Ako dosiahnuť dlhodobé ciele: 15 krokov (s obrázkami)

Hoci si všetky ciele vyžadujú odhodlanie a nasadenie, dlhodobé ciele sú jedinečné. Vyžadujú si prácu v priebehu niekoľkých mesiacov alebo rokov, takže je ľahké stratiť motiváciu a nechať svoj cieľ uniknúť. Aby ste sa vyhli tomuto výsledku, môžete urobiť niekoľko krokov, ktoré udržia vašu motiváciu a urobia váš dlhodobý cieľ oveľa dosiahnuteľnejším.

Časť 1 z 3:Rozvíjanie dlhodobého cieľa


Položte si otázku, kam by ste chceli, aby sa váš život dostal v najbližších rokoch. Vypracovanie dlhodobého cieľa si vyžaduje veľa premýšľania o budúcnosti a o tom, čo od nej chcete. Ak chcete začať s vypracovaním dlhodobého cieľa, položte si otázku, kde by ste chceli byť v nasledujúcich piatich rokoch. Premyslite si, o aký druh práce by ste mali záujem, kde by ste chceli žiť, či by ste chceli mať rodinu a ďalšie otázky, ktoré by pre vás mohli byť dôležité. Keď budete mať konkrétne odpovede na všetky tieto otázky, budete mať jasnejšiu predstavu o tom, ako bude vyzerať vaša ideálna budúcnosť. Potom môžete začať pracovať na formulovaní cieľa, ktorý vám pomôže dosiahnuť túto budúcnosť a v konečnom dôsledku sa v živote posunúť vpred.[1]


Zostavte si cieľ zo svojich všeobecných predstáv. Keď ste si premysleli, akú budúcnosť chcete, môžete začať budovať cieľ, ako ju dosiahnuť. Pozrite sa na prvky, ktoré tvoria vašu ideálnu budúcnosť, a zamyslite sa nad tým, aký cieľ by k nej viedol. Takto sa môžete uistiť, že váš dlhodobý cieľ povedie k pozitívnemu výsledku pre vás.[2]
Fischhoff, B., Slovic, P., & Lichtenstein, S. (1988). Vedieť, čo chcete: Meranie labilných hodnôt. Rozhodovanie: Deskriptívne, normatívne a normatívne interakcie, Cambridge University Press, Cambridge, 398-421. (Kapitola 18)

  • Vašou ideálnou budúcnosťou môže byť finančné zabezpečenie. To by malo zahŕňať získanie dobre platenej práce. Po vykonaní prieskumu sa rozhodnete, že špecializácia na informatiku by viedla k lukratívnej kariére. Takže ste si stanovili dlhodobý cieľ získať titul v oblasti informatiky a pracovať v programátorskej spoločnosti.


Napíšte si konkrétny cieľ. Nejasné ciele sa ťažko dosahujú, pretože v skutočnosti neexistuje spôsob, ako sledovať svoj pokrok. V prípade dlhodobých cieľov môže nedostatok konkrétnosti spôsobiť, že ich splnenie bude takmer nemožné. Svoje ciele, najmä dlhodobé, musíte konkretizovať. Takto sa môžete sústrediť a efektívne merať svoj pokrok, aby ste vedeli povedať, či je váš cieľ dosiahnuteľný.[3]
[4]

  • Vaša všeobecná predstava mohla byť, že sa vrátite do školy a získate titul. Toto je skvelý začiatok a skvelý cieľ, ale stále je príliš vágny. Kedy sa zapíšete? V čom sa budete špecializovať? Lepšie by bolo formulovať tento cieľ takto: „V jesennom semestri sa zapíšem na školu, aby som získal bakalársky titul z biológie.“ Toto vám dáva konkrétny cieľ spolu s termínom, kedy začnete pracovať na jeho dosiahnutí.


Oddeľte krátkodobé a dlhodobé ciele. Pri formulovaní cieľa je možné, že prídete na niekoľko rôznych cieľov. Medzi týmito cieľmi je pravdepodobne niekoľko takých, ktoré sú skôr krátkodobými cieľmi, ktoré si nebudú vyžadovať niekoľkoročné odhodlanie. Všeobecne platí, že ciele, ktoré trvajú niekoľko mesiacov až rok, sa považujú za krátkodobé. Ciele, ktoré sú dlhšie, vstupujú na územie dlhodobých cieľov. Oddeľte krátkodobé a dlhodobé ciele, aby ste sa uistili, že vaše úsilie je zamerané na správne oblasti.

  • Napríklad chudnutie je skôr krátkodobý cieľ, ktorý trvá niekoľko mesiacov. Zdravší životný štýl je však záväzok na celý život. Pri posudzovaní svojich cieľov by ste ich mali oddeliť. Schudnutie určite prispeje k zdravšiemu životnému štýlu, ale na zmenu životného štýlu musíte vynaložiť oveľa viac času a iného druhu úsilia.


Zhodnoťte svoj cieľ, aby ste sa uistili, že je splniteľný. Aj keď je dobré pri stanovovaní cieľov snívať vo veľkom, stanovenie príliš ambicióznych cieľov môže viesť k frustrácii a k tomu, že sa vzdáte. Existuje niekoľko spôsobov, ako môžete zistiť, či je váš cieľ nezvládnuteľný. Prečítajte si knihu Zbavte sa nerealistických cieľov, kde nájdete úplný opis toho, ako rozpoznať nerealistické ciele a ako ich upraviť tak, aby boli lepšie dosiahnuteľné.

2. časť z 3: Dosiahnutie dlhodobého cieľa


Zaviažte sa vždy k jednému dlhodobému cieľu. Dlhodobé ciele si podľa definície vyžadujú veľa času, odhodlania a energie. Z tohto dôvodu by bolo lepšie zaviazať sa vždy len k jednému dlhodobému cieľu. V opačnom prípade sa môže stať, že sa svojim cieľom budete venovať len čiastočne a nakoniec ich nikdy nedokončíte. Je oveľa lepšie mať jeden úplný cieľ ako tri neúplné.[5]

  • To, samozrejme, neznamená, že by ste mali zabudnúť na svoje ďalšie dlhodobé ciele, ak ich máte. Vo svojom živote máte dostatok času na dosiahnutie mnohých dlhodobých cieľov. S niektorými možno budete musieť počkať, kým budete mať čas sa im venovať. Stanovte si priority svojich cieľov tak, aby ste najskôr dokončili ten najdôležitejší.


Rozdeľte svoj cieľ na čiastkové ciele. Dosiahnutie dlhodobého cieľa sa môže zdať ohromujúce, keď sa naň pozriete ako na celok. Ciele sa však stanú oveľa ľahšie zvládnuteľnými, keď ich rozdelíte na niekoľko menších cieľov.[6]
Odborný zdroj
Jessica Elliott, ACC, CEC
Certifikovaný výkonný kouč
Rozhovor s odborníkom. 12. februára 2020.
Takto sa môžete sústrediť na menej náročné úlohy a zároveň pracovať na dosiahnutí svojho celkového cieľa.[7]
Pre viac informácií o tom, ako si rozdeliť dlhodobé ciele, si prečítajte knihu Dosiahnite veľký cieľ rozdelením na menšie ciele.


Stanovte si časový plán pre svoj cieľ a čiastkové ciele. Pomáha stanoviť si dátum, do ktorého by ste chceli svoj cieľ dosiahnuť. To vám pomôže zostať sústredení a odhodlaní pracovať na svojom cieli. Stanovte si časový harmonogram pre celkový cieľ a pre každú menšiu úlohu, na ktorú tento cieľ rozdelíte. Takto budete vždy vedieť, na čom ste a či potrebujete niečo upraviť.

  • Povedzme, že vaším cieľom je vrátiť sa do školy a získať magisterský titul. Chceli by ste si urobiť magisterské štúdium do 2 rokov, čo predstavuje termín vášho celkového cieľa. S týmto cieľom súvisí niekoľko čiastkových cieľov, ktorým by ste mali dať aj časový plán. Do 3 mesiacov sa budete chcieť prihlásiť do programu, potom si v prvom semestri nájsť poradcu a v druhom semestri vypracovať tému diplomovej práce. Dodržiavaním týchto menších termínov budete môcť zostať na ceste k svojmu väčšiemu cieľu.


Pracujte na svojej sebadisciplíne. Dlhodobé ciele si vyžiadajú niekoľko mesiacov až niekoľko rokov odhodlania. Nebudete schopní dosiahnuť svoj cieľ, ak sa nedokážete udržať disciplinovaní a sústredení. Pomôže vám to zlepšiť sebadisciplínu, aby ste sa ľahšie venovali potrebnej práci na dosiahnutie svojho cieľa. Môžete na to podniknúť niekoľko krokov.[8]
[9]

  • Pracujte v oblasti s malým množstvom rušivých vplyvov. Skôr ako budete dostatočne disciplinovaní na to, aby ste ignorovali alebo vyladili rozptyľujúce faktory, mali by ste ich úplne odstrániť.
  • Meditujte. Pravidelná meditácia vám pomôže sústrediť myseľ a udržať rozptýlenie na uzde.
  • Navrhnite si harmonogram a držte sa ho. Bez pevného rozvrhu ste ochotnejší podľahnúť prokrastinácii. Naplánujte si deň a uistite sa, že počas času, ktorý ste si naplánovali na prácu, sa sústredíte na prácu.[10]
  • Zamerajte sa skôr na začatie úloh ako na ich dokončenie. Často je ťažšie niečo začať. Tým, že sa prinútite začať, môžete nechať prevziať dynamiku a budete môcť dokončiť s menším úsilím.[11]


Vypracujte si návyky, ktoré vám pomôžu dosiahnuť váš cieľ. Dlhodobý cieľ si vyžaduje viac než len niekoľko týždňov alebo mesiacov odhodlania – môže si vyžadovať úplnú zmenu životného štýlu. Možno budete musieť reštrukturalizovať niektoré aspekty svojho života, aby ste pomohli svoj cieľ dosiahnuť. V takom prípade by ste to mali urobiť. Osvojiť si nové návyky, ktoré vám pomôžu dosiahnuť váš cieľ.[12]

  • Povedzme, že máte napríklad zvyk spať cez víkendy. Stanovili ste si však cieľ, že by ste chceli v priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov napísať knihu. Uvedomíte si, že si môžete pridať niekoľko hodín k práci, ak budete cez víkendy vstávať skôr. Tým, že ste si zvykli vstávať skôr, našli ste si viac času na výskum a písanie, čo povedie k rýchlejšiemu dosiahnutiu vášho cieľa.


Pravidelne kontrolujte svoj pokrok. Vždy, keď máte nejaký cieľ, mali by ste pozorne sledovať svoj pokrok. Pri dlhodobom cieli je to ešte dôležitejšie, pretože v priebehu mesiacov a rokov práce by ste mohli stratiť prehľad o tom, ako ste na tom so svojím cieľom. Vypracujte si spôsob, ako budete sledovať svoj pokrok, aby ste vždy vedeli, či si počínate dobre, alebo sa vôbec potrebujete zlepšiť.[13]

  • Ak bolo vaším dlhodobým cieľom žiť zdravším životným štýlom, môžete si viesť denník svojich stravovacích a pohybových návykov, ako aj štatistiky úbytku hmotnosti. Takto budete mať záznam o svojom pokroku. Pri prezeraní tohto záznamu možno zistíte, že ste prešli dlhú cestu, odkedy ste začali pracovať na tomto cieli. Vidieť svoje zlepšenie vám pomôže udržať motiváciu pokračovať v práci. Môžete tiež zistiť, či existujú oblasti, na ktorých by ste mali viac pracovať. Možno ste si všimli, že za posledný mesiac ste zaostali v stravovaní. S týmito informáciami môžete vymyslieť plán na zlepšenie svojich stravovacích návykov počas nasledujúceho mesiaca, aby ste sa vrátili na správnu cestu.


Identifikujte prekážky, s ktorými sa môžete stretnúť. Pri práci na dlhodobom cieli je takmer nevyhnutné, že zažijete ťažkosti. V priebehu rokov, počas ktorých budete pracovať na dosiahnutí tohto cieľa, sa môže stať množstvo vecí, ktoré sa vám môžu pokaziť alebo postaviť do cesty. Kľúčom nie je vyhýbať sa prekážkam, ale plánovať ich. Ak vopred predvídate problémy, môžete mať zavedený systém na ich prekonanie.

  • Povedzme, že vaším cieľom bolo založiť si vlastný podnik. Viete, že ide o finančné riziko a že vaše podnikanie nemusí byť prvých niekoľko mesiacov ziskové. V rámci prípravy sa zaviažete, že budete šetriť dostatok peňazí, aby ste sa mohli živiť 6 mesiacov. Takto, ak sa vaše podnikanie rozbieha pomaly, ste tento potenciálny problém predvídali a urobili opatrenia, aby vás nezničil.

3. časť z 3:Udržanie motivácie pre dlhodobé ciele


Pravidelne si robte prestávky. Hoci budete musieť na svojich cieľoch tvrdo pracovať, musíte si aj oddýchnuť. Ak ste vyčerpaní, vaša myseľ a telo budú pracovať hlboko pod svojím maximom. Toto sa postaví do cesty takmer každému cieľu. Aby ste si udržali sviežosť a motiváciu, nezabudnite si občas oddýchnuť. Ak sa cítite vyčerpaní, preťažení alebo máte pocit, že nemôžete dosiahnuť svoj cieľ, urobte krok späť. Urobte niečo na rozptýlenie, napríklad prechádzku, čítanie alebo akúkoľvek činnosť, ktorá vás baví. Potom sa môžete vrátiť k svojmu cieľu oddýchnutí a pripravení pokračovať v práci.[14]


Snažte sa, aby bol váš cieľ zábavný. Neexistuje dôvod, prečo by vás práca na dosiahnutí cieľa nemohla baviť. Ak si niektoré činnosti urobíte zábavnými, budete sa môcť baviť a zároveň dosiahnuť svoj cieľ.

  • Ak je vaším cieľom žiť zdravšie, existuje veľa spôsobov, ako si to môžete spríjemniť. Športovanie, jazda na bicykli a pešie túry sú zábavné aktivity, ktoré vám tiež pomôžu udržať si skvelú kondíciu.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

  • Oslávte svoje úspechy. Zakaždým, keď splníte jeden zo svojich čiastkových cieľov, je to dôvod na oslavu. Ste o krok bližšie k dosiahnutiu svojho celkového cieľa a mali by ste byť na to hrdí. Oslávte to tým, že si dáte prestávku a budete robiť niečo, čo vás baví. Tieto malé oslavy vám poskytnú niečo, na čo sa môžete tešiť, a udržia vás v motivácii dosiahnuť váš cieľ.
  • Odkazy

      http://www.Sprievodca stanovením cieľov.com/long-term-goals/

      Fischhoff, B., Slovic, P., & Lichtenstein, S. (1988). Vedieť, čo chcete: Meranie labilných hodnôt. Rozhodovanie: Deskriptívne, normatívne a normatívne interakcie, Cambridge University Press, Cambridge, 398-421. (Kapitola 18)

      http://www.Aplikované stránky.org/resource-center/resources-for-athletes/principles-of-effective-goal-setting/

      http://www.goal-setting-guide.com/long-term-goals/

      http://www.Sprievodca stanovením cieľov.com/long-term-goals/

      Jessica Elliott, ACC, CEC. Certifikovaný výkonný kouč. Rozhovor s odborníkom. 12 február 2020.

      http://www.Sprievodca stanovením cieľov.com/long-term-goals/

      http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pracovné miesto.1778/abstract

      http://www.mindtools.com/pages/article/long-term-focus.htm