Ako na bodyboard

Niektorí hovoria, že bodyboarding je najstaršou formou surfovania. Väčšina ľudí jazdí na svojej prvej vlne na exotickej dovolenke, zatiaľ čo pokročilejší bodyboardisti ho považujú za seriózny šport, pri ktorom beriete vlnu ako rampu na ťahanie trikov. Chcete vedieť, ako sa jazdí na bodyboarde?

1. časť z 3:Začíname

Bezpečnosť na prvom mieste. Ak chcete byť schopní bodyboardingu, mali by ste už byť dobrým plavcom. Na poháňanie dosky budete musieť používať veľa techník, ktoré používate pri plávaní, a navyše musíte byť dobrý plavec, aby ste v prípade zotretia dosky dokázali plávať bez nej. Okrem toho by ste mali vyskúšať bodyboarding len vtedy, ak viete, že podmienky na mori sú bezpečné a že je v službe plavčík. Mali by ste skúsiť bodyboarding s priateľom alebo inštruktorom namiesto toho, aby ste boli sami. Keď sa v tom lepšie zorientujete, môžete sa do toho pustiť sami.

Zaobstarajte si vodítko. Vodítko si budete musieť pripevniť k hornej časti ramena. Zabráni to tomu, aby ste prišli o board, keď sa vymažete. Pripevnite si popruh k ramenu pevne, ale dostatočne voľne, aby bolo vaše rameno stále pohodlné. Vodítko udrží vašu ruku a dosku pri sebe.

Zaobstarajte si neoprénový oblek alebo chránič proti vyrážkam. Ak plávate v chladnejšej vode, budete potrebovať neoprénový oblek, ktorý udrží vaše telo v teple. Hodí sa aj chránič proti vyrážkam, ktorý zabráni podráždeniu vášho tela počas jazdy na bodyboarde a ochráni vás pred slnkom. Sú vyrobené z lycry a môžete ich nosiť aj pod neoprénom, aby ste minimalizovali odieranie alebo trenie.

zaobstarajte si plutvy a ponožky do plutiev. Zaobstarajte si plutvy s viazačkami a pevne ich pripevnite k členkom. Budete potrebovať plutvy, ktoré vám pomôžu kopať s väčšou rýchlosťou, vďaka čomu ľahšie chytíte vlnu. Mali by ste tiež zvážiť zaobstaranie si ponožiek do plutiev, ktoré si oblečiete pod plutvy, aby ste pridali ďalšiu vrstvu tepla a pohodlia pre vaše nohy.

Precvičte si správnu polohu. Predtým, ako sa pokúsite chytiť vlnu, mali by ste mať dobrý pocit z toho, ako by ste mali byť na doske umiestnení. Sadnite si do piesku a ľahnite si na dosku tak, aby ste mali ruky v hornej časti (nose) dosky a zadnú časť (tail) dosky pod spodnou časťou brucha. Udržujte svoju váhu na doske v strede. Keď sa dostanete do tejto polohy, môžete začať trénovať pádlovanie. Pádlujte rukami po stranách dosky, akoby ste naberali vodu smerom k sebe, alebo akoby ste robili voľný záber pri plávaní. Kopnite nohami pod vodu, aby ste dosiahli čo najlepší pohon a rýchlejší pohyb počas jazdy na bodyboarde.

Vstúpte do vody. Choďte s doskou do vody, kým nie je hlboká približne po kolená. Pri každom kroku zdvihnite nohy vysoko, aby ste sa vyhli zaseknutiu. Mali by ste začať vyhľadávať biele vlny, ktoré idú priamo do pláže.

Časť 2 z 3:Chytanie vlny

Vypádlujte. Keď ste sa dostali po kolená do vody, nasadnite na dosku v správnej polohe a začnite pádlovať smerom k vlnám. Použite pohyb pádlovania rukami a kopnite oboma nohami tesne pod vodnú hladinu, aby ste dosiahli čo najsilnejší pohon. Nos dosky by mal byť asi 1-2 palce (2.5-5 cm) nad vodou.

Nájdite svoju vlnu. Ak ste na začiatku, mali by ste sa vyhýbať vlnám, ktoré sú príliš vysoké a rýchle alebo celkovo mimo vašej komfortnej zóny. Vyberajte si vlny, ktoré smerujú priamo k pláži a ktoré vás nebudú nútiť ísť príliš vysoko alebo príliš rýchlo. Keď nájdete svoju vlnu, mali by ste sa otočiť smerom k pláži a začať kopať smerom k nej a čakať, kým vás prúd vlny vynesie dopredu. Vlna by mala byť dostatočne strmá, aby vás posunula dopredu, ale ešte sa nesmie zlomiť.

  • Ak chcete zvýšiť svoje šance na nájdenie dobrej vlny, vyhľadajte miesto, kde sa láme najviac vĺn. Mali by ste počkať na vlny asi 5 až 10 metrov za týmto miestom.


Priblížte sa k vlne. Keď je vlna len asi päť metrov za vami, mali by ste začať kopať tak silno, ako to len dokážete, a zároveň intenzívne pádlovať. Môžete sa tiež nakloniť dopredu, aby ste získali dodatočnú rýchlosť a uistili sa, že ste vlnu naozaj zachytili. Niektorí ľudia radšej nepádlujú oboma rukami, ale držia jednu ruku na doske a druhou pádlujú, aby si udržali väčšiu kontrolu.

  • Ak sa chcete pohybovať doprava, môžete držať nos dosky pravou rukou a pádlovať ľavou rukou; ak sa chcete pohybovať doľava, môžete držať nos dosky ľavou rukou a pádlovať pravou rukou.

Pohybujte sa po čele vlny. Mali by ste cítiť, že sa blížite rýchlejšie, ako sa k vám vlna približuje. Ak chcete získať dodatočnú rýchlosť, môžete mierne zatlačiť na nos dosky, aby ste sa pohybovali ešte rýchlejšie. Ak sa vlna pohybuje príliš rýchlo na to, aby ste sa cítili pohodlne, môžete urobiť opak a posunúť nos o centimeter alebo dva nahor, aby ste získali trenie a spomalili sa. Pokračujte v kopaní nohami, keď sa pohybujete po hladine vlny. Môžete sa tiež mierne nakláňať do vlny, aby ste zvýšili svoju rýchlosť.

  • Môžete si tiež vybrať, či chcete ísť doprava alebo doľava. Ak chcete ísť doľava, nakloňte sa bokmi k ľavej strane dosky a položte ľavý lakeť na ľavú hornú palubu dosky, pričom sa voľnou rukou držte pravého horného okraja dosky. Ak chcete ísť doprava, postupujte opačne.


Jazdite na vlne, kým nedosiahnete plytkú časť oceánu. Za toto miesto sa považuje akékoľvek miesto, ktoré je pod úrovňou kolien. Môžete vystúpiť z oceánu a urobiť si prestávku, alebo ísť hneď do mora a chytiť ďalšiu vlnu. Môžete pokračovať v jazde na vlnách, pokiaľ vám nie je zima alebo nie ste unavení. Keď chytíte prvú vlnu, zábava sa ešte len začína!

  • Pri jazde na vlne nezabúdajte, že vaším cieľom by malo byť dosiahnutie „trimu“, čo znamená bod, v ktorom vaša doska jazdí na ploche s čo najväčšou rýchlosťou. Budete musieť pracovať na tom, aby ste sa dostatočne naklonili dopredu, aby ste získali hybnosť, ale nie natoľko, aby sa vaša doska nedostala pod hladinu. Zníži sa tým odpor vzduchu a získate viac priestoru na dýchanie.

3. časť z 3:Prekonanie extra míle

Naučte sa terminológiu vlny. Pochopenie jednotlivých častí vlny vám pomôže rozvíjať zručnosti a učiť sa triky, pretože budete vedieť, na čo si dávať pozor. Tu sú časti vlny, ktoré by ste mali poznať: [1]

  • hrana. Zlomová časť vlny, ktorá sa pohybuje zhora nadol. Strmosť vlny určuje tvar pera.
  • Whitewater. Toto je časť vlny, ktorá sa už zlomila.
  • Čelo. Nezalomenú, stenovú časť vlny.
  • Rameno. Časť vlny, ktorá sa nachádza tesne za zlomovou časťou tváre vlny.
  • Plochá doska. Plochá voda, ktorú vidíte pred lámajúcou sa vlnou.
  • Tube. Dutý otvor medzi hádzacím okrajom a stenou vlny.

Naučte sa časti dosky. Musíte vedieť, čo sú jednotlivé časti dosky, aby ste mohli sledovať a naučiť sa množstvo zručností a trikov. Tu sú informácie, ktoré budete potrebovať: [2]

  • Paluba. Časť dosky, na ktorú si ľahnete.
  • Kĺzavé dno. Spodná časť dosky, ktorá má hladký alebo klzký povrch.
  • Nos. Predná časť dosky, ktorú držíte.
  • Žiarovky na nose. Toto sú malé hrbolčeky na každom rohu dosky, ktoré budete držať rukami.
  • Nárazníky. Dodatočná vrstva peny, ktorá prechádza cez nos a chvost, pomáha udržať klzké dno pred odlepením.
  • Rail. Bočná strana bodyboardu.
  • Zadná časť. Zadná časť dosky.
  • Kanály. Plochy na spodnej časti dosky, ktoré znižujú odpor vzduchu a zrýchľujú vás.
  • Stringer. Tyč, ktorá udržuje dosku tuhú.
  • Šablóna. Tvar dosky.
  • Rocker. Úroveň rovnosti bodyboardu.


Urobte otočku dopredu o 360°. Toto je jeden z prvých trikov, ktoré sa naučíte po zvládnutí základov chytania na vlne. Ak chcete správne urobiť Forward Spin 360°, musíte na vlne urobiť celý kruh jedným plynulým pohybom. Tu je návod, ako to urobiť:

  • Sústreďte sa na smer, ktorým chcete zatočiť.
  • Otočte sa späť na vlnu v tomto smere.
  • Pri zatáčaní uvoľnite vnútorný rail posunutím váhy dopredu smerom k nosu dosky.
  • Udržujte dosku na povrchu vlny v rovine, aby ste znížili odpor.
  • Pri otáčaní majte nohy zdvihnuté a prekrížené.
  • Po otočení celého kruhu skĺznite späť na dosku, opäť vycentrujte svoju váhu a pokračujte v jazde.


Urobte Cut-Back. Toto je ďalší z prvých trikov, ktoré sa naučíte. Cut Back je najjednoduchší spôsob, ako nastaviť dosku bližšie k silovej zóne vlny, ktorá je blízko miesta, kde sa vlna láme na lipe. Urobíte to takto:

  • Pohybujte sa rýchlejšie smerom k ramennej časti (časť tesne za lámavou časťou čela) vlny a vyberte si miesto, kde budete mať dostatok času na začatie oblého pomalého obratu.
  • Začnite zaoblenú pomalú otočku, pričom sa nakláňajte k doske a prenášajte váhu na vnútorný rail dosky a začnite si krájať cestu hranou dosky.
  • Obe ruky držte pri nose dosky, na oboch zábradliach.
  • Pomocou ramien ťahajte a vytvorte plynulý oblúk.
  • Zatlačte bokmi a zároveň roztiahnite nohy, aby ste si pomohli udržať rovnováhu.
  • Keď vás vlna dobehne, opäť vycentrujte svoju váhu a pokračujte v jazde na vlne.


Do „El Rollo.“ Toto je ďalší trik pre relatívnych nováčikov v bodyboardingu. Tento trik môžete vykonať v akejkoľvek veľkosti vlny. Ak chcete urobiť „El Rollo“, musíte sa spustiť po vlne a urobiť úplné salto s doskou, pričom využijete silu vlny, aby vás niesla v oblúku. Tu je návod, ako to urobiť:

  • Vyrazte zo spodnej časti vlny a sústreďte sa na zlomový okraj pred vami.
  • Pohybujte sa smerom nahor k okraju vlny.
  • Využite silu vlny, ktorá vás vymrští spolu s okrajom do dokonalého oblúka.
  • Nechajte vlnu, aby vás posúvala v kotúľaní, zatiaľ čo vy riadite dosku a pracujete na tom, aby ste našli miesto na pristátie.
  • Pri páde nadol musíte sústrediť svoju váhu nad dosku a podoprieť si ruky, paže a lakte, aby ste absorbovali pád nadol. Tým sa čiastočne zbavíte tlaku na chrbát.
  • Snažte sa pristáť vodorovne vo vode, nie na rovine.


Naučte sa potápať. Ide skôr o zručnosť ako o trik, ktorý vám umožní dostať dosku pod lámajúcu sa vlnu, ktorú nechcete chytiť. Pomôže vám to dostať sa cez všetku bielu vodu smerom k vlnám, ktoré chcete chytiť. Keď to zvládnete správne, budete sa môcť dostať k zostave alebo vlnám oveľa rýchlejšie. Musíte urobiť toto:

  • Pádlujte smerom k vlne, aby ste nabrali väčšiu rýchlosť.
  • Keď je vlna od vás vzdialená asi 1 – 2 metre, skĺznite dopredu a chyťte sa zábradlia dosky asi 30 cm od nosa.
  • Zatlačte nos dosky pod hladinu tak, že sa ohnete a rukami zatlačíte na nos. Dostaňte sa čo najhlbšie pod vodu.
  • Použite kolená na palube, v blízkosti chvosta, aby ste ju udržali v pohybe smerom nadol a dopredu.
  • Ponorte sa pod vlnu a priblížte svoje telo k doske.
  • Keď vás vlna obíde, preneste váhu späť ku kolenám, pričom nos dosky zdvihnite nahor a von zo zadnej časti vlny, až kým sa nepohnete smerom k vodnej hladine.
  • Naučte sa zdržiavať. Prekážanie je dôležitá zručnosť každého bodyboardistu. Zabrzdenie môžete použiť vo viacerých situáciách, napríklad keď potrebujete spomaliť tubingovú časť vlny. Tu sú dva spôsoby, ako to urobiť:

    • Ťahajte nohy vo vode, aby ste sa spomalili, alebo si posúvajte boky viac k vnútornému zábradliu dosky.
    • Ťahajte nahor nos dosky a zároveň vyvíjajte tlak bokmi smerom nadol na chvost. Držte dosku pod uhlom približne 30-45° smerom nadol, kým nedosiahnete požadovanú rýchlosť.
    • Keď skončíte so zdržiavaním, skĺznite sa na doske, aby ste nabrali rýchlosť, a potom nastavte zábradlie a pokračujte v pohybe vpred.
  • Odkazy: