Ako byť zodpovedným študentom (s obrázkami)

Byť študentom môže byť ťažké. Musíte zosúladiť školské povinnosti s ostatnými povinnosťami, medzi ktoré môže patriť práca alebo čas strávený s priateľmi a rodinou. S praxou sa však môžete naučiť byť zodpovedným študentom a rozvíjať zručnosti, ktoré vám pomôžu po zvyšok života.

Časť 1 zo 4:Úspech v škole


Chodiť na hodiny pripravený učiť sa každý deň. O svojej úlohe študenta by ste mali premýšľať podobne ako vaši rodičia a iní dospelí pristupujú k práci. Škola je v mnohých ohľadoch akýmsi tréningom pracovnej etiky a osobných povinností, ktoré si budete musieť osvojiť, aby ste mohli úspešne žiť ako dospelí. V práci by ste dlho nevydržali, ak by ste boli neustále nepripravení, meškali alebo chodili neskoro do práce, preto začnite brať školu rovnako vážne.[1]

  • Na každú hodinu príďte včas a vždy pripravení. Uistite sa, že ste urobili domáce úlohy a úlohy na čítanie a že máte všetko, čo budete v ten deň potrebovať na hodine.
  • Sedieť vpredu v triede a zapájať sa do vyučovania. Aktívne počúvajte, odpovedajte na otázky a pýtajte sa, ak je nejaký materiál, ktorý vám nie je jasný alebo si ním nie ste istí.


Robte si na hodinách dobré poznámky. Vaše poznámky sú základným stavebným kameňom vašich študijných stretnutí neskôr počas semestra. Bez silných poznámok môžete nakoniec na skúškach dopadnúť veľmi zle. Začnite tým, že si každý večer prečítate učivo a na hodinu prídete s praktickými znalosťami materiálu, ktorý budete v ten deň preberať.

  • Každý deň začnite poznámky na novej strane v zápisníku a zapíšte si dátum a poslednú úlohu na čítanie. Pomôže vám to sledovať látku pri príprave na skúšky.
  • zapisujte si všetko, čo vám inštruktor napíše na tabuľu. Tieto poznámky sú zvyčajne veľmi dôležité a často sa doslovne citujú pri testoch alebo skúškach.
  • Nemusíte si zapisovať každé slovo, ktoré vám vyučujúci povie – v závislosti od triedy to ani nemusí byť možné. Namiesto toho si zapisujte hlavné body, ako sú všetky dôležité mená, dátumy, udalosti, relevantné detaily a výsledky/dôsledky.
  • Skúste si vytvoriť systém skratiek, ktorý vám bude vyhovovať. Písanie poznámok skrátenou rukou vám pomôže robiť si poznámky rýchlejšie a efektívnejšie.


Prepíšte si poznámky. Môže vám pomôcť prepísať si poznámky z daného dňa neskôr počas dňa do samostatného zošita. Prepisovanie vám pomôže spracovať informácie a môže vám pomôcť mať prehľadnejší a organizovanejší súbor poznámok, z ktorých sa môžete učiť.

  • V poznámkach z jednotlivých dní môžete nájsť aj otázky alebo nezrovnalosti, ktoré môžete na druhý deň požiadať učiteľa o vysvetlenie.


Študujte svoje poznámky a čítanie každý deň. Okrem toho, že si prepíšete poznámky z hodiny, je dôležité, aby ste si tieto poznámky prezreli a vychádzali z nich, keď budete plniť úlohy na čítanie v danej triede. Niektoré štúdie naznačujú, že preskúmanie poznámok do 24 hodín po vyučovaní môže výrazne zlepšiť zapamätanie si týchto informácií.

  • Skúste si písať otázky do poznámok. Preskúšanie látky namiesto jej jednoduchého preberania vám pomôže zapamätať si tieto informácie a rozvinúť silnejšie schopnosti kritického myslenia.

2. časť zo 4:Zodpovednosť mimo vyučovania


Múdro hospodáriť s časom. Riadenie času vám výrazne pomôže stať sa lepším študentom a produktívnejším pracovníkom. Učitelia aj zamestnávatelia si vysoko cenia schopnosť riadiť si čas, ktorá vám pomôže zabezpečiť, aby ste nikdy nezmeškali termín alebo sa nepripravili na skúšku.

  • Používajte kalendár alebo plánovač, ktorý vám pomôže sledovať termíny, stretnutia a iné povinnosti.
  • Neodkladajte učenie. V skutočnosti tým nezískate žiadny čas a neskôr budete len ešte viac vystresovaní.
  • Rozdeľte si úlohy na menšie, ľahšie zvládnuteľné časti. To vám môže pomôcť oveľa ľahšie splniť veľký projekt.[2]
  • Pripravte si časový plán vecí, ktoré musíte splniť, a pracujte na týchto úlohách v logickom poradí. Rozhodnite sa, ktoré úlohy sú prioritné a ktoré úlohy/projekty je potrebné dokončiť pred začatím ďalších.


Učte sa na testy a skúšky v predstihu. Každý inštruktor navrhuje skúšky inak. Ak váš učiteľ nešpecifikoval, ako organizuje testy/skúšky a aká látka sa bude preberať, budete sa musieť spýtať učiteľa mimo vyučovania. Takto sa budeš môcť na skúšku pripraviť adekvátne a efektívnejšie.

  • Začnite sa učiť včas. Vyhnite sa odkladaniu a preťažovaniu tesne pred testom/skúškou.
  • Snažte sa pochopiť učebnú látku zoširoka aj presne. Začnite so všeobecným pojmom a dopracujte sa k pochopeniu detailov jednotlivých tém.
  • Počas štúdia sa otestujte, aby ste zistili, ktoré oblasti predmetov potrebujú viac práce. Použite kartičky na zopakovanie pojmov/názov/dát a potom si navrhnite vlastný test, aby ste zistili, či ste látku pevne pochopili.


Vyhľadajte pomoc, ak sa vám zhorší hodnotenie. Či už ste vynechali dôležitú hodinu, máte problémy s určitými pojmami alebo riešite stresujúce rodinné problémy, existuje možnosť, že sa vaše známky v určitom momente zhoršia. Ak sa to stane, je dôležité okamžite vyhľadať pomoc. Nezabudnite, že sa nemusíte zmieriť so zlými známkami, ak ste aktívni a venujete sa štúdiu.

  • Sledujte svoje známky v kurze a rozpoznajte vzory zlých známok. Váš inštruktor sa nemusí zaoberať vašimi známkami, pokiaľ na ne neupozorníte.[3]
  • Čo najskôr si dohodnite stretnutie s profesorom. Vysvetlite svoju situáciu (ak máte presvedčivé dôvody) a požiadajte vyučujúceho, aby vám pomohol vysvetliť látku, s ktorou máte problémy.[4]
  • Skúste spolupracovať s doučovateľom, ak máte naozaj problémy s dôležitým konceptom. Možno si budeš môcť nájsť učiteľa prostredníctvom školy alebo si ho môžeš nájsť vo svojom okolí vyhľadaním na internete.
  • Začnite sa učiť na testy alebo kvízy dva týždne vopred alebo hneď, ako vám to oznámia. Začnite sa učiť na polročné alebo záverečné skúšky aspoň šesť týždňov vopred.


Prevezmite zodpovednosť za svoje slová a činy. Ak sa vám nepodarí dokončiť domácu úlohu, odovzdať prácu načas alebo prísť do práce načas, nie je to nikoho iná chyba ako vaša vlastná. Prijatie zodpovednosti je hlavným znakom zrelosti, čiastočne preto, že vlastníctvo svojich povinností vám môže pomôcť sústrediť sa a venovať sa tomu, čo je potrebné urobiť v budúcnosti.

  • Uveďte všetky zdroje, ktoré ste použili v domácich úlohách a zadaniach. Nikdy neplagujte ani nekradnite duševné/kreatívne vlastníctvo iných.
  • Dokončite svoje úlohy načas a dajte si niekoľko dní navyše na preskúmanie konečného produktu a vykonanie potrebných úprav.
  • Rešpektujte myšlienky, presvedčenie a názory iných, aj keď s nimi nesúhlasíte.
  • Vždy sa správajte úctivo a primerane a nikdy sa neospravedlňujte za svoje správanie. Prevzatie zodpovednosti zahŕňa dobré aj zlé výsledky vašich rozhodnutí.


Pracujte na čiastočný úväzok, ak môžete. Udržať si prácu počas štúdia môže byť zložité bez ohľadu na to, na akom stupni vzdelávania sa nachádzate. Vyžaduje si to veľa riadenia času a určovania priorít. V konečnom dôsledku je to však veľmi prospešná skúsenosť, ktorá vás môže naučiť veľkej finančnej zodpovednosti a zároveň vám dá trochu peňazí navyše na zábavu s priateľmi. Aj keď reálne nemôžete pracovať na plný úväzok, práca na čiastočný úväzok vás môže veľa naučiť a pripraviť na budúce povinnosti.[5]

  • Nájdite si prácu, ktorá bude ochotná pracovať s vaším školským rozvrhom. Nie všetci zamestnávatelia sú flexibilní, preto im vopred oznámte, že vaše vzdelanie je prioritou.
  • Spravujte svoj čas. Uistite sa, že neodkladáte domáce úlohy alebo projekty na čas po práci, pretože po dlhej šichte môžete byť príliš unavení na to, aby ste robili domáce úlohy.
  • Snažte sa zostať vyrovnaní. Nájdite si cez víkendy alebo po škole v pracovných dňoch čas na zábavné veci, ktoré vás bavia, napríklad na trávenie času s priateľmi.
  • Zostavte si realistický rozpočet, ktorý vyváži vaše výdavky a príjmy, a držte sa ho.
  • Pomoc pri plánovaní rozpočtu môžeš nájsť na internete alebo sa obráť na výchovného poradcu v tvojej škole.[6]

3. časť zo 4:Plánovanie budúcnosti


Rozhodnite sa pre kariéru, ktorá vás bude napĺňať a zároveň bude praktická. Keď budete premýšľať o svojej budúcnosti po skončení štúdia, budete si musieť začať stanovovať svoju kariéru. Hlavnými faktormi, ktoré by ste mali zvážiť, je, či by vás práca v danom zamestnaní bavila deň čo deň a či vás môže reálne uživiť. Pozrite si štatistiky zamestnanosti pre danú prácu, priemerné nástupné platy, prípadné ďalšie školenia/certifikácie, ktoré budete potrebovať, a či sa budete musieť presťahovať, aby ste mohli pracovať v danej práci.

  • Aktuálne informácie o mnohých rôznych povolaniach nájdete na webovej stránke Úradu pre štatistiku práce (BLS).[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Americký úrad pre štatistiku práce
    U.S. vládna agentúra, ktorá zhromažďuje a oznamuje informácie týkajúce sa práce
    Prejsť na zdroj
    Môžete sa tiež skúsiť porozprávať s pracujúcimi odborníkmi v oblasti, o ktorej uvažujete.


Predtým, ako si vezmete pôžičku, si to dobre premyslite. Či už plánujete štúdium na vysokej škole, alebo ho práve navštevujete, možno sa budete zaoberať študentskými pôžičkami. Pôžičky sú skvelým spôsobom, ako zaplatiť za vzdelanie, ale často sú spojené s vysokými úrokovými sadzbami, ktoré vás môžu na dlhé roky zaťažiť dlhom. Skôr ako si vezmete nejakú pôžičku alebo obnovíte existujúce pôžičky, premyslite si dlhodobé náklady a hľadajte iné možnosti, ktoré by mohli byť finančne výhodnejšie.[8]

  • Všeobecným pravidlom pre študentov je, že všetky pôžičky, ktoré budete musieť mesačne splácať, by nemali presiahnuť osem percent vášho predpokladaného hrubého mesačného príjmu.
  • Premyslite si, aká je vaša predpokladaná kariéra, a pozrite sa, aký mesačný zárobok môže reálne očakávať niekto, kto práve nastupuje do tejto oblasti, v prvom roku zamestnania.
  • Ak ste na vysokej škole alebo ju plánujete navštevovať, pozrite sa na finančnú pomoc, ktorú nebudete musieť splácať. Snažte sa napríklad získať všetky granty, štipendiá a pracovné miesta, ktoré vaša škola ponúka.
  • Ak si nebudete môcť dovoliť splácať pôžičku, popremýšľajte o iných alternatívach k pôžičke. Môžete si nájsť druhú prácu, pokúsiť sa splácať financie na splátky alebo požiadať dôveryhodného priateľa či príbuzného, aby vám požičal peniaze.


Hľadajte možnosti nadväzovania kontaktov a/alebo stáží. Stáže sú skvelým spôsobom, ako získať cenné zručnosti ešte počas štúdia. Stáže aj networkingové podujatia môžu často viesť k pracovným príležitostiam, keď sa presadíte a nadviažete kontakty v požadovanej oblasti.

  • Mnohé školy ponúkajú študentom stáže. Ak nie, môžete si nájsť stáže vo svojom okolí vyhľadávaním na internete alebo prečítaním si rubriky inzerátov v miestnych novinách.
  • Zistite si informácie o sieťových podujatiach tým, že sa zapojíte do príslušných klubov a budete sa rozprávať s pracujúcimi odborníkmi vo vami požadovanej oblasti.

Časť 4 zo 4:Zdravý životný štýl


jesť vyváženú, výživnú stravu. Vyvážená strava je nevyhnutná na vybudovanie silných svalov a kostí, udržanie zdravej hmotnosti a dostatku energie na prežitie dňa. V zdravom jedle by malo byť vyvážené ovocie, zelenina, celozrnné výrobky, chudé bielkoviny a nízkotučné alebo odtučnené mliečne výrobky. Mali by ste sa tiež snažiť vyhýbať nasýteným tukom, sodíku a cukru.[9]
Dôveryhodný zdroj
Centrum USDA pre výživovú politiku a propagáciu
U.S. agentúra zodpovedná za podporu správnej výživy na základe vedeckého výskumu
Prejsť na zdroj

  • Dievčatá mladšie ako 13 rokov by sa mali denne usilovať o približne 2 000 kalórií, zatiaľ čo chlapci v rovnakom veku by sa mali usilovať o približne 2 200 kalórií.
  • Dievčatá vo veku 14 až 18 rokov by mali denne prijať približne 2 300 kalórií, zatiaľ čo chlapci v tomto veku by mali prijať približne 3 000 kalórií.
  • Študenti vo veku od 19 rokov by mali denne prijať približne 2 400 kalórií v prípade žien a približne 3 000 kalórií v prípade mužov.


Urobte z cvičenia prioritu. Všeobecne sa odporúča, aby sa dospievajúci denne venovali aspoň jednej hodine fyzickej aktivity, pričom väčšinu tohto času by mali venovať aeróbnemu cvičeniu strednej až vysokej intenzity.
[10]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva pre USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj
Dospievajúci by sa tiež mali venovať cvičeniam na posilnenie svalov aspoň tri dni v týždni, hoci mnohé aeróbne aktivity budujú svaly a zároveň pracujú na kardiovaskulárnom systéme.[11]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Jazda na bicykli, skákanie cez švihadlo, chôdza, jogging/beh a väčšina organizovaných športov sú vynikajúcimi formami pohybu pre dospievajúcich a mladých dospelých.
  • Ak máte málo času, aj 20 až 30 minút intenzívnej chôdze alebo behu vám pomôže zbaviť sa stresu a spáliť kalórie.[12]


Každú noc sa dobre vyspite. Pre rastúce telo je nevyhnutné, aby malo dostatok spánku a aby spalo kvalitne každú noc. Tínedžeri vo všeobecnosti potrebujú 8 až 10 hodín spánku každú noc, hoci niektorí môžu potrebovať aj viac spánku. Mladí dospelí vo veku 18 až 25 rokov vo všeobecnosti potrebujú sedem až deväť hodín spánku každú noc, hoci niektorí môžu potrebovať až 11 hodín spánku. Počúvajte svoje telo a upravte svoj rozvrh, ak ste chronicky unavení alebo ľahko unaviteľní.[13]

  • Vyhnite sa kofeínu popoludní a večer, aby ste sa lepšie vyspali. Alkohol môže tiež narušiť váš spánok, preto sa snažte piť s mierou (ak ste plnoletí) alebo sa alkoholu úplne vyhýbajte.
  • Vypnite všetky elektronické zariadenia vrátane mobilných telefónov, tabletov, počítačov a televízorov aspoň 30 minút pred spaním.[14]
    Žiarenie elektronických obrazoviek môže narušiť produkciu melatonínu vo vašom tele, čo sťažuje nočný spánok.
  • Každý večer pred spaním si nájdite niečo relaxačné, napríklad čítanie, meditáciu alebo cvičenie. Uvedomte si však, že cvičenie môže niektorých ľudí zobudiť a možno by bolo lepšie vyhradiť si ho na ráno.
  • Dodržiavajte rovnaký spánkový režim každý deň, a to aj počas víkendov a voľných dní. To znamená chodiť spať každý večer v rovnakom čase a každé ráno vstávať v rovnakom čase.


Žiť triezvo a zdravo. Drogy a alkohol môžu zhoršiť vašu schopnosť uspieť v škole, ovplyvniť váš výkon v práci a potenciálne vás dostať do problémov so zákonom. Mnohí ľudia pod vplyvom drog a alkoholu nakoniec robia zlé rozhodnutia a dlhodobé užívanie môže viesť k závislosti, návyku a iným zdravotným problémom.[15]


  • Vyhýbajte sa fajčeniu a iným formám tabaku. Tabak sa často používa ako prostriedok proti stresu, ale v skutočnosti je to stimulant. Užívanie tabaku môže ovplyvniť vašu schopnosť spať v noci a dlhodobé užívanie môže viesť k vážnym zdravotným problémom, ako je rakovina a ochorenia dýchacích ciest.[16]

    • Dokonca aj pasívne fajčenie od iných ľudí môže časom spôsobiť zdravotné problémy. V záujme ochrany zdravia je najlepšie úplne sa vyhýbať fajčeniu.
  • Referencie