Ako byť v práci asertívnejší (s obrázkami)

V práci môže byť často ťažké povedať svoj názor, najmä ak ste v spoločenských situáciách prirodzene zdržanliví alebo vám chýba sebadôvera. Byť asertívny na pracovisku je však dôležitá komunikačná zručnosť. Psychológovia zistili, že tí, ktorí sa naučia produktívne vyjadrovať svoje názory na pracovisku, dosahujú lepšie výsledky v práci, majú viac voľného času a zdravšie osobné vzťahy.[1]
Aj keď asertivita nie je pre vás prirodzená, je to zručnosť, ktorú sa môžete naučiť, a tento článok vám poskytne východisko.

Časť 1 z 3: Budovanie sebadôvery


Začnite v malom. Ak sa v práci necítite sebaisto, keď hovoríte svoje názory, nemusí byť najlepší nápad hneď sa vrhnúť do toho, že sa prihlásite na dôležitú prezentáciu alebo požiadate šéfa o veľké zvýšenie platu. Namiesto toho začnite s niečím menším.

  • Ak vám napríklad sľúbili nejaké nové pomôcky, napríklad nový monitor na váš stôl, ale váš nadriadený na to zabudol alebo sa k tomu nedostal, slušne požiadajte o tieto veci, ktoré vám už boli sľúbené.
  • Malé víťazstvá vám pomôžu vybudovať si sebadôveru a dodajú vám silu vyjadrovať sa k väčším problémom.


Oslávte svoje úspechy. Keď v práci dosiahnete niečo dôležité, nenechajte si to pre seba. Nechcete sa príliš chváliť, ale uznanie vlastných úspechov (a uznanie druhých) je dôležité pre budovanie sebadôvery.[2]

  • Získanie návyku na sebaocenenie a sebapoznanie vám pomôže cítiť vlastnú hodnotu a hodnotu.[3]


Predstierajte, že ste sebavedomí. Aj keď to vo vnútri necítite, predstieranie, že ste sebavedomí, vám môže dodať sebavedomie, najmä ak si to zvyknete.[4]

  • Snažte sa napríklad usmievať na svojich spolupracovníkov a pozerať sa im do očí. Kráčajte s pružným krokom, akoby ste smerovali niekam, kde je to dôležité.[5]
  • Autoritatívne obliekanie vám tiež môže dodať pocit väčšej autority. Vyberte si oblečenie, ktoré zodpovedá vášmu vlastnému štýlu a osobnosti, ale zároveň vyjadruje, že ste profesionál.[6]
  • Vďaka tejto stratégii sa môžete cítiť sebavedomejšie a môže viesť aj k tomu, že sa k vám ostatní budú správať s väčším rešpektom, čo môže rovnako pomôcť zvýšiť vaše sebavedomie.


Cvičte sa denne. Premýšľajte o každodenných situáciách, v ktorých sa často cítite neisto alebo sa zdráhate vyjadriť svoj názor, a hľadajte príležitosť na každodenný nácvik sebavedomého správania a vyjadrovania sa.[7]

  • Spočiatku sa to môže zdať nepríjemné, ale takto sa učia nové zručnosti. Dôsledné cvičenie je cestou k majstrovstvu.[8]
  • Opakovanie a úspech spôsobia, že to nakoniec začne byť prirodzené.


Venujte sa sebareflexii. Je dôležité stráviť nejaký čas premýšľaním o úlohách alebo diskusiách, ku ktorým by ste mohli viac prispieť, o oblastiach, v ktorých ste silní, a o oblastiach, v ktorých máte priestor na zlepšenie.[9]

  • Byť asertívny neznamená správať sa tak, ako keby ste vy a vaše nápady boli dokonalí. Skutočná sebadôvera pramení z toho, že zdôrazňujete svoje silné stránky, ale zároveň chápete svoje slabé stránky a robíte všetko pre to, aby ste sa v týchto oblastiach zlepšili.[10]


Odmietnite neopodstatnenú kritiku. Ak vás niekto v práci kritizuje tým, že hovorí niečo, čo nie je pravda alebo čo nie je spravodlivé, snažte sa nad tým nepozastavovať.[11]

  • Čas strávený posadnutosťou kritikou, ktorá nie je konštruktívna, môže poškodiť vaše sebavedomie. Je to tiež strata energie.[12]

2. časť z 3: Projektovanie sebadôvery


Hovorte nahlas. Dôležitou súčasťou väčšej asertivity v práci je vystupovať (a byť) sebavedomý v tom, čo máte na srdci. Jedným z účinných spôsobov, ako to vyjadriť, je jednoducho vyjadriť svoj názor v situáciách, keď by váš názor alebo pohľad mohol byť cenný. Nečakajte, kým vás vyzvú, ale namiesto toho vyjadrite svoje názory.

  • Neznamená to však, že váš hlas musí byť vždy vypočutý ako prvý. Niekedy je lepšie nechať niekoho iného prehovoriť ako prvého a nájsť spôsob, ako na jeho myšlienky naviazať svoje vlastné. Môže to zvýšiť pravdepodobnosť, že vaše nápady budú schválené.[13]
  • Napríklad na porade môže byť dobrým nápadom počkať, kým sa vyjadria dvaja alebo traja ľudia, a potom predniesť svoje vlastné nápady a povedať niečo ako: „Môj nápad, ktorý dobre spolupracuje s nápadom Janet, je….[14]


Povedzte nie. Ak vás požiadajú, aby ste urobili niečo, čo nie je súčasťou vašej pracovnej náplne alebo na čo nemáte čas kvôli iným projektom, mali by ste sa cítiť pohodlne a povedať svojim spolupracovníkom „nie“. To z vás nerobí sebca.


Nebuďte agresívni. Byť asertívny neznamená, že vždy dosiahnete svoje, a neznamená to ani umlčať iných ľudí.[15]

  • Cieľom asertivity je byť sebavedomý a presvedčivý, ale nebyť náročný, hrubý alebo kontrolovať ostatných.[16]
  • Uplatňujte empatiu. Venujte pozornosť postojom ľudí okolo vás a dajte im možnosť, aby sa tiež podelili o svoje názory.[17]
  • Rešpektovanie názorov iných ľudí vytvorí pozitívnejšie prostredie, v ktorom sa každý môže cítiť pohodlnejšie pri zdieľaní svojich nápadov. Nielenže to vytvorí harmonickejšie pracovné prostredie, ale umožní vám to cítiť sa pohodlnejšie pri vyjadrovaní svojich názorov bez strachu z odsudzovania alebo neprimeranej kritiky.[18]
  • Agresivita môže v skutočnosti znížiť vašu schopnosť presadiť svoje myšlienky, pretože agresívne spôsoby môžu vašich spolupracovníkov odradiť alebo rozptýliť.[19]


Usilujte sa o rešpekt, nie o priateľstvo. Profesionálny vzťah sa líši od spoločenského vzťahu. Na pracovisku je dôležitejšie byť rešpektovaný ako autoritatívny a cenný člen personálu než byť obľúbený u svojich kolegov.

  • Platí to najmä vtedy, ak pracujete vo vedúcej funkcii. Poskytovanie úprimnej a konštruktívnej spätnej väzby na prácu tých, ktorých vediete, sa nemusí každému páčiť, ale je to cesta k efektívnym a výkonným zamestnancom.[20]
  • Niekedy vás vyjadrenie úprimných názorov alebo hodnotení neosloví v očiach spolupracovníkov, ale v profesionálnom prostredí by to malo byť druhoradé.

Časť 3 z 3:Efektívne rozprávanie


Premyslite si, čo chcete povedať. Dôležitou súčasťou asertivity je jasná komunikácia. Či už hovoríte na porade, máte individuálny rozhovor so šéfom alebo sa zúčastňujete na tímovom projekte, budete komunikovať jasnejšie a efektívnejšie, ak si najprv premyslíte, čo chcete povedať.[21]

  • Ak si pred začatím rozhovoru pripravíte plán toho, čo chcete povedať, vaše myšlienky a nápady budú vyznievať jasnejšie a sebavedomejšie.[22]
  • Ak máte prezentovať svoje nápady na stretnutí alebo na nejakom podobnom fóre, najprv si urobte prieskum o danej téme. Ak ste o svojej téme dobre informovaný, pravdepodobne vás budú vnímať ako autoritatívnejšieho a pravdepodobne sa budete cítiť sebavedomejšie.


Vyčistite si neporiadok. Pri zvažovaní toho, čo chcete povedať, sa uistite, že ste svoje posolstvo vytvorili tak, aby ste sa dostali priamo k podstate a vylúčili všetky informácie, ktoré nie sú nevyhnutné pre hlavnú myšlienku.[23]

  • Odbočky a odbiehanie od témy môžu spôsobiť, že sa poslucháč(i) prestane(ú) sústrediť na to, čo hovoríte.[24]


Precvičte si rozprávanie o svojich nápadoch. Hoci nemôžete predvídať každú situáciu na pracovisku, ak viete, že budete na stretnutí, kde budete chcieť alebo musieť prezentovať myšlienky alebo informácie, je rozumné si prezentáciu vopred nacvičiť.

  • Myšlienka, ktorá sa vám môže zdať jasná vo vašej hlave, môže znieť zmätene a zmätočne, keď ju vyslovíte nahlas. Nácvik prezentácie vašich myšlienok vám dáva šancu uistiť sa, že sú jasné a dobre usporiadané ešte predtým, ako začnete hovoriť.[25]
  • Cvičenie je tiež dobrým spôsobom, ako obmedziť „výplň“, teda tie rušivé slová alebo frázy, ktoré môžete použiť, aby ste sa vyhli tichu, kým si zhromažďujete myšlienky (napr.g. „um“, „uh“, „viete“, „ako“ atď.). Tieto vyplňovače priestoru môžu spôsobiť, že budete pôsobiť menej sebavedomo a informovane, ale bude menej pravdepodobné, že sa na ne budete spoliehať, ak ste si vopred precvičili, čo máte povedať.[26]


Ovládajte svoju hlasitosť. Tichý, pokojný hlas bude u niektorých pôsobiť ako nedostatok sebavedomia alebo autority. Skúste sa vyjadriť, aby vaše slová boli brané vážnejšie.[27]

  • To si môže vyžadovať aj určitú prax z vašej strany.
  • Nekričte. Hoci je dôležité, aby bolo váš hlas počuť, nechcete, aby vás vnímali ako neúctivého alebo panovačného.[28]


Spravujte svoje tempo. Príliš rýchly prejav môže spôsobiť, že budete pôsobiť nervózne a tiež bude ťažšie udržať krok s tým, čo hovoríte. Príliš pomalý prejav môže spôsobiť, že budete pôsobiť nudne alebo že vaše publikum stratí záujem.[29]

  • Je úplne prijateľné urobiť prestávku, aby ste sa napili vody, ak potrebujete chvíľu na to, aby ste si utriedili myšlienky alebo nechali poslucháčov dobehnúť.[30]
  • Ak budete veľa vystupovať na verejnosti, zvážte, či sa pri nácviku prezentácií nebudete nahrávať. Pomôže vám to lepšie odhadnúť, či je vaše tempo efektívne.[31]

  • Vyhnite sa podceňovaniu. Nepoužívajte jazyk, ktorý pôsobí neisto alebo naznačuje, že vaše myšlienky nie sú hodnotné.[32]

    • Napríklad nepoužívajte slovo „len“, e.g. „Len si myslím, že by sme mohli zvážiť ambicióznejší plán.“ To naznačuje, že si nemyslíte, že váš nápad je až taký hodnotný.[33]
    • Podobne nezačínajte vety frázami typu „Môžem sa mýliť, ale…“ alebo „Je to len môj názor, ale….“ Takéto úvody okamžite povedia vášmu publiku, že by nemalo brať váš názor vážne.[34]
  • Odkazy