[8]
Keď utlmíte svoje rozprávanie a menej sa sústredíte na to, aby ste na seba upozorňovali, uvoľníte svoju pozornosť pre osobu, s ktorou hovoríte, a pre lepšie počúvanie.

  • Dobré počúvanie je z 80 % trpezlivosť a počúvanie druhej osoby bez prerušovania a z 20 % premýšľanie a sledovanie ďalších informácií.[9]
  • Buďte v týchto chvíľach plne prítomní, nemyslite na minulosť, budúcnosť ani na svoje zámery, sústreďte sa výlučne na osobu, ktorá s vami hovorí.[10]
    Odborný zdroj
    Kirsten Parker, MFA
    Myslenie & Akčný kouč
    Expertný rozhovor. 22. júla 2020.


Pozorujte reč tela a tón.[11]
Zachytiť zmeny v základnom správaní, ako je hlas, tvár alebo reč tela človeka, je niečo, čo dobrí poslucháči vedia výborne robiť. Počas počúvania sa primerane prispôsobte týmto zmenám.[12]
Odborný zdroj
Kirsten Parkerová, MFA
Myslenie & Akčný kouč
Odborný rozhovor. 22. júla 2020.

  • Ak má hovoriaci, váš priateľ, náhle napätie v hlase, tvári alebo reči tela, je na vás, aby ste pôsobili nekonfliktne a uvoľnene, aby ste situáciu zmiernili.[13]
  • Ak sa vám zdá, že hovoriaci alebo váš priateľ je emocionálne nabitý a náhle zvýši hlas, pokývajte hlavou na znak záujmu alebo sa naklonte dopredu, aby ste dali človeku pocítiť, že má vo svojich emóciách podporu.


Cvičte sa v prijímaní a neodsudzovaní. Keď niekoho počúvate bez toho, aby ste ho vo svojich reakciách posudzovali, zabraňujete jeho uzavretiu sa do seba a pomáhate mu pocítiť slobodu a prijatie. Získate aj ich akceptáciu.[14]

  • Rešpektujte druhú osobu a prispievajte k rozhovoru namiesto toho, aby ste posudzovali názory, s ktorými možno nesúhlasíte. Pamätajte, že výrazy tváre, ako je viditeľné pokrčenie, prevrátenie očí alebo reč tela, hovoria rovnako hlasno ako slovné odsúdenie.
  • Akceptovanie niečích myšlienok nemusí nevyhnutne znamenať, že s nimi súhlasíte. Majte na pamäti, že porozumenie prostredníctvom počúvania neznamená, že sa vaše názory vzájomne zosynchronizujú.


Overte si, či by sa veci nemali nechať nevypovedané. Racionálne sa rozhodnite, kedy je v poriadku počúvať a kedy je v poriadku reagovať a klásť doplňujúce otázky. Načasovanie a zdržanlivosť je všetko.[15]

  • Premýšľajte o výsledku rozhovoru. Ovplyvní to rozhovor a vzťah pozitívne alebo negatívne? Nikdy nedovoľte, aby vaša túžba zapôsobiť zničila váš vzťah k ľuďom.
  • Použite nasledujúcu otázku ako návod, ktorý vám pomôže menej hovoriť: „Chcem hovoriť, aby som dodal skutočný obsah, alebo sa len snažím vyplniť priestor??“

Časť 3 z 3:Účasť na každodenných rozhovoroch


Ukážte svoju ochotu počúvať.[16]
Keď druhá osoba naznačí, že sa chce rozprávať, urobte niečo, čím dáte najavo, že má vašu plnú, nerozdelenú pozornosť. Zatvorte knihu, ktorú práve čítate, alebo položte telefón.

  • Uistite sa, že reč vášho tela je plne zapojená. Mierne sa nakloňte dopredu a udržujte očný kontakt, keď na vás hovoria.[17]
  • Jemne sa usmievajte, ak si to tón rozhovoru vyžaduje, a občas kývnite hlavou, aby ste dali najavo, že počúvate bez toho, aby ste rozprávanie prerušili.[18]
  • Ak chcete ukázať, že rozumiete tomu, čo sa hovorí, zhrňte a zopakujte to, čo vám bolo povedané, parafrázovaním.[19]


Premýšľajte, než začnete reagovať. Vždy sa snažte čo najviac premýšľať, než začnete hovoriť. Počúvajte ostatných, porozumejte téme a uistite sa, čím chcete prispieť.[20]

  • Vyhnite sa tomu, aby ste povedali viac, ako musíte, tým, že si nájdete chvíľu na premýšľanie po tom, ako vás hovorca požiada o váš názor.
  • Na chvíľu sa zastavte, dokonca povedzte: „Dajte mi chvíľu na premyslenie.“ Zamyslite sa, zachovajte zdržanlivosť a potom pridajte svoje dva centy do rozhovoru.[21]


Zdržte sa prerušovania ľudí, keď hovoria. Prerušovanie vyzerá tak, že niekoho prehovoríte alebo vložíte svoje myšlienky do rozhovoru skôr, ako na vás príde rad. Nechajte osobu hovoriť; dostanete sa na rad, aby ste prispeli, a vyhnite sa tomu, aby sa druhá osoba v tomto procese cítila znehodnotená.[22]

  • Ak sa snažíte niekoho prerušiť, kým hovorí, skúste si ho založiť ako mentálnu poznámku, kým neskončí. Ak chcete mať radšej niečo hmatateľné, použite poznámkový blok alebo telefón, aby ste si zapísali svoje myšlienky a hovorili o nich, keď príde rad na vás.[23]
  • Skúste sa pristihnúť vo chvíľach, keď prerušujete druhú osobu. Pozorujte ich na náznaky tváre, ako je napríklad sklopenie očí alebo pohľad do strany, aby ste boli v strehu, pokiaľ ide o vaše konanie. Keď sa prichytíte, povedzte: „Ach, prepáčte, pokračujte.“ alebo „Moja chyba, pokračuj.“ [24]

  • Hovorte, keď je to vhodné. Snažte sa držať témy. Diskutujte o tom, čo dáva zmysel, a snažte sa vyhýbať príkladom, ktoré sa môžu zdať nepodstatné, nerozumné a nejednoznačné. Uvádzajte jednoduché fakty a jasnú logiku, ktorá pomôže poslucháčovi získať určitý zmysel.

    • Použite ticho a kontext rozhovoru ako usmernenie, kedy hovoriť. Ak vás niekto ventiluje, pravdepodobne nie je vhodná chvíľa hovoriť o rave, na ktorý sa snažíte dostať už niekoľko týždňov.
    • Ak neviete, čo chcete povedať, položte viac zisťovacích otázok, napríklad čo to znamená? Koho môžeme brať na zodpovednosť, ako a prečo? To povzbudí osobu, aby viac hovorila.[25]
      Snažte sa klásť otvorené otázky, pretože umožňujú človeku hovoriť viac a vám menej.
  • Odkazy