Ako obliecť novorodenca na spánok v lete: 10 krokov

Určite nechcete, aby bola novorodencovi zima. Na druhej strane nechcete, aby bolo bábätko príliš oblečené a bolo mu príliš horúco. Keďže existuje súvislosť medzi tepelným stresom a rizikom syndrómu náhleho úmrtia dojčiat (SIDS), je naozaj potrebné venovať tomu pozornosť.[1]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
V lete môže byť toto riziko vyššie. Novorodenca oblečte do ľahkého oblečenia a do postieľky mu nedávajte deky a iné predmety. Dbajte aj na príjemnú teplotu v miestnosti a pomôžete svojmu novorodencovi pokojne a bezpečne spať počas teplých mesiacov roka.

Časť 1 z 2: Obliekanie bábätka

Používajte ľahké oblečenie a priedušné tkaniny.[2]
Odborný zdroj
Julie Wright, MFT
Rodičovstvo & Odborník na spánok detí
Rozhovor s odborníkom. 6. marca 2020.
Ľahké tkaniny, ako je bavlna, udržia vaše dieťa v chlade. Vyhnite sa ťažkým tkaninám, ako je vlna alebo flanel. V lete sú zvyčajne vhodné dupačky s krátkymi rukávmi.[3]

Ak je to možné, oblečte svoje dieťa do novorodeneckého spacieho oblečenia. Detské oblečenie na spanie je vyrobené zo schválených materiálov a je navrhnuté tak, aby bezpečne sedelo. Ak nájdete letné oblečenie na spanie pre novorodencov, obliekajte do neho svoje bábätko na noc a počas spánku.

Vyberte si oblečenie, ktoré udrží tvár vášho novorodenca čistú. Vyhnite sa oblečeniu s kapucňami, vysokými goliermi alebo inými časťami, ktoré by mohli počas spánku zakrývať tvár dieťaťa. Takto zostane chladnejšie a bude môcť bezpečne dýchať.[4]

Nezakrývajte hlavičku bábätka.[5]
Odborný zdroj
Julie Wright, MFT
Rodičovstvo & Špecialista na spánok detí
Rozhovor s odborníkom. 6. marca 2020.
Dieťa reguluje svoju telesnú teplotu predovšetkým prostredníctvom hlavy. Mnohí ľudia radi obliekajú novorodencom čiapočku kvôli ochrane alebo pohodliu, ale keď ju nasadíte dojčaťu spiacemu v lete, môže sa rýchlo prehriať.[6]

Používajte radšej spací vak ako prikrývku. Odborníci neodporúčajú dávať novorodencovi do postieľky prikrývku, pretože predstavuje riziko udusenia. Spací vak (nositeľná prikrývka) sa však bezpečne a pevne ovinie okolo dieťaťa pomocou suchého zipsu alebo patentiek, čím sa toto riziko odstráni. Spací vak by ste však mali odstrániť, ak je dieťa nervózne alebo sa mu zdá horúce.[7]

Časť 2 z 2: Kontrola prostredia

Hračky, prikrývky a vankúše držte mimo postieľky. Odborníci odporúčajú, aby v postieľke alebo kolíske novorodenca nebolo nič iné ako tesne priliehajúce prestieradlo cez matrac. Hračky, prikrývky, vankúše a iné predmety môžu predstavovať nebezpečenstvo udusenia a spôsobiť prehriatie dieťaťa.[8]

  • Ak spíte spolu, uistite sa, že vaša posteľná bielizeň je mimo dosahu vášho dieťaťa.

Nastavte v miestnosti teplotu príjemnú pre dospelých. V izbe spiaceho novorodenca nemusí byť výrazne teplejšie alebo chladnejšie ako v izbe dospelého. V lete by mala byť pre spiaceho novorodenca príjemná teplota v miestnosti medzi 70-72F (približne 21C).[9]

Zapnite ventilátor. Ak nemáte klimatizáciu alebo izba vášho dieťaťa potrebuje dodatočné chladenie, vyskúšajte skrinkový alebo oscilačný ventilátor. Nastavte ju však tak, aby nefúkalo priamo na tvár dieťaťa, a držte ju v dostatočnej vzdialenosti od postieľky alebo kolísky.[10]

  • Ďalším spôsobom, ako ho ochladiť, je zavesenie mokrých uterákov v miestnosti.

Chráňte novorodenca pred priamym slnečným svetlom. Aj v relatívne chladnej miestnosti môže sedenie na priamom slnečnom svetle spôsobiť, že sa dieťa bude cítiť nepríjemne. Postieľku alebo kolísku umiestnite do tienistej časti miestnosti alebo zatiahnite závesy/žalúzie, keď si zdriemne.[11]

  • Skontrolujte, či je vaše dieťa horúce. Existuje niekoľko klasických príznakov, že je dieťaťu príliš horúco. Ak spozorujete niektorý z nasledujúcich príznakov, odstráňte novorodencovi časť oblečenia alebo ho odneste na chladnejšie miesto: [12]

    • Čelo bábätka sa potí
    • jeho uši sú na dotyk horúce
    • Na hornej časti čela novorodenca môžete cítiť jamku
    • Rozčúlenie v kombinácii s niektorým z vyššie uvedených javov
  • Odkazy: