Ako merateľne zlepšiť kvalitu svojho života: 7 krokov

Aby sme zlepšili kvalitu svojho života, musíme si najprv určiť, aké sú naše ciele a túžby, a potom zaviesť plán práce na dosiahnutí týchto cieľov. S každým naším dlhodobým cieľom sa spája množstvo volieb a rozhodnutí, od toho, čo skúsiť, až po to, koľko úsilia vynaložiť. Zhodnotením svojej súčasnej kvality života sa môžete zamerať na prekonanie nedostatkov a využiť príležitosti, ktoré máte na zlepšenie.

Kroky


Pochopte aspekty svojho života a skúsenosti, ktoré najviac súvisia s kvalitou života, po ktorej túžite. Kvalita vášho života súvisí s tým, čo považujete za dôležité a čo je pre vás skutočne významné.[1]
Expertný zdroj
Guy Reichard
Výkonný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 20. septembra 2021.
Ktoré z vašich správaní ovplyvňuje kvalitu vášho života? Niekoľko desaťročí výskumu toho, čo najviac koreluje s kvalitou života, nám poskytuje kategórie uvedené nižšie s užitočnou mnemotechnickou pomôckou „PERMA“ [2]

  • P: Pozitívne emócie: Momentky pozostávajúce z pozitívnych nálad, perspektív alebo pocitov, vrátane pocitov šťastia, vďačnosti, blízkosti, dôvery, pokoja, nádeje a inšpirácie.
  • E: Angažovanosť: Obdobia, keď sme tak zaujatí momentom alebo činnosťou, na ktorej pracujeme, že máme jasno a sústredenie, čas sa nám zdá menej dôležitý a sme vzostupne najlepší. Často sa to spája s „Eustresom“, ktorý je protikladom distresu.
  • R: Vzťahy: Kvalita našich vzťahov je veľmi úzko spätá s celkovou kvalitou nášho života. Sila našej štruktúry sociálnej podpory alebo „osobnej bezpečnostnej siete“ [3]
    je základom mnohých našich zručností na zvládanie problémov. Odolnosť, keď čelíme výzvam v našom živote, často pramení z minulých alebo súčasných interakcií. Naše vzťahy môžu prispievať ku kvalite nášho života a vyvolávať pozitívne emócie. Existuje niekoľko vyvolených, ktorým sa darí hojnejšie v samote alebo v spoločnosti zvieraťa či domáceho maznáčika. Títo jedinci sa často zameriavajú skôr na vzťah k sebe samým než k svojmu okoliu.
  • M: Význam: To, ako dobre naša práca a osobné vzťahy súvisia s našimi predstavami o napĺňaní „vyššieho cieľa“, nesmierne prispieva k našej sebaúcte a sebadôvere pokračovať v úsilí. Keď viete, čo si ceníte, a žijete v súlade s týmito hodnotami, zlepšujete kvalitu svojho života.[4]
    Expertný zdroj
    Guy Reichard
    Výkonný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 20. septembra 2021.
    Opakom je pocit, že mrháme časom na triviálne úlohy, ktoré neprispievajú k väčšej veci. Pocit zmysluplnosti sa často dostaví ľahšie, ak to, čo robíme, nejakým spôsobom prispieva k potrebám komunity, ktorej sme súčasťou.
  • O: Dosiahnuté výsledky: Pocit úspechu úzko súvisí s tým, ako efektívne dokážeme dokončiť naše zoznamy „úloh“. Môže však zahŕňať aj jednoduché pozitívne emócie, ktoré vznikajú pri dokončení už vyriešeného problému, ako je napríklad hádanka sudoku alebo úroveň videohry. [5]
  • H: Zdravie: V pôvodnom zozname nie je spomenutá, ale stojí za to ju sem zaradiť, je kvalita našej fyzickej pohody vrátane toho, koľko máme bolesti, aká je naša pohyblivosť a aké sú naše fyzické schopnosti. Podľa Gallupovho výskumu globálnej pohody zohráva kvalita nášho spánku rozhodujúcu úlohu v celkovej kvalite života – ak nemáme dostatok kvalitného odpočinku, je oveľa pravdepodobnejšie, že budeme emocionálne preťažení a následne menej produktívni.


Preskúmajte, ako sa vaša myseľ rozhoduje. Každý deň robíme mnoho mnohých rozhodnutí, ktoré ovplyvňujú kvalitu nášho života, ale väčšina našich rutinných postupov (ako začíname deň, čo si vyberáme na jedenie) a štandardných reakcií (jedenie, keď sme nervózni, nadávanie na iných vodičov, ak nás frustrujú) sa uskutočňuje na autopilota. Analytické myslenie a plánovanie je potrebné na to, aby sme merateľne zmenili niektorý z našich autopilotných návykov (ako si vyberáme jedlo) alebo vzorcov reakcií (ako reagujeme na frustráciu počas šoférovania). Včasné spustenie kognitívneho myslenia, aby ste sa mohli lepšie rozhodnúť, je základnou zručnosťou. Ak napríklad cítite, že vás začínajú ovládať emócie, máte obmedzený časový priestor, v ktorom si môžete položiť strategické otázky a lepšie sa rozhodnúť, ako najlepšie reagovať na situáciu.


Opíšte svoju ideálnu kvalitu života pomocou týchto aspektov ako kategórií. Aké návyky by ste si priali mať? Ako by ste chceli reagovať v náročných situáciách? Čo by mal obsahovať dokonalý deň a čo by ste z neho vylúčili? Venujte teraz päť minút spísaniu krátkych zoznamov želaní s tým, čo by ste chceli v každej kategórii.

  • Začnite si viesť denník vďačnosti alebo „index spokojnosti“ vo svojom denníku ako užitočný spôsob sledovania svojich cieľov. Vytvorte krátky zoznam toho, za čo ste vo svojom živote v rámci týchto kategórií vďační. Pravidelne kvantifikujte svoj súčasný stav v rámci každej z kategórií/aspektov tým, že sa budete pýtať sami seba: kde sú najmenšie a najväčšie medzery?
  • Výskum, ktorý vám pomôže na vašej ceste. Existuje široká škála online zdrojov, ako aj formálnych koučovacích a vzdelávacích kurzov. Spýtajte sa sami seba – čo ste urobili v minulosti, aby ste pomohli odstrániť tieto nedostatky? Čo urobili iní?
  • Spracujte si zoznam konkrétnych cieľov, ktoré by vám v prípade úspešného splnenia pomohli odstrániť nedostatky v kvalite vášho života. Mali by ste mať jasno vo svojich základných ľudských potrebách. Kvalitu svojho života môžete zlepšiť tým, že si dáte to, čo skutočne potrebujete na podporu a skvalitnenie života.[6]
    Odborný zdroj
    Guy Reichard
    Výkonný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 20. septembra 2021.


Preveďte svoje ciele do Ciele SMART: SMART je užitočným návodom, aby ste mohli ľahšie dosiahnuť svoje ciele. Specifické, Measurable, Aožiteľné, Relevantné, Time-bound.

  • Experimentujte s možnosťami, ako dosiahnuť pokrok v plnení týchto cieľov. Aké spúšťače alebo podnety vám pomôžu nezabudnúť na realizáciu vašich zámerov? Zvážte, či sa najprv nesústrediť na najjednoduchšiu úlohu [7]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejdite na zdroj
    aby ste nabrali dynamiku na zlepšenie svojho života.


Spolupracujte s ostatnými pri svojich experimentoch. Ak chcete zmeniť častý každodenný návyk, napríklad zdravšie stravovanie alebo cvičenie, spolupráca s ľuďmi okolo vás vám uľahčí úspech. To sa stáva rozhodujúcim, ak ich správanie ovplyvňuje vaše a naopak – spolupracujte na návrhu experimentov, ktoré môžete vyskúšať spoločne. [8]

  • Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako sa doma zdravšie stravovať, je napríklad znížiť dostupnosť nezdravých potravín v domácnosti. Keď ste v obchode s potravinami, môžete znížiť pokušenie nezdravých potravín tým, že budete nakupovať len v obvodových uličkách, pokiaľ v niektorej z centrálnych uličiek nie je niečo, čo nevyhnutne potrebujete.


Vyhodnocujte výsledky svojich experimentov. Zvážte používanie denníka na zaznamenávanie svojich zámerov na daný deň. Hneď ráno si urobte zoznam a večer si ho prezrite a zamyslite sa nad výsledkami dňa. Každý nasledujúci deň potom môžete robiť zlepšenia smerom k dosiahnutiu svojich cieľov. Ak spolupracujete s partnerom, nájdite si čas na spoločnú kontrolu výsledkov. Keď zaspávate a prechádzate do stavu vedomia alfa, možno zistíte, že vaša myseľ je schopnejšia prozrieť, ako pristupovať k svojim cieľom produktívnejším spôsobom.


  • Plánujte produktívne zlyhanie. Experimentovanie so zmenami neznamená, že sa musíte držať každého plánu. Zistiť, čo nefunguje, je veľkou súčasťou zisťovania, čo funguje. [9]
    [10]

    • Snažte sa pamätať na to, že veci sa u jednotlivých ľudí líšia. Veľmi všeobecný vzorec, ako je tento, môžete upraviť tak, aby vyhovoval vášmu životnému štýlu. V každom prípade sa nikdy nevzdávajte a neprestaňte sa snažiť.
  • Odkazy

      Guy Reichard. Výkonný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 20. septembra 2021.

      http://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/Default.aspx Flourish

      http://www.personalsafetynets.com/

      Guy Reichard. Výkonný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 20. septembra 2021.

      http://www.ted.com/talks/jane_mcgonigal_gaming_can_make_a_better_world.html

      Guy Reichard. Výkonný životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 20. septembra 2021.

      http://hbr.org/2011/05/the-power-of-small-wins/ar/1

      http://www.techopédia.com/definition/28410/do-it-with-others-diwo

      http://ed.ted.com/on/myNbnIFE