Ako dosiahnuť sebarealizáciu: 12 krokov (s obrázkami)

Sebarealizácia je pojem, ktorý vytvoril americký psychológ Abraham Maslow. Vzťahuje sa na proces dosahovania hierarchie potrieb – fyziologických, bezpečia a istoty, lásky a spolupatričnosti a úcty – okrem dosiahnutia plného potenciálu.[1]
Za predpokladu, že ste splnili základné potreby nižšej úrovne, ako je jedlo, voda, kyslík, spánok, prístrešie a sociálna stabilita, môžete dosiahnuť sebarealizáciu tým, že identifikujete konečný zmysel svojho života a budete sa oň usilovať.

1. časť z 3:Spojenie s vaším budúcim ja


Rozhodnite sa, kým chcete byť. Jediný spôsob, ako môžete dosiahnuť sebarealizáciu, je predstaviť si, ako bude vyzerať vaše aktualizované ja. Spojenie so svojím budúcim ja je dôležitým krokom pri dosahovaní osobných cieľov.[2]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.
Dva možné spôsoby, ako sa môžete spojiť so svojím budúcim ja:

  • Vytvorenie nástenky vízií. Pripravte si koláž – buď online, alebo pomocou fotografií a papiera – ktorá vystihuje vaše budúce ja, ktorým sa chcete stať. Prezerajte si galérie časopisov alebo online galérie a hľadajte obrázky a výrazy, ktoré predstavujú osobu, ktorou si predstavujete, že sa stanete. Vložte všetky tieto obrázky a slová dohromady, aby ste vytvorili väčší obrázok znázorňujúci vaše budúce ja.
  • Napísanie listu. Ďalším účinným spôsobom, ako nadviazať spojenie so svojím budúcim ja, je list „Drahé budúce ja“. Podrobne napíšte o všetkých veciach, na ktoré ste na svojom budúcom ja hrdí alebo ktoré vás inšpirujú. Pokračujte a povedzte presne, AKO a PREČO vaše budúce ja dosiahlo tieto úspechy.


Identifikujte svoje osobné hodnoty. Keď máte všeobecnú predstavu o tom, kde chcete skončiť, musíte sa vrátiť k rysovacej doske a vymyslieť, ako sa tam dostať. Určenie vašich osobných hodnôt môže poskytnúť prehľad o tom, čo je hnacou silou vašich rozhodnutí, presvedčení a nápadov. Premýšľajte o svojich hodnotách ako o cestovnej mape, ktorá vás nasmeruje k vášmu budúcemu ja.[3]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.
Identifikujte svoje hodnoty nasledovným spôsobom:

  • Spomeňte si na dvoch ľudí, ktorých obdivujete. Aké charakteristiky ich charakterizujú?
  • Keby ste mohli niečo zmeniť na svojej miestnej komunite alebo na svete všeobecne, čo by to bolo?
  • Keby váš dom horel, ktoré tri veci by ste si vzali so sebou?
  • Kedy ste sa naposledy cítili skutočne úspešní? Opíšte daný moment a prečo ste sa tak cítili.
  • Za ktoré témy sa zasadzujete alebo vás naozaj rozčuľujú? Prečo vás tieto témy zaujali?
  • Po zvážení týchto otázok/výrokov hľadajte vo svojich odpovediach témy. Akékoľvek opakujúce sa témy môžu osvetliť vaše hodnoty.


Skontrolujte, či si protirečíte. Po vykonaní analýzy svojich hodnôt ich porovnajte so svojím budúcim ja. Zhodujú sa vaše súčasné hodnoty so životom, ktorý dúfate, že raz budete viesť? Teraz sa zamyslite nad svojím každodenným správaním, presvedčením a zásadami. Zodpovedajú vašim hodnotám a osobe, ktorou chcete byť?

  • Ak v súčasnosti nežijete hodnoty, ktoré sú pre vás dôležité alebo ktoré vám pomôžu prejaviť sa vo vašom budúcom ja, budete musieť urobiť určitú reštrukturalizáciu a stanoviť si ciele.[4]

2. časť z 3:Žiť podľa svojich hodnôt


Stanovte si ciele, ktoré sú v súlade s vašou víziou. Mať ciele, ktoré nie sú v súlade s vašimi celkovými hodnotami, je ako jazdiť v kočiari s dvoma koňmi, ktoré idú opačným smerom – je to chaos. Môžete mať tie najinšpiratívnejšie ciele, ale ak nebudú podporovať vaše osobné hodnoty, váš úspech sa nebude cítiť ako úspech.

  • Joe napríklad zistil, že jeho najväčšími hodnotami sú angažovanosť v komunite, integrita a vodcovstvo. Vo svojom súčasnom zamestnaní je vedúcim v neziskovej organizácii, ktorá ponúka štipendiá a školenia pre nedostatočne rozvinuté skupiny študentov. Dozvie sa, že všetky finančné prostriedky nesmerujú k študentom, ako si kedysi myslel. Napriek tomu, že Joe spĺňa svoje hodnoty, ktorými sú zapojenie sa do života komunity a vodcovstvo, môže sa cítiť nespokojný so svojou prácou, pretože organizácia nepatrí medzi bezúhonné. Joe si musí vytvoriť nové ciele, ktoré budú v súlade s jeho hodnotami, aby mu priniesli rovnováhu a šťastie.


Prehodnoťte svoj pokrok v priebehu času. Sebarealizácia je starostlivá rovnováha medzi plnením cieľov a hodnotami. Vždy, keď sa človek dostane do nesúladu, budete musieť prehodnotiť svoje hodnoty aj ciele. Ak sa vaše hodnoty zmenia, napríklad preto, že máte rodinu, budete musieť vytvoriť nové ciele, ktoré sa zhodujú s týmito novými hodnotami.[5]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.


Neustále sa učte. Záväzok stať sa celoživotným študentom je konečným krokom k dosiahnutiu sebarealizácie. Celoživotný študent je človek, ktorý využíva informácie a skúsenosti na rozširovanie vlastných obzorov a podľa toho aj svojho života. Staňte sa celoživotným študentom tým, že: [6]

  • Spochybňovanie svojich predpokladov – dvakrát sa zamyslite nad nespochybniteľnými presvedčeniami alebo predsudkami a položte si otázku: „Čo iné by som mohol predpokladať?“ alebo „Aké dôkazy mám pre alebo proti tomuto predpokladu?“[7]
  • Učenie naučených zručností druhých – Či už ide o informácie z vašej kariéry alebo štúdium získané z koníčka, naučte ich. Vyučovanie toho, čo viete, ostatným pomáha zviditeľniť sa, umožňuje, aby vás ostatní vnímali ako odborníka, a rozširuje vaše vedomosti o danom predmete.[8]
  • Čítanie kníh
  • Pestovanie vzťahov s intelektuálmi
  • Žurnalistika
  • Meditácia
  • Zapojenie sa do riešenia problémov
  • Vstup do organizácií
  • Účasť na seminároch
  • Zapojenie sa do projektov


Nájdite si vášne. Vášne sú činnosti, do ktorých ste ochotní investovať čas a úsilie, pretože vám prinášajú veľké potešenie. Nadšenie vedie k zníženiu negatívnych emócií a zvýšeniu psychickej pohody.[9]
Môže to byť od písania cez beh až po zbieranie známok. Je viac ako pravdepodobné, že tieto vášne budú v súlade aj s vašimi životnými hodnotami.

  • Ak máte problém určiť nejaké vášne, spomeňte si na posledné podujatie, na ktorom ste sa zúčastnili. Museli ste si kúpiť lístok, skoordinovať svoj program s kamarátmi alebo partnermi a nájsť si niečo na seba. Vynaložili ste veľa úsilia, aby ste išli na toto podujatie. Teraz sa zamyslite nad inými udalosťami, na ktorých ste sa zúčastnili v uplynulom roku. Všímate si nejaké opakujúce sa témy?[10]

3. časť z 3:Dosiahnutie vášho duševného potenciálu


Myslite pozitívne. Schopnosť pozerať sa na veci z tej lepšej stránky je kľúčom k osobnému úspechu a pohode. Pozitívne štíhli ľudia majú zvyčajne menej zdravotných problémov, silnejší imunitný systém a väčšiu odolnosť voči ťažkým životným problémom.[11]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Jedným zo spôsobov, ako sa stať pozitívnejšie zmýšľajúcim človekom, je eliminovať negatívne samomluvy.

  • Každý deň venujte niekoľko minút pozornému sledovaniu svojej samomluvy. Čo si hovoríte, keď sa venujete svojej každodennej rutine? Sú tieto myšlienky povzbudzujúce alebo znevažujúce?
  • Ak vaša samomluva obsahuje veľa kritiky, snažte sa tieto negatívne myšlienky nahradiť pozitívnejšími, užitočnými výrokmi. Ak sa napríklad pristihnete pri tom, že si myslíte: „Je to príliš ťažké. Neviem, ako to mám urobiť“ preformulujte tieto výroky na „Je to ťažká úloha. Možno budem potrebovať dodatočnú pomoc, aby som to zvládol.“


Zvýšte si sebavedomie. Sebarealizovaní ľudia majú pocit vlastnej hodnoty a úcty k sebe samým aj k ostatným. Ocenenie toho, kto ste, a uznanie vašej hodnoty sú kľúčové pre rozvoj zdravého myslenia. Dve praktické riešenia na zvýšenie sebavedomia sú prekonanie perfekcionizmu a tendencie porovnávať sa.

  • Ak na seba kladieme nerealisticky vysoké nároky (perfekcionizmus), vždy budeme zaostávať. Reálne očakávania, čo môžete dosiahnuť, vás motivujú k tvrdšej práci a dávajú vám dobrý pocit zo seba samého. Keď sa prenesiete cez perfekcionizmus, chyby nie sú trvalým zlyhaním a aj malé úspechy sú hodné oslavy.
  • Predpoklad, že všetci ostatní sa majú lepšie ako vy, je recept na katastrofu. Všetci ľudia majú nedostatky a porovnávanie sa s niekým iným na základe toho, čo vidíte zvonka, je voči vám nespravodlivé. Jediné porovnanie, ktoré by ste mali robiť, je porovnanie seba samého dnes so včerajškom.


Buďte otvorení mysli. Sebarealizovaný človek je schopný zvážiť alternatívne názory, perspektívy a metódy, ktoré sa líšia od jeho vlastných. Byť otvorený neznamená, že ste múdry. Znamená to, že dokážete adekvátne posúdiť viacero premenných situácie predtým, ako dospejete k záveru. Vítate nové skúsenosti a ste prístupní pozitívnym reakciám. Otvorenejšiemu mysleniu sa môžete naučiť absolvovaním týchto dvoch cvičení: [12]

  • Zamyslite sa nad vysoko nabitou témou (napr.g. potraty, vojna, umelá inteligencia atď.) a zaujmite opačnú stranu argumentu, než je tá vaša. Vymenujte päť platných tvrdení, ktoré podporujú tento postoj.
  • Spomeňte si na chvíľu, keď vás niekto zradil alebo zranil. Vymenujte tri potenciálne dôvody, prečo vám táto osoba mohla ublížiť, či už náhodou, alebo zámerne.


Stojte si za svojimi rozhodnutiami. Sebarealizovaní jedinci môžu byť síce otvorení rôznym názorom a perspektívam, ale zároveň sú sebestační. Byť emocionálne sebestačný znamená mať sebadôveru robiť vlastné rozhodnutia bez toho, aby ste sa spoliehali na vplyvy iných, a stáť si za týmito rozhodnutiami. Ak máte záujem stať sa emocionálne sebestačnejšími, vyskúšajte tieto tri stratégie:[13]

  • Prestaňte čakať na „dobre“. Keď máte urobiť dôležité rozhodnutie, môže sa ľahko stať, že rozhodnutie odložíte alebo odložíte, pretože čakáte, kým vám nejaký iný kľúčový hráč vo vašom živote udelí povolenie. Sebestačnosť znamená dôverovať svojej intuícii a urobiť rozhodnutie, ktoré vám vyhovuje, bez toho, aby ste sa spoliehali na to, že vám iní povedia, že je to v poriadku.
  • Skok z hojdačky. Vracanie sa k rozhodnutiu po jeho prijatí buduje pochybnosti o sebe samom. Keď ste sa rozhodli, pokračujte ďalej. Prestaňte zvažovať pre a proti a pochybovať o hodnote svojho rozhodnutia.
  • Zostaňte v kurze. Aj keď rozhodnutie, ktoré ste urobili, vedie k podpriemerným výsledkom, neznamená to, že ste na zlej ceste. Ak niečo naozaj chcete, nezvalíte sa a nevzdáte sa po tom, čo sa stretnete s odporom. Pokračujte v ceste za životom, ktorý chcete.

  • Pestujte vzťahy s pozitívne ovplyvňujúcimi osobami. Pocit spolupatričnosti a lásky sú dôležité potreby pri realizácii sebarealizácie. Zabezpečenie toho, aby vzťahy, ktoré budujete, boli pozitívne, vám však dodá ďalšiu vzpruhu. Keď sa obklopujeme pozitívnymi ľuďmi, máme väčšiu sebadôveru, robíme zdravšie rozhodnutia a lepšie zvládame stres.[14]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Vykonajte kontrolu svojich blízkych vzťahov. Odrážajú ľudia, s ktorými trávite najviac času, vaše osobné hodnoty? Vďaka týmto ľuďom sa cítite dobre? Motivujú vás k tomu, aby ste boli čo najlepší? Ak je odpoveď na niektorú z týchto otázok „nie“, možno sa budete musieť od týchto negatívnych vplyvných osôb dištancovať.
  • Odkazy