Ako myslieť nohami: 13 krokov (s obrázkami)

Všetci sme sa už ocitli v situácii, keď sme dostali otázku a naša myseľ zostala prázdna. Našťastie sa môžete naučiť myslieť po nohách, aby ste zlepšili svoj výkon pod tlakom v práci aj v spoločenskom živote. Naučiť sa myslieť na vlastných nohách dá ostatným najavo, že ste inteligentný zamestnanec a zručný riešiteľ problémov. Dáme vám prehľad konkrétnych tipov, ktoré môžete použiť na to, aby ste sa zlepšili v myslení na vlastných nohách.

1. časť z 3:Rýchle myslenie v sociálnych situáciách a v práci


Premyslite si dopredu otázky, ktoré vám môžu položiť. Bežná skratka „FAQ“ alebo „často kladené otázky“ ukazuje, že existuje spoločný súbor otázok pre každú situáciu. Pripravte sa na tieto často kladené otázky, ak viete, že sa chystáte do situácie, v ktorej možno budete musieť rýchlo rozmýšľať.

  • V práci môžete zvážiť, aké otázky vám budú položené na stretnutí o aktuálnom projekte alebo o zamestnancoch.
  • Počas pohovoru vám môžu byť položené bežné otázky, ako napr: „Kde sa vidíte za päť rokov“ alebo „Aké sú podľa vás vaše najväčšie výzvy?“ Môžete sa opýtať, či ste.“[1]
  • Na rodinných stretnutiach sa vás môžu pýtať na vašu prácu alebo domáci život.


Zdržujte čas. Ak si potrebujete zhromaždiť myšlienky pred tým, ako odpoviete, existuje niekoľko spôsobov, ako môžete vyjadriť svoje myšlienky.

  • Zopakujte si otázku nahlas, aby ste si oživili pamäť a pomohli si premyslieť odpoveď.
  • Zúžte pozornosť na rozhovor alebo odpoveď, o ktorej viete veľa. Môže to byť užitočné, ak si nie ste istí, ako odpovedať alebo reagovať na celý daný problém.


Improvizujte. Konverzácia nie je napísaná podľa scenára. Hoci by ste mali dbať na to, čo hovoríte, mali by ste aj improvizovať, aby ste mohli pokračovať v konverzácii. Môžete vyskúšať niekoľko techník, ktoré herci používajú na javisku, aby udržali scénu v chode.

  • Áno…a techniku. Ak sa obávate pokračovať v rozhovore, skúste na otázky neodpovedať „áno“ alebo „nie.“ Príkladom môže byť — Otázka: „Páčila sa vám dovolenka v Taliansku??“ Odpoveď: „Áno…a v Ríme sme sa najedli naozaj skvelého jedla!“ Tým sa jednoduchá otázka typu áno/nie zmení na aktívnejší rozhovor.[2]
  • Riaďte sa svojou intuíciou. Aj keď sa v niektorých situáciách môže hodiť sekundovanie, účasť na rozhovore nemusí byť tou najlepšou oblasťou. Niekedy je najlepšie riadiť sa svojím pocitom a povedať, čo máte na mysli. Toto nemusí byť najlepšie riešenie pre výrečnejších rečníkov, ale môže fungovať, ak sa vám zdá, že pred rečou príliš premýšľate.


Buďte pozitívny. Ak začnete rozhovor komplimentom alebo tým, že poviete niečo pekné, vaše publikum bude skôr počúvať, čo chcete povedať. Napríklad:

  • „Čo si myslíte o tom, že ste si mysleli?“ Otázka: Čo si myslíte o filme?“ Odpovedzte: „Veľmi sa mi páčila hudba. Človeče, naozaj rád pozerám filmy s niekým, kto chápe moju lásku k sci-fi soundtrackom!“
  • Otázka: „Čo je to „Rím“? Myslíte si, že táto nová implementácia bude fungovať pre našich klientov??“ „Odpovedzte: „Nemyslím si, že je to úplne pripravené na spustenie, ale myslím si, že vývojový tím odviedol dobrú prácu s prihlasovacím kódom.“


Počúvajte. Myslenie na nohy nemusí nutne znamenať rýchle poskytnutie odpovede. Ak chcete prísť s vyčerpávajúcou odpoveďou, ktorá na vaše publikum skutočne zapôsobí, mali by ste aktívne počúvať, čo vám chcú povedať.[3]
Odborný zdroj
Guy Reichard
Výkonný životný kouč
Odborný rozhovor. 19. marca 2020.

  • Keď niekto hovorí, snažte sa venovať pozornosť nielen tomu, čo hovorí, ale aj tomu, ako to hovorí. Patrí sem aj reč tela a intonácia. To vám napovie, ako by ste mali najlepšie reagovať. Napríklad: Je osoba s vami veľmi frustrovaná? Ako by ste mohli reagovať, aby ste nevyhrotili situáciu?
  • Ak zistíte, že máte problém sústrediť sa na niekoho, keď hovorí, skúste s ním udržiavať očný kontakt alebo sa mu pozerať do tváre. Pomôže vám to sústrediť sa na to, čo osoba hovorí, a budete pôsobiť pozorne.

2. časť z 3:Riešenie problémov


Zapojte ostatných. Život často nie je osamelá cesta. Ak musíte o projekte premýšľať na vlastných nohách, zapojte do premýšľania aj ostatných, aby vám pomohli premýšľať spolu s vami. Koniec koncov, existuje staré príslovie: „Dve hlavy sú lepšie ako jedna.“

  • Vždy zdvorilo požiadajte ostatných o pomoc. Chcete, aby do projektu vstupovali s otvorenou mysľou a ochotou premýšľať o nových riešeniach.
  • Snažte sa nepodriaďovať druhým svoje závery alebo názory. Chcete, aby ostatní prišli s iným a novým pohľadom, aby ste pred prijatím rozhodnutia videli všetky možnosti.


Zachovajte pokoj. Stres môže spôsobiť, že zabudnete niečo urobiť alebo nebudete reagovať primerane na situáciu. Snažte sa zachovať pokoj v situáciách, keď viete, že budete musieť rozmýšľať po nohách.[4]
Odborný zdroj
Guy Reichard
Výkonný životný kouč
Odborný rozhovor. 19. marca 2020.

  • Vyskúšajte metódy na zmiernenie stresu, ako je joga alebo meditácie, ktoré vám pomôžu s pretrvávajúcim stresom vo vašom živote.
  • Počítajte do desiatich alebo dvadsiatich, ak zistíte, že ste v nejakej situácii frustrovaní alebo vystresovaní. Môže vám to pomôcť upokojiť sa.
  • Skúste dychové cvičenia. Dychové cvičenia sú určené nielen na podporu vášho celkového zdravia, ale môžu vám pomôcť aj pri upokojení.[5]
    Cvičenia ako „dýchanie cez zovreté pery“ (hlboký nádych cez zovreté pery a výdych) alebo „brušné dýchanie“ (hlboký nádych zo žalúdka a výdych) vás môžu v stresovej situácii upokojiť.


Zostaňte aktívni. Štúdie ukázali, že študenti pracujúci pri stojacich stoloch sú rýchlejší aj presnejší v odpovediach na otázky.[6]
Časté prestávky v práci, počas ktorých sa postavíte a budete sa hýbať, vám môžu skutočne pomôcť rýchlejšie premýšľať; a budete tak robiť, keď budete doslova na nohách!


Zachovajte si otvorenú myseľ. Snažte sa ísť do situácie s pripravenou odpoveďou alebo rozhodnutím. Tým sa vám vypnú nové možnosti alebo cesty. Udržujte si otvorenú myseľ a buďte vnímaví voči novým nápadom. [7]

  • Snažte sa, aby osobné presvedčenie alebo odpovede nezatienili objektívny úsudok. Ak ste napríklad v práci a položia vám ťažkú otázku týkajúcu sa projektu, snažte sa odpovedať faktami namiesto pocitov.

Časť 3 z 3:Analýza vašich vzorcov myslenia


Zvážte, ako premýšľate. Introverti a extroverti rozmýšľajú odlišne. Extroverti častejšie používajú vzorec „Rob, rozmýšľaj, konaj“, zatiaľ čo ich introvertné náprotivky si pred vykonaním akcie nechajú viac času na rozmyslenie. Žiadny spôsob nie je lepší ako iný, ale poznanie toho, ako vy osobne premýšľate, vám pomôže zefektívniť vlastné vzorce myslenia.


Praktizujte sebareflexiu a sebauvedomenie. Sebauvedomenie sa spája s vodcovstvom a vodcovstvo často odráža schopnosť človeka myslieť na vlastných nohách. Sebavedomie si môžete zvýšiť praktizovaním techník sebareflexie. Väčšie sebauvedomenie vám pomôže lepšie pochopiť prostredie okolo vás a uľahčí vám vymýšľať riešenia alebo rýchlejšie odpovedať.[8]
Odborný zdroj
Guy Reichard
Výkonný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19. marca 2020.
Ako sebareflexia

  • Používajte denník na zapisovanie svojich myšlienok, pocitov a reakcií na duševné podnety počas celého dňa.
  • Pochopte, ako riešite problémy tým, že sa zamyslíte nad každým krokom, ktorý urobíte
  • Zamyslite sa nad tým, aké emócie pociťujete počas každodenných úloh (I.e. Pociťujete frustráciu pri vykonávaní konkrétnej úlohy v práci?) Premýšľajte o tom, prečo by ste mohli cítiť túto emóciu.


Klásť otázky. Aby ste mohli efektívnejšie myslieť nohami, musíte zhromaždiť čo najviac informácií o situácii, v ktorej sa nachádzate. Jedným z jednoduchých spôsobov, ako to urobiť, je klásť otázky týkajúce sa danej úlohy. Pomôže vám to zhromaždiť viac informácií a pomôže vám to vzdelávať sa v konkrétnej situácii. Pýtajte sa na veci, ako napr:

  • „Počul som, že chcete napísať správu o tomto klientovi. Čoho sa konkrétne obávate?“
  • „Zdá sa, že sa ma pýtate na projekt, ktorý sme dokončili minulý týždeň. Čo ste o nej chceli vedieť?“
  • „Čo myslíte tým, čo ste povedali?“ (To vám môže pomôcť nielen lepšie pochopiť, čo bolo povedané, ale aj dať hovoriacemu možnosť zamyslieť sa nad tým, čo od vás chce).

  • Buďte skeptickí. Tým, že budete kritický k predloženým informáciám, je pravdepodobnejšie, že si všimnete slabé stránky situácie. Môže vám to pomôcť rýchlejšie vidieť riešenia.

    • Neberte všetko za bernú mincu. Ak vás požiadajú, aby ste splnili konkrétnu úlohu alebo odpovedali na konkrétnu otázku, snažte sa zhromaždiť čo najviac faktov o situácii predtým, ako sa rozhodnete. Aj keď je cieľom myslieť rýchlo a pohotovo, stále chcete byť presní a chápaví.
    • Ak vás požiadajú, aby ste mysleli na svoje nohy tým, že dáte odpoveď na niečo, čo sa zdá byť príliš dobré na to, aby to bola pravda (napríklad predaj), buďte skeptickí! Môže to byť príliš dobré na to, aby to bola pravda!
  • Odkazy