Ako jazdiť na snowboarde

Snowboarding je zábavný, vzrušujúci šport, ktorý si každoročne užívajú tisíce ľudí na celom svete. Prečítajte si tieto kroky, aby ste sa naučili základy jazdy na snowboarde.

Časť 1 z 2:Príprava pred jazdou


Oblečenie na snowboarding. Skrátka, budete potrebovať oblečenie, ktoré vás udrží v teple a suchu, topánky na snowboard a bezpečnostnú výstroj.

  • Úplný zoznam dostupného snowboardového vybavenia je dlhý, ale toto sú základné veci, ktoré by mal mať každý snowboardista:
    • Vodítko na snowboard, aby ste zabránili zbehnutiu dosky
    • Snehové nohavice alebo snehové nohavice, čo je v podstate snehová kombinéza
    • Snehový plášť, nie príliš voľný
    • Snowboardové topánky, ktoré sú špeciálne navrhnuté tak, aby sa ľahko pripínali k snowboardu
    • Ochranná prilba, ktorá chráni vašu hlavu
    • Tepelné vrstvy, ako sú dlhé nohavice a vlnené ponožky
    • Snehové rukavice s manžetami na rukaviciach
    • Lyžiarske alebo snowboardové okuliare, ktoré znižujú oslnenie a chránia vaše oči pred pevnými časticami.


Skontrolujte, či vám všetko sedí. Predovšetkým si správne nasaďte prilbu a obuv. Prilba by sa vám nemala na hlave pohybovať ani jazdiť nízko na očiach. Mal by byť priliehavý, ale nie príliš tesný. Topánky by mali byť tesné, ale pohodlné.

  • Ak sú vaše topánky príliš veľké, môže sa stať, že si ich príliš utiahnete a stratíte cirkuláciu v nohách.
  • Noste ponožky na snowboard, ktoré siahajú až po vrch topánok, aby ste zabránili odieraniu topánok (alebo nohavíc) okolo členkov.[1]


Zvážte možnosť zaobstarať si podložku na dupanie. Toto je gripová podložka, ktorá sa umiestňuje na snowboard tesne nad viazanie pre zadnú nohu. Poskytuje vám miesto, kam môžete dočasne umiestniť zadnú nohu, keď sa potrebujete pohnúť o kúsok ďalej, ale ešte nemáte k doske pripevnené obe nohy.


Nezabudnite, že existujú rôzne štýly snowboardingu. Väčšina snowboardov má špecifické určenie, ale ak sa viac zaujímate o ten či onen špecifický aspekt tohto športu, existujú špecializované dosky, ktoré vám môžu v budúcnosti priniesť maximálne zážitky. Stále sa odporúča začať s mäkším snowboardom s dominantným rockerom, pretože budete napredovať oveľa rýchlejšie, ako keby ste si vybrali snowboard určený na vysoké rýchlosti.

  • All-mountain dosky sú štandardné snowboardy, ktoré uvidíte všade na horách. Sú skvelé na rýchlosť a carving (zatáčanie) na zjazdovke, ale stále dostatočne krátke a široké, aby ste na nich mohli skúšať aj triky, otočky a chytanie veľkého množstva vzduchu. Dosky v tejto kategórii sa môžu výrazne líšiť z hľadiska technických parametrov, ako je profil, flex atď.
  • Freeride Snowboardy sú navrhnuté tak, aby plávali v čerstvom nestlačenom snehu (prašane). Tieto dosky sa dajú rozoznať podľa dlhého a širokého nosa, krátkeho tailu a profilu špecifického pre prašan
  • Freestyle alebo technické dosky sú o niečo kratšie a širšie ako all-mountain modely. Sú tiež pružnejšie, čo im poskytuje vynikajúcu kontrolu pre presné pohyby. Freestylové dosky sa uprednostňujú na jazdu v snowparkoch (technické trate) a na potrubí. Dosky v tejto kategórii sa môžu tiež veľmi líšiť. Niektoré z nich (mäkšie a s profilom rocker) sú vďaka svojej citlivosti dobrou voľbou aj pre mnohých začiatočníkov.
  • Alpine alebo carve dosky sú dlhšie, tenšie a menej pružné ako ostatné dva typy. Sú stavané na vysokú rýchlosť a plynulý carving po svahu. Ak túžite po rýchlom zjazde, zvážte alpskú dosku, keď sa naučíte veľmi dobre jazdiť a carvovať.


Skontrolujte si svoju výšku a hmotnosť. Ešte dôležitejšie ako typ dosky, ktorú si kúpite, je prispôsobenie dosky vášmu telu. Všeobecným pravidlom je, že doska by mala siahať približne do výšky vašej brady alebo nosa, keď stojí na konci. Každá nižšia môže byť príliš krátka; vyššia je pravdepodobne príliš dlhá.[2]

  • Dve predchádzajúce vety predstavujú široko rozšírený mýtus, že doska by sa mala vyberať podľa výšky, hoci v skutočnosti má každá doska svoj hmotnostný rozsah (vaša výška má s dĺžkou dosky len málo spoločného). Ten istý človek by mohol používať napríklad 153-centimetrovú (60.2 palce) na učenie a na jibbing (jazdu na boxoch a railoch v parku), 157 centimetrovú (61.8 palcov) na veľké skoky v parku a all-mountain použitie, 160 centimetrovú (63 palcov) dosku na freeride a 166 centimetrovú (65.4 in) alpská doska. Vždy si skontrolujte výrobcom odporúčaný rozsah hmotnosti a majte na pamäti podmienky, v ktorých budete jazdiť.


Skontrolujte šírku dosky. Jediným skutočne dôležitým faktorom pri šírke dosky je, aby vám nohy príliš netrčali von. Uistite sa, že doska, ktorú si vyberiete, je dostatočne široká – existujú špeciálne „široké“ dosky pre tých, ktorí majú nohy väčšie ako US 11/EU 44.5. Mali by ste byť schopní nakloniť dosku aspoň o 55 stupňov skôr, ako sa prsty na nohách alebo päty dotknú povrchu, ale potom zase záleží na tom, ako agresívne budete dosku počas jazdy nakláňať. Ak vám špičky a päty vôbec nevyčnievajú – nebudete mať nad doskou takú kontrolu.


Preskúmajte ďalšie aspekty. Ako začínajúci snowboardista máte pravdepodobne veľký záujem o cenu. Existujú určité rozdiely vo výkone medzi špičkovou doskou a niečím základným, ale takmer vždy je jednoduchšie naučiť sa s vhodnou „začiatočníckou“ doskou ako so špičkovou, pretože drahé dosky sú často určené na určité „nie začiatočnícke“ účely.

  • Ak chcete ušetriť ďalšie peniaze, zvážte kúpu málo používaného snowboardu na burze alebo kúpu minuloročného modelu dosky, ktorú chcete. Tieto dosky sú v podstate rovnako dobré ako ich súčasné ekvivalenty a často sa dajú zohnať za oveľa nižšiu cenu.
  • Zvážte, akú grafiku chcete mať na spodnej strane dosky. Ak vám na tom záleží, výber správneho dizajnu vám môže pomôcť vytvoriť zábavné osobné vyhlásenie na svahu.


Určite si svoju vedúcu nohu. Skôr ako sa vydáte na zjazdovku, mali by ste vedieť, ktorou nohou budete viesť. To vám pomôže zistiť, ako nastaviť viazanie pri snowboardovaní. Jednoduchý spôsob, ako skontrolovať svoju vedúcu nohu, je behať a šmýkať sa po veľmi hladkej podlahe, napríklad po leštenom betóne alebo tvrdom dreve. Ktorá noha nakoniec vyčnieva pred vami, je vaša vedúca noha. Ďalším spôsobom, ako nájsť vedúcu nohu, je postaviť sa s nohami na šírku a požiadať priateľa, aby vás zozadu postrčil. Noha, ktorou vykročíte dopredu ako prvou, by mala byť vašou vedúcou nohou.[3]

  • Nehádajte. Vaša vedúca noha sa nemusí zhodovať so stranou tela, ktorú uprednostňujete na čokoľvek iné. To, že ste pravák alebo ľavák alebo že v baseballe vkĺzavate na métu určitou nohou, nemusí nevyhnutne znamenať, že vaša vedúca noha bude nasledovať tento postup.
  • Nerobte si starosti. Ak zistíte, že radšej nevediete olovenou nohou, nič vám v tom nebráni. Nájdenie vašej vedúcej nohy je pre väčšinu ľudí len užitočný spôsob, ako zistiť, akým spôsobom sa postaviť na dosku. Nie je to pevne dané.


Určite, aký typ viazania máte. Existujú dva bežné typy, viazanie s popruhom a rýchlostné vstupné viazanie.

  • Viazanie s popruhmi je najčastejšie používané viazanie na snowboard. Skladajú sa zo základne pre spodnú časť vašej topánky a súpravy bezpečných syntetických popruhov (zvyčajne dva popruhy), ktoré sa utiahnu cez topánku, aby ju zafixovali do základne.
  • Viazania s rýchlym vstupom (alebo s pohodlným vstupom) vyzerajú podobne ako viazania s popruhmi, s tým rozdielom, že zadná časť základne topánky (nazývaná „highback“) má kĺb, ktorý umožňuje rýchle zasunutie nohy. Viazanie na rýchly vstup je bežné, ale býva o niečo drahšie ako viazanie s popruhom.
  • Existujú aj iné, zriedkavejšie typy viazania, ale tie sa často nevidia, s výnimkou špičkových dosiek, konkrétnych značiek a naozaj starých viazaní.


Prispôsobte si viazanie. Vložte vedúcu nohu do predného viazania. Pevne si upevnite viazanie a uistite sa, že základňa viazania dobre prilieha k vašej topánke, potom to zopakujte aj pre druhú nohu. Pohybujte sa a trochu sa odrážajte, aby ste získali cit pre dosku.

  • Ak sa vám zdá, že je doska pri pohľade na ňu otočená dozadu, možno budete musieť mať viazanie otočené tak, aby zodpovedalo vášmu postoju. Ak kupujete novú dosku, v obchode vám to pravdepodobne radi urobia zadarmo.
  • Ak sa cítite nestabilne, vaše viazanie môže byť príliš blízko pri sebe alebo príliš ďaleko od seba. Skontrolujte, či sú vaše nohy od seba vzdialené približne na šírku ramien, aby ste si zabezpečili správny postoj.
  • Skontrolujte uhly viazania. Uhol medzi oboma viazaniami by mal byť 24 až 30 stupňov. Existujú dva hlavné typy postoja – „kačací“ alebo „symetrický“ (napríklad 15 a -15) alebo „predný“ (napríklad 24 a -6). Aj keď ide väčšinou o vec osobných preferencií, uhly, ktoré si vyberiete, by mali zodpovedať tomu, ako budete jazdiť. Symetrický postoj na parkové jazdenie, mierne predsunutý postoj na vyššie rýchlosti. Alpské dosky potrebujú oveľa väčší postoj dopredu.

2. časť z 2: Naučte sa základy


Nasadnite na snowboard. Zabezpečte si vedúcu nohu na mieste, ale zadnú nohu zatiaľ nechajte voľnú. Keď je vaša vedúca noha bezpečne pripútaná k doske, nasaďte si vodítko na snowboard, aby vám snowboard pri vystupovaní z neho neutiekol z kopca. Viazania sa dodávajú v rôznych dĺžkach; najbežnejší typ je dostatočne dlhý na to, aby ste si ho mohli pripnúť pod koleno. Hoci by vodítko malo patriť medzi vaše najmenšie starosti – ešte predtým, ako začnete uvažovať o použití výťahu, by sa mala vykonať séria cvičení s jednou nohou pripútanou remienkom.

  • Pripevnite leash k snowboardu, ak ešte nie je integrovaný do viazania.[4]
  • Omotajte si vodítko okolo dolnej časti nohy a pevne ho zaistite. V prípade krátkych drôtených vodidiel si namiesto toho druhý koniec pripevnite k šnúrke na topánke.
  • Uistite sa, že je váš leash dobre viditeľný. Mnohé strediská vám nedovolia jazdiť na snowboarde bez viditeľného vodítka.[5]


Po pripravení vyrazte nahor na lyžiarskom vleku. Odtlačte sa od snehu zadnou nohou, aby ste sa na doske posúvali dopredu ako na skateboarde, a nechajte sedačku vleku, aby sa s vami synchronizovala a plynule sa na ňu dostala.[6]

  • Váš snowboard bude pri jazde nahor trochu visieť z vašej vedúcej nohy. To je v poriadku.


Vystúpenie z lyžiarskeho vleku. Keď sa dostanete na vrchol lanovky, zošmyknite sa zo sedačky na doske. Ak chcete predísť pádu, vyrovnajte dosku so smerom pohybu a hneď ako sa dotkne snehu – preneste aspoň 50 % hmotnosti tela na prednú nohu. Tlačte zadnú nohu o zadné viazanie a držte chrbát rovno. Budete na malom kopci, kde sa potom môžete otočiť a prejsť na väčší kopec. Zjazd na rovnú plochu.[7]

  • Ak ste svoju dosku vybavili stomp padom, malo by pre vás byť jednoduché udržať rovnováhu pre túto časť.


Pripútajte sa. Prejdite na okraj kopca a sadnite si s doskou kolmo na svah. Vaša doska tak bude fungovať ako „brzda“, ktorá vám zabráni v skĺznutí.

  • Vložte zadnú topánku do viazania. Uistite sa, že je viazanie pevne a bezpečne pripevnené.
    • Ak môžete pohybovať nohou, keď ste vo viazaní, alebo vytiahnuť pätu zo základne, je príliš voľné.
  • Dvakrát skontrolujte svoju vodiacu nohu a leash a uistite sa, že sú tiež bezpečné.


Vydajte sa dolu kopcom. Teraz, keď ste pripútaní, ste pripravení na jazdu. Postavte sa a nechoďte otočte snowboard tak, aby predný koniec dosky smeroval dolu kopcom. Naučte sa najprv skĺznuť po línii pádu nabok. Keď už dokážete ovládať rýchlosť a zastavenie – sadnite si, prevráťte sa a naučte sa ovládať rýchlosť a zastavenie na prednej hrane.

  • Ak sa chcete pohnúť do strany, preneste časť váhy tela na jednu z nôh, použite túto nohu ako pedál, aby ste sa otočili viac alebo menej z kopca. Naučte sa ovládať smer pohybu a zároveň udržiavať väčšinu váhy na tejto nohe.
  • Kolená majte mierne pokrčené a chrbát rovný, aby ste udržali rovnováhu, keď naberáte rýchlosť.


Precvičujte si girlandy. Je dôležité vedieť kontrolovať rýchlosť a zatáčanie je jediný spôsob, ako to urobiť, keď ste na svahu. Girlanda je obrat bez zmeny hrany. Keď môžete robiť vence na prednej aj zadnej hrane – môžete niekoho požiadať, aby vám pomohol pri pokuse o prvý úplný obrat so zmenou hrany. Ak budete pokračovať v plných zákrutách so zmenou hrany bez nácviku veniec, môžete skončiť s nesprávnou technikou („zametanie zadnou nohou“), ako je zobrazené na obrázku vyššie. To vám v budúcnosti zabráni v napredovaní a oprava nesprávnej techniky môže trvať až 10-krát dlhšie ako učenie sa od začiatku.

  • Nakloňte svoje telo do bočnej strany svahu, aby ste zaťažili jednu hranu snowboardu. Hrana, ku ktorej smerujú vaše nohy, je „špička“; hrana za nimi je „päta“.“
  • Vyskúšajte veniec na päte aj na špičke. Musíte byť schopní robiť oboje s veľmi podobným rádiusom. Uistite sa, že ovládate svoj veniec pomocou presunu hmotnosti (a dolaďte ho prednou nohou, ktorú používate ako „pedál“). Je dobré mať väčšinu váhy tela na prednej nohe (nakláňať sa dopredu), keď doska smeruje k línii pádu. Najväčšou chybou všetkých začiatočníkov je udržiavanie váhy tela na zadnej nohe. V takomto prípade opretie sa o pätovú/špicatú hranu nespôsobí správne zatočenie dosky, ako keby ste mali váhu na oboch nohách. Snaha udržať väčšinu váhy na prednej nohe počas smerovania po línii pádu zabezpečí, že vaša váha nebude na zadnej nohe, a po určitom čase vám bude pripadať veľmi prirodzené držať váhu na oboch nohách po celý čas.
  • Využívajte presun hmotnosti na ovládanie girlánd a zákrut. Hoci niektoré školy učia, aby ste si pomohli rotáciou ramien, táto metóda môže zakryť vaše chyby, ale nie ich napraviť. Z bezpečnostných dôvodov pri tom udržujte rovný chrbát a pokrčené kolená.


Zastavte. Ak chcete, zastavte sa takmer na mieste; dôležité je vedieť, ako to urobiť. Schopnosť zastaviť a znovu sa rozbehnúť je kľúčom k bezpečnosti na svahoch.[8]

  • Otočte svoj snowboard tak, aby ste boli kolmo na svah hory. Uistite sa, že nikto nesleduje vašu pozíciu z väčšej výšky kopca.
  • Oprite sa do svahu kopca čo najviac bez toho, aby ste spadli. Tým sa takmer celá vaša váha prenesie na jednu hranu dosky, čo ju prinúti rýchlo spomaliť.
  • Keď sa nakláňate do kopca, oprite sa zároveň o zadnú nohu. Tým sa ešte viac zmenší efektívna plocha dosky. Čím viac sa nakláňate dozadu, tým rýchlejšie zastavíte.
    • Pri zatáčaní a snahe zastaviť sa neopierajte o zadnú nohu – vytvárate si nesprávne návyky. V ideálnom prípade by vaša váha mala byť vždy na oboch nohách, avšak pre účely učenia je dobré mať väčšinu váhy tela na prednej nohe počas určitých fáz obratu.
  • Keď ste pripravení pokračovať, preneste váhu diagonálne, aby sa doska začala otáčať smerom nadol. Opäť vyvíjajte tlak na prednú nohu.
  • Prečítajte si 10 pravidiel FIS; platia vo všetkých lyžiarskych strediskách.

Techniky, cvičenia a výstroj

Základné techniky snowboardingu

Podpora wikiHow a odomknite všetky ukážky.

Cvičenia na budovanie výdrže na snowboarde

Podporte wikiHow a Odomknite všetky ukážky.

Nevyhnutná výbava na snowboard

Podpora wikiHow a odomknite všetky vzorky.

Odkazy