Ako myslieť dopredu: 12 krokov (s obrázkami)

Nikto nevidí do budúcnosti, napriek tomu ju všetci musíme odhadnúť, aby sme sa mohli rozhodovať a lepšie sa pripraviť na to, čo nás čaká. Odhady, ktoré robíme, nie sú založené na videní budúcnosti, ale na našich vedomostiach a minulých skúsenostiach, do ktorých sa primiešava trocha vhľadu. Ak nechcete, aby vás budúcnosť zaskočila, a chcete sa cítiť pripravení na akékoľvek výzvy, ktoré vám život môže pripraviť, musíte sa stať majstrami v myslení dopredu.

Kroky


Určite, čo chcete plánovať alebo na čo sa chcete pripraviť. Budúcnosť je veľké miesto s mnohými eventualitami, ale je pravdepodobné, že chcete riešiť konkrétnu situáciu, problém alebo príležitosť. Definujte tento cieľ podľa svojich najlepších schopností.


Použite svoju intuíciu. Nie všetky rozhodnutia sú racionálne alebo starostlivo analyzované a intuitívne odhady môžu byť často dosť silné. Čo sa vám zdá správne? Čo si myslíte, že sa stane? Keď používate svoju intuíciu, čerpáte zo svojich skúseností a vedomostí iným spôsobom, ako keď robíte racionálnu analýzu.[1]

  • Počúvajte svoj prvý inštinkt. Intuícia často funguje najlepšie ešte predtým, ako ste mali čas preštudovať si nejaké detaily, preto jej venujte pozornosť, aj keď na jej základe nebudete okamžite konať.
  • Intuícia vám môže napovedať o emocionálnych faktoroch a jemných náznakoch, ktoré by ste inak mohli prehliadnuť. Ak máte pocit, že v situácii niečo nie je v poriadku alebo sa vám jednoducho niekto nepáči, neignorujte to, aj keď sa neviete dopátrať k problému.
  • Používajte intuíciu skôr ako „vodítko“ než ako riešenie. Preskúmajte, čo by mohlo byť príčinou vášho tušenia alebo predtuchy, a pátrajte hlbšie, kým to nenájdete.


Zvážte, čo už viete. Predchádzajúce znalosti pochádzajú z mnohých miest. Skúšali ste už niečo podobné? Viete, ako niekto pravdepodobne zareaguje? Videli ste niečo urobiť alebo ste si mohli prečítať o skúsenostiach iných s danou situáciou? Mohli by ste sa opýtať iných? Môžete niečo vyskúšať alebo zhromaždiť údaje, ktoré by mohli naznačiť, čo by sa mohlo stať?


Odhaľte svoju vlastnú zaujatosť. Ľudia majú tendenciu skresľovať svoje odhady a konanie určitými predvídateľnými spôsobmi. Napríklad nedávne udalosti môžu zohrávať väčšiu úlohu pri ovplyvňovaní rozhodnutí, než je opodstatnené; alebo môžete skôr niečomu veriť len preto, že tomu veria všetci okolo vás. Ak si myslíte, že sa takéto veci dejú, začnite sa pozorne zaoberať tvrdými dôkazmi (ako sú fakty a čísla) a spochybnite svoje vlastné predpoklady.[2]
Pozrite si zoznam kognitívnych predsudkov, v ktorom nájdete bežné domnienky a predsudky, a zistite, či sa vás niektoré z nich týkajú.[3]


Vymýšľajte hypotetické situácie súvisiace s vaším cieľom. Pýtajte sa sami seba „čo ak“ na rôzne možnosti a predstavte si možné výsledky, možné priebehy udalostí, ktoré by mohli nastať. Premýšľajte najmä o možných dôsledkoch rôznych spôsobov konania.[4]


Zvážte najhorší možný scenár. Čo je najhoršia vec, ktorá by sa mohla stať? Zhodnoťte možné riziká.[5]

  • Je najhorší prípad niečo, čo by ste vy a ostatní mohli tolerovať? Dokázali by ste upratať neporiadok, skúsiť to neskôr, ospravedlniť sa, stratiť trochu peňazí alebo sa vyrovnať s kritikou či odmietnutím?
  • Je najhorší prípad niečo, čo by ste mohli naplánovať, čomu by ste sa mohli vyhnúť alebo čo by ste mohli zmierniť?
  • Je najhorší prípad príliš riskantný alebo príliš nežiaduci?
  • Ako pravdepodobný je najhorší prípad a ako pravdepodobný je nežiaduci výsledok?


Zvážte najlepší možný scenár. Čo je najlepšia vec, ktorá by sa mohla stať? Zhodnoťte možné odmeny.

  • Čo môžete urobiť, aby ste výsledok predurčili na najlepší prípad?
  • Kde by ste si mali stanoviť svoje ciele?
  • Ako pravdepodobný je najlepší prípad a ako pravdepodobný je želaný výsledok?


Premýšľajte o možných opatreniach, ktoré môžete prijať. Ak sa snažíte myslieť dopredu, je to pravdepodobne preto, že sa chcete rozhodnúť, ako reagovať na nejakú situáciu alebo potrebu, preto premýšľajte o možných reakciách.


Zhodnoťte tieto činnosti. Na základe svojich skúseností a poznatkov o tom, ako takéto udalosti zvyčajne dopadajú, vyberte alebo zúžte okruh opatrení, ktoré treba vykonať.


Pripravte si stránku. Čokoľvek, čo musíte pripraviť, či už sú to ľudia, vybavenie, zariadenia, plány alebo jednoducho odvaha, pripravte to.

  • Písanie môže byť silným nástrojom prípravy. Pomôže vám to zapamätať si svoje plány a pomôže vám to vidieť ich úplne. Používajte kalendár alebo zápisník, kontrolný zoznam, tabuľku, čokoľvek, čo vám pomôže.


Vyskúšajte to. Konajte podľa svojich prognóz a plánov. Potom nechajte životu voľný priebeh. Pozrite sa, čo sa stane. Ak si všimnete výsledok, budete mať viac skúseností a vedomostí, z ktorých budete môcť čerpať, keď budete musieť nabudúce prijať rozhodnutie, ako je toto.


  • Upravte. Keď uvidíte, čo sa naozaj stane, prispôsobte svoje konanie alebo reakcie, ako najlepšie viete. Možno nebudete mať možnosť zmeniť smer po začatí, ale máte výhodu, že získate nové informácie alebo výsledky. Pomocou nich sa rozhodnite, ako upraviť svoje kroky v súčasnosti a v budúcnosti.[6]
  • Odkazy