Ako kompartmentalizovať (s obrázkami)

Kompartmentalizácia sa niekedy opisuje v negatívnom svetle, pretože znamená rozdelenie vášho poznania a myslenia do samostatných oblastí, najmä keď sú ľudia v konflikte. Samozrejme, existujú varovania, že tieto protichodné myšlienky, ak sú oddelené alebo rozčlenené, môžu spôsobiť vážne duševné a emocionálne konflikty. Na menej extrémnej úrovni však môže byť kompartmentalizácia pozitívnejším mechanizmom na zvládanie a obohacovanie života. To by zahŕňalo oddelenie práce od domova, aby váš domov nebol poznačený stresom z práce. Tu je návod, ako dnes lepšie rozdeliť a zvládnuť svoj každodenný život.

Časť 1 z 2:Efektívna kompartmentalizácia


Pochopiť rozdelenie. Niekedy je potrebné stanoviť hranice na riešenie duševného alebo dokonca fyzického prostredia, v ktorom sa človek nachádza. (Príkladom je záchranár v službe, ktorý musí odložiť svoje pocity voči svojej rodine a riešiť aktuálnu krízu). Niekedy musia byť tieto hranice veľmi tvrdé a nevyhnutné. V iných prípadoch môžu niekedy svedčiť o zlom rozhodovaní (napríklad keď má niekto aféru) a niekedy ide o prežívanie (osoba, ktorá pochováva spomienky na traumu z detstva).


Uvedomenie si toho, kedy musíte rozdeliť, vám pomôže pri rozhodovaní o tom, ako, prečo, koľko a kedy rozdeliť. Niekedy je to vhodné a niekedy nie. [1]

  • Napríklad, možno budete musieť zaviesť určitú kompartmentalizáciu medzi domovom a prácou, aby ste zabránili negatívnym vplyvom z jedného na druhý. Rozdelenie v tejto veci by však znamenalo, že budete mať prekrývanie pod kontrolou a zámerne ho obmedzíte na minimum, aby váš domáci život nebol výrazne ovplyvnený vaším pracovným životom alebo naopak.


Oddeľte myšlienkové prúdy, ktoré sú malé a časovo obmedzené. Vyhnite sa rozdeľovaniu veľkých myšlienkových oblastí, ktoré vás robia tým, kým ste.

  • Napríklad žijete dvojitý život, jeden je s vašou rodinou a druhý s milenkou .keď jednou z vašich hlavných hodnôt je podpora integrity vášho rodinného života, by malo alebo mohlo mať vážne dôsledky na váš systém hodnôt a na oba životy, ktoré máte rozdelené.
  • Menšie položky by boli tie, ktoré sa týkajú toho, že ste chirurg a lekársky riaditeľ zároveň. Úlohy sú určite odlišné, ale vďaka rozdeleniu do oddelení budete môcť vhodne zvládať obe úlohy a znížiť množstvo prekrývania medzi nimi.


Nájdite spôsob, ako prechádzať medzi jednotlivými oddeleniami. Vytvorte si systém podpory oddelenia, aby vaše rozdelenie bolo účinné. Rozpoznajte, kedy sa jeden súbor myšlienok prelína s iným, a pripomeňte si, že v danom okamihu je vašou úlohou a prioritou. Je nepravdepodobné, že sa vám podarí lusknúť prstami a prejsť hneď z jednej priehradky do druhej, ale môžete si vymyslieť rutinu, napríklad prechádzku alebo krátku jazdu autom, ktorá vám pomôže vyčistiť myseľ a prejsť od jednej veci k druhej.[2]

  • Ak prechádzate z práce domov, povedzte si, že na konci cesty do práce musíte ukončiť premýšľanie o práci; môžete o nej začať premýšľať znova, keď budete dochádzať do práce na druhý deň.
  • Vysokoškoláci to robia často a dobre. Absolvovanie jedného predmetu, ktorý študenta nebaví, môže prestať tým, že opustí túto triedu, čo umožní slobodne sa naplno zúčastniť na ďalšej triede, ktorá ho baví.


Vedzte, že tieto „priehradky“ vo vašej psychike sú tam zámerne. Uistite sa, že toto oddelenie máte vždy pod kontrolou a že sa nestane reflexným typom obranného mechanizmu. Nezabudnite, že to, že prepínate medzi oddeleniami, neznamená, že sa vyhýbate svojim pocitom alebo impulzom; znamená to len, že teraz nie je produktívne myslieť na druhú oblasť vášho života a vrátite sa k nej neskôr.


Vyhnite sa multitaskingu. Ak sa chcete čo najplynulejšie rozdeliť na oddelenia, vyhnite sa multitaskingu, najmä medzi oddeleniami, bez ohľadu na to, o aké malé gesto ide. Možno si nemyslíte, že keď počas obedňajšej prestávky zavoláte manželke, aby ste vyriešili nejaký stres súvisiaci s domácnosťou, narušíte tým svoje pracovné tempo, ale ak to urobíte, budete počas celého pracovného dňa viac vystresovaní a menej produktívni. Samozrejme, ak sa naozaj musíte venovať nejakej osobnej záležitosti, nemali by ste ju odkladať príliš dlho, ale ak si ju môžete nechať na neskôr, budete sa viac sústrediť na danú úlohu.[3]

  • Vyhnite sa aj multitaskingu v rámci jedného oddelenia. Multi-tasking vás v skutočnosti robí menej produktívnymi a bráni vám plne sa ponoriť do akejkoľvek jednej úlohy.


Na každú oblasť sa mimoriadne sústreďte a pokračujte ďalej. Keď sa nachádzate v jednej zo svojich priehradiek, mali by ste jej venovať 110 % svojej energie. Odložte telefón a iné rozptyľujúce prvky a plne sa ponorte do danej úlohy, či už ide o dokončenie prezentácie v práci alebo trávenie kvalitného času s dcérou. Vždy, keď sa vkradne ďalšia myšlienka, jednoducho povedzte: „Vrátim sa k tomu, keď to bude pre mňa produktívnejšie.“ Ak sa budete plne sústrediť na to, čo robíte, budete to mať rýchlejšie hotové a budete môcť prejsť k ďalšej veci.[4]

  • Stanovte si časový limit. Povedzte si: „Budem pracovať na projekte A jednu hodinu, než prejdem na projekt B.“ To na vás bude vyvíjať väčší tlak, aby ste sa naplno ponorili do projektu A, kým môžete.


Naučte sa rozdeľovať ťažké správy. Ak ste sa dozvedeli nejakú zdrvujúcu alebo ťažkú správu, možno sa budete chcieť zlomiť a vzdať sa všetkých svojich povinností. Ak však chcete rozdeliť, môžete si povedať: „Venujem tejto situácii dve hodiny svojho času. Napíšem si, premyslím alebo poviem všetko, čo si o tom myslím alebo cítim, skôr než sa pohnem dopredu. Neznamená to, že som sa s problémom vyrovnal alebo že svoju bolesť schovám, ale znamená to, že na ňu budem myslieť toľko, koľko budem potrebovať, než sa ňou skončí alebo sa bude cítiť horšie. Znovu sa tomu budem venovať neskôr, ale nedovolím, aby mi to zničilo deň – alebo život.“[5]


Nezabudnite, že sa vždy môžete vrátiť do ktorejkoľvek priehradky. Zbavte sa pocitu, že každú krízu, problém alebo situáciu musíte riešiť hneď, ako nastane, a že ak sa k nej nedostanete, budete celý deň rozčúlení. Iste, nevyriešená kríza v práci je poriadne nepríjemná, ale do zajtrajšieho stretnutia so šéfom to nevyriešite, takže sa zhlboka nadýchnite, povedzte si, že to vyriešite, keď sa k tomu budete môcť naozaj vrátiť, a prejdite na ďalšiu vec.


Spýtajte sa sami seba, ako môžete situácii pomôcť tým, že na ňu budete viac myslieť. Pohádali ste sa s priateľkou. Váš syn bol práve obvinený z krádeže v obchode. Váš šéf vás práve poveril vedením nového projektu a nedarí sa mu. Nie ste však v pozícii, aby ste s niektorou z týchto vecí mohli práve teraz niečo urobiť. Čo teda robíte – sedíte celé hodiny a premýšľate o tom, predstavujete si to najhoršie a stále dokola si prehrávate svoje nahnevané myšlienky a plytváte energiou tým, že o tom premýšľate? Rozhodne nie. Namiesto toho si položte otázku: „Ako môže premýšľanie o tejto oblasti môjho života zlepšiť veci?“ Je pravdepodobné, že to nejde. Ak premýšľanie nič nerieši, prejdite na úlohu, ktorú máte pred sebou, a čarovné riešenie nájdite neskôr.[6]


Spýtajte sa sami seba: „O koľko by som bol produktívnejší, keby som práve teraz nemyslel na túto jednu vec? Je pravdepodobné, že by ste v práci urobili oveľa viac práce, keby ste prestali myslieť na hádku s dcérou; dokázali by ste oveľa rýchlejšie upratať dom, keby ste sa netrápili nad svojím znepokojujúcim rozhovorom s kolegom. Nepremýšľanie o týchto veciach, keď s nimi nemôžete nič urobiť, vás v skutočnosti prinúti stráviť ešte viac času robením všetkých ostatných vecí, ktoré musíte urobiť.


Udržujte si vyvážený život. Ak chcete byť schopní skutočne rozdeľovať, potom musíte mať vyvážený a stabilný život, v ktorom máte pocit, že máte pod kontrolou svoju rodinu, kariéru, zdravie a všetky ostatné oblasti, ktoré sú pre vás dôležité. Ak máte pocit, že váš osobný život sa divoko vymyká spod kontroly alebo že v práci každý týždeň prepukne peklo a nedovolí vám spať viac ako tri hodiny za noc, potom musíte tieto situácie riešiť, aby ste sa cítili pokojnejší, zdravší a vyrovnanejší so všetkými aspektmi svojho života.

  • Keď budete mať pocit, že máte relatívne pod kontrolou všetky aspekty svojho života, potom môžete skutočne začať kompartmentalizovať.

2. časť z 2:Zostaňte pod kontrolou


Vyhnite sa prílišnému rozdeľovaniu. Pocit, že váš život je roztrieštený na príliš veľa častí alebo že ho nemôžete rozdeliť, keď sa rozhodnete, je varovaním, že strácate kontrolu nad tým, ako udržujete aspekty svojho života oddelené. Časom by to mohlo spôsobiť vážne psychické problémy.[7]

  • Ak sa oženíte a vaša manželka alebo manžel sa nikdy, nikdy nestretli s nikým z vášho okruhu priateľov alebo z vášho pracovného života, rozdeľovanie sa vám vymkne spod kontroly.


Uistite sa, že ste spokojní s niektorými prechodmi vo vašom živote. Strata kontroly nad tým, ako oddeľujete svoj život a myslenie, sa môže stať zvykom. Ak sa to stane, keď sa aspekty vášho života prekrývajú, veci sa môžu skomplikovať alebo dokonca vystrašiť. Budete sa cítiť nezvyčajne „odhalení“, a keď sa členovia z rôznych oblastí vášho života stretnú, často môžu mať pocit, že keď vás spomínajú, že ani nehovoria o tej istej osobe.


Vedieť, kedy prestať. Ak sa váš život, skôr jeho malé úseky, cítia ako toto zastúpenie rôznych pocitov a „masiek“, prestaňte si rozdeľovať.

  • Strata kontroly, ako je uvedené vyššie, vedie buď k väčšiemu úsiliu o kompartmentalizáciu, alebo k veľkému strachu z toho, že sa dva alebo viac segmentov vášho života niekedy dostane do vzájomného kontaktu.
  • Škodí to otvoreným a úprimným vzťahom a vyvoláva to podozrenie u ľudí, ktorí sú veľmi striktne zaradení do toho či onoho segmentu vášho života.


Udržujte si povedomie aj kontrolu nad týmito rozdeleniami. Vedzte, že to robíte jednoducho preto, aby ste zvýšili spokojnosť a produktivitu v živote je používanie tejto kompartmentalizácie efektívnym spôsobom. Hoci doma nemusíte podporovať rozhovory o vašom pracovnom živote, nie je ani desivé, ani „pocit pristihnutia“, ak sa vás člen rodiny priamo opýta, čo robíte alebo aký bol váš deň.


  • Povedzte nie veciam, ktoré si nezaslúžia oddelenie. Jedným zo spôsobov, ako si udržať kontrolu nad svojou kompartmentalizáciou, je nepreháňať sa, aby ste sa nesnažili kompartmentalizovať príliš veľa rôznych aspektov svojho života. Nezapájajte sa do náročnej činnosti, ako je napríklad funkcia predsedu rodičovského združenia alebo dobrovoľná pomoc kamarátke pri rekonštrukcii celého domu, ak vám na tom nezáleží. Je pravdepodobné, že ak sa snažíte o kompartmentalizáciu, potom máte pravdepodobne dosť práce, takže sa snažte minimalizovať záväzky, kedykoľvek môžete.[8]

    • Ak už v práci riadite napríklad tri projekty, naučte sa povedať nie, keď dostanete príležitosť riadiť štvrtý.
    • Pozrite si svoj rozvrh. Ak chcete naozaj povedať áno novej príležitosti, zistite, či existuje niečo, čo môžete zo svojho života vyškrtnúť.
  • Odkazy