Ako byť rozhodný (s obrázkami)

Ak máte tendenciu premýšľať nad každým rozhodnutím, pred ktorým stojíte, alebo vždy odkladáte rozhodovanie na čo najdlhší čas, určite nie ste sami! Byť rozhodný môže byť desivé, ale zároveň vám to veľmi uľahčí život a pomôže dosiahnuť viac vašich cieľov. Dobrou správou je, že každý sa môže naučiť byť rozhodnejší a nemusí to byť ťažké. Nižšie sme pre vás pripravili niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu začať.

Časť 1 zo 4:Lepšie rozhodovanie


Stanovte si termíny. Keď stojíte pred voľbou, ktorá si nevyžaduje okamžitú odpoveď, dajte si termín na rozhodnutie. Ak už existuje externý termín, vytvorte si samostatný interný termín, ktorý budete dodržiavať a ktorý príde oveľa skôr, ako príde externý termín.

  • Väčšina rozhodnutí si nevyžaduje toľko času na prijatie, ako by ste mohli spočiatku predpokladať. Bez konečného termínu je pravdepodobnejšie, že budete s rozhodnutím otáľať, čo môže v konečnom dôsledku viesť k väčšiemu pocitu neistoty, keď sa rozhodnete.


Získajte čo najviac informácií. Zhromaždite čo najviac informácií o každej možnej voľbe, ktorá sa týka danej záležitosti. Keď viete, že ste dobre informovaní, budete sa prirodzene cítiť schopnejší dospieť k slušnému záveru.[1]

  • Musíte aktívne vyhľadávať informácie, ktoré hľadáte. Neseďte a nečakajte, kým vám to spadne pred nosom. Preskúmajte danú problematiku z čo najviac rôznych uhlov pohľadu v čase, ktorý máte k dispozícii.
  • Niekedy môžete dospieť k rozhodnutiu uprostred výskumu. Ak sa tak stane, dôverujte svojmu pocitu a riaďte sa ním. Ak sa tak však nestane, preskúmajte svoj výskum po tom, čo ste zhromaždili čo najviac informácií, a navigujte sa pri rozhodovaní odtiaľto.


Zostavte zoznam výhod a nevýhod. Tento postup je starý, ale dobrý. Napíšte výhody a nevýhody spojené s každou možnosťou. Vizuálne znázornenie možných dôsledkov vám umožní objektívnejšie sa pozrieť na svoje možnosti.[2]

  • Majte tiež na pamäti, že nie všetky „za“ a „proti“ sú rovnaké. Váš stĺpec „za“ môže mať len jeden alebo dva body, zatiaľ čo stĺpec „proti“ má štyri alebo päť bodov, ale ak sú dva body v stĺpci „za“ naozaj dôležité a štyri body v stĺpci „proti“ sú pomerne bezvýznamné, „za“ môže stále prevážiť nad „proti.“


Odstúpte od svojho pôvodného vnímania. Ak sa vám žiadna možnosť nezdá byť dobrá, spýtajte sa sami seba, či sa naozaj pozeráte na všetky možné voľby v danej veci. Ak existujú názory alebo predstavy, ktoré vás brzdia v zvažovaní iných alternatív, odbúrajte ich a pozrite sa na vonkajšie možnosti bez predsudkov.[3]

  • Niektoré z hraníc, ktoré si prirodzene stanovíte, sú, samozrejme, dobré. Odstránenie týchto hraníc na dostatočne dlhý čas, aby ste mohli zvážiť možnosti, ktoré ležia za nimi, vám neuškodí, pretože si stále budete môcť uvedomiť, že tieto možnosti nie sú dobré. Dať si viac možností neznamená, že budete slepí k zlým voľbám; znamená to len, že budete mať šancu nájsť dobrú voľbu, o ktorej by ste predtým nikdy neuvažovali.


Predstavte si výsledok. Predstavte si, ako sa veci budú vyvíjať, ak urobíte konkrétne rozhodnutie. Predstavte si pozitíva aj negatíva. Urobte to s každou možnosťou a potom sa sami seba spýtajte, ktorá predstava o budúcnosti je nakoniec najlepšia.

  • Zvážte aj svoje pocity. Predstavte si, ako sa budete cítiť pri výbere jednej možnosti namiesto druhej, a spýtajte sa sami seba, či jedna voľba vo vás zanechá pocit naplnenia, zatiaľ čo druhá vo vás môže zanechať pocit prázdnoty.


Vyberte si svoje priority. Niekedy sa nedá vyhnúť trochu nepríjemnostiam. Keď sa to stane, spýtajte sa sami seba, ktoré priority sú najdôležitejšie. Fixujte sa na uspokojenie týchto priorít pred záležitosťami, ktoré považujete za menej naliehavé.

  • Niekedy to znamená definovať základné hodnoty. Keď sa napríklad rozhodujete o budúcnosti svojho vzťahu, spýtajte sa sami seba, čo je pre vás vo vzťahu skutočne dôležité. Ak sú pre vás úprimnosť a súcit dôležitejšie ako vzrušenie, bude vám lepšie s úprimným domasedom ako s dobrodružným klamárom.
  • Inokedy to znamená určiť, ktoré dôsledky majú väčšiu hodnotu ako iné. Ak potrebujete prijať rozhodnutie o projekte a uvedomíte si, že nemôžete splniť požiadavky na rozpočet aj na kvalitu, položte si otázku, či je pre daný projekt dôležitejší rozpočet alebo kvalita.


Zamyslite sa nad minulosťou. Preskúmajte svoju pamäť a premýšľajte o každom rozhodnutí, ktorému ste čelili v minulosti a ktoré mohlo byť podobné rozhodnutiu, ktoré máte práve pred sebou. Zamyslite sa nad rozhodnutiami, ktoré ste vtedy urobili, a spýtajte sa sami seba, ako dopadli. Napodobňujte dobré rozhodnutia a správajte sa opačne ako pri zlých rozhodnutiach.

  • Ak máte vo zvyku robiť zlé rozhodnutia, spýtajte sa sami seba, čo môže byť základnou príčinou týchto zlých rozhodnutí. Možno je napríklad väčšina vašich zlých rozhodnutí založená na túžbe po bohatstve alebo moci. Ak je to tak, zvážte tie možnosti, ktoré by uspokojili túto túžbu, a zvážte iné alternatívy.


Zostaňte v prítomnosti. Aj keď môžete uvažovať o minulosti, aby vám pomohla riadiť sa v prítomnosti, v konečnom dôsledku musíte mať na pamäti, že sa práve nachádzate v prítomnosti. Úzkosti a obavy z vecí, ktoré sa stali v minulosti, by ste mali nechať v minulosti.[4]

2. časť zo 4:Tréning mozgu


Rozhodnite sa byť rozhodní. Môže sa to zdať ako uvažovanie v kruhu, ale faktom zostáva, že najprv musíte urobiť rozhodnutie stať sa rozhodnejším človekom, až potom môžete byť skutočne rozhodný. Ak ste prirodzene nerozhodní, budete takí aj naďalej zo zvyku. Stať sa rozhodným si vyžaduje aktívne a vedomé úsilie.[5]

  • Povedzte si, že rozhodné – nie že „môžete byť“ alebo „sa stanete“ rozhodnými, ale že už „ste“.“ Na druhej strane si tiež musíte prestať hovoriť, že ste nerozhodní, a musíte to prestať hovoriť aj iným ľuďom.[6]


Predstavte si seba ako rozhodnú osobu. Skúste si to predstaviť. Spýtajte sa sami seba, aký to bude pocit byť rozhodnejší a ako budete vyzerať pre ostatných, keď začnete zaujímať rozhodnejšie postoje k veciam. Čím viac si ju budete vizualizovať, tým jasnejšia a známejšia bude táto predstava.

  • Venujte osobitnú pozornosť pocitom sebadôvery a prejavom rešpektu zo strany iných ľudí. Ak ste od prírody pesimista, môže byť ťažké predstaviť si pozitívne výsledky.[7]
    Ak však musíte, prinúťte sa a nefixujte sa na obavy, že sa veci pokazia alebo že sa na vás ľudia nahnevajú.


Prestaňte sa obávať „zlých“ rozhodnutí. Uznajte, že každé vaše rozhodnutie povedie k príležitosti na učenie, dokonca aj tie rozhodnutia, ktoré spôsobia zdanlivo nepriaznivé výsledky. Keď sa naučíte vidieť v každom svojom rozhodnutí to dobré, môžete sa menej báť tých, ktoré dopadnú zle.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj


Buďte odvážni tvárou v tvár svojim chybám. Každý robí chyby. Možno sa to zdá banálne, ale je to pravda. Uznanie a prijatie tejto pravdy vás však neoslabí. Naopak, tým, že prijmete svoju nedokonalosť, môžete trénovať svoju myseľ, aby sa jej prestala báť. Keď tento strach prekonáte, nebude vás už môcť ovládať a brzdiť.[9]


Uvedomte si, že nerozhodnosť je tiež rozhodnutie. Niečo sa stane bez ohľadu na to, či si ju aktívne vyberiete alebo nie. V tomto zmysle je neprijatie rozhodnutia to isté ako prijatie rozhodnutia. Tým, že sa nerozhodnete sami, však strácate kontrolu nad situáciou. Od niečo vždy vyplýva z každej príležitosti na rozhodovanie, je v konečnom dôsledku lepšie, keď rozhodnutie urobíte a ponecháte si kontrolu nad ním, ako keď si ho necháte uniknúť z rúk.[10]

  • Môžete sa napríklad rozhodovať medzi dvoma pracovnými príležitosťami. Ak sa odmietnete rozhodnúť, ktorú spoločnosť si vybrať, jedna spoločnosť môže stiahnuť svoju ponuku, čo spôsobí, že si vyberiete druhú spoločnosť. Prvá práca mohla byť v skutočnosti lepšia, ale vy ste ju premeškali, pretože ste si nedali tú námahu, aby ste sa rozhodli.

3. časť zo 4:Precvičovanie rozhodnosti


Hoďte si ľahkú voľbu na precvičenie. Ako sa hovorí, „prax robí majstra“.“ Začnite si dávať jednoduché rozhodnutia, ktoré majú minimálne následky. Pokračujte v nácviku týchto malých rozhodnutí, kým ich nebudete vedieť urobiť za menej ako minútu.[11]

  • Medzi malé rozhodnutia patria otázky typu: „Čo si dám na večeru??“ alebo „Či si tento víkend radšej pozriem film, alebo zostanem doma??“ Vo všeobecnosti tieto rozhodnutia nemajú dlhodobé dôsledky a ovplyvnia len vás alebo malú skupinu ľudí.


Vytvorte si pokročilejšiu situáciu. Akonáhle sa uspokojíte so svojimi malými rozhodnutiami, postavte sa do situácií, ktoré od vás budú vyžadovať, aby ste v podobne krátkom čase urobili oveľa odvážnejšie rozhodnutia. Dôsledky nemusia byť ničím príliš závažným, ale samotné rozhodnutia by mali byť viac zastrašujúce.

  • Môžete si napríklad kúpiť dva lístky na podujatie skôr, ako si zabezpečíte rande, alebo nakúpiť ingrediencie skôr, ako si vyberiete recept na prípravu. Ak sa obávate, že sa niečo premárni, je pravdepodobnejšie, že sa budete rozhodovať asertívne, aby ste sa tomuto plytvaniu vyhli.


Prinúťte sa urobiť rozhodnutie. Keď ste nevyhnutne nútení urobiť rozhodnutie na počkanie, urobte tak. Dôverujte svojim pocitom a naučte sa počúvať svoje inštinkty. Možno niekoľkokrát zakopnete, ale s každou skúsenosťou sa vaša intuícia postupne vybrúsi a zlepší.

  • Toto je vlastne dosť veľká časť procesu. Musíte veriť myšlienke, že už teraz ste schopní robiť dobré rozhodnutia v zlomku sekundy. Ak vaše počiatočné výsledky naznačujú opak, jednoducho v tom pokračujte, kým sa v tom naozaj nezlepšíte, a verte, že ten deň príde po dostatočnej skúsenosti.

4. časť zo 4:Zvládanie následkov


Veďte si denník a spätne sa naň pozerajte. Zapíšte si záznam o hlavných rozhodnutiach, ktoré ste urobili, a o dôvodoch, ktoré viedli k jednotlivým rozhodnutiam. Keď začnete pochybovať alebo váhať o jednom z týchto rozhodnutí, prečítajte si, čo ste o ňom napísali. Čítanie myšlienkového procesu, ktorý stojí za vaším rozhodnutím, môže často pomôcť posilniť vaše odhodlanie.[12]

  • Do tohto denníka môžete nahliadnuť aj počas „voľných“ chvíľ, keď nemusíte urobiť žiadne rozhodnutie alebo keď vás už netrápia dôsledky minulého rozhodnutia. Prečítajte si svoje záznamy, aby ste videli svoj myšlienkový proces a objektívne ho preskúmali. Zhodnoťte svoje doterajšie rozhodnutia, položte si otázku, čo vedie k úspechu a čo k neúspechu, a urobte si poznámky do budúcnosti.

  • Vyhnite sa životu v minulosti. Keď rozhodnutie dopadne zle, analyzujte, čo sa pokazilo, potom sa posúvajte vpred a prejdite k ďalšej voľbe. Ľútosť vám nepomôže. Nemôže vrátiť čas, ale môže vás zdržať a zvyčajne to aj robí.[13]
  • Odkazy