Ako na body surfing: 9 krokov

Bodysurfing je skvelý spôsob, ako chytať malé vlny bez dosky. Nájdite si vlny, vlezte do vody a začnite trénovať! Najlepší spôsob, ako získať cit pre bodysurfing, je vyskúšať si ho.

1. časť z 3:Prieskum surfovania

Nájdite si dobré miesto na bodysurfing. Vyhľadajte si miestne pláže, ktoré nie sú príliš preplnené: na správne surfovanie budete potrebovať trochu priestoru a nechcete sa obávať, že zrazíte nič netušiacich návštevníkov pláže. Vyberte si mäkkú piesočnatú pláž s pozvoľným sklonom. Vyhýbajte sa rozoklaným skalám, prílivovým jazierkam a plytkým pásom morských rias. Začnite s bodysurfingom v deň, keď sú vlny dostatočne veľké na to, aby vás poháňali (1 – 3 metre), ale nie také veľké, aby vás stiahli pod hladinu.[1]

  • Keď sa budete zlepšovať, môžete sa naučiť sebavedomo surfovať v nebezpečnejších podmienkach. Začnite s malými vlnami a piesočnatým dnom, kým si neosvojíte pohyby. Ak vás vlna ťahá po kamenistom dne, môžete sa vážne zraniť.
  • Pozrite si vlny online. Vyhľadajte na internete „vlny na [miestna pláž]“ alebo „podmienky na surfovanie [vaša oblasť]“. Navštívte Surfline.com, Surf-predpoveď.com alebo na inom mieste.[2]

Sledujte vlny. Vylezte do vody a sledujte, kde sa vlny lámu. Najlepší čas na zachytenie vlny je tesne pred tým, ako sa začne vlna vlniť (rozbíjať).) Vyplávajte do vody a zaujmite pozíciu tak, aby ste boli pripravení zachytiť vlny priamo v mieste ich nárastu. Odhadnite výšku a silu príboja a uistite sa, že ste si tu pri surfovaní istí.

  • Pri sledovaní vlnobitia by ste mali byť otočení smerom od brehu. Keď príde čas chytiť vlnu, otočte sa tvárou k brehu, aby ste mohli vplávať na vlnu.
  • Uistite sa, že vašej jazde nestojí v ceste žiadna skala alebo iná prekážka – nad vodou ani pod ňou.

Počkajte si na ideálnu vlnu. Väčšina vĺn, ktoré vám prídu do cesty, nebude ideálna na bodysurfing. Zvyknite si potápať sa pod vlnami, ktoré prichádzajú, alebo ich preplávať. Najgravitačnejším spôsobom je zvyčajne ponoriť sa hlboko do priestoru pod hrebeňom prichádzajúcej vlny. Takto prejdete cez vlnu bez toho, aby ste prevzali jej silu.[3]

  • Ak sú vlny dostatočne malé, môžete ich preskočiť alebo sa nimi nechať trochu potrápiť. Snažte sa využiť príležitosť na nácvik „hlbokého ponoru“ do vĺn.
  • Ak sa správne nevyhnete zlým vlnám, vlny vás zvalcujú rýchlejšie, ako by ste si mysleli. Ak vás budú vlny bičovať: dostaňte sa do „bezpečnej zóny“, čo je oblasť ďalej od mora za miestom, kde sa vlny lámu. Prípadne jednoducho doplavte k brehu a vylezte z vody, aby ste si oddýchli.

Časť 2 z 3:Chytanie vlny

Točte sa a pádlujte tvrdo. Keď uvidíte vlnu, ktorá sa vám páči, otočte sa tvárou k brehu tak, aby vám vlna prichádzala na chrbát. Začni plávať tak silno, ako len dokážeš. Načasujte si to tak, aby ste začali pádlovať tesne pred tým, ako k vám vlna dorazí. Chcete sa pohybovať približne rovnako rýchlo ako vlna, aby ste sa udržali nad vodou a zabezpečili si dobrú jazdu.[4]

  • Na dosiahnutie maximálnej rýchlosti tu použite voľný štýl alebo kraul. Použite ruky na vytvorenie určitého pohybu vpred a vytvorte si trochu kontroly nad vodou.[5]

Jazdite na vlne. Pokračujte v intenzívnom pádlovaní, pretože cítite, ako sa voda okolo vás vlní, dvíha vás a nesie dopredu. Riadte sa rukami a kopte nohami. Pumpujte nohami čo najrýchlejšie a najsilnejšie, aby ste si udržali hybnosť. Ak plávate dostatočne rýchlo, mali by ste sa ocitnúť na vrchole vlny. Nechajte sa ňou unášať na breh.

  • Zvážte pózu „Supermana“. Udržujte telo v pevnej polohe s rukami vystretými pred sebou. Môže to byť dobrý spôsob, ako nabrať rýchlosť, hoci nebudete môcť riadiť. Mnohí začínajúci bodysurferi sa pri pokuse o tento pohyb dostanú pod vodu a spadnú.
  • Pokračujte v kopaní a pádlovaní, aby ste sa na vlne viezli čo najdlhšie. Po hrebeni bude vlna postupne slabnúť, až kým si neudrží silu, ktorá by vás uniesla ďalej. Ak plávate intenzívne, môžete si jazdu predĺžiť.

Vstaňte, keď môžete. Vlna vás bude unášať, kým nebude mať dostatočnú silu, aby vás strhla. Ak bodysurfujete na pláži s pozvoľným piesočnatým svahom, môže sa stať, že budete ležať na plytčine na bruchu. Keď sa vlna spomalí, mali by ste byť schopní lepšie kontrolovať svoj smer. Postavte sa a uhýbajte z cesty ďalšej vlne!

Časť 3 z 3:Bodysurfing s ostatnými

Nesurfujte sami. Jazdite na vlnách s certifikovanými plavčíkmi v blízkosti, najmä keď sa učíte prvýkrát. Ak je to možné, surfujte s priateľom alebo členom rodiny, aby na vás niekto dohliadol, ak sa niečo pokazí.[6]

Vždy dodržiavajte surferskú etiketu. Skôr ako sa pokúsite chytiť vlnu, prezrite si okolie. Dbajte na to, aby vám nikto neprekážal a aby ste neprekážali nikomu inému. Ak už niekto iný jazdí na vlne, je na vás, aby ste mu ustúpili z cesty. Nesnažte sa na nikoho „spadnúť“. Platí to pre surfovanie na doske aj pre bodysurfing.[7]

  • Ak sa chcete dostať z cesty niekomu, kto už surfuje: silno pádlujte v smere kolmom na dráhu danej osoby. Ak sa vám nepodarí včas dostať z cesty, ponorte sa hlboko pod vodu.[8]
  • Sledujte a požiadajte o pomoc. Choďte na bodysurfing s priateľom alebo členom rodiny, ktorý to už vie. Nebuďte príliš hrdí na to, aby ste požiadali o pomoc! Ak sa nechcete pýtať, môžete sa aspoň pozerať, ako ostatní chytajú vlny. Dávajte pozor na ich formu a načasovanie. Pokúste sa kopírovať ich pohyby, kým sa vám to nepodarí.

    • Pozrite si videá ľudí, ktorí sa venujú bodysurfingu.[9]
      Vyhľadajte si na internete videá z bodysurfingu, aby ste získali predstavu o procese chytania vlny.
  • Odkazy