Ako niekoho naučiť plávať: 15 krokov

Učiť inú osobu plávať je veľmi obohacujúce. Nie je to však jednoduché, pretože je toho veľa a musíte si byť absolútne vedomí toho, čo osoba robí po celý čas, aby ste sa uistili, že osoba je bezpečná a zároveň pláva správne. Ak chcete niekoho naučiť plávať, ste teraz „učiteľ“ a váš žiak je „žiak“ a je čas vliezť do vody.

Časť 1 zo 4: Prekonanie akéhokoľvek strachu z vody

Zvážte svoju kvalifikáciu. V ideálnom prípade by mal človeka inštruovať certifikovaný učiteľ plávania, najlepšie plavčík alebo by mal byť pod dohľadom plavčíka. Plávanie však určite môžu učiť aj bežní ľudia. Osoba, ktorá učí, by mala byť silným, sebavedomým plavcom, mala by mať zručnosti na výučbu rôznych zručností a trpezlivosť potrebnú v každej situácii pri výučbe.

  • Ak máte obavy z plávania, je pravdepodobné, že svoje obavy prenesiete aj na svojho žiaka bez ohľadu na to, ako dobre to myslíte.
  • Možno si nepamätáte, ako ste sa naučili plávať. Plávanie sa zvyčajne učia malé deti, takže si možno nepamätáte, ako presne vás to pred rokmi učili. Alebo si nemusí pamätať niektoré časti.

Uvedomte si, že niektoré minulé postupy by sa nemali používať. Niektoré vyučovacie stratégie sú kontraproduktívne a mali by ste sa im vyhnúť.

  • „Sink or Swim“/“Vikingská lekcia plávania“, inými slovami, keď je osoba násilne vložená (napríklad hodená dospelým) do hlbokej vody. Hnacou myšlienkou tejto lekcie je, že človek bude zápasiť a báť sa, ale prekoná tento strach a rýchlo sa naučí, že je možné dostať sa na stranu. Zvyčajne to len posilňuje nechuť človeka vliezť do vody a buduje to vo vás ako v inštruktorovi nedôveru; je nepravdepodobné, že bude plávať pre radosť, a tak sa z neho nestane dobrý plavec. V najhoršom prípade sa osoba môže utopiť.
  • Používanie pojmu „utopenie“. Schopnosť plávať neznamená, že sa človek nemôže utopiť. Mnoho úmrtí súvisiacich s vodou mali na svedomí ľudia, ktorí vedeli kvalifikovane plávať. Ide o zastaraný a zavádzajúci termín.
  • Vyžadujte dokonalé plávanie alebo potápanie. Niektoré plavecké programy vyžadovali, aby študenti absolvovali zručnosti, ako je plávanie alebo potápanie. Hoci obe tieto zručnosti dopĺňajú plávanie a učia dobrým zručnostiam, človek môže byť skvelým plavcom a zároveň ich neovláda. Ak je cieľom výučba plávania, zamerajte sa na plávanie.
    • Veľmi vychudnutý a/alebo svalnatý človek nemusí dobre plávať, ale plávať dokáže v pohode. Mnohí plavci na olympijskej úrovni nevedia dobre plávať.
    • Teľnosť si vyžaduje určitú formu a niekoľko ľudí má skutočné problémy s takými prvkami, ako je udržanie nôh pri sebe. Pri každodennom plávaní alebo v prípade núdze to však pravdepodobne nemá význam.

Získajte pohodlie v blízkosti vody. Ak osoba nevie plávať, je prirodzené, že pravdepodobne bude mať veľké obavy z toho, že sa dostane do vody, a už vôbec nie z toho, že bude plávať. Jemne oboznámte žiaka s pobytom vo vode, pričom začnite na plytčine bazéna. Čím je plavec starší, tým väčšia bude pravdepodobne jeho neochota; preto, hoci je dôležité precvičovať tento krok u všetkých plavcov, je obzvlášť dôležitý pri výučbe plávania dospelých.[1]

  • Neponáhľajte osobu, aby sa vo vode cítila pohodlnejšie. Nebudete schopní naučiť nič o pohone, plávaní, ovládaní dychu alebo akomkoľvek inom aspekte plávania, pokiaľ sa osoba nebude cítiť dostatočne sebaisto, aby sa uvoľnila a skúmala.
  • Robte malé kroky. Pre niekoho, kto sa veľmi bojí vody, môžu byť už tri kroky do bazéna obrovským úspechom. Robte to, čo mu vyhovuje, a potom sa postupne posúvajte ďalej.
  • Možno budete chcieť držať študenta za ruku (pokiaľ je to malý jedinec), aby sa necítil tak úzkostlivo.
  • Veľmi mladí študenti, ktorí majú na sebe plávajúce zariadenia, môžu plávať v hlbšej vode, pokiaľ sa v tejto oblasti cítite dobre. Keďže sa batoľa nemôže dotknúť dna na plytčine, je to rovnako „nebezpečné“ ako hlboký koniec. Tento prístup v skutočnosti zabraňuje tomu, aby sa „hĺbka“ stala pre študenta zakázaným, nebezpečným miestom – čo môže u začínajúcich študentov vyvolávať obavy z plávania.
  • Nechajte žiaka, aby sa vás držal, kým nebude pripravený. Namiesto toho, aby ste vy rozhodovali o tom, kedy sa má študent pustiť, nechajte ho rozhodnúť. To môže pomôcť vybudovať dôveru vo vás.

Zvoľte hravý prístup. Uvoľnený, radostný prístup pomáha zmierniť úzkosť a zvýšiť zvedavosť a ochotu riskovať. Často je to aj pozitívne rozptýlenie.[2]
Napríklad:

  • Zabezpečte deťom farebné plávajúce hračky, po ktorých môžu vo vode siahnuť. Pomáha to deťom naučiť sa vystierať ruky (namiesto obranného stiahnutia) a cítiť, že voda je zábavné prostredie na skúmanie a hru.
  • Dospelý môže byť znepokojený, keď stojí vo vode ďalej od steny bazéna. Hádzanie plážovej lopty sem a tam však pôsobí ako sústredenie – od pocitu úzkosti z toho, že ste ďaleko od bezpečnej steny, a buduje pocit uvoľnenia, zábavy a bezpečia.

Plavákové pomôcky používajte striedmo. Hoci flotačné pomôcky môžu byť užitočné pri budovaní zručností a sebadôvery, môžu sa stať barličkou.

  • Nepoužívajte „plávajúce ramená“. Tieto pomôcky sa ľahko odlepujú a obmedzujú pohyby rúk. Plávanie si vyžaduje veľa pohybov ramenami, preto sa tieto nafukovadlá veľmi neodporúčajú. Poskytujú deťom aj falošnú predstavu o fyzike pobytu vo vode.
  • Pri výučbe plávania sú veľmi užitočné kopacie dosky. Umožňujú len dostatočné nadnášanie rúk, aby sa izoloval kop. A hoci žiaci plávajú, nemôžu ich úplne používať ako oporu.
  • „Bubliny“ sú často užitočné. Pomáhajú žiakovi trochu viac sa vznášať a podporujú vodorovnú polohu vo vode. Keď plavec získava väčšiu istotu, množstvo flotácie sa môže znižovať, až kým už nie je potrebná.

Budujte si sebadôveru, ale nie bezohľadnosť. Vašou úlohou ako inštruktora plávania je budovať sebadôveru začiatočníka. To znamená zistiť, kde sa nachádza, a postupne pridávať zručnosti. Možno budete musieť poznať aj hranice žiaka. Žiak, ktorý si nie je istý pri šliapaní do vody dlhšie ako niekoľko sekúnd, by pravdepodobne nemal ísť do hĺbky na veľmi dlho, ak vôbec. Študent, ktorý dokáže kvalifikovane zaplávať 100 metrov voľným štýlom, môže byť pripravený na rekreačné plávanie v bazéne, ale nie je pripravený na triatlon.[3]

2. časť zo 4: Výučba začiatočníckych pohybov

Precvičovanie pohybov paží. Posaďte sa na stranu bazéna vedľa žiaka. Ukážte, ako sa robia pohyby rukou pri veľmi jednoduchom ťahu, ktorý budete neskôr robiť správne. Mal by vás kopírovať a vy by ste mali opravovať všetky jeho chyby. Opakujte tieto kroky, kým nebude správne vykonávať zábery. Aby ste mu/jej pomohli pri nácviku, položte mu/jej ruku pod brucho, aby ste ho/ju udržali v plávaní.

Cvičiť kopanie pomocou boku bazéna. Nechajte žiaka, aby sa rukami držal boku a nohami kopal. Dajte mu/jej návod, ako správne kopať, aby sa cítilo/la sebaisto, keď konečne začne plávať. Pre učiaceho sa môže byť jednoduchšie robiť to na chrbte, aby videl na svoje nohy, keď to robí.[4]

Prinúťte žiaka, aby zdvihol nohy zo zeme v strede plytčiny. Pre niektorých ľudí je to veľký krok bez toho, aby sa mali za čo držať, a preto to môže chvíľu trvať. Opäť platí všeobecná rada držať žiaka za ruku a dať mu pomôcku na vznášanie. Mal by si vyskúšať šliapanie do vody – ak nevie, ako to funguje, mali by ste mu to opäť predviesť.[5]

Časť 3 zo 4:Začiatky plávania

Urobte prvé kroky k plávaniu. Nechajte ho plávať krátke vzdialenosti na plytčine bazéna jednoduchým plaveckým spôsobom, ktorý mu vyhovuje. Netlačte na žiaka, aby v tejto chvíli robil príliš veľa – pravdepodobne to bude niekoľko prvých záberov v jeho živote.[6]

Plavte so žiakom na šírku bazéna. Nemusí sa to stať okamžite. V skutočnosti bude pravdepodobne trvať mnoho výučbových stretnutí, kým sa dostanete do tejto fázy. Uistite sa, že ho podporujete fyzicky aj psychicky – bude to pre neho ťažké.

Nechajte žiaka vyskúšať si rôzne druhy plaveckých spôsobov. Pomôže mu to rozhodnúť sa, ktorý sa mu najviac páči. Nechajte ho/ju plávať na šírku voľným štýlom, chrbtom, prsiami a akýmkoľvek iným ľahkým až ťažkým spôsobom, ktorý vás napadne. Nevytvárajte na žiaka príliš veľký tlak. Urobte to pre žiaka zábavným, aby sa chcel učiť viac.[7]

Časť 4 zo 4:Prechod na hlbinu

Cesta do hĺbky. Začínajúci plavec sa zvyčajne naučil nechodiť do hlbokej vody. „Hlboký koniec“ sa stane miestom strachu a úzkosti. Kompetentný plavec však musí byť schopný plávať tam, kde sa nemôže jednoducho zastaviť a dotknúť sa dna. Aj preto, aby sa človek naučil zručnosti, ako je napríklad potápanie, nemôže zostať na plytčine.

  • Neberte žiakov do hĺbky bez opory, kým nedokážu preplávať približne jednu dĺžku bazéna bez toho, aby sa zastavili a dotkli dna. Fyzická schopnosť plávať bez zastavenia je požiadavkou pre hlboký koniec. Niektorí žiaci sa bežne zastavia a dajú nohu dole, aby sa uistili, že sú v plytkej vode, aj keď fyzicky dokážu preplávať danú vzdialenosť. V každom prípade musí byť žiak dostatočne sebavedomý a silný, aby zvládol, že sa jednoducho nezastaví.
  • Váš žiak sa môže jednoducho držať okraja bazéna a ťahať sa zaň. Môže trvať niekoľkokrát, kým sa dostanete na druhý koniec bazéna. Veďte ho, ukazujte, že je to bezpečné, a zakaždým choďte o kúsok ďalej. [8]
  • Vyskúšajte návštevu so záchrannou vestou alebo inými plávajúcimi prostriedkami. Plavba v hĺbke s plávajúcimi pomôckami pomôže vybudovať sebadôveru. Robenie vecí, ako je skákanie do priestoru so záchrannou vestou, pomôže žiakovi pocítiť, že to nie je taká zakázaná zóna, ale skôr len ďalšia časť bazéna.

plávať do hĺbky. Keď je na to žiak pripravený, čo môže trvať až po dlhšom čase, mali by ste mu opatrne uľahčiť vstup do hĺbky. Na začiatku by ste mali zostať blízko pri boku a uistiť sa, že sa žiak cíti bezpečne. Nakoniec bude schopný/á plávať sám/sama a že je dobre vykonaná práca.

  • Skočte do hĺbky a preplávajte ju. Keď žiak pohodlne prepláva z plytčiny do hĺbky, ďalším krokom je skok do bazéna na hlbokom konci. Žiak by si mal najprv zvyknúť na skok do vody a potom sa držať steny. Potom, keď už pre neho skok do vody nepredstavuje výzvu, treba ho povzbudiť, aby skúsil skočiť do vody a preplávať. V tomto momente žiak dosiahol základnú predstavu o tom, ako plávať.

    • Je dôležité odložiť skok do vody, kým sa žiak necíti pohodlne v hĺbke, pretože môže byť nebezpečné skočiť do plytčiny, kde by mohol naraziť na dno a zraniť sa.
  • Odkazy