Ako jazdiť na bicykli v piesku: 10 krokov

Jazda na bicykli po piesku sa od jazdy na ceste výrazne líši. Jazda je hrboľatá, riadenie je vratké a pneumatiky majú problém priľnúť k voľnému povrchu. Našťastie, správne nastavenie a trocha cviku dokážu tieto účinky takmer vykompenzovať. Pripravte sa na krátke čítanie a dlhé kĺzanie po pláži.

Metóda 1 z 2:Výber a nastavenie bicykla

Získajte tučný bicykel ak často jazdíte cez piesok. Debatné bicykle majú 4 palcové (10 cm) pneumatiky na 26 palcových (66 cm) ráfikoch. Sú najlepšou voľbou na jazdu po piesku, takže ak radi jazdíte po pláži alebo zdolávate piesočné duny, investícia do fatbiku je rozumným rozhodnutím.[1]

Rozhodnite sa pre široké pneumatiky. Širšie pneumatiky umožňujú väčší kontakt so zemským povrchom, čo uľahčuje vyváženie bicykla. Na dosiahnutie najlepších výsledkov si zaobstarajte pneumatiky v rozmedzí 1.75 až 2.50 palcov (4.4 až 6.4 cm) široký. Sypký piesok si vyžaduje ešte hrubšiu podporu.[2]

  • Priemer vášho ráfika obmedzuje možnosti šírky pneumatík. Ak často jazdíte po piesku a rám vášho bicykla to vydrží, zvážte prechod na širšie pneumatiky.
  • Používanie širokých pneumatík zhoršuje výkon na tvrdom povrchu. Ak jazdíte na trase so zmiešanými podmienkami, budete musieť urobiť kompromis.

Používajte nižší tlak v pneumatikách. Vypustenie vzduchu z pneumatík môže uľahčiť jazdu po piesku. Keď je väčšia časť pneumatiky v kontakte s pieskom, bicykel sa menej ťažko ovláda a šliape.

  • Ak máte tučný bicykel, môžete ísť až na 4 – 6 psi. V prípade horského bicykla znížte tlak na 18 až 20 psi.[3]

Držte sa nízkych prevodov. Nižšie prevodové stupne produkujú väčší krútiaci moment, čím sa znižuje pravdepodobnosť, že vaše zadné koleso uviazne v piesku. V kombinácii s hrubšími pneumatikami to môže byť frustrujúce, ale potrebujete tento dodatočný tlak, aby ste sa udržali na povrchu.[4]

Minimalizujte radenie a brzdenie v piesku. Radenie a brzdenie vás spomalí a zaborí kolesá do piesku, čím vám zničí rytmus. Plánujte dopredu a preradenie, kým ste ešte na pevnej zemi.[5]

  • Pri jazde z piesočnatého svahu môžete radiť, pretože budete mať dostatočnú rýchlosť, aby ste sa uniesli. Uistite sa, že máte zaradený prevod na ľahké šliapanie do pedálov, keď sa dostanete na rovný terén.

Metóda 2 z 2:Zmena prístupu k jazde

Snažte sa jazdiť po mokrom piesku alebo tenkých vrstvách piesku na zhutnenej pôde. Ak ste nováčikom v jazde po piesku, snažte sa vyhýbať sypkému piesku, ktorý vás spomaľuje a sťažuje riadenie. Jazda na mokrom piesku alebo tenkej vrstve piesku na tvrdej pôde je však podobná jazde na mierne mokrej tráve.

  • Strmé svahy sú obzvlášť náročné. Držte sa od nich ďalej, kým sa nebudete cítiť pohodlnejšie.
  • Ak bicyklujete na pláži, zdržiavajte sa v blízkosti vody, ale mimo dosahu vody. Pri odlive budete mať viac priestoru na manévrovanie.

Mierne sa nakloňte dozadu. Odolajte nutkaniu nakloniť sa cez predné koleso. Tým sa zaborí do piesku, čo vás spomalí alebo naruší váš smer jazdy. Namiesto toho si sadnite späť do sedla a udržiavajte svoju váhu sústredenú na zadnú časť bicykla.[6]

  • Počas jazdy na dunách sa môžete na riadidlách aj trochu potiahnuť.

Šliapte do pedálov rovnomernou silou. Nešliapajte na pedál krátkymi, nerovnomernými dávkami, inak môže zmena rýchlosti spôsobiť prešmyknutie zadného kolesa a jeho zaborenie do piesku. Nájdite si kadenciu, ktorá vám vyhovuje, a držte sa jej, kým sa nezmení sklon svahu.[7]

  • Jazdite pomalšie ako zvyčajne, najmä ako začiatočník. Na piesku ľahko stratíte kontrolu nad vozidlom a nechcete preletieť cez riadidlá.
  • Ak ste na tvrdej zemi a vidíte, že sa blíži malá škvrna piesku, naberanie rýchlosti vám môže pomôcť prejsť cez ňu. Nezabudnite odľahčiť predné koleso, keď sa blížite.

Zmena smeru pomocou protitlaku. Bicykel nebudete môcť riadiť rovnakým spôsobom ako bežne na spevnenom alebo prašnom povrchu. Pri jazde v piesku sa postupne nakláňajte a protitlakom otáčajte motorku.

  • Ak rýchlo otočíte pneumatiku, zaborí sa do piesku.[8]
  • Relaxujte. Voľný piesok spôsobuje hrboľatú a vratkú jazdu. Udržujte svoje telo uvoľnené, aby ste absorbovali nárazy a udržali kontrolu nad vozidlom. Používajte aj ľahký dotyk na riadidlách.[9]
  • Odkazy