Ako elegantne prijať porážku: 13 krokov

Je rozdiel medzi tým, keď sa človek nechá poraziť, a tým, keď sa cíti porazený. Namiesto toho, aby ste sa zaoberali tým, čo sa nepodarilo, skúste zamerať svoju pozornosť na to, čo môžete nabudúce urobiť správne. Pripomínajte si, že aj toto prejde. Pokúste sa pustiť z hlavy to, čo nemôžete zmeniť, a snažte sa byť úctiví voči tomu, kto alebo čo vás porazilo.

1. časť z 3:Odpustenie


Uvedomte si svoje emócie.[1]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
Premýšľajte o tom, čo ste práve zažili, a pokúste sa pochopiť, ako na to momentálne reagujete. Ak ste nahnevaní, spýtajte sa sami seba, prečo ste nahnevaní. Ak ste sklamaní, spýtajte sa sami seba, čo ste dúfali dosiahnuť. Predtým, ako prijmete alebo ovládnete svoje emócie, musíte im najprv porozumieť.[2]

  • Premýšľajte o tom, ako by ste sa cítili, keby ste neboli porazení. Porovnajte dva stavy a zamyslite sa nad tým, čo zostáva medzi oboma výsledkami rovnaké.
  • Zvážte možnosť zapísať si svoje myšlienky.[3]
    Odborný zdroj
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
    Porozprávajte sa o svojich pocitoch s dôveryhodným priateľom alebo členom rodiny. Pravdepodobne viete, ako najlepšie spracúvate emócie – preto urobte to, čo potrebujete, aby ste sa so situáciou vyrovnali.


Potvrďte si svoju pravdu. Povedzte si, že neexistuje spôsob, ako sa „cítiť zle“. Žiadna emócia nie je vo svojej podstate dobrá alebo zlá. Jednoducho sú a je zdravé ich prijať.[4]
Odborný zdroj
Sandra Possingová
Životný kouč
Odborný rozhovor. 13. augusta 2020.
Priznajte si, že čokoľvek cítite, je úplne prijateľné.

  • Majte na pamäti, že hoci je dôležité prijať emócie, môže byť nerozumné nasledovať niektoré pocity (napríklad hnev alebo sebaľútosť) až do ich logických záverov.


Zachovajte si perspektívu. Svojej porážke ste síce nemohli zabrániť, ale môžete kontrolovať svoju reakciu na ňu. Zhlboka sa nadýchnite a snažte sa byť čo najvyrovnanejší. Pripomeňte si, že to, čo sa stalo, sa stalo a že to nemôžete zmeniť. Tento postoj vám umožní byť flexibilný a prispôsobivý – a možno zistíte, že v budúcich situáciách lepšie zvládnete negativitu a stratu.

  • Pamätajte, že život ide ďalej jedna porážka nemusí byť v širšom meradle dôležitá.


Neberte sa príliš vážne. Situácia môže byť vždy horšia. Zamyslite sa nad tým, či existuje nejaká strieborná stránka, ktorú ste ešte nevideli. Pokúste sa nájsť humor v tom, čo sa stalo, a zachovajte si úsmev na tvári – aj keď pre vás môže byť ťažké vylúdiť prirodzený úsmev. Možno zistíte, že situácia je zábavnejšia, menšia alebo absurdnejšia, keď urobíte krok späť od svojej osobnej investície.


Nechajte porážku odísť. Keď sa vám nedarí, vaše emócie môžu skresliť váš pohľad. Nezdržujte sa tým, čo sa stalo, a nedovoľte, aby vás porážka naďalej porážala. Možno cítite, ako sa vo vás vzmáha hnev, frustrácia alebo rozhorčenie: pocity, ktoré sa v tomto prípade len živia. Naučte sa rozpoznať tieto neprijímajúce emócie, zachyťte ich a zahoďte ich nabok.

  • Môžete sa pohnúť ďalej tým, že to necháte tak, alebo sa môžete pohnúť ďalej tým, že sa budete snažiť o odplatu. Odpustenie vás oslobodí od porážky, zatiaľ čo snaha o odplatu vás k porážke len pripúta.
  • Zbavte sa sebaodsudzovania. Prijmite, že neúspech je len súčasťou života. Ľudia sa vždy vyrovnávali a budú vyrovnávať s porážkou – je to otázka perspektívy.
  • Ak sa váš súper správa ako úbohý športovec, nevyhovárajte sa na neho. Nič to nemení na skutočnosti, že vyhrali, a poškodzuje to váš imidž.

2. časť z 3:Byť dobrým športovcom


Prehrajte s milosťou. Prejavte úctu tomu, kto alebo čo vás porazilo. Podaj ruku svojmu súperovi a zablahoželaj mu k dobre vykonanej práci. Či už ste prehrali súboj, debatu alebo súťaž, snažte sa neuchyľovať k malichernostiam. Výsledky nebudete môcť zvrátiť tým, že sa na ne budete sťažovať alebo sa budete správať zatrpknuto voči víťazovi. Buďte čo najslušnejší a najláskavejší.[5]

  • Poďakujte im za ich čas a zablahoželajte im k ich zručnostiam a víťazstvu. Ak ste láskavý porazený, víťaz sa pravdepodobne bude cítiť nepríjemne, keď sa bude pred vami chváliť svojím víťazstvom. Tým sa situácia zmení z hry na víťaza a porazeného na chvíľu medzi dvoma ľuďmi, ktorí sa navzájom rešpektujú a práve ukončili príjemnú zábavu.


Nedovoľte, aby vás odsúdili. Ak vás ostatní budú súdiť za to, že ste boli porazený, nechajte ich to urobiť. Viete, kto ste, a nemusíte sa ospravedlňovať pred niekým iným, kto nepozná vaše srdce. Buďte svojím vlastným stredobodom. Prehra s noblesou premení vašu prehru na oveľa väčšie víťazstvo, než by bolo akékoľvek víťazstvo.

  • Ostatní majú povinnosť povzbudiť každého k účasti. Ak oni zabudnú na svoju úlohu, vy nesmiete zabudnúť na svoju. Nadchnite sa pre svoje záujmy.
  • Ak sa vám súper posmieva, znamená to, že sa obáva, že by vás vaša prehra mohla motivovať. Ignorujte ich; čím viac ich počúvate, tým viac prijímate ich slová ako fakt.


Neobviňujte. Ak za svoju porážku obviňujete inú osobu, skupinu alebo súhru okolností, budete si brániť prijať to, čo sa stalo. Ak sa budete obviňovať, budete sa trápiť a prídete o možnosť rásť na základe tejto skúsenosti. Snažte sa brať situáciu presne takú, aká je: čo sa stalo, to sa stalo, a žiadne obviňovanie to nezvráti.

  • Premýšľajte o tom, čo sa stalo. Pripravil vás nácvik na situáciu, ktorej ste čelili? Komunikoval váš tím dobre? Nech už je to akokoľvek, pokúste sa to riešiť na ďalšom tréningu.


Sústreďte sa skôr na obdivovanie toho, ako dobre hral váš súper, než na vlastnú prehru. Pochváľte ich za mimoriadne šikovný alebo efektívny ťah. To má navyše tú výhodu, že od nich môžete preberať účinné stratégie a prísť na chyby v ich stratégii.

  • Ak váš súper podvádzal, počkajte, kým sa upokojíte; potom sa porozprávajte so zodpovednými. Nerobte scény; koniec koncov, vy máte byť ten čestný, a ak budete konať unáhlene, môžete si pokaziť prípad.


Priznajte, že ste sa mýlili. Ak ste prehrali debatu alebo hádku, môžete si zlepšiť imidž tým, že priznáte, že ste sa mýlili alebo že ste boli porazení. Zvážte možnosť ospravedlniť sa, uznať svoju chybu alebo vysvetliť, ako ste sa mýlili; je predsa hanblivejšie a nezrelšie lipnúť na tom, čo je zlé, ako priznať, že niekto iný má pravdu.

  • Zvážte, že všetci robíme chyby a mýlime sa na mnohých miestach nášho života. Je to súčasť nášho vývoja a veľká časť toho, čo nám pomáha dozrieť.
  • Ak budete situáciu riešiť malicherným a nezrelým spôsobom, stratíte dôveryhodnosť. Ak budete reagovať pozitívne, prizerajúci sa ľudia a váš súper uvidia, že dokážete prijať, keď sa mýlite.[6]

3. časť z 3:Pohyb vpred


Pokúste sa poučiť z toho, čo sa stalo.[7]
Odborný zdroj
Sandra Possingová
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
Ak dokážete brať prehru skôr ako skúsenosť, z ktorej sa učíte, než ako krajné zlyhanie, môžete prekonať to, čo sa stalo, a pokračovať vo svojom živote. Možno ste boli porazení, ale nemusíte byť porazeneckí.[8]
Ak skončíte na vysokej úrovni, zamyslíte sa a poučíte a s úsmevom na tvári sa posuniete ďalej, neboli ste porazení. Dospel si a dostal si lekciu. Ak sa pri každej ďalšej porážke budete niesť rovnakým spôsobom, zakaždým to bude ľahšie a ľahšie – a možno prídete na to, že ste vyhrali iným spôsobom: tým, že ste sa zlepšili a naučili.

  • Pokúste sa prijať ako predpoklad, že neúspech má na vašej ceste svoju úlohu. Položte si otázku o účele tohto zlyhania; čo sa z neho môžete naučiť; a prečo sa stalo.
  • Premýšľajte o tom, prečo ste zlyhali a či ste mohli niečo urobiť. Spýtajte sa sami seba, či ste sa nevedome nútili k neúspechu, pretože si nie ste istí cieľom, ktorý sa snažíte dosiahnuť.


Zlepšite sa na svojich chybách.[9]
Expertný zdroj
Sandra Possingová
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
Spomeňte si na to, čo sa stalo, a hľadajte ponaučenia. Objektívne analyzujte situáciu. Zistite, čo môžete reálne urobiť, aby sa to už neopakovalo – a urobte to akčne. Zamerajte sa na budúcnosť.

  • Čím viac sa sústredíte na svoje ďalšie víťazstvo, tým lepšie sa môžete cítiť pri svojej poslednej porážke. Nie všetci víťazi vyhrali svoj prvý zápas. Ak neprijmete porážku s gráciou, budete konať unáhlene. Ľudia si môžu všimnúť, ak svoju stratu nezvládnete zrelým spôsobom.

  • Pokračujte v hre. Bez ohľadu na to, čo viedlo k vašej porážke, dbajte na to, aby vás to nezastavilo v tom, čo máte radi. Väčšina ľudí sa niekedy stretne so zlyhaním – vrátane (a možno najmä) víťazov. Nikdy sa nezlepšíte, ak sa nebudete ďalej snažiť, a ak skončíte na základe tejto jedinej porážky, môžete neskôr ľutovať.

    • Neúspech je dôležitou súčasťou rastu a zlepšovania sa v tom, čo robíte.[10]
      Odborný zdroj
      Sandra Possing
      Životný kouč
      Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
      Mnoho ľudí zlyhá na ceste k úspechu. Thomas Edison pred vynájdením žiarovky mnohokrát zlyhal, ale dokázal vytrvať a napredovať.
    • Keď konečne vyhráte, nájdite si čas na zamyslenie. Ako vám pomohli vaše neúspechy? Budete sa cítiť oveľa spokojnejší, keď budete mať všetok ten boj za sebou.
  • Odkazy

      Sandra Possingová. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.

      http://minorityfortune.com/empowerment/6-ways-to-handle-defeat-gracefully/

      Sandra Possing. Životný kouč. Odborný rozhovor. 13. augusta 2020.

      Sandra Possingová. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.

      http://www.artofmanliness.com/2011/08/19/lose-with-dignity-celebrate-with-grace-part-i/

      http://blog.oup.com/2012/06/pomoc-detom-naučiť-sa-prijímať-porážku-graciózne/

      Sandra Possingová. Životný kouč. Odborný rozhovor. 13. augusta 2020.

      http://www.goodreads.com/quotes/tag/defeat

      Sandra Possingová. Životný kouč. Odborný rozhovor. 13. augusta 2020.