Ako hovoriť hlbším hlasom: 15 krokov (s obrázkami)

Či už sa snažíte stať rozhlasovým hlásateľom alebo si zlepšiť pocit autority nad svojím novým šteniatkom, rozprávanie hlbším hlasom môže byť veľmi užitočné. Na túto tému existuje pomerne veľa informácií a našťastie sme na základe rozsiahleho výskumu zistili, že kontrola dýchania je spôsob č. 1. Môžete tiež hovoriť hlbšie tak, že budete premietať svoj hlas a v danom momente vyskúšate konkrétne techniky, ako napríklad prehltnutie pred tým, ako začnete hovoriť.

Časť 1 z 3: Projektovanie hlasu


Hovorte pred zrkadlom. Postavte sa rovno a vysoko. Držte si bradu hore. Potom vyslovte svoje meno a počúvajte, ako znie. Ako alternatívu môžete prečítať úryvok z novín alebo knihy. Zvážte hlasitosť, tón, dychovosť a najmä výšku svojho hlasu.[1]

  • Výška vášho hlasu závisí od toho, ako veľmi vaše hlasivky vibrujú.[2]
  • Ak váš hlas znie vysoko alebo má vysokú výšku, znamená to, že vaše hlasivky vibrujú na vysokej frekvencii.[3]
  • Ak váš hlas znie nízko alebo hlboko, znamená to, že vaše hlasivky vibrujú na nižšej frekvencii.[4]


Uvoľnite si hrdlo. Keď sa pokúsite hovoriť nižšie ako zvyčajne, váš hlas sa bude menej lámať. snažte sa čo najviac uvoľniť hrdlo, aby ste nezatiahli hlasivky.[5]

  • Zvlhčujte svoje hlasivky a udržujte ich čistý zvuk tým, že občas vyprodukujete trochu slín navyše a prehltnete ich.


Vykonávajte cvičenia na čítanie. Vyberte si úryvok z niektorej zo svojich obľúbených kníh alebo článkov. Precvičujte si pomalé čítanie úryvku a tichý hlas. Ak sa vám zdá, že čítate príliš rýchlo, môžete si všimnúť, že váš hlas stráca farbu. Držte bradu hore, dýchajte cez brucho a čítajte úryvok.[6]


Robte hlasové cvičenia pomocou mobilnej aplikácie. Pre smartfóny alebo tablety je k dispozícii množstvo mobilných aplikácií, ktoré môžete použiť na trénovanie hlasiviek vo svojom voľnom čase. Tieto aplikácie vám umožnia trénovať s cieľom dosiahnuť konkrétne ciele a sledovať svoj výkon. Môžete vyskúšať napríklad jednu z nasledujúcich aplikácií:

  • Vokulár vám umožní zmerať, ako hlboko znie váš hlas. Ukáže vám, ako hlboko hovoríte, a dokonca vám umožní porovnať váš hlas s celebritami s podobne znejúcim hlasom.[7]
  • V obchode App Store nájdete aj mnoho ďalších bezplatných aplikácií, stačí vyhľadať položku Hlas a získate dobré výsledky.


Skúste si brnkať. Hlboko si z hrdla brúste s roztvorenými perami a bradou smerujúcou nadol k hrudníku, aby ste zahriali hlas. Hmkanie je výbornou rozcvičkou pre hudobníkov a spevákov, ako aj pre všetkých, ktorí chcú zlepšiť svoj hlas.[8]

  • Počas brumlania pomaly dvíhajte bradu a potom začnite hovoriť priamo z tohto brumlania, aby hlas znel hlbšie.


Hovorte ústami. Namiesto hovorenia nosom by ste mali hovoriť ústami. Hoci môžete mať hlboký hlas, ktorý je nosový, lepšie znie hlboký hlas, ktorý nemá nosovú kvalitu.[9]

  • Vyhnite sa používaniu príliš vzdušného, mäkkého, hladkého, príliš dutého rezonančného alebo echového zvuku, ktorý môžete cítiť v hrudi (tzv. hrudný hlas).


Cvičte projekciu svojho hovoriaceho hlasu. Naučte sa hovoriť tak, aby ste svoj hlas počuli pred sebou. Pri učení tejto techniky si nezadržiavajte žalúdok. Dýchajte z bránice. Mali by ste cítiť, ako sa váš dych pohybuje od brucha smerom nahor cez hrudník a potom von z úst.


Precvičujte si postupné zmeny hlasu. Vyhnite sa prudkým snahám o zmenu hlasu, aby ste zabránili namáhaniu hlasiviek. Na začiatku cvičte hlas len krátko a len o pár poltónov nižšie, ako je vaša normálna výška hlasu. Postupom času opatrne znižujte výšku tónu a doprajte si viac času.

  • Bavte sa a experimentujte s priateľmi a rodinou, aby ste zistili, ako reagujú (je pravdepodobnejšie, že budú zhovievaví). Vyskúšajte zábavné hlasy a zvláštne tóny, aby ste sa naučili lepšie ovládať. A naďalej sa snažte, aby váš hlas znel tak, ako ho máte najradšej.

2. časť z 3:Skúšanie techník v danom okamihu


Udržujte bradu zdvihnutú. Dobré držanie tela vám pomôže udržať hlboký a autoritatívny hlas. Namiesto toho, aby ste pri hovorení nechali hlavu klesnúť alebo ju zvrátili na stranu, mali by ste sa snažiť držať hlavu rovno a bradu hore.[10]

  • Vaše držanie tela je dôležité na dosiahnutie dobrého hlasu pri hovorení.


Pred hovorením prehltnite. Jedným z trikov, ako dosiahnuť hlbší hlas, je urobiť tesne pred tým, ako začnete hovoriť, prehĺtací pohyb. V skutočnosti nemusíte nič prehĺtať. Predstavte si, že niečo prehĺtate, a potom vyslovte tieto slová. Váš hlas by mal byť o niečo nižší ako zvyčajne.[11]


Hovorte pomaly. Skúste hovoriť pomalšie ako zvyčajne. Znížte hlas na začiatku vety a potom už len pomaly hovorte. Ak zistíte, že chcete hovoriť príliš rýchlo, môže to zvýšiť výšku vášho hlasu.[12]


Vyhýbajte sa hlasu, ktorý by bol chrapľavý alebo chrapľavý. Toto cvičenie môže poškodiť vaše hlasivky. Môže to byť aj príznak zdravotného stavu, napríklad angíny. [13]

  • Vyhnite sa fajčeniu. Hoci vám fajčenie môže dodať chrapľavý alebo dýchavičný hlas, dlhodobo poškodzuje vaše zdravie vrátane hlasiviek a pľúc. [14]
  • Ak máte chrapľavý hlas, ktorý nemizne, mali by ste vyhľadať lekársku pomoc.

Časť 3 z 3:Ovládanie dýchania


Dýchajte prirodzene. Chvíľu si všímajte kvalitu svojho dychu. Všimnite si, či dýchate ústami alebo nosom. Zatiaľ sa nesnažte zmeniť svoj dych. Len si všímajte, ako sa cítite, a dýchajte prirodzene.


Experimentujte so svojím dychom. Skúste sa nadýchnuť nosom a nadýchnuť sa do hlbín brucha. Potom počas výdychu povedzte „ahoj“.“ Počúvajte výšku a hĺbku svojho hlasu. Pre porovnanie vyskúšajte rovnaké cvičenie, ale dýchajte do hrudníka alebo do hrdla. Keď sa nadychujete do hrdla, malo by to znieť veľmi vysoko, keď sa nadychujete do hrudníka, stredne vysoko a keď sa nadychujete do dolnej bránice, malo by to znieť hlboko.[15]


  • Používajte bránicové dýchanie. Dýchajte zhlboka do dolnej časti bránice. Pri výdychu vyslovte niečo, čo chcete povedať. Váš hlas bude znieť hlbšie, ak budete dýchať do podbruška. [16]

    • Otvorte ústa úplne prirodzene, aby ste hovorili normálne. Nezacláňajte, nešpinite ani netvarujte pery alebo líca.
  • Odkazy