Ako dosiahnuť cieľ: 15 krokov (s obrázkami)

Každý má sny. Či už sú veľké alebo malé, majú v našom živote obrovský význam. Dosiahnutie týchto cieľov súvisí s naším šťastím a pohodou.[1]
McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Osobné projekty, šťastie a zmysel: o tom, ako robiť dobre a byť sám sebou. Journal of personality and social psychology, 74(2), 494.
Je to spôsob, ako zvýšiť sebaúctu. Proces snahy o dosiahnutie našich cieľov nám tiež môže pomôcť rozvinúť sa v lepších ľudí. Či už je teda vaším snom zarobiť milión dolárov, stať sa umelcom alebo byť športovcom svetovej úrovne, nečakajte. Začnite pracovať na svojom cieli ešte dnes.

Časť 1 z 3:Stanovenie cieľov


Rozhodnite sa, čo chcete. Vaším prvým krokom je určiť, čo chcete dosiahnuť. Môže ísť o veľkú alebo malú zmenu, ale venovať trochu času premýšľaniu o tom, čo chcete dosiahnuť, je dôležitým prvým krokom k úspechu.

  • Je napríklad vaším cieľom byť šťastnejším človekom? Naučiť sa hrať na nejaký nástroj? Aby ste boli v športe dobrí? Byť zdravší? Všetky tieto ciele sú platné. Je na vás, aby ste sa rozhodli, čo chcete.


Definujte si svoje podmienky. Keď už máte všeobecnú predstavu o tom, čo chcete, musíte začať premýšľať o tom, čo pre vás tieto ciele znamenajú. Definícia cieľa jednej osoby sa môže veľmi líšiť od definície cieľa inej osoby.[2]
McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Osobné projekty, šťastie a zmysel: ako sa mať dobre a byť sám sebou. Journal of personality and social psychology, 74(2), 494.

  • Ak je napríklad vaším cieľom byť šťastnejší, musíte sa zamyslieť nad tým, čo pre vás šťastie znamená. Ako vyzerá šťastný život? Aké typy vecí vás urobia šťastnými?
  • Platí to aj pre menej prehnané ciele. Ak je vaším cieľom naučiť sa hrať na gitare, čo presne to pre vás znamená?? Bude vám stačiť vedieť pár akordov, aby si s vami ľudia mohli spievať na večierkoch? Alebo sa snažíte byť klasickým koncertným gitaristom? Toto sú veľmi odlišné definície toho, ako vedieť hrať na gitare.


Spýtajte sa prečo. Je dôležité venovať trochu času premýšľaniu o tom, prečo si stanovujete ciele, ktoré ste si vybrali. Ak sa zamyslíte nad svojimi motiváciami, možno zistíte, že nakoniec budete chcieť svoje ciele prehodnotiť.[3]
Brunstein, J. C. (1993). Osobné ciele a subjektívna pohoda: Longitudinálna štúdia. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 1061-1070.

  • Predstavte si napríklad, že vaším cieľom je naučiť sa hrať na gitare. Zastavíte sa a premýšľate o tom, prečo, a uvedomíte si, že je to preto, lebo si myslíte, že ľudia, ktorí hrajú na gitaru, sú v škole obľúbení. To naozaj nenaznačuje venovanie sa gitare. Môže to byť dobrý dôvod na to, aby ste sa zastavili a spýtali sa sami seba, či neexistuje iný, jednoduchší spôsob, ako dosiahnuť to, čo naozaj chcete, ktorý je viac spoločenský ako hudobný.


Určite, či je to možné. V neposlednom rade sa musíte rozhodnúť, či je váš cieľ realistický. Aj keď sa to môže zdať smutné, nie každý sen sa môže splniť. Ak sa váš cieľ zdá byť za hranicou možností, možno je čas stanoviť si iný cieľ.[4]
Brunstein, J. C. (1993). Osobné ciele a subjektívna pohoda: Longitudinálna štúdia. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 1061-1070.

  • Predstavte si, že sa rozhodnete, že vaším snom je byť najlepším basketbalistom na svete. To je náročný cieľ pre každého, ale pre niektorých ľudí by to mohlo byť možné. Ak však meriate iba 5 stôp (1.5 m) vysoký, je tento cieľ pravdepodobne mimo vášho dosahu. To vás nastavuje na neúspech a odrádzanie.[5]
    Stále sa môžete baviť hraním basketbalu s priateľmi. Ale ak chcete byť najlepší v nejakom športe, mali by ste sa pravdepodobne zamerať na taký, kde výška nie je taká dôležitá.

Časť 2 z 3:Tvorba plánu


Brainstorming v písomnej forme. Keď ste si stanovili všeobecný cieľ, musíte začať konkretizovať a vytvoriť plán na jeho dosiahnutie. Skvelým prvým krokom je urobiť si niekoľko voľných textov. Vezmite si papier a napíšte si niekoľko myšlienok na nasledujúce témy: [6]
Morisano, D., Hirsh, J. B., Peterson, J. B., Pihl, R. O., & Shore, B. M. (2010). Stanovenie, vypracovanie a premýšľanie o osobných cieľoch zlepšuje študijné výsledky. Journal of Applied Psychology, 95(2), 255.)

  • Vaša ideálna budúcnosť
  • Vlastnosti, ktoré obdivujete u iných
  • Veci, ktoré by sa dali urobiť lepšie
  • Veci, o ktorých sa chcete dozvedieť viac
  • Návyky, ktoré chcete zlepšiť.
  • Tento krok vám má pomôcť fantazírovať a predstaviť si veľa možností. Po tom, čo máte na papieri niekoľko týchto možností, môžete určiť, ktoré z nich sú pre vás najdôležitejšie.


Buďte konkrétni. Keď ste si premysleli niekoľko cieľov a trochu ste si ich prešli brainstormingom, je čas začať byť konkrétnejší. Použite svoje poznámky z brainstormingu a definície z predchádzajúcej časti. Napíšte si niekoľko konkrétnych vecí, ktoré by ste chceli dosiahnuť alebo urobiť.[7]
Austin, J. T., & Vancouver, J. B. (1996). Konštrukcie cieľov v psychológii: Štruktúra, proces a obsah. Psychological Bulletin, 120, 338 -375.

  • Neurčitý cieľ typu: „Chcem hrať lepšie, preto sa budem snažiť,“ nie je taký účinný ako cieľ typu: „Chcem vedieť zahrať svoju obľúbenú pieseň do šiestich mesiacov.“ Ak si stanovíte cieľ, ktorý by sa vám.“ Nedostatočne definované konečné ciele alebo nejasné ciele typu „urobte všetko, čo je vo vašich silách“ nie sú také účinné ako konkrétne ciele.
  • Prekročte všeobecné ciele typu „chcem zbohatnúť“ a zamerajte sa na konkrétne úspechy, ktoré prinesú výsledky. Namiesto „chcem sa stať bohatým“ by váš cieľ mohol znieť „chcem zvládnuť investovanie na burze“.“ Namiesto „chcem hrať na gitare“ by váš cieľ mohol znieť napríklad „chcem hrať na sólovej gitare v rockovej kapele“.“
  • Tu je dobré urobiť ešte niekoľko písomných krokov a pokúsiť sa opísať svoje ciele čo najpodrobnejšie.


Zvážte použitie metódy SMART. Jedným zo spôsobov, ako špecifikovať a vyhodnotiť svoje ciele, je použiť metódu SMART. Ide o prístup k stanovovaniu cieľov, pri ktorom spresňujete svoje ciele posúdením toho, či sú: [8]

  • Konkrétne
  • Merateľné
  • Dosiahnuteľné
  • Relevantné a
  • Časovo ohraničené


Zaraďte svoje ciele. Mnoho ľudí má niekoľko cieľov. V skutočnosti ste pri voľnom písaní možno zistili, že vy sami už dúfate, že dosiahnete viac ako jeden cieľ. V takom prípade je dobré pokúsiť sa ich zoradiť podľa dôležitosti.

  • Zoradenie vašich cieľov vám pomôže zamerať sa na tie, ktoré sú pre vás najvýznamnejšie.
  • Napríklad môžete chcieť získať doktorát z astrofyziky, naučiť sa hrať na klasickú gitaru, prečítať kompletné dielo Tolstého a zabehnúť maratón. Snaha urobiť všetky tieto veci naraz pravdepodobne nie je realistická. Rozhodovanie o tom, ktoré ciele sú najdôležitejšie, vám môže pomôcť pri dlhodobom a krátkodobom plánovaní.
  • Súčasťou tohto procesu je posúdenie úrovne vášho záväzku voči každému cieľu. Ťažký alebo dlhodobý cieľ, ku ktorému nie ste veľmi odhodlaní, pravdepodobne nedosiahnete.[9]
    Koestner, R., Lekes, N., Powers, T. A., & Chicoine, E. (2002). Dosahovanie osobných cieľov: Sebavedomie plus realizácia zámerov sa rovná úspechu. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 231-244.
    Ak chceš len tak trochu získať doktorát z astrofyziky, asi by si to nemal považovať za svoju životnú prioritu.


Predstavte si dopady. Venujte nejaký čas premýšľaniu o tom, ako každý z týchto cieľov ovplyvní váš život. To vám pomôže určiť výhody snahy o dosiahnutie každého z vašich cieľov.[10]
Bandura, A. (1977). Sebaúčinnosť: K jednotiacej teórii zmeny správania. Psychological Review, 84, 191-215.

  • Uvažovanie v týchto pojmoch vám tiež pomôže predstaviť si proces snaženia sa o dosiahnutie týchto cieľov. To môže pomôcť zvýšiť vašu motiváciu.


Vytvorte si čiastkové ciele. Väčšina cieľov je lepšie dosiahnuteľná, ak sa rozdelí na menšie úlohy. Tieto menšie úlohy sú čiastkové ciele – malé ciele, ktoré sa sčítavajú do hlavného cieľa, ktorý chcete dosiahnuť.[11]

  • Ak sa napríklad chcete naučiť hrať na gitaru, vaším prvým čiastkovým cieľom môže byť zaobstarať si gitaru. Vaším ďalším cieľom môže byť prihlásiť sa na lekcie. Ďalej sa budete chcieť naučiť najzákladnejšie akordy a stupnice atď.
  • Vytvorenie časového plánu pre tieto čiastkové ciele vám môže pomôcť sústrediť sa a udržať si správny smer.[12]
    V uvedenom príklade by ste si mohli stanoviť cieľ, že do troch mesiacov budete mať dostatok peňazí na kúpu gitary. Môžete si naplánovať, že sa o týždeň prihlásite na lekcie, za ďalšie dva mesiace sa naučíte základné akordy atď.


Identifikujte prekážky. V neposlednom rade si premyslite, aké prekážky by mohli stáť v ceste k dosiahnutiu vašich cieľov. Keď o tom budete vopred premýšľať, budete mať možnosť prísť s nejakými nápadmi, ako tieto prekážky prekonáte.[13]

  • Napríklad môžete zistiť, že hodiny gitary sú drahšie, ako si teraz môžete dovoliť. Mohlo by vás to viesť k premýšľaniu o spôsoboch, ako získať viac peňazí na lekcie. Alebo môžete zvážiť možnosť učiť sa sami pomocou inštruktážnych kníh alebo videí.

Časť 3 z 3:Nasledovanie


Venujte svoj čas. Existuje mnoho vecí, ktoré vám môžu pomôcť uľahčiť si tento proces a udržať si sústredenie. Nakoniec sa však väčšina cieľov dosiahne tak, že sa do ich realizácie vloží veľa času a tvrdej práce.

  • Premyslite si, ako dlho očakávate, že bude trvať dosiahnutie vášho cieľa, a kedy ho chcete dosiahnuť. Predstavte si napríklad, že očakávate, že na zvládnutie základov hry na gitaru budete potrebovať 40 hodín práce a chcete sa to naučiť za mesiac. Budete tomu musieť venovať niečo vyše hodiny každý deň.
  • Neexistuje spôsob, ako obísť venovanie času. Ak ste skutočne odhodlaní dosiahnuť svoj cieľ, je to to, čo musíte urobiť.


Urobte z toho rutinu. Jedným zo spôsobov, ako si uľahčiť venovanie času, je začleniť svoje úsilie do každodennej rutiny. Naplánujte si čas na prácu na svojich cieľoch do každého dňa.[14]

  • Napríklad môžete stráviť polhodinu od 6:30 cvičením hudobných stupníc. Ďalšiu polhodinu od 6:30 do 7:00 by ste mohli stráviť cvičením akordov. Od 7:15 môžete stráviť 15 minút učením sa hrať konkrétnu skladbu. Ak by ste sa tomu venovali každý deň (alebo dokonca každý druhý deň), mohli by ste sa veľmi rýchlo naučiť základy hry na akýkoľvek nástroj!


Sledujte svoj pokrok. Keď začnete pracovať na svojom cieli, sledujte svoj pokrok. Veďte si denník, používajte aplikáciu alebo si zaobstarajte stolový kalendár a zaznamenávajte si čas, ktorý ste mu venovali, čiastkové ciele, ktoré ste dosiahli, atď.

  • Sledovanie vášho pokroku vám môže pomôcť udržať si motiváciu tým, že poukáže na vaše úspechy. Môže vám to tiež pomôcť udržať zodpovednosť za to, že sa budete držať svojho postupu.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    Asociácia pre dohľad a rozvoj učebných osnov
    Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne, efektívne vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
    Prejsť na zdroj
  • Vedenie denníka, do ktorého si denne píšete o tomto procese, je tiež dobrým spôsobom, ako znížiť stres, ktorý môžete pociťovať v súvislosti s dosahovaním svojich cieľov.[16]

  • Zostaňte motivovaní. Jednou z najťažších častí sledovania cieľa, najmä z dlhodobého hľadiska, je udržať si motiváciu. Vytváranie dosiahnuteľných čiastkových cieľov a sledovanie pokroku vám môže pomôcť. Možno však budete musieť pridať nejaké ďalšie posilnenie.[17]

    • Posilňovanie znamená, že vytvárate dôsledky pre svoje činy. Existujú dva typy posilňovania.
    • Pozitívne posilnenie znamená, že do svojho života niečo pridáte. Za dosiahnutie čiastkového cieľa si môžete napríklad dopriať slávnostný dezert.
    • Negatívne posilnenie je, keď sa niečo odoberie. Ak je to niečo nechcené, môže to byť odmenou. Napríklad si môžete dovoliť jeden týždeň vynechať nejakú povinnosť ako odmenu za dosiahnutie čiastkového cieľa. Táto povinnosť sa „odstráni“ z vášho života v danom týždni.
    • Posilňovanie je pri udržiavaní motivácie účinnejšie ako trestanie. Odopieranie si vecí alebo iné trestanie sa za neúspech môže fungovať v malých dávkach. Ak je to však možné, držte sa radšej odmien.[18]
  • Odkazy

      McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Osobné projekty, šťastie a zmysel: ako robiť dobre a byť sám sebou. Journal of personality and social psychology, 74(2), 494.

      McGregor, I., & Little, B. R. (1998). Osobné projekty, šťastie a zmysel: ako robiť dobre a byť sám sebou. Journal of personality and social psychology, 74(2), 494.

      Brunstein, J. C. (1993). Osobné ciele a subjektívna pohoda: Longitudinálna štúdia. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 1061-1070.

      Brunstein, J. C. (1993). Osobné ciele a subjektívna pohoda: Longitudinálna štúdia. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 1061-1070.

      https://www.psychologytoday.com/blog/coaching-and-parenting-young-athletes/201311/keys-effective-goal-setting

      Morisano, D., Hirsh, J. B., Peterson, J. B., Pihl, R. O., & Shore, B. M. (2010). Stanovenie, rozpracovanie a reflektovanie osobných cieľov zlepšuje študijné výsledky. Journal of Applied Psychology, 95(2), 255.)

      Austin, J. T., & Vancouver, J. B. (1996). Konštrukcie cieľov v psychológii: Štruktúra, proces a obsah. Psychologický bulletin, 120, 338 -375.

      Lawlor, B. & Hornyak, M. (2012). Ciele SMART: Ako môže uplatňovanie inteligentných cieľov prispieť k dosiahnutiu výsledkov vzdelávania žiakov. Journal of Development of Business Simulation and Experimental Learning, 39, 259-267.https://journals.tdl.org/absel/index.php/absel/article/viewFile/90/86

      Koestner, R., Lekes, N., Powers, T. A., & Chicoine, E. (2002). Dosahovanie osobných cieľov: Sebavedomie plus zámery realizácie sa rovnajú úspechu. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 231-244.