Ako byť milý na tyrana (s obrázkami)

Šikanovanie môže byť problémom v každom spoločenstve: v škole, na pracovisku, dokonca aj na internete. Správanie tyrana je často odrazom jeho vlastnej neistoty a nie je spôsobené žiadnou vašou chybou. Hoci táto nevľúdnosť môže byť ohromujúca a škodlivá, vedomým úsilím môžete prekonať takmer každého tyrana a dokonca nájsť spôsob, ako mu prejaviť láskavosť.

Časť 1 z 3:Riadenie interakcie so šikanujúcim


Nikdy neútočte protiúderom. Tyran sa vás snaží ovládať tým, že vás núti reagovať na jeho podlosť. Podľahnúť znamená, že vyhrali. Nedovoľ, aby ťa tyran ovplyvnil natoľko, že sa sám staneš tyranom.

  • Na chvíľu od situácie emocionálne odstúpte. Ak potrebujete, počítajte v duchu do desať, aby ste sa upokojili a zabránili negatívnym reakciám.
  • Skúste sa zhlboka nadýchnuť, aby ste zostali pokojní a udržali svoje pocity pod kontrolou.[1]
    Odborný zdroj
    Dr. Niall Geoghegan, PsyD
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 24. júla 2019.


Buďte pozitívni, keď sú negatívni. Zrušte niečo nenávistné, čo šikanujúci povie, niečím pozitívnym. To vyvedie tyrana z miery, pretože je nepravdepodobné, že by niekedy zažil takýto druh pozitívnej reakcie po tom, čo povie niečo nepekné. Ak zistia, že ich šikanovanie nie je úspešné v tom, aby ste sa cítili zle, pravdepodobne sa stiahnu. [2]

  • ! Toto sú moje obľúbené! Mám ich v naozaj dobrom výpredaji.“
  • Ak šikanujúci vysloví sarkastický, falošný kompliment, poďakujte mu. To ich tiež vyvedie z miery.[3]


Dištancujte sa od šikanujúceho. Niekedy môže pomôcť odstrániť sa z možnosti interakcie so šikanujúcim. Skúste zvoliť inú cestu, zväčšiť svoje súkromie na internete alebo sa uistite, že s tyranom nie ste sami.


Slušne sa postavte na svoju stranu. To, že chcete byť k šikanujúcemu milí, neznamená, že musíte byť poslušní. Šikanujúci človek s väčšou pravdepodobnosťou prejaví láskavosť voči niekomu, koho rešpektuje, a ak sa necháte bez odozvy šikanovať, šikanovanie bude pravdepodobne pokračovať. Postaviť sa za seba úctivým spôsobom vám tiež pomôže zachovať si sebavedomie a budovať si sebaúctu.[4]
Odborný zdroj
Dr. Niall Geoghegan, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 24 júl 2019.

  • Presmerujte pozornosť od urážky na útočníka, bez toho, aby ste mu šikanu opätovali, krátkou odpoveďou, napríklad: „Prečo to hovoríš??“[5]
  • Pripravte si a precvičte si svoje reakcie. Vymyslite si niekoľko odpovedí a nacvičte si ich vyslovenie pred zrkadlom, keď budete doma.[6]
    Urobte si niekoľko rolových hier s druhmi situácií, ktoré môžu nastať. Vďaka nácviku sa budete cítiť pohodlnejšie, keď to budete musieť urobiť v skutočnej situácii.[7]


Presadzujte sa, ale nebuďte agresívni. Tým sa stanovia hranice vhodného správania. Súčasťou riešenia vzťahu so šikanujúcim je stanovenie týchto hraníc. Byť verbálne asertívny pomáha komunikovať tieto hranice. Jasné stanovenie týchto hraníc môže pomôcť zmeniť svedomie tyrana aj ostatných, ktorí ho sledujú.[8]

  • Presadzujte sa slovami, ako napr: „Prosím, prestaňte s tým.“ „Teraz som na rade ja.“ „Prosím, nedotýkaj sa.“ „Nie je v poriadku, že to robíte.“[9]


Zdokumentujte šikanovanie. Všetko si zapíšte. Zaznamenajte si, čo sa stalo: kedy, kde, ako a kto bol pri tom. Zapíšte si ho do denníka alebo zápisníka; vytlačte si materiál o šikanovaní na internete. Je to dôležité, ak chcete so šikanujúcim viesť logický rozhovor alebo ak chcete byť schopní preukázať autorite, čo sa dialo.[10]


Zoberte si iný pohľad. Namiesto toho, aby ste o nich premýšľali ako o „šikanujúcich“ a o vás ako o „obeti“, uvažujte namiesto toho o ich čine izolovane. Premýšľajte o tom, že „toto je jeden čin z milióna, ktorý dnes urobí“, namiesto toho, aby ste dovolili, aby tento jeden čin určil, kto je a čo si o ňom myslíte. Namiesto toho, aby ste o danej osobe uvažovali ako o „tyranovi“, zvážte jej konanie ako „akt šikanovania“.“

  • Tak ako vy nie ste súhrn všetkých najhorších vecí, ktoré ste urobili alebo povedali, ani váš šikanujúci nie je. Urobte všetko pre to, aby ste oddelili osobu od zlých vecí, ktoré robí.

2. časť z 3: Prejavenie láskavosti voči šikanujúcemu


Premýšľajte o tom, čo o šikanujúcom viete. Pochopenie šikanujúceho vám umožní vhodnejšie reagovať na jeho konanie. Zvážte informácie, ktoré máte o šikanujúcom, ako je jeho vek, vzdelanie, rodina, domov a práca. Najčastejšie šikanujúci pochádza z rodiny alebo domova, kde sú tiež šikanovaní, a reaguje tak, že si uvoľňuje nahromadenú bolesť a hnev na iných.

  • Pamätajte, že zranení ľudia môžu ublížiť iným ľuďom. Váš tyran pravdepodobne rieši emocionálne problémy, s ktorými si nevie rady. Môže to byť prvý krok k tomu, aby ste si k nim vytvorili empatiu.
  • Nemusíte investovať veľa času do zisťovania týchto informácií; niekedy sú informácie, ktoré už máme, dostatočne výpovedné.


Nesúďte tyrana. Keď je niekto hrubý a nevľúdny, môže byť ľahké odsúdiť ho za jeho chyby. Namiesto toho sa sústreďte na to, aby ste ich nekritizovali za tieto nedostatky, ale aby ste pri jednaní s nimi praktizovali empatiu a súcit. [11]
Zvážte spôsoby, akými ste sa aj vy v minulosti mohli správať hrubo alebo nenávistne voči iným, nie ako spôsob, ako ospravedlniť tyranizujúceho za jeho činy, ale ako spôsob, ako sa k nemu správať.

  • Ukážte tyranovi láskavosť, akú chcete, aby preukázal on vám. Reagujte milo a so súcitom, aj keď sú na vás hrubí.[12]
    Šikanovaný môže byť veľmi nezvyknutý na to, že sú k nemu ľudia milí, preto mu prejavte láskavosť, ktorá mu v živote chýba.
  • Ak tyran vždy urobí niečo také, ako je zatváranie dverí pred vašimi očami, otvorte mu dvere. Tieto malé prejavy láskavosti sa sčítajú a naučia tyrana, ako sa má správať k vám a k ostatným.
  • Pozdravte svojho tyrana s úsmevom a pozdravom každý deň, keď ho vidíte. Budú žasnúť nad vašou neustálou pozitívnou náladou a radosťou.


Zvážte svoju podobnosť. Na tejto Zemi je len málo ľudí, ktorí sú výnimočne zlí alebo neláskaví. Zamyslite sa nad vecami, ktoré môžete mať so šikanujúcim spoločné a ktoré vám umožnia ďalej rozvíjať súcit s ním. Vďaka tomu bude pre vás jednoduchšie byť láskavý.

  • Možno vás a vášho tyrana spája láska k baseballu alebo k určitému druhu jedla. Keď sú hrubí, myslite na tieto podobnosti, ktoré vám pomôžu byť na oplátku milí.


Vžite sa do ich situácie. Skutočná láskavosť a empatia často pramenia zo schopnosti pochopiť perspektívu človeka. Ak viete, že aj váš tyran čelil vo svojom živote šikane, mohlo by to vysvetľovať jeho negatívne konanie voči vám. Váš tyran sa môže tiež vyrovnávať s ťažkou osobnou situáciou, ktorá spôsobuje, že sa na vás vrhá. To v žiadnom prípade neznamená, že ich konanie je v poriadku, ale môže to pomôcť informovať o vašich reakciách na ne.


Pozvite šikanovaného do aktivít a rozhovorov. Zahrnutie šikanujúceho môže pomôcť budovať vzťahy a vzťahové zručnosti. Požiadajte ich, aby vám s niečím pomohli, alebo ich vyberte do svojho tímu.[13]
Pokračujte v práci na zmene vzťahu so šikanujúcim na primeraný a produktívny vzťah. Môže to trvať určitý čas, ale aby sme zastavili šikanovanie, musíme všetci spoločne podporovať zdravé vzťahy a občianske komunity.[14]


Bráňte šikanovaného, ak sa s ním zle zaobchádza. Ak vidíte, že sa s vaším tyranom rozpráva hrubo, priblížte sa k situácii a pokojne zasiahnite. Osobe, ktorá šikanuje, môžete veľmi jemným spôsobom povedať, že to, čo robí, nepovažujete za správne, a to tak, že osobe, ktorá sa správa zle, poviete niečo ako „Vôbec nie je v pohode“ a opýtate sa jej, či je v poriadku alebo či si chce pohovoriť.


Pomôžte tyranovi, ak vidíte, že má problémy. Možno vidíte, ako sa váš tyran snaží zdvihnúť ťažkú škatuľu alebo má problém odniesť veľa predmetov; pomôžte mu. Pravdepodobne si spomenie na všetky prípady, keď sa k vám správal nespravodlivo, a začne pociťovať výčitky svedomia.

3. časť z 3:Zvládanie šikanovania


Zachovajte pokoj. Šikanujúci často hľadajú emocionálnu reakciu, preto vám pomôže, ak sa vyhnete tomu, aby ste do svojej reakcie vnášali emócie. Svoje pocity môžete chrániť pred zraňujúcimi urážkami tým, že budete nevľúdnosť ignorovať alebo budete používať pozitívnu samomluvu.[15]

  • Zhlboka dýchajte. Hlboké dýchanie vám môže pomôcť zachovať si chladnú hlavu vo vypätých situáciách.[16]
    Odborný zdroj
    Dr. Niall Geoghegan, PsyD
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 24. júla 2019.
  • Ďalším spôsobom, ako si zachovať pokoj, je zamyslieť sa nad obdobím, keď ste sa cítili šťastní alebo pokojní. Môže byť užitočné spomenúť si na nedávny výlet na pláž alebo na chvíľu s priateľmi, aby ste sa znovu vrátili k pozitívnym postojom.


Precvičujte si pozitívnu samomluvu. Šikanujúci človek na vás často chrlí toľko negativity, že môže byť ťažké myslieť o sebe pozitívne. Je dôležité, aby ste sa nenechali chytiť do pasce posolstva šikanujúceho a aby ste namiesto toho rozvíjali pozitívne posolstvá o sebe. Ak vám tyran neustále hovorí, že ste škaredí, skúste sa každé ráno a večer pozrieť na seba do zrkadla a opakovať si niečo ako: „Som krásny. Som silný. Som hoden“ si opakovane hovorte, kým si nezačnete uvedomovať, že je to pravda.

  • Pamätajte, že posolstvo tyrana je názor. Najdôležitejšie je, ako sa cítite sami.
  • Meditujte ráno a večer pred prácou alebo školou. Meditujte o princípoch pozitívnosti a vďačnosti. Tieto odkazy vám dodajú silu na začiatku dňa.


Nájdite si podpornú komunitu. Aj keď sa šikana môže počítať za jednu z vašich interakcií v každodennom živote, uistite sa, že nie sú jediné. Obklopte sa pozitívnymi a potvrdzujúcimi ľuďmi, ktorí vás pozdvihnú natoľko, že vás šikanovanie začne ovplyvňovať čoraz menej.

  • Hľadajte spoločenstvo v cirkvi, so svojimi súčasnými priateľmi, s rodinou a s inými ľuďmi, ktorým dôverujete. Nikdy neviete, či niekto, s kým sa rozprávate, už nebol šikanovaný a možno vám bude vedieť poradiť, ako to zvládnuť s gráciou, rešpektom a láskavosťou.


Precvičujte starostlivosť o seba. Byť láskavý k druhým sa prelína s prejavovaním láskavosti k sebe samému. Nájdite si čas pre seba, keď ste sami, aby ste robili veci, ktoré vás bavia, napríklad čítanie, sledovanie filmov alebo cvičenie. Tieto veci vás často môžu zbaviť myšlienok na šikanovanie a pomôcť vám preniesť sa späť na miesto radosti a pozitivity, a to aj napriek konaniu šikanujúceho.

  • Pamätajte, že nemôžete pomôcť iným, ak nie ste dobrí najprv sami k sebe.

  • Porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete. Možno zistíte, že vás tyran môže premôcť. Ak máte pocit, že začínate mať depresiu, vyhľadajte pomoc rodiny a priateľov. Možno budete musieť vyhľadať pomoc terapeuta. Nie je stigmatizované obrátiť sa o pomoc, keď ju potrebujete!
  • Odkazy