Ako dosiahnuť veľký cieľ rozdelením na menšie ciele

Jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia nedosiahnu svoje ciele, je to, že sa cítili preťažení a skončili. Často je to preto, že pôvodný cieľ bol príliš veľký. Môžete sa tomu však vyhnúť tak, že svoj cieľ rozdelíte na menšie, lepšie zvládnuteľné časti. Takto sa váš cieľ, ktorý sa zdal taký veľký a skľučujúci, stane niečím, čo sa dá dosiahnuť v priebehu času v niekoľkých krokoch. Po dokončení týchto krokov si uvedomíte, že ste dosiahli cieľ, ktorý sa vám pôvodne zdal ohromujúci alebo dokonca nemožný.

1. časť z 3:Definovanie vášho cieľa


Začnite so širokými myšlienkami. Pri formulovaní cieľa môžete mať len hmlistú predstavu, čo chcete. To je v poriadku. Ak začnete zoširoka, pomôže vám to načrtnúť jasnú cestu ku konkrétnejším a dosiahnuteľným cieľom.[1]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s expertom. 25. novembra 2019.

  • Môžete si napríklad všeobecne povedať: „Chcem byť šťastný.“ Toto je veľmi veľký a nejasný cieľ, ale dá sa časovo špecifikovať. V tejto chvíli je dôležité, že ste si určili veľkú myšlienku, ktorá vám pomôže pri hľadaní cieľa.


Zamerajte sa na konkrétne aspekty svojej širokej myšlienky. Spočiatku bude váš cieľ nejasný a nesústredený. Na začiatok je to v poriadku, ale ak váš cieľ zostane nejasný, bude ťažké ho splniť. Nebudete môcť sledovať svoj pokrok a určiť, či ste boli úspešní. Účinnejšie je myšlienku rozmeniť na konkrétnejšie a špecifickejšie ciele. Keď dospejete k presnému cieľu, môžete pracovať na jeho rozdelení na zvládnuteľné úlohy.[2]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Odborný rozhovor. 25. novembra 2019.

  • Ak bola napríklad vaša pôvodná myšlienka dostať sa na dobrú vysokú školu, máte dobrý začiatok, ale nejasný cieľ. Zúžte túto myšlienku. Čo budete musieť urobiť, aby ste sa dostali na dobrú vysokú školu? Po chvíli premýšľania si uvedomíte, že máte veľa mimoškolských aktivít, o ktorých sa musíte hlásiť, ale váš priemerný študijný priemer je trochu nízky. Takže s týmito informáciami si stanovíte cieľ zlepšiť svoj priemer GPA.[3]


Napíšte si konkrétny cieľ. Po zúžení vašej širokej predstavy a definovaní toho, čo pod ňou rozumieme, sa môžete rozhodnúť, čo presne je vaším cieľom. Vychádzajúc z vašej širokej predstavy a zúžených prvkov by ste mali explicitne napísať, čo presne je vaším cieľom.[4]

  • Zostaňme pri cieli zlepšiť si priemerný študijný priemer. Po rozhodnutí, že potrebujete lepšie známky, musíte svoj cieľ ešte konkrétne uviesť. Môžete prísť s niečím takýmto: „Mojím cieľom je zvýšiť môj priemer GPA z 3.2 až 3.7 do konca roka.“ V nej si presne stanovíte, čo musíte urobiť, a časový rámec, v ktorom to urobíte.
  • Nech je váš konkrétny cieľ akýkoľvek, nezabudnite ho jasne formulovať. Zabezpečíte si tak konkrétny cieľ, na ktorý sa môžete zamerať. Vďaka jasnej definícii budete môcť presne stanoviť, čo je potrebné na dosiahnutie vášho cieľa. S jasnou definíciou budete môcť ľahšie vyhodnotiť aj svoj úspech.

Časť 2 z 3: Rozdelenie vášho cieľa


Určite si jednotlivé zložky svojho cieľa. Aj keď ste si svoj cieľ čo najviac konkretizovali, jeho dosiahnutie bude pravdepodobne pozostávať z rôznych častí. Preskúmajte svoj cieľ a identifikujte čo najviac rôznych zložiek. Potom si môžete navrhnúť plán na splnenie každej z týchto menších úloh. Keď to urobíte, váš celkový cieľ zapadne na svoje miesto.

  • Zostaňme pri vašom cieli zlepšiť si priemerný študijný priemer. Čo to bude znamenať? Rozhodneš sa, že na zlepšenie svojich známok si každý deň vyhradíš hodinu navyše na učenie, raz týždenne budeš chodiť na hodiny extra pomoci a budeš sa stretávať s doučovateľom z tvojho najhoršieho predmetu. Teraz máte tri súčasti svojho väčšieho cieľa, ktorým je zlepšenie vášho GPA, a môžete vypracovať plán na riešenie každej z nich.


Vypracujte si stratégiu na riešenie každej menšej úlohy. Keď úspešne identifikujete jednotlivé zložky svojho cieľa, budete musieť vymyslieť plán na dosiahnutie každej z nich. Tieto malé časti vášho celkového cieľa vám umožnia zamerať sa postupne na jednu oblasť a postupne dosiahnuť väčší cieľ.

  • Zostaňme pri cieli GPA z kroku 1. Nezabudnite, že ste tento cieľ rozdelili na 3 zložky: nájsť si denne hodinu navyše na štúdium, chodiť na hodiny extra pomoci a stretávať sa s doučovateľom. Každá z týchto úloh je sama o sebe cieľom, ktorý si vyžaduje akčný plán.
  • Aby ste si našli viac času na štúdium, zaviažete sa, že skrátite hodiny sledovania televízie a hrania videohier.
  • V prípade hodín extra pomoci sa rozhodnete, že jeden deň v týždni vynecháte tréning na dráhe, aby ste mohli po škole navštevovať hodiny.
  • Ak chcete nájsť doučovateľa, zájdete do kancelárie, od sekretárky dostanete zoznam doučovateľov a kontaktujete ho.
  • Teraz máte plán na splnenie každej čiastkovej úlohy vášho cieľa.


Stanovte si priority svojich čiastkových cieľov. Keďže zmyslom rozdelenia cieľa na ľahšie zvládnuteľné úlohy je zabrániť tomu, aby ste sa zahltili, mali by ste sa vyhnúť tomu, aby ste sa zamerali na príliš veľa čiastkových cieľov naraz. To môže byť rovnako ohromujúce. Namiesto toho analyzujte svoj zoznam menších úloh a zistite, ktoré z nich sú pre dosiahnutie vášho cieľa najdôležitejšie. Zamerajte sa teda najprv na ne a až potom sa pustite do ďalších úloh, ktoré možno nie sú také dôležité.[5]
Odborný zdroj
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Odborný rozhovor. 25. novembra 2019.

  • Aj keď snaha zlepšiť si priemer GPA by pravdepodobne znamenala usilovné štúdium vo všetkých triedach, môže sa vyskytnúť problémová oblasť, na ktorej musíte najprv popracovať. Povedzme, že vaše známky sú 85 z matematiky, 89 z dejepisu a 70 z biológie. Hoci tvoje známky z matematiky a dejepisu by určite mohli byť lepšie, tvoja známka z biológie je to, čo skutočne ťahá tvoj priemer nadol. V prvom rade by ste sa mali zamerať na zlepšenie svojej známky z biológie, aby bola na úrovni vašich ostatných známok. Potom, keď zvládnete biológiu, môžete pracovať na ostatných predmetoch a zvýšiť si celkový priemer.


Sústreďte sa skôr na úlohy ako na celkový cieľ. Nezabudnite, že zmyslom rozdelenia vášho cieľa je, aby bol ľahšie zvládnuteľný. Preto by ste mali tráviť čas zameraním sa na menšie úlohy, ktoré ste si vymysleli. Ak sa začnete zaoberať celkovým cieľom, mohli by ste sa nakoniec preťažiť.[6]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Sústreďte sa na menšie úlohy, ktoré máte pred sebou. Pamätajte, že keď tieto úlohy dokončíte, váš cieľ bude splnený.


Stanovte si referenčné hodnoty pre svoj cieľ. Okrem rozdelenia cieľa na menšie úlohy je ďalším spôsobom, ako si cieľ rozdeliť, zostavenie dlhodobého časového harmonogramu na sledovanie vášho pokroku.

  • Dobrým príkladom je chudnutie. Možno máte celkový cieľ schudnúť 50 libier. Toto veľké číslo sa zdá byť odstrašujúce a môže byť zdrvujúce. Záväzok schudnúť 2 kg týždenne však znie oveľa zvládnuteľnejšie. Svoj cieľ ste nezmenili, ale rozdelili ste si časový harmonogram na reálnejšie úseky. Pomôže vám to zostať odhodlaným a na správnej ceste k splneniu vášho celkového cieľa.

Časť 3 z 3:Dosiahnutie cieľa


Stanovte si časový harmonogram svojho cieľa. Pomáha stanoviť si dátum, do ktorého by ste chceli svoj cieľ dosiahnuť. To vám pomôže zostať sústredený a odhodlaný pracovať na svojom cieli. Stanovte si časový harmonogram pre celkový cieľ a pre každú menšiu úlohu, na ktorú tento cieľ rozdelíte. Takto budete vždy vedieť, ako na tom ste a či potrebujete niečo upraviť.[7]
Zdroj experta
Annie Lin, MBA
Život & Kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

  • Povedzme, že vaším cieľom je napísať knihu. Rozhodnete sa, že o dva roky by ste chceli knihu dokončiť. Toto je váš časový plán pre dosiahnutie celkového cieľa.
  • Rozdeľte úlohy ďalej. Rozhodnite sa, že chcete mať výskum hotový do 6 mesiacov, návrh napísaný do 9 mesiacov, zmluvu vypracovanú do roka a posledný rok sa budete venovať písaniu.
  • Dodržiavanie tohto časového plánu pre menšie úlohy vám pomôže dosiahnuť termín pre váš celkový cieľ.


Pravidelne kontrolujte svoj pokrok. Dosahovanie cieľov je zvyčajne skôr proces ako jednorazový záväzok. Kým budete pracovať na dosiahnutí svojho cieľa, musíte si udržať motiváciu. Veľkou motiváciou je vidieť zlepšenie. Pravidelne kontrolujte svoj pokrok, aby ste si boli istí, že vidíte výsledky, keď sa dostavia. Pomáha viesť si písomný záznam o svojom pokroku a aktualizovať ho každý týždeň alebo mesiac. Starostlivé monitorovanie vám tiež dá vedieť, či ste za svojím cieľom zaostali. Ak prestanete vidieť zlepšenie, viete, že musíte pracovať tvrdšie.[8]

  • Pokračujme s cieľom zlepšiť si tento rok v škole známky. V priebehu roka by ste si mali viesť záznam o svojich výsledkoch. Ak vidíte stúpajúcu tendenciu, viete, že študujete správne a váš cieľ sa stáva skutočnosťou. Ak vidíte klesajúcu tendenciu, viete, že sa budete musieť zlepšiť, ak chcete dosiahnuť svoj cieľ.


Povedzte ľuďom o svojom cieli a požiadajte o pomoc, ak ju potrebujete. Niekedy môže byť ťažké udržať si neustálu motiváciu. Ak je váš cieľ náročný alebo nevidíte pokrok dostatočne rýchlo, je normálne, že ste frustrovaní. Tu prichádza na rad podporná sieť. Tým, že o svojom cieli poviete priateľom a rodine, vytvoríte si sieť, ktorá vám môže pomôcť, ak sa situácia skomplikuje. S dobrou podpornou skupinou sa ťažký cieľ stáva oveľa dosiahnuteľnejším.[9]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejdite na zdroj

  • Dobrým príkladom sú páry, ktoré sa snažia schudnúť. Ak sa s partnerom snažíte schudnúť spoločne, môžete sa navzájom kontrolovať pri dodržiavaní diéty a cvičení. Váš partner vám môže vyhovoriť nezdravé jedlá a motivovať vás k cvičeniu. Takto môžete zostať viac oddaní cieľu, ako keby ste sa o to pokúšali sami.


Identifikujte prekážky, s ktorými sa môžete stretnúť. Pri práci na dosiahnutí akéhokoľvek cieľa je takmer nevyhnutné, že zažijete ťažkosti. Kľúčom nie je vyhýbať sa prekážkam, ale plánovať ich. Ak vopred predvídate problémy, môžete mať pripravený systém na ich prekonanie.

  • Povedzme, že vaším cieľom je znížiť príjem alkoholu. Viete, že vaši priatelia na vás budú pravdepodobne tlačiť, aby ste pili, keď budete v ich blízkosti, čo predstavuje prekážku na ceste k vášmu cieľu. Ak to chcete naplánovať, začnite tým, že svojim priateľom oznámite, že vaším cieľom je menej piť, a požiadajte ich, aby vám neponúkali nápoje. Dajte si záväzok, že ak na vás neprestanú tlačiť, odstráni sa z danej situácie.

  • Oslávte svoje úspechy. Vždy, keď dokončíte jeden zo svojich čiastkových cieľov, je to dôvod na oslavu. Ste o krok bližšie k dosiahnutiu svojho celkového cieľa a mali by ste byť na to hrdí. Oslávte to, ako chcete: pozrite si film, choďte na večeru, vezmite si deň voľna. Na tom nezáleží. Tieto malé oslavy vám poskytnú niečo, na čo sa môžete tešiť, a udržia vás v motivácii dosiahnuť svoj cieľ.
  • Odkazy

      Annie Lin, MBA. Život & Kariérny kouč. Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

      Annie Lin, MBA. Život & Kariérny kouč. Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

      http://home.ubalt.edu/tmitch/642/Articles%20syllabus/Locke%20et%20al%20New%20dir%20goal%20setting%2006.pdf

      http://home.ubalt.edu/tmitch/642/Articles%20syllabus/Locke%20et%20al%20New%20dir%20goal%20setting%2006.pdf

      Annie Lin, MBA. Život & Kariérny kouč. Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

      http://www.apa.org/helpcenter/resolution.aspx

      Annie Lin, MBA. Život & Kariérny kouč. Rozhovor s odborníkom. 25. novembra 2019.

      http://www.Aplikácia.org/resource-center/resources-for-athletes/principles-of-effective-goal-setting/

      http://www.apa.org/helpcenter/resolution.aspx