Ako lámať dosky holými rukami

Naučiť sa lámať dosky holými rukami sa dá priamo doma. Začnite tým, že si upravíte ruky, aby ste ich pripravili na údery, a uistite sa, že je vaša doska správne a bezpečne nastavená. Vďaka dôvere vo svoju schopnosť rozbiť dosku a dodržiavaniu niekoľkých jednoduchých stratégií čoskoro zvládnete kaskadérsky kúsok bojového umenia rozbíjania dosiek.

Časť 1 z 3:Výber a umiestnenie dosky

Obalte dosky penou alebo plátnom, aby ste si upravili ruky. Predtým, ako sa pokúsite prelomiť dosku, musíte si začať spevňovať ruky. Prvé udieranie do dosky dreva môže mať za následok len krvavé kĺby, preto je najlepšie pripraviť si ruky ešte pred pokusom o zlomenie. Môžete to urobiť tak, že stĺpik alebo drevenú dosku obalíte penou.

  • Pre tvrdší povrch omotajte dosku plátnom alebo špagátom.

Najprv si precvičte rýchlosť pomocou boxovacieho vreca. Keď lámete dosku, chcete mať správne nastavené ruky a vašu rýchlosť, aby sa doska určite zlomila. Pred použitím dosiek si nacvičte údery do boxovacieho vreca, aby ste si osvojili správnu techniku. Trénujte údery zakaždým rýchlejšie a silnejšie a držte ruku v správnej polohe podľa toho, aký úder používate.[1]

Používajte dosky vyrobené z borovice bez sukov. Borovica je veľmi mäkký druh dreva, preto je ideálna na rozštiepenie rukou na polovicu. Hľadajte borovicovú dosku, ktorá je 0.75 až 1 palec (1.9 až 2.5 cm) hrubá, s uhlopriečkou 1 stopa (30 cm). Vyberte si kus borovice, na ktorom nie sú žiadne suky, pretože náraz do sukov by vám mohol poraniť ruku.[2]

  • Na cvičenie si môžete kúpiť aj prelamovateľné dosky, ktoré sa po zlomení opäť spoja. Dajú sa nájsť online a stoja 20 až 80 dolárov.

Zabezpečte dosku tak, aby sa nepohybovala. Aby ste predišli prípadným zraneniam rúk, chcete, aby sa borovicová doska nepohla, keď ju idete zlomiť. Buď nechajte niekoho stabilne držať dosku dvoma rukami, alebo dosku rovnomerne položte na betónové bloky tak, aby bola stabilná.

  • Ak vám niekto drží dosku, mal by mať po jednej ruke na oboch stranách dosky, pričom by mal držať okraje a prsty by mal mať mimo dosahu. Ich nohy by mali byť umiestnené jedna pred druhou, aby sa zabezpečila lepšia stabilita.
  • Rozložte betónové bloky tak, aby ich bolo 0.5 palcov (1.3 cm) dosky na každom kvádri a uistite sa, že kvádre sú dostatočne vysoké, aby ste si pri údere nezranili ruku.

Dosku umiestnite tak, aby sa lámala pozdĺž prirodzenej štruktúry dreva. Doska sa oveľa ľahšie rozdelí na polovicu, ak ju zasiahnete pozdĺž jej prirodzeného tvaru. Typ úderu, ktorý plánujete použiť, bude určovať spôsob držania dosky.[3]

  • Pri údere nožom alebo priamom údere by malo byť zrno umiestnené vodorovne a malo by byť zaistené na hornej a dolnej strane dosky.
  • Pri údere pätou do dlane by mal byť úder vedený zvisle, s oporou na oboch stranách.

Správne umiestnite svoje telo. Postoj je dôležitý na zabezpečenie úspešného úderu. Obe vaše nohy by mali byť pevne položené na zemi, pričom ich rozkročte mierne od seba, 1 nohu pred druhou. Zadná noha by mala niesť 70 % vašej hmotnosti. Pri správnej práci nôh si váš úder zachová svoju rýchlosť a silu.[4]

  • Do úderu by ste mali vytočiť boky.

Odmerajte potrebnú vzdialenosť medzi vami a doskou. Aby ste sa uistili, že nie ste príliš blízko alebo príliš ďaleko, skontrolujte, či je medzi vami a doskou dostatočná vzdialenosť. Pevne sa postavte na zem a potom trénujte vyhadzovanie rukou, zatiaľ čo niekto dosku buď drží, alebo je upevnená na cementových blokoch.[5]

  • Keď natiahnete ruku ako pri údere, vaša ruka by mala siahať niekoľko centimetrov za dosku. Ak natiahnete ruku a tá sa len dotkne dosky, musíte sa posunúť o pár centimetrov vyššie.
  • Uistite sa, že vaša ruka smeruje na stred dosky.

2. časť z 3:Výber úderu

Pri prvom zlomení dosky použite úder pätou do dlane. Údery pätou do dlane sú najlepšie pre začiatočníkov, pretože sú najjednoduchšie pre vaše ruky a nemali by viesť k žiadnym zraneniam. Pri údere pätou dlane nakloňte zápästie dozadu tak, aby bola päta dlane vonku, a prsty držte hore, aby vám neprekážali.[6]

  • Pri údere pätou do dlane si dávajte pozor na ohýbanie prstov dovnútra – mohlo by dôjsť k ich zlomeniu.
  • Dosku by ste mali držať tak, aby jej vlákna prebiehali vertikálne a na každej strane bola jedna ruka.

Zvoľte úder nožom do ruky, aby ste dosku zlomili bočnou stranou ruky. Ak chcete vykonať úder nožom, držte ruku naplocho tak, aby vyzerala ako ostrie noža. Stlačte strany prstov k sebe tak, aby sa navzájom dotýkali, a mierne ich ohnite dovnútra. Údery sa vykonávajú vonkajšou hranou ruky, blízko miesta, kde máte dlaň.[7]

  • Zrno dosky by malo prebiehať vodorovne.

Rozhodnite sa pre priamy úder, aby ste dosku zlomili kĺbmi prstov. Ak chcete pri lámaní dosky použiť bežný úder, musíte si nastaviť zápästie tak, aby bolo rovnomerné a aby ste používali správne kĺby. Pri vytváraní päste by mala dlaň smerovať nadol. Ak príliš ohnete zápästie dovnútra alebo udriete len vonkajšími kĺbmi, skončíte so zranením ruky.[8]

  • Nedržte palec uprostred dlane. položte ho na vonkajšiu stranu ruky, aby ste ju nezlomili alebo nezranili.
  • Pri rovnom údere by malo byť zrno umiestnené vodorovne.

3. časť z 3: Lámanie dosky

Zbavte sa všetkých obáv a odhodlajte sa zlomiť dosku. Ak sa bojíte, že sa pri údere do dosky zraníte, nebudete úspešní. Vyčistite si myseľ a povedzte si, že dosku rozbijete. Ak tomu budete veriť, vaša ruka nebude váhať, keď sa priblíži k doske, a vaša rýchlosť by sa nemala spomaliť, čo bude mať za následok čisté zlomenie.[9]
Zdroj experta
Derrek Hofrichter
Špecialista na sebaobranu
Rozhovor s odborníkom. 26. januára 2021.

Zamerajte sa na rýchlosť, nie na silu. Aj keď mať silné ruky neuškodí, kľúčom k úspešnému prerazeniu dosky je vaša rýchlosť. Chcete udrieť do dosky čo najrýchlejšie, pretože práve to spôsobí zlomenie dosky. Cvičte údery opakovane buď na vrecku, alebo na doske obalenej penou. Zakaždým zvyšujte rýchlosť a udierajte čoraz rýchlejšie.

Mierte na bod za doskou. Nemali by ste myslieť na dosku ako na svoj konečný cieľ – inak sa vaša ruka po priblížení k doske spomalí a doska sa nezlomí. Sústreďte sa na bod za doskou a pri údere sa zamerajte na toto miesto. Udržíte si tak hybnosť, keď budete udierať cez dosku, a nie na ňu.

  • Keďže mierite za dosku, uistite sa, že vaša vzdialenosť je nastavená tak, aby to odrážala. Vaše telo by nemalo byť nastavené tak, aby ste dosiahli len na dosku, mali by ste sa dostať až za dosku.

Pri údere kričte, aby ste uvoľnili viac energie. Kiai, ktoré majstri bojových umení často vydávajú pri údere, nie je len na parádu alebo na vyľakanie súpera. Kontrakciu bránice a svalov trupu môžete využiť na to, aby ste do úderu vložili viac sily. Keď pri údere kričíte, uvoľňujete nahromadenú energiu a dodávate úderu väčšiu silu.[10]

Udržujte si následný postup. Po kontakte s doskou musíte udržať dynamiku a dokončiť úder až do konca. Ak sa zastavíte hneď, ako ucítite dosku, nemusíte ju nakoniec úplne zlomiť a môžete si poraniť ruku.[11]
Odborný zdroj
Derrek Hofrichter
Špecialista na sebaobranu
Rozhovor s odborníkom. 26. januára 2021.

  • Ak sa vám nepodarí okamžite zlomiť dosku, skúšajte to ďalej. Nie každý zlomí dosku na prvý pokus, preto sa nevzdávajte. Ak ste si pripravili ruku, nacvičili správnu techniku a máte pocit istoty, že dosku dokážete zlomiť, budete môcť. Snažte sa nenechať sa odradiť neúspešnými pokusmi a skúšajte to ďalej.
  • Referencie