Ako myslieť: 15 krokov (s obrázkami)

Myslenie je niečo, čo prebieha prirodzene u každého jednotlivca, ale existujú spôsoby, ako prehĺbiť svoje schopnosti myslenia. Na to, aby ste sa stali lepším mysliteľom, je potrebný čas a prax, ale je to proces, ktorý môžete zdokonaľovať celý život. Lepšie myslenie a udržiavanie bystrej mysle môže z dlhodobého hľadiska pomôcť vášmu duševnému a fyzickému zdraviu!

Časť 1 z 3:Precvičovanie rôznych typov myslenia


Pochopte rôzne typy myslenia. Neexistuje jeden správny spôsob, ako o veciach premýšľať. Namiesto toho existuje veľa spôsobov myslenia, z ktorých niektoré sú efektívnejšie ako iné. Aby ste lepšie porozumeli vlastným myšlienkovým procesom, ako aj myšlienkovým procesom iných ľudí, budete sa musieť naučiť rôzne typy myslenia. Hoci existuje mnoho typov myslenia, medzi dva bežné typy patria: [1]

  • Naučte sa koncepčnému mysleniu. V podstate ide o to, aby ste sa naučili nachádzať vzory a súvislosti medzi abstraktnými myšlienkami, aby ste si mohli vytvoriť celkový obraz. Napríklad: počas šachovej partie môžete používať konceptuálne myslenie. Môžete sa pozrieť na hraciu plochu a pomyslieť si „táto konfigurácia figúrok vyzerá povedome“ a použiť to na presun figúrok na základe toho, ako vidíte, že sa vzor odohráva.
  • Naučia sa myslieť intuitívne. To je v podstate to, čo znamená pracovať na základe inštinktu (mali by ste pracovať len na základe inštinktu). Váš mozog často spracúva viac, ako si uvedomujete, a to inštinktom. Napríklad: rozhodnete sa, že nechcete chodiť so zdanlivo milým mužom, pretože vás pred tým varuje váš inštinkt, a neskôr zistíte, že je to odsúdený sexuálny delikvent; váš mozog zachytil určité signály, ktoré ste si možno vedome neuvedomovali.


Naučte sa 5 štýlov myslenia. Harrison a Bramson v Umenie myslieť postuloval 5 štýlov myslenia: syntetici, idealisti, pragmatici, analytici, realisti. Poznanie toho, kam patríte a aké štýly máte tendenciu používať, vám môže pomôcť lepšie využívať vlastné vzorce myslenia. Môžete sa zaradiť do jedného štýlu alebo do viacerých, ale používanie rôznych týchto štýlov vám môže pomôcť efektívnejšie využívať svoje myslenie.

  • Syntetici majú radi konflikty (radi sa „hrajú na diablovho advokáta“) a majú sklon klásť otázky typu „čo ak“. Tento konflikt však využívajú na podporu vlastnej kreativity a často dokážu lepšie vidieť celý obraz.
  • Idealisti sa častejšie pozerajú na celý obraz než len na jednu jeho zložku. Majú tendenciu zaujímať sa viac o ľudí a pocity ako o fakty a čísla a radšej premýšľajú a plánujú do budúcnosti.
  • Pragmatici sú typ, ktorý uprednostňuje „čokoľvek, čo funguje.“ Dobre si poradia s rýchlym myslením a krátkodobým plánovaním a zvyčajne sú kreatívni a pomerne prispôsobiví zmenám. Niekedy sa zdá, že robia veci „za pochodu“ bez akéhokoľvek plánu.
  • Analytici majú tendenciu snažiť sa rozložiť problémy na ich konkrétne zložky, namiesto toho, aby sa nimi zaoberali ako celkom. Robia si zoznamy, organizujú veci a používajú veľa detailov, aby ich život a problémy zostali usporiadané.
  • Realisti sú bez zmyslu. Kladú ťažké otázky a majú tendenciu robiť všetko, čo je potrebné na vyriešenie problému. Dobre chápu daný problém a nástroje, pomocou ktorých ho môžu vyriešiť. Majú tiež tendenciu lepšie si uvedomovať svoje obmedzenia. Väčšina ľudí má v sebe aspoň určitú mieru realistického myslenia.


Používajte skôr divergentné ako konvergentné myslenie. Konvergentné myslenie je také, keď v podstate vidíte len dve možnosti (i.e. ľudia sú buď dobrí, alebo zlí). Divergentné myslenie znamená v podstate otvorenie mysle všetkými smermi (i.e. uvedomenie si, že ľudia môžu zahŕňať „dobré“ aj „zlé“).[2]

  • Aby ste sa otvorili divergentnému mysleniu, vždy, keď sa stretnete s ľuďmi alebo situáciou, venujte pozornosť tomu, ako situáciu alebo osobu rámcujete. Dávate si len obmedzené možnosti (i.e. či vás nenávidí, ak si na vás nenájde čas, a či vás má rád len vtedy, keď s vami trávi všetok svoj čas atď.)? Používate často frázu „toto alebo že?“ Keď si všimnete, že takto premýšľate, zastavte sa a zvážte, či sú to naozaj moje jediné možnosti? Zvyčajne nie sú.
  • Konvergentné myslenie nemusí byť nevyhnutne vždy zlé. Je to užitočné najmä v takých veciach, ako je matematika (kde je zrejmá správna odpoveď), ale môže to byť značne obmedzujúce, keď to použijete na svoj život.


Vybudujte si zručnosti kritického myslenia. Kritické myslenie je, keď objektívne analyzujete situáciu alebo informácie tým, že zhromaždíte množstvo informácií a faktov z rôznych zdrojov. Potom zhodnotíte situáciu na základe informácií, ktoré ste získali.

  • V podstate to znamená neprijímať veci na základe domnienok, nepredpokladať, že niekto vie, o čom hovorí, a skúmať veci na vlastnú päsť.
  • Budete tiež musieť pochopiť, ako vaše vlastné predsudky a perspektívy podfarbujú veci, ako aj to, aké predsudky a perspektívy prezentujú iní ľudia. Budete musieť spochybniť predpoklady, ktoré ste si vytvorili na základe svojho pohľadu na svet.

Druhá časť z 3:Osvojenie si základov myslenia


Spochybňujte predpoklady. Ak chcete byť efektívnejší mysliteľ, budete musieť spochybniť predpoklady, ktoré si vytvárate. Vaše myslenie bude priamo ovplyvnené myslením vášho kultúrneho a sociálneho okolia. Budete musieť sami určiť, či je toto myslenie produktívne alebo užitočné.[3]

  • Zvažujte viacero uhlov pohľadu. Ak niečo počujete, dokonca aj to, čo znie dobre, sledujte to prostredníctvom iných zdrojov. Hľadajte fakty, ktoré to podporujú alebo vyvracajú, a zistite, čo na to hovoria iní ľudia. Napríklad: povedzme, že ste sa dopočuli, že podprsenky môžu u žien vyvolať rakovinu, a znie to ako zaujímavá teória (tiež sa teraz obávate nosiť podprsenku), tak sa tým začnete zaoberať. Nakoniec sa prederiete cez tvrdenia a zistíte, že na podporu tohto tvrdenia neexistujú žiadne dôkazy, ale ak by ste nezvážili viacero uhlov pohľadu, takpovediac by ste neodhalili pravdu.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    BreastCancer.org
    Nezisková organizácia zameraná na pacientky, ktorá poskytuje zdroje pre osoby postihnuté rakovinou prsníka
    Prejsť na zdroj


Rozvíjajte zvedavosť. Ľudia, ktorí sú považovaní za „veľkých mysliteľov“, sú ľudia, ktorí si pestovali svoju zvedavosť. Kladú si otázky o svete a o sebe a hľadajú na ne odpovede.

  • Pýtajte sa ľudí na seba. Nemusíte byť super invazívny, ale keď sa s niekým stretnete, položte mu otázky o sebe (odkiaľ ste? čo ste študovali v škole? prečo ste si vybrali práve toto štúdium? a tak ďalej). Ľudia o sebe radi rozprávajú a vy sa dozviete veľa zaujímavých vecí, ktoré by ste sa inak nedozvedeli.
  • Praktizujte zvedavosť o svete vo všeobecnosti. Ak napríklad letíte lietadlom, skúmajte mechaniku lietania, ako fungujú vzdušné prúdy, možno aj históriu lietadla (nepozerajte sa len na bratov Wrightovcov).
  • Keď máte príležitosť, navštívte múzeá (často majú aspoň raz za mesiac voľné dni), choďte na podujatia do knižnice alebo na prednášky na miestnej vysokej škole. Toto všetko sú skvelé spôsoby, ako uspokojiť svoju zvedavosť o svete bez toho, aby to stálo veľa alebo nič.


Hľadajte „pravdu.“ Ťažká časť tohto kroku spočíva v tom, že nie vždy existuje jedna konečná „pravda.“ Napriek tomu, ak sa snažíte čo najlepšie preniknúť k podstate veci (spoločenskej, politickej, osobnej atď.) vám pomôže výrazne precvičiť a prehĺbiť vaše existujúce schopnosti myslenia.

  • Snažte sa čo najlepšie prekonať rétorické míny v určitých otázkach, aby ste zistili, čo v skutočnosti ukazujú dôkazy (skutočné fakty). Dbajte na to, aby ste pri tom mali otvorenú myseľ, inak začnete ignorovať všetky fakty okrem tých, ktoré podporujú tvrdenie, ktorému veríte alebo s ktorým súhlasíte.
  • Napríklad: téma klimatických zmien sa výrazne spolitizovala, čo ľuďom sťažilo preberanie skutočných faktov (i.e. klimatické zmeny sa dejú a dejú sa rýchlo a sú spôsobené človekom[5]
    ), pretože je toľko dezinformácií a ukazovania prstom, že skutočné fakty majú tendenciu byť ignorované alebo vyvrátené).


Nájdite kreatívne riešenia. Dobrým spôsobom, ako rozvíjať svoje schopnosti myslenia, je využívať kreatívne myslenie, ktoré vám pomôže vymýšľať nezvyčajné a netradičné stratégie na zvládnutie nezvyčajných udalostí. Je to spôsob, ako si precvičiť myslenie v škole, v práci, dokonca aj v autobuse.[6]

  • Ukázalo sa, že snenie je pre ľudí neuveriteľne silným nástrojom, pokiaľ ide o myslenie, riešenie problémov a uskutočňovanie vecí. Každý deň si vyhraďte trochu času, aby ste si mohli dovoliť snívať. Nájdite si pokojné miesto a nechajte svoju myseľ voľne blúdiť *pred spaním je na to zvyčajne vhodný čas).[7]
  • Ak máte ťažkosti s nejakým problémom a hľadáte kreatívny spôsob, ako ho prekonať, je dobré položiť si niekoľko otázok: spýtajte sa sami seba, čo by ste urobili, keby ste mali prístup k akýmkoľvek zdrojom na svete; spýtajte sa sami seba, koho by ste požiadali o pomoc, keby ste mohli niekoho požiadať; spýtajte sa sami seba, čo by ste mohli skúsiť, keby ste sa nebáli neúspechu. Tieto otázky vám umožnia otvoriť svoju myseľ možnostiam namiesto toho, aby ste videli len obmedzenia.[8]


Získajte informácie. Chcete sa uistiť, že viete, ako získavať informácie a dobré informácie. Existuje veľa nezmyslov, z ktorých niektoré sa môžu zdať veľmi reálne. Musíte sa naučiť rozlišovať medzi dobrými a zlými zdrojmi informácií.

  • Knižnica je úžasným zdrojom informácií! Majú nielen knihy, filmy a dokumenty, ktoré si môžete požičať, ale často ponúkajú aj bezplatné kurzy a workshopy alebo informácie o bezplatných kurzoch a workshopoch. Majú k dispozícii knihovníkov, ktorí vám buď odpovedia na vaše otázky, alebo vás nasmerujú na príslušné informácie.
  • Knižnice tiež často majú archívy s fotografiami a novinami z vášho rodného mesta alebo mesta a môžu byť skvelým zdrojom informácií o mieste, kde žijete.
  • Niektoré miesta na internete môžu byť skvelé na poskytovanie informácií. Dobré počítačové a vedecké znalosti môžete získať z Wolfram|Alpha[9]
    , môžete si pozrieť digitalizované rukopisy od stredovekých až po neskoršie zápisníky umelcov[10]
    , alebo si môžete vyskúšať bezplatné vzdelávanie na webovej stránke Open University[11]
    . Nezabudnite, že by ste mali vždy praktizovať zdravú mieru skepticizmu voči všetkému, čo sa dozviete (či už na internete, v knihe alebo v dokumente). Držať sa faktov a mať otvorenú myseľ vám pomôže viac ako akákoľvek prirodzená inteligencia.

Časť 3 z 3:Budovanie schopnosti myslieť


Používajte jazyk na zmenu svojho myslenia. Vedci zistili, že jazyk skutočne pomáha ovplyvňovať spôsob, akým myslíte. Napríklad ľudia, ktorí vyrastajú v kultúrach, ktoré používajú svetové strany (sever, juh, východ, západ), a nie veci ako pravá a ľavá strana ako v angličtine, v skutočnosti získali schopnosť lokalizovať svetové strany pomocou kompasu.

  • Naučte sa aspoň jeden ďalší jazyk. Vedci tiež zistili, že bilingvisti (ľudia, ktorí hovoria viacerými jazykmi) vnímajú svet podľa jazyka, ktorý používajú. Učenie sa nového jazyka vám pomôže zoznámiť sa s novými spôsobmi myslenia.


Učte sa vo veľkom. Učenie nie je len o tom, že chodíte do školy a pamätáte si nejaké fakty. Učenie je niečo, čo trvá celý život a môže zahŕňať širokú škálu vecí. Keď sa neustále učíte, neustále premýšľate a ste vystavení novým spôsobom myslenia.

  • Dávajte si pozor na používanie a odvolávanie sa na autority. Nespoliehajte sa na názory iných ľudí, aj keď sa zdá, že vedia, o čom hovoria. Overte si fakty, pozrite si alternatívne názory. Ak vidíte diery v ich argumentoch alebo zdôvodneniach, preskúmajte ich. Nikdy sa neprestaňte o niečo zaujímať len preto, že nejaká autorita (napríklad v správach, váš profesor alebo senátor). Ak teraz rôzne nezávislé zdroje uvádzajú rovnaký argument alebo tvrdenie, je pravdepodobnejšie, že je pravdivé.
  • cvičte sa v zdravej skepse voči tomu, čo odhalíte. Uistite sa, že ste našli informácie, ktoré sú potvrdené viacerými zdrojmi (najlepšie je hľadať nezávislé zdroje). Pozrite sa, kto tieto tvrdenia uvádza (či sú dotované veľkými ropnými spoločnosťami, či majú záujem na šírení dezinformácií, či jednoducho nemajú predstavu o tom, o čom hovoria?).
  • Vyskúšajte nové veci a vyjdite zo svojej komfortnej zóny. Čím viac to budete robiť, tým ľahšie sa budete pozerať na názory a myšlienky, ktoré nie sú okamžite v súlade s vaším svetonázorom. Predstaví vám aj myšlienky, s ktorými by ste sa nikdy nestretli. Takže vyskúšajte kurz varenia, naučte sa pliesť alebo sa zaujímajte o amatérsku astronómiu.


Používajte cvičenia na budovanie mysle. Existujú určité veci, ktoré môžete robiť a ktoré vám pomôžu zvýšiť vaše schopnosti myslenia. Myslenie je ako každý sval v tele. Čím viac budete používať svoj mozog, tým silnejší bude a tým lepšie budete schopní myslieť.

  • Počítajte. Pravidelné počítanie môže byť obrovským prínosom pre vaše duševné schopnosti a môže prispieť k tomu, že ochorenia, ako je Alzheimerova choroba, budú pre vás menej pravdepodobné. Každý deň trochu počítajte (nemusí to byť matematika, ale keď sčítate, robte to radšej v hlave ako na kalkulačke atď.).
  • Zapamätajte si báseň. Nielenže je to skvelý trik na párty (najmä ak je to dlhá báseň), ale pomôže vám to zlepšiť pamäť, čo zasa pomôže vašim schopnostiam myslieť. Môžete sa tiež naučiť naspamäť niekoľko citátov, ktoré môžete v správny čas predviesť v rozhovore.
  • Pravidelne sa zapájajte do mini výziev, ako je napríklad iná cesta z práce domov, počúvanie novej hudby, sledovanie dokumentárneho filmu na novú tému, učenie sa nového slova, vyskúšanie nového športu, venovanie trochy času maľovaniu alebo kresleniu, precvičovanie cudzieho jazyka alebo dobrovoľníctvo.


Praktizujte všímavosť. Význam všímavosti, pokiaľ ide o myslenie, spočíva v tom, že nám môže pomôcť objasniť naše myšlienky, ale môže nám tiež pomôcť dostať sa z našej hlavy, keď to potrebujeme. Mindfulness môže pomôcť zmierniť duševné problémy a môže pomôcť pri snahe o poznanie a myslenie.

  • Mohli by ste praktizovať mindfulness počas prechádzky. Namiesto toho, aby ste sa dusili v myšlienkach, sústreďte sa na svojich päť zmyslov: všímajte si zeleň stromov, presnú modrú farbu oblohy, všímajte si mraky, ktoré sa po nej preháňajú; počúvajte zvuk svojich krokov, vietor v listoch, ľudí, ktorí sa okolo vás rozprávajú; venujte pozornosť vôňam a tomu, čo cítite (či je zima, teplo, vietor atď.). Nepripisujte týmto veciam hodnotové súdy (príliš chladno, pekná obloha, zlý zápach atď.) Jednoducho si ich všimnite.
  • Každý deň sa aspoň 15 minút venujte meditácii. Pomôže vám to vyčistiť myseľ a myslenie a poskytne vášmu mozgu potrebný odpočinok. Keď ešte len začínate, nájdite si tiché miesto na sedenie bez rušivých vplyvov (keď to bude jednoduchšie, môžete meditovať v autobuse, za stolom v práci, na letisku). Dýchajte zhlboka, až do brucha, a pritom sa sústreďte na svoj dych. Keď zistíte, že cez vaše vedomie prúdia bludné myšlienky, nezapájajte sa do nich, jednoducho dýchajte a sústreďte sa na svoj nádych a výdych.

Spravujte svoje fyzické a sociálne zdravie. Zostať aktívny v každodennom živote je mimoriadne dôležité pre udržanie bystrej mysle. Pravidelná stredne intenzívna fyzická aktivita a spoločenské aktivity pomáhajú predchádzať strate pamäti. Každý deň si naplánujte čas na spoločenské aktivity a fyzickú aktivitu.[12]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Vyzvite sa, aby ste sa každý deň naučili niečo nové. Učenie sa niečoho nového vám nielen poskytne novú zručnosť alebo informáciu, ale pomôže rozvíjať vašu myseľ. Snažte sa každý deň naučiť alebo urobiť niečo nové. Môže to zahŕňať čokoľvek od čistenia zubov nedominantnou rukou až po lekciu na bezplatnej vzdelávacej stránke, ako je Duolingo, Code Academy alebo iná platforma, ktorá zodpovedá vašim záujmom.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy