Ako kopať volejbalovú loptu: 12 krokov

Odkop je jedným zo základných pohybov vo volejbale, ale vykonať ho efektívne je náročné, najmä keď sa snažíte zachrániť tvrdý bodík pred dopadom na zem (alebo na vašu tvár!). Správne vykonané kopanie hrotu nie je len obranným manévrom – zabránením súperovi v skórovaní – ale prechodom do útoku vášho tímu. Správna príprava, umiestnenie a technika sú rozhodujúce pre účinné kopanie do hrotu, ale rovnako dôležitá je aj schopnosť rýchlo sa prispôsobiť.

Časť 1 z 3: Príprava na vykopávanie


Preštudujte si súperovho(-ých) pálkara(-ov).[1]
Ak môžete, sledujte ho počas rozcvičky ešte pred začiatkom zápasu. Sledujte jeho/jej pohyb pri údere na hrot a všímajte si všetky tendencie, ktoré by vám mohli poskytnúť výhodu zlomku sekundy, aby ste vedeli, kam hrot smeruje.

  • Dávajte si pozor na „povely.“ Výrazne uprednostňuje špičky doľava? Preháňa spätný pohyb pri predstieraní špičky?


Sledujte pohyb útočníka, keď sa pripravujete na odkopnutie. Dokonca aj zvodní špičky majú tendenciu vyrovnať ramená v smere, ktorým zamýšľajú udrieť.[2]
Odhadnite, kam loptička smeruje, ale tiež nepredpokladajte, že tam musí ísť. (Nakloňte sa trochu týmto smerom, „nepredbiehajte.“)


Vždy očakávajte, že lopta príde k vám. Aj keď podľa vášho čítania úderníka ste v čistej pozícii, buďte pripravení na to, že sa mýlite a musíte reagovať. Dobrí hrotári misdirection vsádzajú na to, že sa uvoľníte.


Buďte ľahkí na nohách. To platí všeobecne pre volejbalové postavenie, ale najmä pre odkopávanie. Udržujte váhu vpredu na špičkách, aby ste sa mohli rýchlejšie pohybovať. Existuje dôvod, prečo má slovné spojenie „na pätách“ negatívny nádych.

Druhá časť z 3:Vykonávanie výkopu


Znížte sa a nakloňte sa dopredu. Zaujmite nízku pozíciu „pripravený“ [3]
ešte nižšie, ako by ste prijímali podanie. Je jednoduchšie zdvihnúť sa pre vysokú loptu, ako sa ponoriť nižšie pre nízku loptu.

  • Kolená majte pokrčené a ohnite sa v páse tak, aby vaše ramená boli vonku za kolenami. Umiestnite nohy širšie ako ramená. Ruky držte vystreté smerom od tela.
  • Udržiavajte rovnováhu svojej hmotnosti na špičkách, aby ste mohli vyskočiť dopredu alebo do ktorejkoľvek strany a získať loptu.


Umiestnite ruky do prijímajúcej polohy. Keď sa blíži bodnutie, natiahnite pred seba ruky stlačené od dlaní po lakte. Pokrčte a zafixujte lakte.

  • Vytvárate „platformu“ od zápästia po lakte, od ktorej sa lopta odrazí.[4]
    Nie ste stolár, ale volejbalista, takže si nerobte rovnú platformu, ak nechcete, aby sa vám lopta odrazila cez hlavu (alebo od čela). Zápästia majte nižšie ako lakte, aby ste loptu nasmerovali dopredu.
  • Ak chcete držať ruky spolu, položte palce vedľa seba a prsty silnejšej ruky prekrývajte cez pokrčené prsty slabšej ruky.[5]


Presuňte sa smerom k lopte. Nezabúdajte na prácu nôh a nerobte výpady, ak nemusíte. V opačnom prípade urobte rýchly krok alebo sa premiešajte a zostaňte v pripravenej pozícii. Pri premiestňovaní sa držte nízko.


Zamierte na svoj cieľ. Vaším cieľom pri odkope nie je len dostať loptu do vzduchu, ale aj prihrať ju spoluhráčovi a založiť tak útočnú sériu.[6]
S najväčšou pravdepodobnosťou budete mieriť na podávača pri sieti. Pri prijímaní špice zarovnajte svoje telo čo najviac k tomuto cieľu. Použite všetku geometriu, ktorú ste sa naučili v škole, aby ste si nastavili platformu v správnom uhle.

  • Ak je to potrebné, mierte o niečo kratšie, aby ste loptičku neodkopli späť nad sieť. Nedávajte súperovi ľahkú druhú šancu.


Absorbujte a presmerujte hrot. Nemusíte švihnúť na loptu; špicar dodal všetku potrebnú silu (a potom pravdepodobne ešte nejakú) pre vaše účely. Udržujte lakte zafixované a uhol odrazu rovnaký, ale nechajte ramená klesnúť, aby ste absorbovali časť sily strely.

  • Aj keď nešviháte na loptu, sledujte svoju platformu a pohybujte ramenami mierne nahor a smerom k cieľu. Myslite na to, že loptu postrkujete správnym smerom.

Časť 3 z 3: Prispôsobenie kopu


Ponorte sa a odkopnite. Dobrý smečiar vám nie vždy poskytne luxus správneho nastavenia nôh a platformy, aby ste loptu nasmerovali čisto na spoluhráča. Niekedy budete musieť jednoducho udrieť o zem (alebo o piesok).

  • Ak sa chcete ponoriť za hrotom pred sebou, pokrčte kolená, aby ste sa dostali ešte nižšie, a vyrazte telom dopredu. Vaša platforma a horná časť tela budú rovnobežné so zemou a blízko nej. Pri údere do lopty sa posúvajte po hrudníku, ideálne po platforme, ale aj po zápästí alebo kĺboch.
  • Keď sa naozaj potrebujete čo najviac natiahnuť, môžete vyskúšať tzv. palacinku.“ Vystrite ruky dlaňami nadol, kým sa ponárate, aby sa lopta odrazila od chrbta vašej ruky (rúk). Posúvajte sa po dlaniach spolu s hornou časťou tela.
  • Pri ponore majte hlavu hore. Robte to nielen preto, aby ste videli loptu, ale aj preto, aby ste si pri dopade neudreli bradu o zem.


Roztiahnite sa a kopte. Podobne ako pri skoku do vody, aj pri roznožke smeruje lopta viac na jednu alebo druhú stranu. Ak je lopta napravo alebo naľavo, vykročte týmto smerom a vystrite sa von ako pri potápaní. Ponorte vnútorné rameno (strana od lopty) a zároveň držte ruky pri sebe. To vám umožní udržiavať uhol plošiny v určenom smere.[7]

  • V prípade potreby viac ohnite lakte alebo pokrčte zápästia, aby ste ich pri naťahovaní udržali nad podlahou a udržali aspoň časť plošiny v správnom uhle.

  • Dostaňte loptu do vzduchu. Správna technika je fantastická a urobí z vás lepšieho a dôslednejšieho kopáča, ale v konečnom dôsledku je vašou základnou úlohou dostať loptu späť do vzduchu. (Za dobrú techniku sa body neudeľujú, keď sa lopta odráža okolo vás.) Najmä pri čiastočných blokoch alebo vychýleniach, ktoré pošlú loptu na nečakanú trajektóriu, sa môže stať, že budete musieť vykloniť telo, rozhadzovať rukami a pristáť trochu menej elegantne. Urobte, čo musíte.

    • Ak nie ste na olympijských hrách alebo niečom podobnom, neriskujte zranenie len preto, aby ste mohli kopať do lopty. Nešikovné pristátie môže spôsobiť zranenie nohy, ruky alebo dokonca hlavy. Správne vybavenie, ako sú chrániče kolien a návleky na členky, vám dosť pomôže.
  • Odkazy