Ako obnoviť dôveru vo vašom vzťahu (15 zmysluplných aktivít pre páry)

Keď ste s partnerom prešli ťažkým obdobím, môže sa vám zdať ťažké spomenúť si na vzťah, ktorý vás k tejto osobe pôvodne priťahoval. Našťastie, obnovenie dôvery prostredníctvom zraniteľnosti, úprimnosti a zmysluplnej komunikácie môže vám a vášmu vzťahu pomôcť posunúť sa na zdravšie miesto.

Tu je 15 aktivít, ktoré vám pomôžu obnoviť dôveru medzi vami a vaším partnerom.

Metóda 1 z 15:Vyskúšajte 20-minútové objatie.

PRÍDE ČOSKORO
Predtým, ako sa dotknete partnera, opýtajte sa ho na jeho hranice. Zistite, aký druh dotyku mu robí najväčšie pohodlie. Maznanie, objímanie, bozkávanie alebo sex s partnerom uvoľňuje oxytocín.[1]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Keď váš mozog a mozog vášho partnera uvoľňujú oxytocín, vedecky je dokázané, že vaše pocity dôvery a spojenia dostávajú nový impulz.[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 15:Strávte 3 minúty vzájomným pohľadom do očí.

PRÍDE ČOSKORO
Prostredníctvom tohto cvičenia budujte empatiu a spojenie. Posaďte sa na pohodlné miesto a nechajte svoje oči a tvár uvoľniť pre „jemný pohľad“, keď sa pozeráte na svojho partnera. Nastavte si časovač na 3 minúty alebo začnite s 30-sekundovým očným kontaktom, ak sa vám cvičenie zdá príliš intenzívne. Sústreďte sa na oči svojho partnera a snažte sa nezastaviť pri žiadnej myšlienke.[3]

  • Štúdie ukazujú, že očný kontakt spúšťa limbický zrkadlový systém v našom mozgu, ktorý nám umožňuje lepšie pochopiť emócie a konanie iných ľudí.[4]

Metóda 3 z 15:Spoločné cvičenie vedomého dýchania.

COMING SOON
Zmiernite napätie pomocou tejto 20-30-minútovej aktivity. Nájdite si pohodlné miesto, kde si môžete sadnúť oproti sebe (na stoličku alebo na zem), narovnajte si chrbty a zavrite oči. Počas prvých 10 minút cvičenia len zatvorte oči a sústreďte sa na vlastné dýchanie, aby ste si uvedomili svoje telo. Potom otvorte oči (a požiadajte partnera, aby tiež otvoril oči). Pozorujte si navzájom brucho a ramená, aby ste si uvedomili, ako stúpa a klesá dych druhej osoby.[5]

  • Nenúťte svoje dýchanie k synchronizácii, kúpte si pocit spojenia, ak k nemu dochádza prirodzene.

Metóda 4 z 15:Napíšte si navzájom listy vďaky.

PRÍDE ČOSKORO
Nastavte časovač na 15 minút. Využite tento čas na napísanie listu partnerovi o tom, prečo ho milujete a za čo ste mu vo vzťahu vďační. Výskum ukazuje, že vyjadrenie vďačnosti vás robí šťastnejšími a aj príjemca sa cíti pozitívnejšie. Keď sa časovač vypne, prečítajte si svoje listy nahlas alebo si ich vymeňte a prečítajte si ich potichu.[6]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť k zdroju

  • Napíšte o osobnostných vlastnostiach svojho partnera: „Máš neuveriteľný zmysel pre humor a tvoja pozitívna nálada robí každý deň lepším.“
  • Povedzte svojmu partnerovi, prečo ste na neho hrdí: „Som hrdá na to, ako tvrdo pracuješ a ako sa venuješ svojim klientom.“
  • Opíšte spôsob, akým vás váš partner inšpiruje: „Keď vidím, že si milý k náhodným cudzím ľuďom, mám chuť stať sa lepším človekom.“

Metóda 5 z 15:Navzájom sa veďte cez prekážkovú dráhu.

ČOSKORO PRÍDE
Prestavte stoly, stoličky a iný nábytok. Zaviažte partnerovi oči a slovne ho veďte cez bludisko, aby ste si precvičili spoliehanie sa na komunikáciu toho druhého. Táto aktivita vám umožní precvičiť si vzájomné počúvanie a starostlivosť o toho druhého.[7]

  • Dávajte partnerovi pokyny, napríklad: „Urob tri kroky doprava“ alebo „Otoč sa doľava“.“

Metóda 6
Metóda 6 z 15: Striedajte sa v odhaľovaní tajomstva.

PRÍDE ČOSKORO
Povedzte partnerovi niečo, čo ste mu ešte nepovedali. Buďte so svojím partnerom zraniteľní (a umožnite mu urobiť to isté tým, že ho nebudete posudzovať). Týmto spôsobom si navzájom dávate príležitosť obnoviť dôveru, že sa môžete jeden na druhého citovo spoľahnúť. Striedajte sa, kto hovorí, a rozprávajte si navzájom príbehy z minulosti, fakty o sebe alebo emócie, ktoré ste predtým nevyjadrili.[8]

  • Môžete sa dokonca striedať a nechať toho druhého hovoriť päť minút bez prerušenia.
  • Zdieľajte len tie informácie, pri ktorých sa cítite bezpečne. Nemali by ste sa cítiť pod tlakom alebo nepríjemne a nemal by sa tak cítiť ani váš partner.

Metóda 7
Metóda 7 z 15:Vymieňajte si telefóny a heslá, aby ste si precvičili transparentnosť.

PRÍDE ČOSKORO
Nadmieru komunikujte so svojím partnerom. Dajte partnerovi vedieť, kam idete a kedy sa vrátite. Môžete dokonca ponúknuť, že sa podelíte o heslá a poskytnete partnerovi prístup k vašej elektronike. Túto stratégiu však používajte len krátkodobo na obnovenie dôvery tým, že partnerovi ukážete, že sa nezapojíte do žiadnych aktivít, ktoré by mohli viesť k ďalšiemu porušeniu dôvery.[9]

  • Keď získate väčšiu dôveru, obaja sa posuniete k tomu, aby ste mohli ísť von bez toho, aby ste sa kontrolovali.[10]
  • Ak váš partner využíva vašu transparentnosť na to, aby vás zahanbil, ovládal alebo vám ublížil, túto stratégiu nepoužívajte.

Metóda 8
Metóda 8 z 15:Naplánujte si týždenné rande.

PRÍĎTE ČOSKORO
Naplánujte si čas na romantiku, aby ste posilnili spojenie a túžbu. Spoločne stráveným časom môžete oživiť svoju vzájomnú lásku a vybudovať pevné partnerstvo. Vyhraďte si čas na rande aspoň raz za dva týždne.[11]

  • Choďte spolu na jedlo alebo si spoločne uvarte jedlo a choďte na piknik.
  • Vyberte sa spolu na bicykel, prejdite sa po parku alebo navštívte múzeum.
  • Obmedzte používanie technológií. Spoločné sledovanie televízie môže byť síce relaxačné, ale nebudete sa jeden druhému tak aktívne venovať.

Metóda 9
Metóda 9 z 15:Vyskúšajte spolu nový koníček alebo zdravý zvyk.

PRÍDE ČOSKORO
Vystúpenie z komfortnej zóny posilní vaše puto. Či už sa rozhodnete skočiť s padákom, alebo skúsite jesť zdravšie, keď obaja riskujete, môžete sa spolu učiť a rásť. Vzájomne náročné aktivity budujú dôveru, pretože si budete musieť navzájom pomáhať v neznámych scenároch a budete si môcť vytvoriť nové spomienky, ktoré nebudú naplnené históriou zranenia alebo nedôvery.[12]

  • Skúste si vybrať nový koníček alebo šport, ktorý vás oboch bude baviť.
  • Prečítajte si knihu, ktorá vás podnieti k zamysleniu, alebo spoločne navštívte umelecký film.
  • Posaďte sa spoločne pri riadenom meditačnom cvičení.

Metóda 10 z 15:Vytvorte si plán, ako sa vyhnúť narušeniu dôvery v budúcnosti.

PRÍDE ČOSKORO
Spolupracujte s partnerom na nastavení očakávaní. Možno sa osoba, ktorá zradila dôveru vo vzťahu, zaviaže, že sa v budúcnosti bude vyhýbať určitým situáciám alebo ľuďom. Možno si naplánujete konkrétne časy, keď budete diskutovať o svojich obavách týkajúcich sa problémov vo vzťahu. Bez ohľadu na vaše riešenie by ste sa mali obaja zaviazať k plánu, ale zostať flexibilní a ochotní v budúcnosti upraviť svoje očakávania.[13]

  • Keď už máte plán, ak sa ho váš partner drží, nezabudnite oceniť jeho snahu slovami typu: „Veľmi oceňujem, že mi posielaš správu, keď budeš pracovať do neskorého.“

Metóda 11 z 15:Prediskutujte narušenie dôvery.

PRÍDE ČOSKORO
Spýtajte sa na motívy toho, čo sa stalo, alebo ich vysvetlite. Tým, že sa partnera, ktorý porušil dôveru, priamo opýtate na situáciu a umožníte mu, aby ju jasne vysvetlil, nebudete si vy dvaja v hlave vytvárať falošné alebo vymyslené scenáre. Aj keď to môže v danom momente bolieť, pochopenie dôvodov, ktoré sa za problémom skrývajú, vás zbaví nutnosti špekulovať alebo hrať sa na detektíva.[14]

  • Položte jednoduchú otázku, napríklad: „Môžete mi vysvetliť, prečo sa to stalo??“
  • Ak ste porušili dôveru, svoje motívy uveďte jednoducho: „Cítil som sa v našom vzťahu odlúčený.“
  • Pravdivo opíšte svoje konanie: „Flirtovala som s tým mužom z práce cez SMS a raz som sa s ním stretla. Teraz sme prerušili všetku komunikáciu.“
  • Nebojte sa klásť ďalšie otázky, ak niečomu nerozumiete alebo chcete získať vysvetlenie. Napríklad, ak vás partner podviedol, môžete sa spýtať: „Je aféra ukončená??“[15]

Metóda 12 z 15:Ospravedlniť sa alebo prijať ospravedlnenie.

PRÍDE ČOSKORO
Priznajte si, čo sa pokazilo, a prevezmite zodpovednosť. Dajte partnerovi najavo, že chápete, ako ste mu ublížili.[16]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Povedzte, že vás to mrzí, uznajte, ako sa druhá osoba cíti v dôsledku vášho konania, a povedzte druhej osobe, že toto konanie už neurobíte. Na záver ponúknite nápravu svojho konania.[17]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj
Ak ste na strane príjemcu ospravedlnenia, ponúknite odpustenie, keď sa budete cítiť emocionálne pripravení ísť ďalej.

  • Svoje ospravedlnenie začnite jasne a bez výhrad: „Je mi veľmi ľúto, že som bol neverný.“
  • Priznajte si škody, ktoré ste spôsobili: „Uznávam, že som ti ublížil a ohrozil náš vzťah.“
  • Zaviažte sa, že dané konanie už nebudete opakovať: „Už sa nebudem rozprávať so Simonom a sľubujem, že ťa už nikdy nepodvediem.“
  • Ponúknite, že problém vyriešite (ak môžete) alebo sa posuniete ďalej: „Porozprávajme sa o tom, ako sa môžeme pohnúť dopredu.“

Metóda 13 z 15:Dodržujte svoje záväzky.

PRÍDE ČOSKORO
Obnovte dôveru tým, že partnerovi ukážete, že to, čo hovoríte, myslíte vážne. Keď vy alebo váš partner nedodržíte svoje záväzky alebo činy, druhá osoba sa prispôsobí tomu, že očakáva menej a menej dôveruje. Preto, aby ste znovu vybudovali dôveru vo vzťahu, musíte dodržiavať svoje sľuby.[18]

  • Ak sľúbite, že prídete v určitom čase alebo na určitú udalosť, príďte. Ak meškáte alebo nemôžete prísť, oznámte problém vopred, ak je to možné.
  • Ak nemôžete splniť požiadavku svojho partnera, buďte úprimní a vysvetlite, prečo ju nemôžete splniť. Môžete napríklad povedať: „Je mi ľúto, ale naozaj ťa nemôžem po práci vyzdvihnúť, pretože musím predniesť prezentáciu pre prácu.“
  • Majte na pamäti, že obnovenie dôvery si vyžaduje čas – musíte byť trpezliví a zostať si navzájom oddaní počas celého procesu.[19]
    Odborný zdroj
    Kelli Miller, LCSW, MSW
    Psychoterapeut
    Rozhovor s odborníkom. 11. júna 2020.

Metóda 14 z 15:Zmeňte svoje myslenie z obviňovania na tímovú prácu.

PRÍDE ČOSKORO
Preformulujte narušenie dôvery ako problém, ktorý budete riešiť spoločne. Aj keď bol jeden z partnerov neverný alebo zradil dôveru iným významným spôsobom, pristupujte k problému ako k spoločnému problému. Môže byť naozaj emocionálne ťažké zbaviť sa viny, ale spolupráca s partnerom namiesto práce proti nemu vám pomôže vybudovať zdravší vzťah.[20]

  • Namiesto myšlienok typu „to si mi urobil ty“ preformulujte situáciu ako „touto krízou sme prešli spoločne“.“

Metóda 15 z 15:Navštívte párovú terapiu.

  • PRÍDE ČOSKORO
    Poradca vám môže pomôcť identifikovať problémy a sprostredkovať konflikt. Návšteva párového terapeuta nie je znakom slabosti vášho vzťahu, ale naopak, je to znak, že podnikáte kroky na spoločné riešenie problémov. Využite poradcu na získanie ďalších poznatkov o tom, prečo došlo k narušeniu dôvery, a nájdite neočakávané spôsoby, ako posilniť váš vzťah.[21]
    Odborný zdroj
    Kelli Miller, LCSW, MSW
    Psychoterapeut
    Rozhovor s odborníkom. 11. júna 2020.
    [22]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

    • Vyhľadajte online adresár Americkej asociácie pre manželskú a rodinnú terapiu (AAMFT), aby ste našli licencovaného terapeuta vo svojom okolí.[23]
    • Pozrite si zoznam preferovaných poskytovateľov vašej poisťovne, aby ste našli niekoho v rámci vášho poistenia.[24]
    • Zavolajte na miestnu kliniku duševného zdravia a opýtajte sa, či vám môžu dať kontakt na párového terapeuta.
  • Referencie