Ako žiť dobrý život

Dobrý život závisí od toho, na čom vám záleží. Nájdite si čas na definovanie svojich hodnôt, priorít a životných cieľov. Pracujte na splnení túžob, ktoré chcete dosiahnuť. Budujte svoje vzťahy a buďte dobrým členom rodiny a priateľom. Slúžiť svojej komunite a ľudstvu a zostať verný sám sebe.

1. časť zo 4:Zdôraznenie vašich životných túžob

Urobte si zoznam ľudí alebo vecí, na ktorých vám záleží. Pri hľadaní životného plánu má zmysel stanoviť si priority v niektorých oblastiach svojho života. Vymenujte všetky veci, ktoré si vo svojom živote ceníte. Môžete uviesť svoju rodinu, priateľov, určitú záľubu, prírodu alebo kariéru. Nájdite si čas na hlboké zamyslenie sa nad vecami, bez ktorých si neviete predstaviť život.

  • Napríklad, hoci možno radi hráte basketbal, je to jedna z najdôležitejších vecí vo vašom živote? Možno je to. Ak nie, je to pravdepodobne koníček.

Určite si svoje základné hodnoty. Máte svoj vlastný morálny kompas, ktorý vás vedie životom. Aké hodnoty chcete, aby odrážal váš život? Snažíš sa byť čestný? Možno chcete byť starostliví a ohľaduplní voči druhým. Možno máte silný zmysel pre sociálnu spravodlivosť. Definovanie vašich hodnôt vám pomôže určiť vaše budúce kroky.

  • Ak si napríklad ceníte čestnosť, niektoré povolania pre vás nemusia byť najvhodnejšie. Napríklad agenti CIA nemôžu iným prezradiť, čo v skutočnosti robia.
  • Na druhej strane, ak vám záleží na sociálnej spravodlivosti, možno by ste mohli zvážiť štúdium sociálnej práce.
  • Ďalšie tipy nájdete na stránke Žiť naplno.

Nájdi svoje povolanie. Každý človek má svoje vlastné talenty a silné stránky. Usilujte sa žiť svoj život v súlade so svojím jedinečným povolaním. Nájsť svoje povolanie neznamená nasledovať cestu niekoho iného.[1]
Namiesto toho sa snažte definovať, čo robíte dobre a ako môžete žiť život, ktorý zahŕňa vašu silu a možno pomáha aj iným ľuďom.

  • Môžete byť napríklad talentovaným učiteľom a hudobníkom. Možno je vaším povolaním učiť deti hodiny klavíra.
  • Na druhej strane môžete byť skvelým poslucháčom a záleží vám na pomoci druhým. Možno sa dobre hodíš na psychológa.
  • Ak ťa dinosaurie kosti nesmierne vzrušujú, možno je tvojím povolaním paleontológia a šírenie poznatkov o dinosauroch a zmenách životného prostredia novej generácii.

Pomenujte svoje ciele. Tým, že si stanovíme životné ciele, môžeme žiť cieľavedome. Vedzte, že v každom okamihu sa vaše ciele môžu zmeniť. Svoje ciele môžete prispôsobovať podľa toho, ako budete prechádzať životom. Ak však máte určitú štruktúru, váš život bude pravdepodobne o niečo jednoduchší.

  • Môžete sa napríklad chcieť stať lekárom. Tvojimi mini cieľmi by mohlo byť štúdium na vysokej škole, prijatie na lekársku fakultu, ukončenie štúdia a začatie lekárskej praxe. Každý z týchto cieľov bude mať čiastkové ciele.
  • Na druhej strane, ak je vaším cieľom mať deti, mali by ste sa najprv zamyslieť nad tým, ako ich chcete mať. Chcete partnera, s ktorým ich môžete vychovávať? Dávate prednosť prijatiu? Aké rôzne stratégie môžete použiť na splnenie tohto cieľa?

Uprednostnite stránku . Po tom, ako ste si ujasnili, na ktorých ľuďoch vám záleží, aké sú vaše hodnoty a ciele, vytvorte si priority. V rôznych obdobiach života môžete uprednostňovať rôzne aspekty. Napríklad počas štúdia v škole môže mať vaše štúdium prednosť. Neskôr by váš vzťah alebo deti mohli zaujať väčšiu časť vašej pozornosti. Ak budete mať na pamäti svoje priority, môžete si lepšie rozvrhnúť život.

  • Ďalšie tipy nájdete v časti Stanovenie priorít.

2. časť zo 4:Život v spoločnosti iných

Vybudovať pevné vzťahy s blízkymi. Nájdite si čas na budovanie pevných vzťahov s ľuďmi, na ktorých vám záleží. Vypočujte si ich problémy. V prípade potreby im pomôžte. Keď ich urazíte, ospravedlňte sa a snažte sa polepšiť. Praktizujte láskavé gestá, napríklad vozenie ľudí alebo blahoželania k narodeninám. Ďalšie rady nájdete v časti Majte zdravé vzťahy. Okrem toho praktizujte toto správanie:

  • Vytvorte si okruh dôvery. Uistite sa, že členovia vašej rodiny a priatelia vedia, že sa s vami môžu otvorene podeliť o svoje myšlienky. Nevyzrádzajte tajomstvá iných ľudí. Ak vás niekto požiada, aby ste zachovali dôveru, urobte tak.
  • Buďte súcitní voči ostatným. Aj keď vám niekto ublíži, ak sa úprimne kaja, prejavte mu odpustenie. Vo chvíľach hnevu nevyťahujte ich minulé prehrešky.

Podporujte zdravú komunikáciu. Buďte priami, keď hovoríte s druhými. Pozorne a pozorne počúvajte. Ak máte nezhody, snažte sa účinne bojovať. To znamená, že si navzájom nenadávajte. Namiesto toho pokojne diskutujte o svojich problémoch. Uistite sa, že počúvate názor druhej osoby.

  • Napríklad počas hádky by mohlo byť rozumné zopakovať názor druhej osoby. Tým ukážete, že rozumiete. Mohli by ste povedať: „Počul som, že ťa rozčuľuje, že som vždy tak neskoro doma.“
  • Radšej sa pýtajte, ako predpokladajte. Ak máte pocit, že vzťah nejakým spôsobom trpí, hovorte s druhou osobou otvorene a úprimne.[2]

Buďte dobrým susedom. Súčasťou dobrého života je budovanie pevnej miestnej siete. Ak máte susedov, buďte im nápomocní. Postarať sa o ich mačku, keď idú na dovolenku. Ponúknite sa, že starším susedom odhrniete príjazdovú cestu. Praktizujte susedské vzťahy a možno zistíte, že sú nákazlivé.

Slúžte svojej komunite. Jedným zo spôsobov, ako žiť dobrý život, je prispievať do komunity, v ktorej žijete. Môžete sa stať dobrovoľníkom vo vývarovni alebo organizovať zbierku oblečenia pre utečencov. Požiadajte predstaviteľov miestnej samosprávy alebo náboženských organizácií o tipy, ktoré ciele by mohli využiť pomoc. Mohli by ste tiež naplánovať finančnú zbierku na nejakú vec v globálnej komunite.

Časť 3 zo 4: Užívanie si života

Cestovanie. Pozrite sa, čo všetko sa dá vidieť vo svete okolo vás. Preskúmajte nové oblasti vo svojom okolí alebo meste, alebo ak vám to rozpočet dovoľuje, cestujte ďalej. Nie je možné, aby sme počas života navštívili všetky miesta. Uvedomenie a rozvoj empatie si však môžeme vytvoriť aj cestovaním na iné miesta.

Venujte sa svojim koníčkom. Okrem svojho povolania a životného cieľa sa musíte aj jednoducho baviť! Nájdite si koníčky, ktoré vás zaujímajú, a začleňte ich do svojho programu. Môžete sa napríklad pridať k skupine pletenia alebo začať liezť po skalách. Ak sa budete venovať koníčkom, spoznáte aj viac ľudí a budete mať plnohodnotnejší život.

  • Pozrite si časť Nájdite si koníček.

Snažte sa jesť zdravé potraviny. Jedzte čerstvé ovocie a zeleninu a vyhľadávajte celozrnné cestoviny a chlieb. Zaradiť do svojho jedálnička viac hydiny a rýb (pokiaľ nie ste vegetarián). Fazuľa, orechy a vajcia vám tiež ponúkajú dobrú výživu. Nepreháňajte to s príjmom sodíka, sacharidov a nasýtených tukov.[3]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva pre USA, ktorý prevádzkuje odd. Zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj

  • Vypite 9 šálok tekutín denne, ak ste žena, a 13 šálok denne, ak ste muž.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Cvičenie s mierou. Pokúste sa zapojiť 2.5 hodín mierneho alebo 1.25 hodín namáhavého kardio cvičenia týždenne. Ak chcete posilniť svoje svaly, dvakrát týždenne zdvíhajte. Pravidelným cvičením sa pravdepodobne dožijete dlhšieho a zdravšieho života. Vášmu srdcu, svalom a kostiam to prospeje.[5]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Mierne cvičenie môže byť chôdza, joga, tanec alebo plávanie.
  • Namáhavým cvičením by mohol byť beh alebo hodina spinningu.

Využite svoju spiritualitu. Bez ohľadu na to, či vyznávate konkrétne náboženstvo, nájdite to, čo vám dáva zmysel života. Prečo ste na zemi? Čo živí vašu dušu? Najmä keď čelíte ťažkým životným chvíľam, praktizovanie spirituality vám môže pomôcť vyrovnať sa s nimi. Byť duchovný vám tiež pomôže odpustiť druhým.[6]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Modlitba a meditácia vám môžu pomôcť uvoľniť sa a sústrediť sa.[7]
  • Komunita vytvorená na základe spirituality alebo náboženstva vás môže podporiť, keď ste v núdzi.[8]

4. časť zo 4:Byť vďačný za život

Rozjímajte o vďačnosti. Každý deň po prebudení vyjadrite tri veci, za ktoré ste vďační. Možno máte prácu, ktorú milujete. Možno máte veľmi podporujúceho partnera. Možno nemáte žiadne choroby. Vždy sa na chvíľu zamyslite nad vecami, za ktoré ste vďační, môže byť veľmi užitočné.

  • Pozrite si časť Vyjadrite vďačnosť, kde nájdete nápady, ako vyjadriť svoju vďačnosť druhým.
  • Pred spaním si precvičte počítanie požehnania tak, že si zapíšete tri pozitívne momenty zo svojho dňa. Zamyslite sa nad tým, prečo tieto momenty nastali a aké vaše konanie k nim viedlo alebo neviedlo.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj

Udržujte problémy v príbuzenskom vzťahu. Súčasťou dobrého života je nenechať sa zapliesť do každodenných problémov, ktorým všetci čelíme. Aj keď je dôležité Riešiť problémy, venujte chvíľu času premýšľaniu o tom, čo sa vo vašom svete darí. Možno ste videli, ako niekto sprevádza staršiu pani cez ulicu. Možno deti vo vašej miestnej škole zbierajú potraviny pre bezdomovcov. Máte stále svoje zdravie? Nie ste bez peňazí? Máte ešte svojich blízkych? Hoci vám niektoré z týchto vecí môžu chýbať, je užitočné udržiavať svoje problémy v relatívnej polohe.

Dostaňte sa von. Jedným zo spôsobov, ako byť vďačný za život a tešiť sa zo života, je venovať sa prírode. Prejdite sa na bicykli popri rieke alebo sa prejdite v lese. Pozorne počúvajte zvuky rôznych zvierat a hmyzu. Vnímajte vôňu rastlín alebo čerstvého dažďa. Svet je plný úžasných vlastností. Chvíľu si to nechajte vstrebať.

  • Zvážte možnosť reflexívnej, multisenzorickej prechádzky, počas ktorej sa nesústredíte na žiadnu technológiu. Skôr sa pozerajte okolo seba, všímajte si rôzne budovy alebo stromy vo svojom okolí. Zamerajte sa na vône vychádzajúce z pekárne alebo čerstvo pokosenej trávy. Počúvajte hlasy ľudí alebo vietor na stromoch.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj
  • Dočasne sa zdržte príjemných činností. Niekedy, aby sme si vážili dobré veci, ktoré v živote máme, potrebujeme si od nich dať pauzu. Pauza môže trvať týždeň alebo mesiac. Keď sa vrátime k svojim aktivitám, skôr si uvedomíme, aké máme šťastie, že ich máme.[11]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj

    • Možno si napríklad každý deň v októbri dáte tekvicové latte. Skúste si vziať týždeň voľna. Nápoj a jeho vplyv na vaše šťastie oceníte ešte viac.
  • Odkazy