Ako dodržiavať poškolský režim: Po skončení vyučovania postupujte podľa návodu na školskú dochádzku. 13 krokov (s obrázkami)

Ak zistíte, že sa vám večer po škole nedarí všetko stihnúť, môže vám pomôcť načrtnúť si rutinný postup. Uistite sa, že ste si naplánovali všetky úlohy, ktoré musíte urobiť, ako aj to, že ste si nechali nejaký čas na oddych a relaxáciu. Dodržiavanie rutiny vám môže pomôcť naučiť sa hospodáriť s časom a zvládnuť všetky školské úlohy.

Časť 1 z 3:Vytvorenie poškolskej rutiny


Naplánujte si čas po škole. Prvá vec, ktorú musíte urobiť, ak vytvárate rutinu po škole, je zmapovať čas medzi odchodom zo školy a spaním. Môže to byť menej hodín, ako ste si predstavovali, preto je dôležité mať jasnú predstavu o vašich večeroch. Ak odchádzate zo školy o 15:00 a v posteli musíte byť o 21:00, máte 6 hodín na to, aby ste všetko stihli a zároveň mali čas na oddych a relaxáciu.[1]
Expertný zdroj
Desiree Panlilio
Teenagerský životný kouč
Odborný rozhovor. 12. októbra 2021.

  • Rozvrh si môžete napísať na papier alebo do počítača.
  • Rozdeľte si každú hodinu na menšie časti, aby ste mohli presnejšie plánovať.


Napíšte si, čo potrebujete urobiť. Skôr ako začnete vypĺňať svoj rozvrh, mali by ste si nájsť čas a napísať si všetky rôzne veci, ktoré budete zvyčajne potrebovať urobiť po škole. Nemusí to byť každý deň to isté, ale začnite tým, že sa zameriate na všeobecné úlohy, ktoré musíte dokončiť.[2]
Expertný zdroj
Desiree Panlilio
Teenagerský životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 12. októbra 2021.
Medzi ne by mohlo patriť napr:

  • Robenie domácich úloh.
  • Dokončenie domácich prác.
  • Jedenie večere.
  • Kúpanie alebo sprchovanie.
  • Príprava tašky na ďalší školský deň.


Stanovte si priority úloh. Keď si spíšete všetky svoje rôzne úlohy, môžete sa pustiť do ich prioritizácie a usporiadania. Môžete začať tým, že si svoj zoznam rozdelíte na jednotlivé úlohy, opakujúce sa úlohy a konkrétne projekty. Jednotlivé jednorazové úlohy budete musieť vykonávať podľa toho, ako a kedy sa objavia, ale čas na opakujúce sa úlohy a konkrétne projekty sa môžete pokúsiť organizovať starostlivejšie.

  • Možno vám pomôže označiť tieto úlohy ako prioritné A, B alebo C.
  • Ak to urobíte, buďte si vedomí, že sa môže stať, že úlohy s prioritou C prehliadnete.[3]
  • Alternatívou je usporiadať si tieto úlohy podľa termínov. Ak niečo nemá konkrétny termín, môžete ho použiť sami.
  • Môže to byť krátkodobý alebo dlhodobý termín. Napríklad si môžete povedať, že musíte mať hotové denné domáce úlohy do 20.00 hod. alebo že musíte dokončiť svoj projekt do konca mesiaca.


Začnite vypĺňať svoj rozvrh. Teraz, keď máte jasnejšiu predstavu o základných úlohách, ktoré musíte každý večer splniť, môžete ich preniesť do svojho rozvrhu.[4]
Odborný zdroj
Desiree Panlilio
Trénerka pre život tínedžerov
Odborný rozhovor. 12. októbra 2021.
Ústrednou udalosťou bude pravdepodobne konzumácia večere, preto si ju napíšte ako prvú v čase, keď zvyčajne jete. Potom budete mať dve časti, pred večerou a po večeri.

  • Pridajte všetky pravidelné mimoškolské povinnosti, ktoré máte. Môže to zahŕňať futbalový tréning alebo hodiny hudby.
  • Ak máte veľa rôznych povinností v rôzne dni v týždni, urobte si na každý deň samostatný plán.

2. časť z 3: Zvládanie základných vecí


Buď aktívny hneď po škole. Je dobré štruktúrovať svoju rutinu podľa niektorých kľúčových orientačných bodov, ktoré vám pomôžu udržať si aktivitu a produktivitu. V čase, keď prídete zo školy, môžete byť trochu znudení a nepokojní, preto je dobré urobiť na začiatku svojho programu niečo fyzické.[5]
Dôveryhodný zdroj
EDIS
Elektronická databáza recenzovaných článkov Ústavu potravinárskych a poľnohospodárskych vied Floridskej univerzity
Prejsť na zdroj
Pomôže vám to vyvetrať pavučiny a znovu rozprúdiť krv po celodennom pobyte v triede.

  • Športovanie s kamarátmi hneď po škole je dobrý spôsob, ako sa po vyučovaní odreagovať.
  • Môže vám to pomôcť vyčistiť si myseľ a uvoľniť sa.
  • Dôležitou súčasťou úspešnej rutiny je mať vymedzený čas prechodu zo školy domov.[6]


Po škole si dajte zdravú desiatu. Na konci školského dňa sa možno budete cítiť trochu hladní a nepokojní, preto je dobré spojiť svoju aktivitu po škole s dobrou zdravou desiatou.[7]
Dodá vám to trochu energie, aby ste vydržali až do večere. Kúsok ovocia, napríklad jablko alebo banán, sú skvelé zdravé občerstvenie, ktoré je plné energie.[8]


Urobte si domáce úlohy po večeri. Najlepší čas na robenie domácich úloh je často hneď po večeri. Od stola s večerou prejdite rovno k domácim úlohám a nenechajte sa rozptyľovať žiadnymi inými činnosťami. Sadnite si a pokúste sa prejsť všetku prácu na jedno posedenie. Teraz už budete mať po škole poriadnu prestávku a budete pripravení venovať sa práci.[9]
Dôveryhodný zdroj
EDIS
Elektronická databáza recenzovaných článkov Ústavu potravinárskych a poľnohospodárskych vied Floridskej univerzity
Prejsť na zdroj

  • Po dokončení domácich úloh budete mať opäť čas na oddych pred spaním.
  • Toto je čas na sledovanie televízie, čítanie alebo len na posedenie s rodinou.


Relax pred spaním. Je dôležité, aby ste si po dokončení domácich úloh a pred spaním vyhradili čas na skutočný oddych.[10]
Stráviť nejaký čas len rozprávaním sa s rodinou alebo pozeraním televízie vám pomôže vypnúť od práce pred spaním. Môže to byť aj dodatočná motivácia, aby ste si včas urobili domáce úlohy a pozreli si svoj obľúbený televízny program. Uistite sa, že ste si pred spaním dopriali čas bez obrazoviek.

  • Nezabudnite si naplánovať čas na umývanie pred spaním.
  • Ak máte príjemný teplý kúpeľ, môžete ho zaradiť ako súčasť času na relaxáciu pred spaním.
  • Uvoľnenie pred spaním vám pomôže ľahšie zaspať a mať pokojnejšiu noc.[11]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
    Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
    Prejdite k zdroju


Pred spaním sa pripravte na ďalší deň. Je dobré, aby ste sa dostali na vrchol svojej dennej rutiny a začali deň rovnako dobre, ako ho skončili. Môžete to urobiť tak, že si pred spaním vyhradíte niekoľko minút na prípravu tašky na ďalší školský deň.[12]
Ráno budete môcť byť o niečo uvoľnenejší, ak si pred spaním usporiadate knihy a všetky potrebné športové pomôcky.

  • Ak sa ráno budete ponáhľať a snažiť sa nájsť veci, budete vystresovaní ešte skôr, ako vyjdete z domu.
  • Pripraviť sa znamená, že budete mať čas sadnúť si a dobre sa naraňajkovať predtým, ako vyrazíte von.

Časť 3 z 3:Dodržiavanie rutiny


Nesnažte sa robiť príliš veľa. Jedným z kľúčov k úspešnej rutine je nesnažiť sa do nej vtesnať príliš veľa. Dobrá rutina je taká, ktorá štruktúruje váš čas, aby vám pomohla zbaviť sa tlaku, nie taká, ktorá vyžaduje veľa a v skutočnosti zvyšuje tlak na vás. Pri zostavovaní a dodržiavaní svojho režimu buďte realistickí.

  • Uistite sa, že si necháte čas na opätovné prispôsobenie, keď opustíte školu a vrátite sa domov.[13]
  • Ak zistíte, že vám domáce úlohy trvajú dlhšie, ako ste očakávali, upravte svoj režim.
  • Snaha vykonávať príliš veľa činností vás len unaví a urobíte menej práce, ako keby ste mali skromnejší režim.


Umožnite si určitú flexibilitu. Ak chcete, aby vaša rutina vydržala, musíte byť pri nej flexibilní. Vaše záväzky sa budú časom meniť, rovnako ako čas, ktorý potrebujete na splnenie určitých pravidelných úloh. Naučiť sa prispôsobiť a byť flexibilný, a pritom stále stihnúť všetky svoje základné úlohy, je súčasťou dospievania a riadenia svojho času.

  • Musíte sa pokúsiť nájsť rovnováhu medzi flexibilitou a dôslednosťou.[14]
  • Uvedomenie si vecí skôr, ako sa stanú, vám pomôže plánovať dopredu a určiť si priority.
  • Ak vás napríklad čakajú nejaké termíny v škole, berte to do úvahy skôr. Zmeňte svoju rutinu tak, aby ste mali čas na štúdium bez toho, aby ste obetovali všetok čas na zábavu a oddych.


Vyhnite sa prokrastinácii. Ak máte veľa práce, môže sa stať, že sa vaša myseľ bude túlať alebo vás rozptyľovať a odvádzať od rutiny. Aby vaša rutina fungovala a aby ste sa jej držali, musíte byť schopní prekonať prokrastináciu.[15]
Odborný zdroj
Desiree Panlilio
Životný kouč pre tínedžerov
Rozhovor s odborníkom. 12. októbra 2021.
Naučiť sa sebadisciplíne a sebaovládaniu vám pomôže rozvíjať sa a stať sa nezávislejšími a mať kontrolu nad svojím životom. Ak máte problém dodržiavať svoju rutinu, skúste sa naučiť väčšej sebadisciplíne tak, že si naplánujete malú úlohu na určitý čas dňa a budete sa jej držať dva mesiace.

  • Ak sa napríklad učíte španielčinu, stanovte si každý večer o 18.00 hod. dvadsať minút na precvičovanie slovnej zásoby.
  • Počkajte na stanovený čas a snažte sa ho presne dodržiavať. Keď to budete robiť niekoľko týždňov, budete sa cítiť hrdí na svoju sebakontrolu.
  • Rozdelenie úloh na menšie časti vám pomôže prekonať prokrastináciu a dosiahnuť stabilný pokrok v rutinnej práci.[16]

  • Uvedomte si výhody rutiny. Možno sa vám bude ľahšie držať rutiny, ak pochopíte, akými rôznymi spôsobmi vám môže byť prospešná. Dodržiavanie rutiny vám pomôže naučiť sa sebadisciplíne, ako aj zručnostiam v oblasti riadenia času.[17]
    Odborný zdroj
    Desiree Panlilio
    Životný kouč pre tínedžerov
    Rozhovor s odborníkom. 12. októbra 2021.
    Pomôže vám to stať sa nezávislejšími a získať väčšiu kontrolu nad svojím životom. Nájdenie správnej rovnováhy medzi prácou, zábavou a stravovaním vám pomôže zostať zdravý a dobre sa vyspať.[18]

    • Dobrá rutina by mala obsahovať kombináciu aktívnych a pokojných období, ako aj aktivít vykonávaných osamote a aktivít vykonávaných v skupine.
    • Snažte sa tiež kombinovať aktivity v interiéri a exteriéri, keď je to možné.[19]
  • Odkazy