Ako na terénnu jednokolku: 7 krokov

V posledných rokoch sa jednokolky vrátili ako populárny šport. Od profesionálov na jednokolkách na námestiach miest až po malé deti, ktoré jazdia po susedstve, jednokolky sa rýchlo objavili na nečakaných miestach. A bolo nevyhnutné, aby sa presunula aj do poslednej hranice – senzácie terénnej jednokolky (ORU). Ak chcete prejsť od jednokoliek na spevnenom povrchu, tento článok vám pomôže začať s terénnou jednokolkou, ktorá je náročným športom na obratnosť, rovnováhu a silu.

Tento článok poskytuje niekoľko tipov na jazdu na jednokolkách v teréne. Predpokladá sa, že už poznáte základy jazdy na jednokolke. Všimnite si, že terénna jednokolka je známa aj ako horská jednokolka (MUni) alebo jednokolka v drsnom teréne.

Kroky

Pochopte, čo je s tým spojené. Terénna jazda na jednokolkách znamená, že sa dostanete mimo spevnených plôch a spevnených ciest a vyrazíte na poľné alebo skalné cesty. Ak sa nechcete túlať príliš ďaleko od domova, môžete využiť miestne parky a chodníky. Prípadne si môžete zbaliť stan, batoh, svoju jednokolku a vyraziť do prírody na skutočný útek, zážitok na diaľku.

  • Sila jadra a rovnováha sú nevyhnutné pre dobrú jazdu na jednokolke na všetkých povrchoch. Budete musieť byť silní, obratní a mať dobrý zmysel pre rovnováhu.
  • Je naozaj dobrý nápad skúsiť sa zúčastniť na seminári, ktorý vedú profesionáli v oblasti terénnej jednokolky. Budú môcť sledovať vašu techniku (alebo jej nedostatok) a usmerňovať vás. Vyhľadajte miestne kluby, skupiny alebo univerzitné tímy pre možné víkendové kurzy.

Uistite sa, že máte vhodnú terénnu jednokolku. Terénne jednokolky alebo horské jednokolky sa líšia od svojich mestských bratrancov. Terénne jednokolky budú mať pneumatiky podobné tým, ktoré majú horské bicykle (väčšie a kľukaté), so schopnosťou zvládnuť akýkoľvek terén. Okrem toho majú terénne jednokolky zvyčajne tuhšie sedlá, ľahšie a väčšie náboje a robustné rámy. Existujú aj ďalšie možné funkcie (napríklad ráfikové brzdy), o ktorých vás váš predajca môže presvedčiť, že sa oplatí za ne zaplatiť.

  • Ešte pred začiatkom si pripravte všetku bezpečnostnú výbavu. Vždy noste prilbu, chrániče lakťov a holení!

Začnite ľahko, pomaly. Drsný terén je pre bicykel dosť náročný. Na jednokolke sa budete spočiatku cítiť náročne, takže počítajte s pomalým napredovaním. Dobrým prístupom k jazde v teréne na prvýkrát je vyskúšať trávu a potom postupne prejsť na terén s drsnejšou štruktúrou.

  • Najskôr trénujte na tráve. Poskytuje odpor a niekoľko nerovností, aby ste si zvykli na pohyb mimo spevnených plôch. A ak spadnete, zvyčajne je to šetrné ku kostiam.

Začnite hľadať trasy vo svojej lokalite. V tejto fáze je dobré zostať v blízkosti domova, pretože oceníte možnosť odskočiť si domov a v pohodlí načerpať novú energiu. V mnohých krajinách, napríklad v USA, Kanade a na Novom Zélande, sú k dispozícii online katalógy vhodných trás na terénnu alebo horskú jednokolku. Terén v teréne môže byť rôzny, od poľných ciest, turistických chodníkov, požiarnych ciest, trás pre horské bicykle až po chodníky vytvorené zvieratami, ako sú jelene, kozy alebo ovce.

  • Najprv nájdite rovné poľné cesty. Snažte sa nájsť taký, ktorý nemá žiadne skalnaté výbežky alebo výmole. Čím hladšie je na začiatku, tým lepšie. Ide o to, aby ste si v tejto fáze jednoducho zvykli na pocit z jazdy na jednokolke po blate a menších nerovnostiach. Jazdite čo najrovnejšie a tak pomaly, ako potrebujete, aby ste sa cítili istí.
  • Prejdite na hrboľatejšiu cestu posiatu kamienkami alebo malými skalami.
  • Za každých okolností sa sústreďte. Naučte sa čítať trasu, keď sa pred vami črtá, aby ste vedeli, čomu sa vyhnúť – to prichádza s praxou a skúsenosťami.[1]

Jednu ruku držte pevne pod sedadlom, keď sa budete učiť jazdiť po každej novej štruktúre. To vám môže pomôcť získať o niečo väčšiu kontrolu nad procesom, ako aj pomôcť vám vyvinúť väčšiu silu na predný pedál.[2]
Držte si zadnú časť tela asi o pol až jeden centimeter mimo sedadlo.

  • Trénujte dovtedy, kým nielenže dokážete jazdiť na jednokolke v nerovnom teréne, ale budete mať aj istotu, že sa dokážete zotaviť z prejazdu nerovností, a nie sa prevrátiť.

Keď sa budete cítiť istí, že dokážete jazdiť a zotaviť sa na rovnej, kamenistej trase, potom ste pripravení zvládnuť stúpania a klesania. Tie prinášajú začínajúcim terénnym jednokolkárom vlastné nebezpečenstvá.

  • Na začiatok hľadajte nízke, mierne sa zvažujúce kopce. Rovnako ako pri prvom pokuse v náročnom teréne sa snažte nájsť na začiatok plynulý sklon.
  • Jazdite do kopca rôznou rýchlosťou. Začnite pomaly, potom postupne zvyšujte rýchlosť, kým sa nebudete cítiť pohodlne a nebudete stúpať do kopca pomerne rýchlo. Pri stúpaní do kopca sa pritiahnite k sedadlu, pretože to poskytne dodatočnú silu pri stúpaní – možno budete musieť pokračovať v tréningu, aby ste sa cítili istí a používali na udržanie rovnováhy len jednu ruku.
  • Postupne zvyšujte strmosť stúpania a stále skúšajte rôzne rýchlosti. Všimnite si, že pri stúpaní do strmších kopcov vám môže pomôcť aj skákanie na zajačika.[3]
  • Cvičte klesanie. Nie je to také náročné ako jazda do kopca, ale rýchlosť znamená, že je väčšia pravdepodobnosť, že spadnete na dlhšiu cestu a výrazne sa zraníte. Aj jazda z kopca si vyžaduje veľkú silu v nohách a úchop, aby ste spomalili rýchlosť jednokolky.[4]
  • Pri jazde z kopca sa držte sedadla. Budete musieť byť schopní vytiahnuť sedadlo dostatočne nahor, aby ste mohli vyvinúť tlak na pedále smerom dozadu, aby ste spomalili. Rovnako ako na bicykli, aj z kopca je oveľa ťažšie jazdiť pomaly ako rýchlo. Pokrčte kolená dovnútra, pretože to vám umožní stlačiť nohy a vyvinúť tlak na sedadlo.[5]
  • Pri jazde z kopca sa sústreďte na to, aby ste udržali nohy na pedáloch, pretože nerovnosti môžu vaše nohy odhodiť. Je dobré trénovať jazdu na jednej nohe, aby ste si zvykli na rovnováhu potrebnú v prípade, že vám jedna noha odletí.
  • Opäť vám môžu pomôcť zručnosti pri skákaní na zajačikoch alebo používanie techniky „switchback“ v strmšom a klzkom teréne. Keď zvládnete zjazd, ste pripravení zúčastniť sa na pretekoch MUni challenge![6]
  • Ak je príliš strmá, zosadnite a choďte, kým sa nebudete cítiť istejšie. To je lepšie ako mať nehodu.
  • Pokračujte v tréningu. Ako pri každom učení, aj tu je nevyhnutná prax – žiadny článok, žiadny učiteľ, žiadna teória vás nenaučí svalovú pamäť. Musíte jednoducho vyraziť a naučiť sa to tak, že to budete skúšať znova a znova.

    • Vyzvite svojho kamaráta na horskom bicykli na preteky, keď si budete veľmi istí. Môže to byť skvelá skúška sily a schopností, keď ste na to pripravení, pretože v žiadnom prípade nebudete chcieť, aby vás horský bicykel porazil!
  • Odkazy