Ako milovať svoju prácu

Každý chce byť tým človekom, ktorý vždy básni o tom, aká je jeho práca skvelá. Bohužiaľ, nikto nemá svoju prácu rád na 100 %, ale existujú spôsoby, ako si ju užívať a byť za ňu vďačný namiesto toho, aby ste ju nenávideli. Pozrite si krok 1 a začnite meniť svoj postoj k práci.

1. časť z 3:Získajte viac spokojnosti zo svojej práce

Praktizujte vďačnosť. Pri práci, ktorú nenávidíte, milujete alebo je vám ľahostajná, môže byť ťažké spomenúť si na jej dobré stránky a dôvody, pre ktoré by ste mali byť za túto prácu vďační. Praktizovanie vďačnosti za prácu vám môže uľahčiť jej zvládanie, ak ju neznášate, a pripomenúť vám všetky jej vynikajúce vlastnosti, keď ste k nej pozitívnejšie naladení.

  • Veďte si denník vďačnosti, ktorý je určený len pre vašu prácu. Každý deň si vymyslite aspoň 3 veci, za ktoré ste na svojej práci vďační. Môže to byť niečo také ako „slnko prechádzalo cez moje pracovné okno“ alebo „roztomilá doručovateľka sa na mňa usmiala“ alebo „dnes mi zvýšili plat“.“ Aj keď sa v ten deň necítite zvlášť vďační za svoju prácu, skúste si nájsť len 3 veci, na ktoré sa môžete sústrediť.
  • skúste vymyslieť, ako je táto práca pre vás dobrá. Môže to byť to, že vám prináša dosť peňazí na to, aby ste si mohli kúpiť tú novú sériu kníh, ktorú ste chceli, alebo je blízko vášho domu, takže nemusíte ďaleko dochádzať.

Nájdite aspoň jeden svetlý bod. Aj keď ide o mimoriadne náročnú prácu, ktorú si obľúbite, mať počas pracovného dňa aspoň jeden svetlý bod, na ktorý sa môžete tešiť, môže mať veľký význam. Aj keď sa tento svetlý bod stane vašou obedovou prestávkou.

  • Tento krok presahuje rámec jednoduchého hľadania vecí, za ktoré môžete byť vďační. Ak sa ráno bojíte ísť do práce, zamerajte sa na tento svetlý bod, aby ste sa presvedčili, že sa do práce budete viac tešiť.
  • Napríklad: Predtým, ako ráno vstanete (najmä ak je skoro a práve vám zazvonil budík), na chvíľu si ľahnite a vyvolajte si ten svetlý bod (stretnutie a flirtovanie so svojím milým kolegom). Počas dňa, keď sa vyskytne ten svetlý bod, zastavte sa a pomyslite si: „Som vďačný.“

Pozrite sa na zručnosti a vedomosti, ktoré získate. Možno teraz máte skúsenosti s riešením problémov s náročným šéfom alebo ste efektívnejší v riadení času, pretože vás práca prinútila byť kreatívny. Je tu príležitosť získať prehľad v každý pozíciu, ktorú máte, či už je táto pozícia vysoká alebo nízka, aj keď jediným poznatkom, ktorý získate, je, že sa vám táto práca nepáči.

  • Niektorí ľudia sa zameriavajú na zručnosti, ktoré si osvoja počas práce, pretože sú prospešné pri stúpaní po kariérnom rebríčku. Ak ste napríklad uviazli na nižšej pozícii v reklame, kde vykonávate všetku prácu a nedostávate žiadne uznanie, môžete sa utešovať myšlienkou, že zručnosti, ktoré teraz získavate, vám nakoniec pomôžu získať lepšiu pozíciu.
  • Iní sa zameriavajú na vedomosti, ktoré získajú počas práce. Priznajme si, že veľa zamestnaní nie je práve najúžasnejších. Plat je nízky, pracovný čas zlý a stres vysoký. Ak jediné poznatky, ktoré si z práce odnesiete, je to, že je nie prácu, ktorú chcete robiť do konca života, to je dôležité. Využite toto poznanie ako motiváciu pri hľadaní novej práce – niečoho, čo vás skutočne baví robiť.

Zamerajte sa na dôležitosť samotnej práce. Zistite, prečo je práca, ktorú vykonávate, dôležitá a čo vaša prítomnosť znamená pre vaše pracovisko. Vždy existuje niečo, čo môžete priniesť, aj keď je to len vaša silná pracovná morálka a schopnosť rýchlo pripraviť sendvič.

  • Pamätajte, že každý človek, ktorý je súčasťou pracoviska, prináša do svojej práce niečo dôležité. Zameranie sa na to, čo robíte a čo je dôležité, vám pomôže lepšie si vážiť svoju prácu a svoje miesto v nej.
  • Pripomeňte si dôležitosť samotnej práce. Každá práca je dôležitá, ak sa na ňu pozeráte zo správneho uhla. Ak pracujete napríklad v kaviarni, povedzte si, že ľudia, ktorí tam prichádzajú, dostávajú potrebnú vzpruhu a bez vás a vašej práce by ju nedostali.

Buďte realistickí. Nebudete milovať, a dokonca sa vám nebude páčiť každá sekunda vášho pracovného dňa alebo každá úloha, ktorá sa od vás žiada. Ak sa budete nútiť „milovať“ svoju prácu bez ohľadu na ťažšie aspekty, je pravdepodobnejšie, že sa namiesto toho budete zaoberať ťažkými aspektmi.

  • Dajte si povolenie mať dni, keď sa vám jednoducho nechce ísť do práce alebo vás to tam nebaví, aj keď praktizujete vďačnosť a hľadáte svetlé miesta. Problém je, keď je to jediný spôsob, akým sa na svoju prácu pozeráte. Občasné dni, keď sa vám nedarí, a podráždenie sa určite objavia.
  • Keď sa stane niečo, čo vás irituje alebo frustruje, pripomeňte si, že frustrujúca je konkrétna situácia, nie nevyhnutne samotná práca. Vďaka tomu je menej pravdepodobné, že sa dostanete do zostupnej špirály, v ktorej sa začnete sústrediť len na dráždivé aspekty práce.

Rozvíjať profesionálny vedľajší projekt. Niekedy musíte urobiť niečo pre seba, čo môže súvisieť s vašou prácou. Môže to byť čokoľvek od písania príspevkov na blog o odvetví služieb až po vývoj nového spôsobu štruktúrovania vašej spoločnosti.[1]

  • Zvážte, čo by mohlo pomôcť zlepšiť vašu prácu alebo ďalšie uplatnenie na trhu. Existuje lepší spôsob, ako vykonávať svoju prácu? Existuje spôsob, ako robiť veci rýchlejšie? Mohli by ste dosiahnuť, aby kopírka fungovala lepšie a menej často sa kazila? Vykonávanie ktorejkoľvek z týchto vecí preukáže vašu kreativitu a iniciatívu a dá vám zmysel.

Zlepšite prácu. Niekedy existujú spôsoby, ako zlepšiť svoju prácu tak, aby sa z príšernej alebo dušu vyčerpávajúcej stala oveľa zvládnuteľnejšou. Môže to znamenať rozhovor so šéfom, môže to znamenať skrátenie pracovného času atď.

  • Napríklad: ak je to spolupracovník alebo váš šéf, kto vám v práci znepríjemňuje život, možno si s ním budete chcieť súkromne pohovoriť. Možno si neuvedomujú, že to, čo robia, vás tak negatívne ovplyvňuje. Aj keď si to uvedomuje, upozorniť ho na jeho správanie (najmä ak mu môžete ponúknuť dôvody, prečo sa musí zmeniť) môže pre vás veľa urobiť pre zlepšenie situácie.
  • Nastavte si hranice. Ak pracujete príliš veľa hodín (alebo veľa nadčasov, za ktoré v skutočnosti nedostávate zaplatené), prediskutujte to so svojím nadriadeným. Ak existuje nevyslovené pravidlo, že musíte pracovať nadčasy, nespadnite do pasce.

Dajte výpoveď, ak v práci nevydržíte – žijete len raz. Niekedy naozaj musíte jednoducho odísť z práce, ktorá vám vysáva dušu z tela. Začnite si potichu hľadať novú prácu, možno v oblasti, ktorá vám viac vyhovuje, alebo v niečom, čo by ste robili radšej.

  • Rozhodnite sa, či naozaj nemôžete zostať v práci, v ktorej pracujete. To znamená, že práca ovplyvňuje vaše duševné alebo fyzické zdravie, alebo ak vás vedenie alebo spolupracovník zneužíva a pod. ak ste sa pokúsili zlepšiť svoju situáciu a nedarí sa vám to, pravdepodobne je čas ísť ďalej.
  • Snažte sa vyhnúť odchodu z práce, kým nebudete mať inú prácu, ale pamätajte, že nie vždy bude existovať záchranná sieť, do ktorej môžete skočiť. Možno budete musieť byť pripravení vyškriabať sa zo dna, ak veci naozaj nefungujú. To však neznamená, že by ste mali zostať v práci, ktorú naozaj nemôžete vystáť.

Druhá časť z 3: Zlepšenie vášho pracovného miesta

Vážte si ľudí, s ktorými pracujete. Aj keď nemáte vždy radi ľudí, s ktorými pracujete, vytvára to dobrú atmosféru, keď nájdete spôsob, ako ich nebrať ako samozrejmosť. Stačí si uvedomiť a uznať, ako každý človek prispieva (aj keď je to len malý!) do spoločnosti môže mať obrovský význam.[2]
Odborný zdroj
Meredith Walters, MBA
Certifikovaný kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 22 novembra 2019.

  • Povedzte „ďakujem“ ľuďom, s ktorými pracujete. Môže to byť za všeobecnejšie veci, napríklad že po použití kuchyne poupratovali, alebo to môže byť za prácu, ktorú vykonali. Hovorte veci ako „Ďakujem ti veľmi pekne, John, že si si dal tú prácu navyše na našej prezentácii. Vďaka tebe je tá prezentácia naozaj oveľa lepšia,“ alebo „Ďakujem ti, Jane, že si opäť opravila kopírku. Skutočne viete, ako na tom pracovať!“
  • Uznať hodnotu každého človeka. Každý človek, ktorý pracuje na pracovisku, má vnútornú hodnotu, ako aj hodnotu súvisiacu s jeho prácou. Zástupca zákazníckeho servisu, ktorý celý deň odpovedá na telefonáty, je tvárou spoločnosti pre zákazníkov, umývač riadu v zadnej kuchyni sa stará o to, aby ste mali počas dňa k dispozícii čistý riad, človek, ktorý upratuje kúpeľne, robí pracovné prostredie obývateľným. Venujte pozornosť všetkým ľuďom vo vašej organizácii.

Zapamätajte si a používajte mená ľudí. Namiesto všeobecného „Ahoj, ako sa máš??“ Zvyknite si hovoriť: „Ahoj, Abby, ako sa ti darí v živote?“ Ukázalo sa, že časť nášho mozgu sa rozsvieti, keď počujeme vysloviť vlastné meno, čím sa zvyšuje srdečnosť, ktorú cítime k druhým.[3]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Byť šťastný v práci z veľkej časti závisí od toho, či ste spokojný so spolupracovníkmi, a váš vzťah so spolupracovníkmi sa môže zlepšiť jednoducho tým, že do vety vsuniete meno človeka. Tak to urobte: Častejšie používajte mená a uvidíte, ako sa práca zlepší.

Navzájom sa podporujte a povzbudzujte. Ak chcete vytvoriť pozitívnejšie prostredie, v ktorom sa vám bude lepšie pracovať, musíte nájsť povzbudenie a podporu u ľudí, s ktorými pracujete. S týmito ľuďmi sa budete musieť stretávať a spolupracovať s nimi každý deň, takže nájdenie spôsobov, ako to urobiť, urobí váš život v tejto oblasti oveľa šťastnejším.

  • Podporujte dôveru tým, že každú interakciu začnete so základným predpokladom, že svojmu spolupracovníkovi môžete dôverovať. To znamená, že im dôverujete, že si budú robiť svoju prácu, dôverujete im, že s vami budú pracovať pozitívne. Ak to budete robiť, vytvoríte očakávanie dôvery a vaši spolupracovníci budú mať väčšiu pravdepodobnosť, že sa vám budú snažiť vyjsť v ústrety a získať si vašu dôveru. Budú ľudia stále zlyhávať vo vašej dôvere? Samozrejme, ale takýmto spôsobom si s väčšou pravdepodobnosťou posilníte dôveru a prípady, keď to ľudia nedodržia, budú len výnimkami.[4]
  • Ak existujú ľudia, ktorých nemáte radi alebo ktorí na vás majú negatívny vplyv, minimalizujte čas, ktorý s nimi trávite, ako je to len možné. Nebuďte hrubý. Ak napríklad Sally, drzá kancelárska klebetnica, príde do vášho pracovného priestoru, venujte jej niekoľko minút svojho času a potom zdvorilo povedzte: „Hej, toto naozaj musím dokončiť. Doženiem ťa neskôr.“
  • Robte to, čo chcete, aby robili ostatní. Znamená to, že si svoju prácu odvádzate včas, chodíte do práce načas a nerozširujete nepríjemné alebo zlé klebety o svojich spolupracovníkoch. Modelovanie takéhoto správania (bez toho, aby ste ľuďom hovorili, že by sa mali správať viac ako vy, a robili podobné naduté veci) môže zvýšiť pravdepodobnosť, že sa ľudia budú chcieť sami správať takýmto spôsobom.[5]

Nájdite inšpiráciu vo svojej práci. Vašou prácou môže byť niečo také ako upratovanie hotelových izieb alebo roznášanie sendvičov ľuďom, alebo to môže byť niečo veľké v bankovníctve. Nech je to čokoľvek, snažte sa nájsť niečo inšpiratívne, aj keď je to inšpiratívne len pre vás. Môžete sa rozhodnúť, či je práca, ktorú robíte, dôležitá.

  • Pozrite sa na ľudí, ktorí vás inšpirujú, vrátane slávnych ľudí. Napríklad: nemusíte sa premeniť na Matku Terezu, ale mohli by ste skúsiť podať pomocnú ruku niektorým ľuďom vo vašej spoločnosti, ktorí zápasia s problémami (napríklad ponúknuť im mentorovanie alebo im poskytnúť pozitívnu spätnú väzbu atď.).
  • Začnite tvorivý projekt v práci alebo mimo nej (ale v súvislosti s ňou). Dobrým spôsobom, ako si udržať inšpiráciu, je mať kreatívny projekt, na ktorom pracujete. Môže to byť niečo tak jednoduché, ako je skúšanie nových spôsobov vykonávania práce (premena sendvičov, ktoré pripravujete, na umelecké diela; zdokonaľovanie zručností pri príprave latte, až kým nebudete môcť vyrábať kávové umenie; reorganizácia pracovnej kóje tak, aby bola priaznivejšia na prácu).

Bavte sa s kolegami. Aj keď vás vaša práca práve nebaví, nájdite si spôsob, ako sa s kolegami zabaviť, a práca vám pôjde oveľa rýchlejšie.[6]
Odborný zdroj
Meredith Walters, MBA
Certifikovaný kariérny kouč
Rozhovor s odborníkom. 22 november 2019.
Nemusíte sa flákať v práci ani byť krutí, aby ste sa bavili.

  • Majte tabuľu, na ktorú si zapisujte najvtipnejšie veci, ktoré ľudia v ten deň povedali (pokiaľ neopakujete zlé alebo hrubé veci).
  • Založte súťaž o naozaj zlý vtip a pripravte nejakú hlúpu cenu pre víťaza. Opäť sa vyhýbajte krutým vtipom (rasistické vtipy, sexistické vtipy, vtipy o znásilnení atď.).

3. časť z 3:Budovanie svojho života mimo práce

Vedzte, ako môže váš pracovný život ovplyvniť váš vonkajší život a naopak. To, čo robíme v práci, má význam aj doma. A to, ako sa cítime doma, sa premieta do toho, ako sa cítime v práci. Je to cyklus, v ktorom jedna časť rovnice ovplyvňuje druhú. Zameranie sa na udržanie dobrej „rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom“ vám pomôže, aby boli obe časti ešte lepšie. Tu je niekoľko nápadov, čo môžete robiť mimo práce, aby ste si čas, ktorý strávite v kancelárii, ešte viac spríjemnili.

Investujte energiu do svojich priateľov a rodiny. Ľudia majú tendenciu zamotať sa do vlastného života, najmä do svojej práce. Zrazu zistíte, že už je to viac ako rok, čo ste naposledy hovorili so svojimi priateľmi, pretože všetku svoju energiu a pozornosť ste venovali tomu, aby ste zostali dlho v práci a získali to povýšenie.

  • Mať silné spoločenstvo priateľov a rodiny je pre vaše celkové zdravie nesmierne dôležité. Ľudia, ktorí majú silné väzby, majú tendenciu žiť dlhšie a cítiť sa vo svojom živote spokojnejší, čo ich následne robí šťastnejšími aj v pracovnom živote.
  • Každý mesiac si dohodnite čas, kedy sa môžete stretnúť so svojimi priateľmi. Môže to byť niečo také, ako stretnutie na raňajky každý prvý piatok v mesiaci. Potom majú ľudia dátum v kalendári, a keďže je to mesačný termín, ak nemôžu prísť v ten mesiac, môžu prísť neskôr.
  • Uistite sa, že trávite čas so svojou rodinou (manžel/ka, deti atď.). Aj keď ste unavení, ak si nájdete čas na to, aby ste sa ich opýtali na ich deň a pomohli im s domácimi prácami, môže byť domáci život oveľa šťastnejší a plnohodnotnejší.

Sledujte svoje vášne. Väčšina ľudí nenájde spôsob, ako začleniť svoje vášne do svojej práce. Nedovoľte, aby to znamenalo, že vaše vášne pôjdu bokom, pretože sa sústredíte výlučne na prácu. Nájdite si spôsoby, ako sa im venovať mimo svojej práce, aby ste na ich naplnenie nepotrebovali prácu.

  • Ak vás napríklad naozaj baví lezenie po skalách, nemusíte byť nutne inštruktorom lezenia alebo to nejako robiť ako svoju prácu, aby ste boli v práci šťastní a naplnení. Môžete robiť prácu, ktorá vám pomôže financovať vašu vášeň, alebo ktorá vám umožní vziať si dovolenku a ísť na dlhšie horolezecké výlety.
  • Robte niečo s umením alebo niečo kreatívne. Začnite pliesť alebo sa zúčastnite na nejakom bezplatnom kurze kreslenia (niekedy môžete nájsť bezplatné kreslenie zo života na vysokých školách). Pomôže vám to nadobudnúť pocit, že ste dosiahli niečo dôležité, poskytne vám to tvorivú odozvu (ak sa vám jej v práci nedostáva).

Vystúpte zo svojej komfortnej zóny. Vyskúšanie nových vecí vo vašom živote vám môže uľahčiť zvládanie prekvapení, ktoré vám život pripraví. Je to tiež skvelý spôsob, ako budovať inšpiráciu vo všetkých rôznych oblastiach vášho života, vrátane vášho života.

  • Robiť nové veci nemusí nevyhnutne znamenať míňať kopec peňazí na cestu po celom svete alebo na kurz skoku padákom (hoci ak to dokážete a chcete, skvelé!). Znamená to skúšať rôzne veci vo vašej komunite, ktoré sú pre vás výzvou: chodiť na kurzy varenia alebo na bezplatné prednášky na miestnej univerzite, venovať sa partizánskemu záhradkárčeniu atď.
  • Môžete robiť aj také veci, ako je práca vo vývarovni alebo v útulku. Tie vás môžu dostať z vašej komfortnej zóny, pripomenúť pozitívne veci vo vašom vlastnom živote (ako je jedlo, strecha nad hlavou, zdravie, práca atď.) a zároveň vykonávajte pozitívnu prácu vo svojej komunite.

Udržujte si zdravie. Stres v práci a v živote môže spôsobiť, že ochoriete na tele aj na duchu. Nájdite spôsoby, ako si zabezpečiť podporu a zdravé postupy, ktoré potrebujete na to, aby ste sa udržali v strese a v potenciálnych ťažkostiach.

  • Cvičenie je neuveriteľne dôležité pre vaše zdravie, fyzické aj duševné. Uvoľňujú sa pri nej chemické látky ako endorfíny, ktoré vám pomáhajú cítiť sa šťastnejšími. Cvičenie môže zmierniť depresiu a úzkosť a môže zvýšiť hladinu energie. Snažte sa každý deň aspoň 30 minút cvičiť. Ak sa počas pracovnej zmeny cítite ospalí, vstaňte a rozhýbte sa (prejdite sa po schodoch v budove, prejdite sa okolo bloku, urobte niekoľko skokov). Lepšie ako energetický nápoj vás udrží v pohybe až do konca pracovnej zmeny.
  • Správne stravovanie znamená, že do svojho tela dávate potraviny, ktoré mu pomáhajú dodávať palivo a zabezpečujú jeho optimálnu prácu. Častá konzumácia potravín, ktoré sú sladké alebo majú vysoký obsah solí a nasýtených tukov, môže zhoršiť vašu náladu. Prejdite na bielkoviny (mäso, orechy, sója atď.) a veľa ovocia a zeleniny. V prípade sacharidov si vyberajte tie lepšie (hnedá ryža, naklíčená pšenica, ovos).
  • Doprajte si dostatok spánku. Väčšina ľudí v Spojených štátoch (najmä tých, ktorí pracujú) funguje s nedostatkom spánku, čo spôsobí, že budete menej efektívni a šťastní v práci a v živote. Snažte sa každý večer spať aspoň 8 hodín, čím viac hodín si do polnoci doprajete, tým lepšie budete oddýchnutí. Vypnite všetku elektroniku aspoň 30 minút pred spaním.
  • Vezmite si dni dovolenky. Veľa ľudí si nakoniec nikdy nemôže alebo nechce vziať dovolenku, aj keď ich zamestnanie ponúka zamestnancom platenú dovolenku. Dovolenka vám poskytne odstup od práce, ktorý vám pomôže rozhodnúť sa, či je pre vás vhodná, či je naozaj taká zlá, ako si niekedy myslíte. Alebo vás môžu jednoducho omladiť, aby ste sa mohli vrátiť do práce s lepším prístupom.

    • Ak si naozaj nemôžete vziať celú dovolenku, pokúste sa každý rok aspoň o niekoľko dní voľna, počas ktorých si jednoducho dovolíte relaxovať a budete sa o seba starať.
  • Odkazy