Ako dosiahnuť krátkodobé ciele: 10 krokov (s obrázkami)

Stanovenie a dosiahnutie krátkodobých cieľov je výborný spôsob, ako si pomôcť k pocitu, že robíte stabilný pokrok. Pomôžeme vám s tipmi a trikmi, ktoré potrebujete, aby ste sa udržali na správnej ceste a splnili tieto ciele!

Časť 1 z 2:Skúmanie cieľa


Uistite sa, že cieľ je konkrétny. Pri každom cieli je dôležité, aby bol váš cieľ konkrétny a jasne definovaný. Práca, ktorú vykonáte na dosiahnutie krátkodobých cieľov, prebieha kratšie, preto je dôležité vyhnúť sa nejasnostiam v tom, čo sa snažíte dosiahnuť. Zmätok vytvára oneskorenie a znižuje motiváciu.[1]
Zdroj experta
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

  • Predstavte si napríklad, že píšete knihu. Aby bol proces zvládnuteľný, rozhodnete sa rozdeliť ho na niekoľko krátkodobých cieľov. Dúfate, že ich dosiahnete v priebehu niekoľkých jednomesačných období. Mohli by ste si stanoviť krátkodobý cieľ „začať písať knihu“ na prvý mesiac. Ale to nie je veľmi konkrétne. Lepší cieľ by mohol byť „napísať prvý návrh prvej kapitoly tento mesiac.“ Toto je oveľa jasnejšie, pokiaľ ide o to, čo presne chcete dosiahnuť.


Uistite sa, že cieľ je realistický. Je dôležité stanoviť si ciele, ktoré budete môcť skutočne dosiahnuť v čase, ktorý máte k dispozícii. Ak to neurobíte, bude to mať za následok znechutenie, ktoré vás môže viesť k tomu, že sa vzdáte budúcich cieľov.[2]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

  • Náš mozog sa vyžíva v úspechu. Stanovenie dosiahnuteľných cieľov a ich dodržiavanie vytvorí motiváciu na dosiahnutie ďalšieho cieľa.[3]
    Stanovenie cieľa, ktorý nedokážete dosiahnuť v stanovenom časovom rámci, vás nastavuje na opak.
  • Ak sa vrátime k príkladu písania knihy, pravdepodobne by ste si nechceli stanoviť cieľ dokončiť prvých šesť kapitol za mesiac. Pokiaľ kapitoly nie sú veľmi krátke, je to pravdepodobne viac písania, ako dokážete za ten čas vytvoriť. Nedosiahnutie tohto cieľa vás potom môže odradiť od toho, aby ste v nasledujúcom mesiaci urobili primeranejší objem písania.


Určite si jednotlivé kroky. Takmer každý cieľ sa dá rozdeliť na menšie kroky. Vedieť, aké sú tieto kroky, môže pomôcť, aby sa cieľ zdal byť zvládnuteľnejší. Môže vám to tiež pomôcť vytvoriť jasný plán, podľa ktorého budete postupovať pri práci na dosiahnutí cieľa.[4]

  • Napríklad, povedzme, že k vám príde návšteva a váš dom potrebuje poriadne upratať. Proces rozdelíte na niekoľko krátkodobých cieľov: upratať kúpeľňu, upratať kuchyňu, upratať obývačku atď. Každú z týchto činností si však môžete rozdeliť aj na jednotlivé kroky. Na príklade kuchyne možno budete musieť umyť riad, vyčistiť kuchynskú linku, vyčistiť chladničku a pozametať a vytrieť podlahu.


Odhadnite, koľko času podľa vášho očakávania zaberie každý krok. Ak budete mať pre tieto úlohy časový plán a termíny, pomôže vám to udržať motiváciu, zodpovednosť a plnenie úloh.[5]

  • Ak napríklad začínate s upratovaním kúpeľne, môžete odhadnúť, že vám bude trvať 15 minút vyčistenie vane, ďalších 15 minút vyčistenie toalety, ďalších 10 minút vyčistenie priestoru umývadla, 10 minút usporiadanie a vyčistenie lekárničky a ďalších 10 minút vyčistenie podlahy. Ak sa vám podarí dodržať tento časový plán, mali by ste byť schopní upratať kúpeľňu za hodinu.


Napíšte si svoj cieľ (ciele) a načrtnite si plán. Keď ste si určili kroky, napíšte si rýchly plán, ktorý ich zoradí do logického poradia, ktoré sa vám bude ľahko dodržiavať.[6]

  • Zapisovanie krokov vám tiež zaručí, že nezabudnete na nič dôležité.

Časť 2 z 2:Dosiahnutie cieľa


Stanovte si priority. Často sa stáva, že pri riešení krátkodobých cieľov môžeme mať naraz veľa cieľov. Je dôležité rozhodnúť sa, ktoré ciele sú najdôležitejšie, aby ste ich mohli dosiahnuť ako prvé.[7]

  • Ak príde na návštevu spoločnosť, možno budete musieť upratať dom. Ale možno budete potrebovať aj zásoby potravín. Možno budete chcieť vyčistiť auto. Možno by bolo dobré naplánovať si, čo budete robiť, kým u vás budú vaši priatelia bývať. Možno budete musieť pokročiť v práci, ktorú nebudete môcť urobiť, kým budú na návšteve. Ak sa budete snažiť urobiť všetky tieto veci naraz, nebudete pracovať tak efektívne, ako keby ste si vybrali najdôležitejšiu úlohu, dokončili ju a pokračovali ďalej. V skutočnosti, ak sa budete snažiť urobiť všetky tieto veci naraz, nemusíte dokončiť žiadnu z nich.
  • Stanovenie priorít vašich cieľov tiež zabráni plytvaniu časom po dokončení cieľa. Už budete mať zistené, čo musíte urobiť ďalej.


Pustite sa do práce. Ako pri každom cieli, aj pri krátkodobých cieľoch platí, že sa dajú dosiahnuť len tak, že do nich vložíte čas a úsilie. Keď začnete, získate impulz, ktorý vám pomôže dotiahnuť to až do konca.[8]

  • Ak je váš dom skutočnou katastrofou, môže byť ťažké začať s upratovaním. Pozrite sa však na svoj plán a pokúste sa čo najskôr vrhnúť na prvý krok. Keď sa vám podarí upratať jednu miestnosť, spokojnosť, ktorú pocítite, vám pomôže cítiť motiváciu pokračovať.


Zostaňte sústredení. Ak chcete dosiahnuť akýkoľvek cieľ, musíte na ňom sústavne pracovať. Pri krátkodobých cieľoch je to ešte dôležitejšie. Keďže na splnenie cieľa nemáte veľa času, je veľmi dôležité, aby ste sa sústredili na cenu a nenechali sa rozptýliť. Existuje niekoľko spôsobov, ako to podporiť.

  • Sledujte svoj pokrok. Jedným okom sledujte hodiny (alebo kalendár) a druhým plán, ktorý ste si na dosiahnutie cieľa napísali. Časový plán, ktorý si stanovíte, môže byť silnou motiváciou, aby ste zostali sústredení.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Asociácia pre dohľad a rozvoj kurikula
    Nezisková organizácia poskytujúca inovatívne, efektívne vzdelávacie zdroje pre pedagógov určené na podporu výsledkov žiakov
    Prejsť na zdroj
    Nikto nemá rád pocit, že zlyhal.
  • Vytvorenie dobrého prostredia pre úspech. Snažte sa zo svojho prostredia odstrániť veci, ktoré by vám mohli brániť v dosahovaní vašich cieľov.[10]
    Predstavte si, že sa snažíte upratať dom, ale viete, že váš pes vás pravdepodobne bude celý deň nasledovať a žobrať o pozornosť. Možno si ho budete chcieť vziať na jedno popoludnie do chovateľskej stanice, aby ste sa mohli sústrediť. Ak si myslíte, že nebudete schopní odolať pokušeniu zahrať si obľúbenú videohru, odložte herné ovládače do zásuvky v inej miestnosti. Nevyťahujte ich znova, kým neukončíte prácu na cieli.


Buďte flexibilný. Niekedy môžete zistiť, že vaša práca na krátkodobých cieľoch nemá taký účinok, ako ste dúfali. Alebo keď už na niečom nejaký čas pracujete, možno vás napadne lepší spôsob, ako to urobiť, než ste plánovali. V takomto prípade sa nedržte pevne plánu kvôli nemu samému.[11]

  • Ak sa vám krátkodobý cieľ nedarí podľa vašich predstáv alebo trvá oveľa dlhšie, ako ste si mysleli, nebojte sa plán prehodnotiť. Mať plán je dôležité, ale niekedy musíte zmeniť poradie krokov, úplne odstrániť kroky alebo pridať nové. Niekedy možno budete musieť úplne upustiť od jedného krátkodobého cieľa v prospech iného.
  • Na príklade písania knihy môžete mať plán, že prvú kapitolu napíšete do mesiaca. Pri písaní kapitoly však môžete prísť na nový nápad pre knihu, ktorý vám predtým nenapadol. Ak je to dobrý nápad, možno by stálo za to vrátiť sa späť a prepracovať svoj plán tak, aby obsahoval. Čas, ktorý vám to zaberie, vám môže zabrániť v dosiahnutí pôvodného cieľa, ale ak to znamená lepšiu knihu, buďte flexibilní a plán prehodnoťte!

  • Odmeňte úspech. Keď dosiahnete krátkodobý cieľ, dajte si odmenu. Toto sa nazýva „posilňovanie.“ Pomáha vášmu mozgu spájať dodržiavanie cieľov s dobrými dôsledkami. Vďaka tomu sa ľahšie motivujete k dosiahnutiu budúcich cieľov.[12]
    Odborný zdroj
    Camber Hill
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

    • Posilňovanie sa vyskytuje v dvoch typoch. Pozitívne posilnenie je, keď do svojho života pridáte niečo dobré. Svoj úspech môžete odmeniť napríklad tým, že si zájdete na luxusný koktail alebo dezert. Negatívne posilnenie je, keď sa z vášho života odstráni niečo nechcené. Predstavte si napríklad, že vás nebaví venčiť psa. Môžete uzavrieť dohodu s niekým iným vo vašej domácnosti, v ktorej bude súhlasiť, že bude jeden deň chodiť namiesto vás, ak dosiahnete svoj cieľ.[13]
    • Posilňovanie dobrého správania je účinnejšie ako trestanie zlého správania. To zvýši vašu motiváciu sledovať výsledky oveľa viac.[14]
  • Odkazy