Ako dosiahnuť veľkosť: 13 krokov (s obrázkami)

Dosiahnutie veľkosti je niečo, čo sa ťažko definuje. To, čo robí človeka veľkým, je často veľmi osobné a predstava jedného človeka o veľkosti nemusí byť predstavou niekoho iného. Existujú však konkrétne spôsoby, ako môžete začať dosahovať svoje sny a ciele. Ako raz povedal čínsky filozof Lao-c‘: „Cesta dlhá tisíc míľ sa začína jediným krokom.“[1]

1. časť z 2:Položenie základov pre veľkosť


Rozhodnite sa pre svoj cieľ veľkosti. „Byť veľký“ je taká nedefinovateľná vec, že si musíte vybrať niečo konkrétne, s čím budete pracovať. Premyslite si svoje silné stránky a oblasti, v ktorých sa môžete zlepšiť, a rozhodnite sa pre cieľ, ktorý má pre vašu osobnosť zmysel. Výskum ukazuje, že cieľ s najväčšou pravdepodobnosťou dosiahnete, ak je to niečo, čo chcete a na čom ste ochotní tvrdo pracovať, aby ste ho dosiahli.[2]

  • Môžete sa rozhodnúť, že sa chcete stať skvelým autorom píšucim krásne literárne diela alebo investigatívnym novinárom odhaľujúcim najtemnejšie stránky ľudskej psychiky. Alebo sa môžete rozhodnúť, že chcete pomôcť uskutočniť zmenu a zapojiť sa do politiky alebo sa stať aktivistom.
  • Skúste si najprv napísať svoje vysnívané ciele. Ešte si nerobte starosti s tým, aby boli konkrétne a dosiahnuteľné; to príde čoskoro! Ako raz povedal slávny filozof a spisovateľ Henry David Thoreau: „Ak ste si postavili vzdušné zámky, vaša práca sa nemusí stratiť; práve tam by mala byť. Teraz pod ne postavte základy.“
  • Vynálezca a podnikateľ Steve Jobs vo svojom prejave pri nástupe na Stanfordovu univerzitu povedal, že si každé ráno kladie nasledujúcu otázku: „Keby bol dnešný deň posledným dňom môjho života, chcel by som urobiť to, čo sa chystám urobiť dnes??“ Ak bola odpoveď „Nie“, zmenil veci.[3]
    Aj to by mohla byť dobrá otázka, ktorú si môžete položiť.


Správne formulujte problém. Teraz, keď máte zoznam veľkých vecí, ktoré chcete dosiahnuť, musíte problém ich dosiahnutia sformulovať tak, aby ste neboli zahltení. Je ľahké mať pocit, že nemôžete dosiahnuť svoje ciele, najmä keď práve začínate.[4]
Sformulujte svoje ciele tak, aby váš cieľ bol niečím, na čom pracujete smerom k, skôr ako niečo, od čoho sa snažíte odísť. Je pravdepodobnejšie, že svoje ciele dosiahnete, keď budú pozitívne![5]

  • Viktor Frankl, ktorý prežil nacistický koncentračný tábor, povedal, že prežil vďaka slobode „zvoliť si svoj postoj za akýchkoľvek okolností, zvoliť si svoju vlastnú cestu.“[6]
    Keďže Frankl odmietol dovoliť nacistom, aby mu vzali slobodu voľby, dokázal zdanlivo nemožnú situáciu preformulovať na situáciu, v ktorej mal kontrolu sám nad sebou – čo mu podľa neho umožnilo prežiť.
  • Stephenovi Hawkingovi, významnému teoretickému fyzikovi a kozmológovi, diagnostikovali amyotrofickú laterálnu sklerózu, typ ochorenia motorického neurónu, hneď po dovŕšení 21 rokov. Zostávalo mu len o niečo viac ako dva roky života.[7]
    Hawking hovorí, že namiesto toho, aby sa vzdal problému, ho k ešte tvrdšej práci inšpirovali dve veci: uvedomenie si, že iní prežívajú ešte horšie veci, a uvedomenie si, že na dosiahnutie svojich cieľov môže mať len obmedzený čas.[8]


Urobte svoj cieľ konkrétnym. Keď ste svoje ciele pozitívne sformulovali, uistite sa, že ich môžete dosiahnuť. Najlepší spôsob, ako to urobiť, je, aby vaše ciele boli čo najkonkrétnejšie. Stanovenie konkrétneho cieľa zvyšuje pravdepodobnosť, že dosiahnete nielen to, čo chcete, ale že dosiahnete viac šťastia vo všeobecnosti![9]

  • Napríklad: Predstavte si, že jedným z cieľov, ktoré ste si zapísali, je „byť Batmanom“.“ Namiesto toho, aby ste si povedali: „Batman nie je skutočná osoba, preto ním nemôžem byť,“ spýtajte sa sami seba, čo môžete urobiť, aby ste boli ako Batman. Určite, čo konkrétne o Batmanovi by ste chceli napodobniť, a stanovte si ciele, ktoré budú tieto hodnoty napĺňať.
  • Niektoré možnosti: Oblečte sa ako Batman a pracujte na detskom onkologickom oddelení. Pomôžte ľuďom, ktorí trpia chudobou, tým, že darujete peniaze a/alebo čas miestnej vývarovni. Staňte sa policajtom (budete nosiť kostým a dúfajme, že budete pomáhať udržiavať ulice bez zločinu).


Používajte pozitívne myslenie. Vizualizačné techniky vám môžu pomôcť dosiahnuť veľkosť. Štúdie ukázali, že vizualizácia môže účinne zlepšiť športové a akademické výsledky. Mnohí športovci (napríklad Muhammad Ali a Tiger Woods) používali vizualizáciu, aby im pomohla vyhrať boxerské zápasy, preteky, dokonca aj golfové turnaje.[10]
Existujú dva základné typy vizualizácie, vizualizácia výsledkov a vizualizácia procesov, a pre dosiahnutie najlepších výsledkov by ste ich mali používať spoločne: [11]

  • Vizualizácia výsledku je proces, pri ktorom si predstavujete, ako dosahujete svoj vytúžený cieľ. Táto vizualizácia by mala byť čo najpodrobnejšia a mala by využívať všetky vaše zmysly: predstavte si, kto je tam s vami, keď dosahujete svoj cieľ, ako to vonia a znie, čo máte na sebe, kde ste. Môžete si dokonca nakresliť obrázok alebo vytvoriť podrobnú „tabuľu vízií“, ktorá vám pomôže vytvoriť túto mentálnu vizualizáciu.
  • Vizualizácia procesu zahŕňa predstavu všetkých krokov, ktoré musíte urobiť, aby ste dosiahli svoj cieľ. Premýšľajte o každej činnosti, ktorú vykonáte na ceste k dosiahnutiu svojho veľkého cieľa. Ak je napríklad vaším cieľom „byť Batmanom (pre detskú nemocnicu)“, môžete premýšľať o tom, čo musíte urobiť v každom kroku: nájsť kostým, kontaktovať nemocnice v okolí, precvičiť si hlas Batmana atď.


Používajte pozitívne akcie. Hoci je pozitívna vizualizácia veľmi účinná, musí byť spojená s pozitívnymi činmi. Musíte aktívne pracovať na dosiahnutí cieľov, ktoré ste si stanovili, a nie sa len tešiť z myšlienky na ich dosiahnutie. Práve tu sa oplatí vizualizácia procesu: keď si predstavíte každý krok, ktorý musíte urobiť na dosiahnutie cieľa, bude jednoduchšie tieto kroky skutočne urobiť.[12]

  • Ak sa napríklad chcete stať spisovateľom, píšte každý deň, hoci len jeden odsek. Pridajte sa k miestnej skupine spisovateľov, navštevujte kurzy písania v komunitnom centre, zúčastňujte sa súťaží a prezentujte svoje písanie ostatným ľuďom. Požiadajte všetkých svojich priateľov o spätnú väzbu. A ako nám pripomína svetoznámy spisovateľ Stephen King, zostaňte pozitívni, aj keď je to ťažké: „Zastaviť prácu len preto, že je ťažká, či už emocionálne, alebo imaginárne, je zlý nápad.“[13]
  • Ak chcete byť veľkým filantropom, začnite v malom. Ak nemáte veľa peňazí, venujte svoj čas potravinovej banke alebo miestnej charitatívnej organizácii. Učte jazykové kurzy alebo doučujte znevýhodnené deti. Nemusí to byť veľké rozsiahle gesto odstránenia hladu na celom svete. Zmenou v živote len jedného človeka sa zvyčajne spustí pozitívny domino efekt.


Preskúmajte úspešné príbehy iných. Budete sa musieť pozrieť a zistiť, vďaka čomu iní ľudia, najmä ľudia, ktorí robia veci, o ktoré sa usilujete, uspeli na svojej zvolenej ceste. Často sa v týchto príbehoch objavujú nitky podobnosti.

  • Napríklad atlét Jesse Owens, ktorý získal 4 zlaté medaily na letných olympijských hrách v Berlíne v roku 1936, bol jedným z 10 detí. Čoskoro objavil vášeň pre beh a trénoval pred školou, pretože po škole často pracoval. Owens musel pretrpieť strašný rasizmus, aby mohol súťažiť na pretekoch v U.S. a v Nemecku, ale podarilo sa jej úplne zničiť propagandu „árijskej rasovej nadradenosti“ na olympijských hrách v roku 1936.[14]
  • Valentina Tereškovová, prvá žena, ktorá letela do vesmíru, bola pôvodne pracovníčkou textilnej továrne. Sledovala záujem o parašutizmus a práve tento záujem jej pomohol, aby bola vybraná spomedzi 400 uchádzačov. Tereškovová mala vytrvalosť absolvovať všetok intenzívny výcvik, ktorý sa vyžadoval, a po svojom lete získala doktorát z inžinierstva.[15]

2. časť z 2:Dosahovanie dlhodobých cieľov v oblasti veľkosti


Zostaňte v tom sami. Ak chcete dosiahnuť veľkosť, aby ste zapôsobili na ostatných, váš podnik môže byť odsúdený na zánik ešte skôr, ako sa začne. Je to preto, že mnohí ľudia, ktorí dosiahli veľkosť, nie sú spočiatku vnímaní ako veľkí. Stephen King sa napríklad nechal počuť, že jeho prvý román, Carrie, nikdy by som nepredával. V prvom roku sa predalo 1 milión výtlačkov, ale ako hovorí v O písaní, bol schopný pokračovať v písaní len preto, že v tom bol kvôli vlastnej vášni: „Robil som to pre čistú radosť z tejto veci. A ak to dokážete robiť pre radosť, môžete to robiť navždy.“[16]

  • Napríklad zoznam dnes slávnych autorov, ktorí boli najprv odmietnutí, a to aj mnohokrát, je neuveriteľne dlhý. Prvých niekoľko románov Jane Austenovej odmietlo viacero vydavateľstiev, hoci je už takmer 200 rokov považovaná za jednu z najväčších spisovateliek v anglickom jazyku. Frank Herbert, autor najpredávanejšieho vedecko-fantastického románu všetkých čias, Duna, bol 23-krát odmietnutý, kým niekto súhlasil s vydaním jeho románu – a ani vtedy si nebol istý, či sa rozhodol správne.
  • História vedeckých úspechov je aj históriou ľudí, ktorí boli považovaní za omylných alebo dokonca šialených, kým im čas a štúdium nedali za pravdu. Astronóm Galileo v roku 1610 verejne podporil Kopernikovu myšlienku, že Zem obieha okolo Slnka, a napriek tomu, že jeho zistenia boli správne, bol katolíckou cirkvou prenasledovaný za kacírstvo. Vatikán ho oficiálne omilostil až v roku 1992.[17]


Poučte sa zo svojich chýb. Môže sa to zdať banálne, ale učiť sa z vlastných chýb je charakteristickým znakom veľkých. Ľudia, ktorí stále robia tie isté chyby, sa zvyčajne nedostanú ďaleko.[18]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podnikov
Prejsť na zdroj
Podľa autora bestsellerov a vynálezcu Scotta Berkuna vám pochopenie štyroch základných typov chýb pomôže porozumieť im a predchádzať im: [19]

  • „Hlúpe“ chyby sú veci, ktoré sa jednoducho stanú: objednáte si zlú kávu, necháte si doma kľúče, pri vystupovaní po schodoch si narazíte prst na nohe. Byť človekom v podstate zaručuje, že sa tieto veci občas stanú, a nie je toho veľa, čo môžete urobiť, aby ste sa im vyhli.
  • „Jednoduché“ chyby sú chyby, ktorým sa dá vyhnúť, ale ktorým ste sa nevyhli kvôli sérii rozhodnutí, ktoré ste urobili: napríklad platenie poplatkov za oneskorené požičanie filmov, pretože ste nedali auto do servisu a ono vám odišlo a vy ste sa nemohli dostať do videopožičovne načas. Ich riešenie si vyžaduje trochu úsilia, ale dajú sa pomerne jednoducho napraviť, keď si uvedomíte, čo sa pokazilo.
  • „Zaangažované“ chyby si vyžadujú viac úsilia, aby ste ich nerobili, hoci už pravdepodobne viete, o akú chybu ide: jesť slaninu pri každom jedle, vždy prísť neskoro, keď idete s priateľmi do kina, chcieť dokončiť písanie románu, ale nenájsť si čas na písanie. Predchádzať týmto chybám si vyžaduje značné nasadenie a premýšľanie, pretože často bývajú výsledkom zlých návykov.
  • „Zložité“ chyby sú, no, zložité. Často majú významné dôsledky a nie je jasný spôsob, ako sa ich vyvarovať znova: neúspešné vzťahy alebo podnikateľské zámery, činy, ktoré mali nečakane negatívne dôsledky.
  • Položte si otázky týkajúce sa vašich chýb. Môže byť naozaj nepríjemné podrobne skúmať vlastné chyby, ale je to pre vás veľmi dôležité, aby ste sa poučili. Otázky typu: „Aké predpoklady som v tejto situácii urobila??“ a „Aké boli moje ciele tu?“ vám pomôžu zistiť, čo zmeniť.
  • J.K. Rowlingová otvorene hovorí o svojom počiatočnom neúspechu – žiť po vysokej škole ako slobodná matka takmer bez príjmu a s mnohými odmietnutiami od vydavateľov – ako o tom, čo ju motivovalo k tomu, aby sa naďalej pokúšala o písanie. Neúspech „znamenal zbavenie sa nepodstatného“, čo bol pre ňu spôsob, ako vidieť, že aj keď sa jej najväčšie obavy naplnili, môže to zvládnuť[20]
    .
  • Ľudia, ktorí žiadajú o radu a podporu od iných ľudí, napríklad požiadajú o pomoc, keď robia stále tú istú chybu a zdá sa, že sa nedokážu zmeniť, alebo požiadajú o úprimnú kritiku svojej práce, majú väčšiu pravdepodobnosť, že budú dlhodobo úspešní. Uistite sa, že ste oslovili ľudí, ktorí vás majú radi a podporujú vás, aby bola spätná väzba užitočná a nie len brutálna.[21]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
    Prejsť na zdroj


Nevzdávajte sa. Húževnatosť a vytrvalosť sú znakmi veľkosti. Ľudia ako Jesse Owens sa mohli vzdať, keď sa stretli s hrozným rasizmom, ale Owens to neurobil a vyhral 4 zlaté medaily a prekonal množstvo rekordov.[22]

  • Vytrvalosť by mala byť spojená s učením sa z vlastných chýb. Ak veci, ktoré skúsite, nevyjdú na prvýkrát, skúšajte to ďalej, ale poučte sa aj zo svojich chýb a zmeňte výsledok k lepšiemu. Ak je napríklad vaším cieľom dosiahnuť literárnu veľkosť, ale váš román neberú žiadni literárni agenti, musíte zvážiť niekoľko vecí: možno ho musíte prepísať (nechajte si ho pozrieť dôveryhodným priateľom alebo členom rodiny a dať vám nejaké nápady), možno by ste sa mali pokúsiť ísť cestou samovydania, možno sa musíte snažiť ďalej. J.K. Rowlingová Harry Potter bola 12-krát odmietnutá a bolo jej povedané, aby „neopúšťala svoju každodennú prácu.“
  • Walta Disneyho vyhodili z novín, v ktorých pracoval, pretože ho považovali za človeka bez fantázie a dobrých nápadov. Prvú filmovú spoločnosť, ktorú založil, musel rozpustiť, pretože nedokázal platiť nájomné, a keď sa pokúšal, aby spoločnosť MGM distribuovala Mickey Mouse, bolo mu oznámené, že myšlienka kreslenej myšky sa nikdy nebude predávať.[23]
  • Oprah Winfrey, ktorá už mala za sebou ťažké a zneužívané detstvo, bolo povedané, že je nevhodná pre televíziu, keď ju vyhodili z práce televíznej reportérky. Podobne ako Rowlingová a Disney, ani ona sa nenechala zastaviť a v súčasnosti je jednou z najznámejších a najvplyvnejších žien na svete.


Vystúpte zo svojej komfortnej zóny. Ak chcete dosiahnuť veľkosť, musíte opustiť svoju komfortnú zónu. Výskum ukázal, že jednotlivci potrebujú priestor tesne za hranicou svojej komfortnej zóny, nazývaný zóna „optimálnej úzkosti“, aby sa posunuli na vyššiu úroveň výkonu.[24]
Čím viac ste ochotní klásť si výzvy, tým viac sa rozširuje vaša komfortná zóna.

  • Začnite v malom: vypnite na chvíľu GPS na ceste, objednajte si v reštaurácii niečo, čo by ste za normálnych okolností nikdy neskúsili, oslovte úplne neznámeho človeka a nadviažte rozhovor. Aj keď nemusíte vždy uspieť, vždy sa naučíte nové perspektívy.
  • Spýtajte sa sami seba: ak sa na konci svojho života pozriete späť na túto voľbu, budete ľutovať, že ste ju neurobili? Je dôležité pokúsiť sa dištancovať od toho, ako sa môžete cítiť v súčasnosti, pretože väčšina ľudí sa obáva rizika v krátkodobom horizonte. Je však tiež pravdepodobnejšie, že neskôr budú ľutovať, že tieto riziká nepodstúpili.[25]
  • Verte tomu alebo nie, ale tým, že podstupujete kontrolované a uvedomelé riziká, sa vlastne stávate odolnejšími aj pri riešení neočakávaných výziev.[26]


Vystavte sa. Vypustenie seba a svojej práce do sveta je jediný spôsob, ako ľudia túto prácu uvidia a uznajú. Môže byť desivé ukázať niekomu svoj prvý náčrt románu alebo vystaviť svoju fotografiu na webovej stránke, aby ju videli všetci na svete, ale len tak, že sa vystavíte názorom a kritike iných, sa zlepšíte a nakoniec dosiahnete veľkosť.[27]

  • Ak ste umelec, vytvorte si webovú stránku a zverejnite svoje diela na internete, aby si ľudia mohli pozrieť ukážky vášho umenia. Porozprávajte sa s galériami alebo dokonca kaviarňami vo vašej komunite o možnosti umiestnenia niektorých vašich prác.
  • Sieť! Navštevujte odborné podujatia v oblasti, v ktorej sa snažíte dosiahnuť úspech, kedykoľvek je to možné. Ak sa chcete stať veľkým umelcom, navštevujte vernisáže a workshopy v galérii. Ak chcete byť veľkým vedcom, choďte na najlepšie konferencie. Musíte vidieť, čo robia ostatní, a byť ochotní hovoriť o svojej vlastnej práci.


Učte sa ďalej. Aj keď sa vám darí, budete sa musieť stále učiť – a to nielen z chýb, ktoré urobíte. Neustále sa pozerajte na to, ako dosahujú svoje ciele iní ľudia, a zistite, či to môžete začleniť do svojho života.

  • Snažte sa každý deň zlepšovať. Zvážte možnosť prispieť na vec, ktorú považujete za záslužnú, alebo využite svoje spisovateľské zručnosti, aby ste rozveselili priateľa. Urobenie skutku láskavosti alebo súcitu vám môže pomôcť cítiť sa lepšie, čo vám zasa pomôže so sebadôverou pri dosahovaní vašich cieľov.
  • Napínajte sa a učte sa nové veci. Ak ste naozaj dobrí v matematike, skúste sa venovať aj literatúre alebo histórii. Ak sa snažíte tancovať, urobte si prestávku a učte sa o umení alebo informatike. Učenie sa niečomu novému udržiava váš mozog aktívny, bráni vám v prílišnom uvoľnení a môže vám poskytnúť nové možnosti pre invenciu a kreativitu. Pomôže vám to tiež čeliť konfirmačnej predpojatosti, teda tendencii pozerať sa len na tie informácie, ktoré podporujú to, čomu už veríme.[28]
  • Hľadanie rád a poznatkov od iných môže tiež pomôcť stimulovať vašu vlastnú veľkosť, aj keď sú vo veľmi odlišných oblastiach ako vy.[29]

  • Nejednajte sami. Pri dosahovaní svojich cieľov na ceste k veľkosti vždy vyhľadávajte pomoc a vedenie iných. Neexistuje jediný človek, ktorý by niečo dosiahol a ktorému by takým či onakým spôsobom nepomohli ľudia z jeho komunity, či už prostredníctvom školského vzdelávania, jediného láskavého činu alebo prístupu k sociálnym programom.

    • Keď dosiahnete veľkosť, nezabudnite sa odvďačiť svojej komunite a ľuďom, ktorí vám na tejto ceste pomohli, človeku, ktorý upravil váš prvý rukopis, ľuďom, ktorí vás presvedčili, aby ste sa pridali k dráhe, ľuďom, ktorí vás naučili programovať atď.
  • Odkazy