Ako kontrolovať používanie mobilného telefónu (s obrázkami)

Je ľahké nechať svoj život pohltiť mobilným telefónom. Ľudia dnes používajú svoje telefóny takmer na všetko, čo môže viesť k pocitu, že ste pripútaní k technológiám.[1]
Odborný zdroj
Tiffany Douglass, MA
Zakladateľ, Wellness Retreat Recovery Center
Rozhovor s odborníkom. 10 marec 2020.
Existuje mnoho spôsobov, ako znížiť používanie telefónu. Odloženie telefónu na určité hodiny dňa a obmedzenie používania telefónu na veci, ako je budík, môže pomôcť. Ak máte deti alebo dospievajúcich, stanovte jasné pravidlá, kedy a ako môžu používať svoje telefóny. Ak sa obávate o dáta, môžete urobiť rôzne malé zmeny v používaní mobilného telefónu.

Časť 1 zo 4:Obmedzenie času stráveného na telefóne


Monitorujte, ako často používate telefón. Prvým krokom k obmedzeniu používania mobilného telefónu je byť k sebe úprimný v tom, koľko času trávite na telefóne. Keď získate prehľad o tom, ako často ste na telefóne, môžete sa rozhodnúť, ako veľmi ho chcete obmedziť. Používanie mobilného telefónu môžete monitorovať tak, že budete svoj čas sledovať manuálne v malom zápisníku. Na zistenie frekvencie používania telefónu môžete použiť aj aplikáciu v telefóne.[2]

  • Na monitorovanie používania telefónu môžete použiť aplikácie ako QualityTime a Moment. Zistia vám, koľko času ste v daný deň strávili používaním mobilného telefónu.
  • Keď získate prehľad o tom, ako veľa používate telefón, rozhodnite sa, ako veľmi ho chcete obmedziť. Napríklad, povedzme, že používate telefón tri hodiny denne a chcete to znížiť na polovicu. V nasledujúcich dňoch sa môžete snažiť používať telefón len 90 minút.


Vypnite oznámenia. Mnohé aplikácie v telefóne sú vybavené notifikáciami, ktoré vás môžu zvádzať k tomu, aby ste sa v telefóne stratili.[3]
Zdroj experta
Tiffany Douglass, MA
Zakladateľka, Wellness Retreat Recovery Center
Rozhovor s odborníkom. 10. marca 2020.
Môžete napríklad dostávať upozornenie zakaždým, keď s vami niekto komunikuje na Facebooku alebo lajkuje jeden z vašich tweetov. To vás prinúti kontrolovať tieto webové stránky, čo by mohlo viesť k bezmyšlienkovitému prehliadaniu.[4]

  • Väčšina nových aplikácií sa vás pri prvej inštalácii pýta, či chcete povoliť oznámenia. Mali by ste si zvyknúť hovoriť „Nie“.“
  • V existujúcich aplikáciách vypnite oznámenia. Bude jednoduchšie vyhnúť sa kontrole Facebooku, ak nedostanete upozornenie, že máte v doručenej pošte novú správu.


Používajte skutočný budík namiesto telefónu. Mnoho ľudí používa svoj telefón ako budík. To vás môže viesť k tomu, že si hneď ráno skontrolujete Facebook, e-mail a iné webové stránky. Ak chcete znížiť toto pokušenie, rozhodnite sa používať skutočný budík. Takto nebude telefón prvou vecou, po ktorej ráno siahnete.[5]

  • Pracujte na úplnom odstránení telefónu zo spálne. Takto budete mať doma priestor bez telefónu. Môže to pomôcť aj pri spánku, pretože svetlo z obrazoviek mobilných telefónov môže narušiť váš spánkový cyklus.


Zablokujte si čas na odpovedanie na správy. Faktom je, že telefóny sú potrebné. Mobilný telefón nemôžete prestať používať úplne, najmä ak sa naň spoliehate pri práci. Skúste si naplánovať čas na vrátenie vecí, ako sú e-maily a textové správy. Takto nebudete celý deň pripútaní k mobilnému telefónu a budete mať istotu, že na správy odpoviete včas.[6]

  • Je dôležité nájsť si čas, ktorý vám vyhovuje. Pozrite sa na medzery vo svojom rozvrhu, kde máte voľný čas alebo prestávky v práci. Môžete si napríklad každé ráno po raňajkách vyhradiť hodinu na odpovedanie na správy v telefóne.


Každý deň si počas určitých hodín vypnite telefón. Je dôležité mať určitý čas, keď je váš telefón úplne vypnutý. Môže byť veľmi lákavé vziať telefón a vstúpiť na Facebook, ak je váš telefón práve tam. Stanovte si každý deň čas, kedy vypnete telefón a odpojíte sa od neho.[7]

  • Obzvlášť užitočné môže byť urobiť to tesne pred spaním. Pomôže vám to odpojiť sa a uvoľniť sa na spánok.
  • Skontrolujte nastavenia telefónu a zistite, či môžete naprogramovať jeho vypnutie po určitom počte hodín.[8]
    Odborný zdroj
    Tiffany Douglass, MA
    Zakladateľ, Wellness Retreat Recovery Center
    Rozhovor s odborníkom. 10. marca 2020.


Určite si miestnosť s nízkou návštevnosťou na nabíjaciu stanicu. Namiesto nabíjania telefónu v ktorejkoľvek miestnosti, v ktorej sa nachádzate, ho môžete skúsiť nabíjať v miestnosti, ktorá sa nepoužíva príliš často. Ako nabíjaciu stanicu môžete napríklad určiť svoju domácu kanceláriu namiesto kuchyne alebo obývačky. Poskytne vám to trochu voľných rúk, kým sa telefón nabije.

Druhá časť zo 4: Práca s kognitívnymi bariérami na zníženie používania mobilného telefónu


Pripomínajte si, že všetko bude v poriadku. Ak sa obávate, že v prípade núdze zostanete bez telefónu, odložiť ho aj na malú chvíľu môže byť stresujúce. Mať mobilný telefón neustále pri sebe však v núdzovej situácii nebude mať veľký význam. Väčšina ľudí nosí mobilný telefón, a aj keby ho nikto nemal, v prípade núdze by ste mohli ísť do blízkeho podniku a zavolať si pomoc.

  • Keď sa nabudúce pokúsite odísť z domu bez mobilného telefónu, skúste si povedať niečo ako: „Môžem byť chvíľu bez telefónu a budem v pohode. Ak nastane núdzová situácia, niekto mi pomôže.“


Upokojte svoje obavy z toho, že neviete, čo sa deje. Niektorí ľudia majú problém odložiť telefón, pretože sa obávajú, že im uniknú dôležité správy alebo aktualizácie na sociálnych sieťach. Ak však budete mať správy alebo aktualizácie o hodinu skôr, nič to nezmení. Skúste si to pripomenúť, ak vám to bráni na chvíľu odložiť telefón.

  • Ak sa cítite znepokojení z toho, že budete bez správ alebo aktualizácií, skúste si povedať: „Správy/aktuality tam budú, keď opäť zdvihnem telefón. Nebude mať význam, ak sa to dozviem o hodinu alebo dve neskôr.“


Hľadajte naplnenie a hrdosť v iných veciach. Ak sa získavanie „lajkov“ na vaše príspevky stalo veľkou súčasťou vášho pocitu šťastia a hrdosti, možno je čas rozvetviť sa a pokúsiť sa nájsť nejaké alternatívne spôsoby, ako sa cítiť šťastný a hrdý. Niektoré veci, ktoré by vám mohli pomôcť stať sa menej závislými od sociálnych médií, zahŕňajú:

  • Vyskúšanie nového koníčka, napríklad maľovania, pletenia alebo varenia.
  • Hľadajte príležitosti, ako zažiariť v škole alebo v práci, napríklad tým, že sa zapojíte do nejakého klubu alebo sa pustíte do špeciálneho projektu.
  • Budovanie dôvery.

3. časť zo 4:Kontrola používania mobilného telefónu vaším dieťaťom alebo tínedžerom


Porozprávajte sa o rodičovskej kontrole so svojím poskytovateľom mobilného telefónu. Ak máte obavy o používanie internetu svojimi deťmi, váš poskytovateľ mobilného telefónu vám môže pomôcť nastaviť rodičovskú kontrolu. Prediskutujte svoje obavy so zástupcom svojho mobilného operátora a zistite, či existuje služba, ktorú si môžete zaplatiť a ktorá blokuje nebezpečné webové stránky.

  • Poskytovatelia mobilných telefónov majú rôzne služby za rôzne poplatky. NA&Spoločnosť T napríklad poskytuje bezplatnú aplikáciu s názvom Data Blocker, ktorá umožňuje zablokovať zasielanie videí a obrázkových správ v telefóne vášho dieťaťa. To vám môže pomôcť, ak máte obavy napríklad zo sextingu. Podobné služby majú aj iní poskytovatelia.
  • Iné aplikácie vám umožnia filtrovať nevhodný obsah. Napríklad spoločnosť T-Mobile má aplikáciu s názvom Web Guard, ktorá blokuje všetok obsah od 18 rokov na mobilných telefónoch vašich detí.


Pozrite sa na aplikácie telefónu, ktoré ponúkajú rodičovskú kontrolu. Ak nemôžete nájsť niečo, čo by fungovalo prostredníctvom vášho poskytovateľa, existuje mnoho aplikácií pre mobilné telefóny, ktoré si môžete zakúpiť. Tieto pravidlá vám umožnia filtrovať obsah a obmedziť množstvo správ, ktoré môžu vaše deti posielať.[9]

  • Aplikácie môžu pomôcť odfiltrovať nevhodný obsah, ale môžu tiež povzbudiť vaše dieťa, aby si od mobilného telefónu oddýchlo. Mnohé aplikácie napríklad posielajú správy, ktoré nabádajú dieťa, aby sa občas vzdialilo od telefónu.


Stanovte konkrétne pravidlá používania telefónov. Ak chcete zabezpečiť, aby dieťa alebo tínedžer nepreháňali používanie mobilného telefónu, stanovte konkrétne pravidlá. Uistite sa, že vaše dieťa vie, ako často môže používať telefón a kedy musí byť telefón vypnutý.[10]

  • Vytvorte si rodinné pravidlo o používaní telefónu. Môžete napríklad stanoviť pravidlo, že všetci v rodine musia večer v určený čas, napríklad o 19.00 h, vypnúť svoje mobilné telefóny. Dokonca by ste mohli všetkých vyzvať, aby na noc hodili svoje telefóny do koša a ráno im dovolili, aby si ich opäť vzali.
  • Niektorí rodičia považujú za užitočné spísať zmluvu týkajúcu sa používania mobilného telefónu a dať ju podpísať svojmu tínedžerovi alebo dieťaťu. Takto každý vie, aké sú pravidlá týkajúce sa telefónu, a je len málo priestoru na zmätok alebo nedorozumenia.


Uistite sa, že vaše dieťa alebo tínedžer dodržiava školské pravidlá. Ak si vaše dieťa alebo dospievajúci nosí telefón do školy, porozprávajte sa s učiteľmi alebo riaditeľmi o pravidlách v ich škole. Chcete povzbudiť svojho tínedžera, aby bol ohľaduplný, pokiaľ ide o používanie mobilného telefónu. Chcete sa uistiť, že váš tínedžer alebo dieťa vie, že mobilné telefóny nie sú vždy povolené alebo vhodné a že by mali rešpektovať pravidlá týkajúce sa telefónov.[11]

  • Ak vaša škola vôbec nepovoľuje mobilné telefóny, uistite sa, že ste svojmu tínedžerovi alebo dieťaťu zobrali telefón pred odchodom do školy.


Otvorene komunikujte o online bezpečnosti. Deti a dospievajúci sa môžu ľahko dostať do problémov online. Uskutočnite doma otvorený dialóg o bezpečnom používaní mobilných telefónov a iných technológií.[12]

  • Porozprávajte sa so svojím tínedžerom o tom, čo zverejňuje na internete. Dajte svojmu tínedžerovi na vedomie, že nič, čo zverejní na internete, nie je nikdy stopercentne súkromné a že by nemal zverejňovať nič, čo nechce, aby niekto v budúcnosti videl.
  • Oboznámte svojho tínedžera s nebezpečenstvami sextingu. Porozprávajte sa s tínedžerom o pravidlách týkajúcich sa zdieľania oplzlého obsahu vo vašom štáte alebo oblasti.

4. časť zo 4:Používanie menšieho množstva dát v mobilnom telefóne


Dávajte si pozor na aplikácie na odosielanie textových správ. Mnohé textové aplikácie, ako napríklad Apple iMessage, Google Hangouts a aplikácie tretích strán, môžu využívať veľké množstvo dát. Hoci sú na stiahnutie zadarmo, používaním týchto aplikácií nakoniec mesačne spotrebujete veľa dát.[13]

  • Majte na pamäti, že samotná výmena textových správ by nemala spotrebovať príliš veľa dát. Posielanie videí a fotografií však zvykne spotrebovať veľa dát, preto obmedzte výmenu mediálnych správ.


Vyhnite sa streamovaniu hudby a videa, pokiaľ nie ste pripojení k wi-fi. Počúvanie hudby prostredníctvom aplikácií, ako je Pandora, a sledovanie videí online spotrebúva dáta rýchlo. Mali by ste sa toho zdržať, pokiaľ nie ste pripojení k wi-fi. V opačnom prípade rýchlo spotrebujete svoje dáta.[14]

  • Mnoho ľudí pri cvičení sleduje filmy alebo počúva hudbu. Zistite, či je vo vašej telocvični bezplatné wi-fi, aby ste počas pravidelného tréningu nespotrebovali príliš veľa dát.


Na aktualizáciu aplikácií používajte wi-fi. Ak musíte aktualizovať aplikácie, robte to vždy po pripojení k wi-fi. Aktualizácia aplikácií si vyžaduje veľa dát, najmä ak ich aktualizujete niekoľko naraz. Počkajte, kým budete doma alebo na verejnom mieste s wi-fi, aby ste aktualizovali aplikácie, ako je napríklad Uber.[15]


Obmedzte údaje na pozadí. Mnohé aplikácie bežia na pozadí, aj keď ich nepoužívate. Spotrebuje to prekvapivo veľa dát. Skontrolujte nastavenia všetkých svojich aplikácií a zistite, či sú niektoré z nich povolené na spustenie, keď sa nepoužívajú. Ak sú, vypnite túto funkciu, aby ste uvoľnili dáta v telefóne.[16]


  • Súbory a obsah sťahujte len po pripojení k sieti wi-fi. Často sa vám stane, že si počas rannej cesty do práce alebo počas čakania na autobus chcete stiahnuť podcast, skladbu alebo iný obsah. Zvyknite si sťahovať tento druh obsahu v predstihu, keď ste pripojení na wi-fi. Sťahovanie akéhokoľvek obsahu rýchlo spotrebuje vaše dáta.[17]
  • Referencie

      Tiffany Douglass, MA. Zakladateľ, Wellness Retreat Recovery Center. Rozhovor s odborníkom. 10 marec 2020.

      http://mashable.com/2015/03/06/spend-less-time-on-your-phone/#bEJ2Ww02mmqA

      Tiffany Douglass, MA. Zakladateľka, Wellness Retreat Recovery Center. Rozhovor s odborníkom. 10 marec 2020.

      http://mashable.com/2015/03/06/spend-less-time-on-your-phone/#bEJ2Ww02mmqA

      http://mashable.com/2015/03/06/spend-less-time-on-your-phone/#bEJ2Ww02mmqA

      http://www.businessinsider.com/people-please-put-down-the-phone-2010-12

      http://www.businessinsider.com/people-please-put-down-the-phone-2010-12

      Tiffany Douglass, MA. Zakladateľka, Wellness Retreat Recovery Center. Rozhovor s odborníkom. 10 marec 2020.

      http://www.mmguardian.com/