Ako odľahčiť bicykel

Získať čo najľahší bicykel je cieľom cyklistov, aby sa zvýšila rýchlosť a uľahčilo sa cestovanie. Ak plánujete znížiť hmotnosť cestného bicykla, môžete nahradiť ťažšie diely. Ak však plánujete jazdiť na dlhé vzdialenosti, stačí sa len ľahko zbaliť. Po znížení hmotnosti bicykla môžete cestovať bez problémov!

Metóda 1 z 2: Výmena ťažkých dielov

Pri kúpe nového bicykla si zaobstarajte čo najľahší rám. Rám je základom bicykla a môže byť jedným z najdrahších dielov, ktoré si môžete kúpiť. Kúpiť si nový rám zvyčajne znamená kúpiť úplne nový bicykel – ak nemáte na starom bicykli úžasné brzdy, pedále, prevody a riadidlá, málokedy sa oplatí kúpiť nový rám a všetko preniesť naň. Pri nákupe rámov existuje určitá hierarchia v hmotnosti rámov.

  • Karbónové vlákna: Zlatý štandard pre ľahké bicykle, uhlíkové vlákna sú bohužiaľ trochu krehké. Pomerne často ho uvidíte na horských bicykloch, pretože technológia v priebehu rokov pokročila, takže ak sa rozhodnete kúpiť použitý karbónový bicykel, buďte opatrní. Pretekárske, triatlonové a špičkové cestné bicykle sú takmer výlučne z uhlíkových vlákien.
  • Titánové: Titán je ďalšou špičkovou možnosťou, ktorá má rovnakú tuhosť ako oceľ, ale nie je taká hustá. Titán sa často nachádza na horských a cestných bicykloch.
  • Hliník: Pevné a ľahké hliníkové rámy sú najbežnejšie rámy, ktoré si môžete kúpiť pre akýkoľvek bicykel. Môžu byť ľahké ako oceľ, ale nebudú také ľahké ako uhlíkové vlákna.
  • Oceľ: Robustné, ale ťažké, oceľové sú najčastejšie na starých bicykloch, ktoré menej dbajú na nižšiu hmotnosť. Niektoré vlastné oceľové bicykle však stále môžu mať hmotnosť pod 20 lb (9.1 kg).[1]

Vymeňte kolesá, aby ste ľahko a okamžite znížili hmotnosť. Pravdepodobne najlepšou opravou „za vaše peniaze“ je zaobstarať si ľahšie kolesá. Nielenže schudnete, ale budete aj pozoruhodne aerodynamickejší. Kolesá s nižším počtom lúčov a kolesá z ľahšieho materiálu pomôžu odľahčiť váš bicykel. Čo predstavuje „upgrade“, závisí od toho, čo momentálne máte, vo všeobecnosti však platí, že s niekoľkými istými ľahkými opravami nič nepokazíte:

  • Oceľové alebo karbónové kolesá
  • Rúrkové kolesá, ktoré sa neodporúčajú na nič iné ako na preteky, pretože vyžadujú špeciálne pneumatiky, ktoré sa ťažko inštalujú a vymieňajú.
  • Aerodynamické kolesá[2]

Uistite sa, že používate správne pneumatiky. Pneumatiky pre horské bicykle, ktoré sú veľké a kľukaté, vás pri jazde do spevneného kopca zabijú. Ak jazdíte viac po cestách ako po chodníkoch, kúpte si sadu plášťov na dochádzanie do práce alebo na „cross“, ktoré sú ľahšie, ponúkajú menšie trenie a stále zvládnu jazdu po ľahkých chodníkoch. Slicky sú vhodnou voľbou aj na ľahké trasy, napríklad chodníky.

Prejdite na dvojitú kľuku v predných prevodoch. Pozrite sa na reťazové krúžky, čo sú veľké kovové prevodníky vedľa pravého pedálu. Ak máte tri, mali by ste zvážiť kúpu „kompaktnej kľuky“, ktorá vám poskytne dva reťazové krúžky. Budete mať síce menej prevodov na prácu, ale schudnete.

  • Ak si stále chcete zachovať prevody, ale znížiť hmotnosť, môžete urobiť kompromis s prevodníkom navyše v zadnej časti, známym ako kazeta. Mnohí jazdci však zistili, že po 1-2 týždňoch jazdy na kompaktnej kľuke zabudli, že niekedy mali tretí krúžok.

Vyberte si aerodynamické riadidlá. Riadidlá z uhlíkových vlákien alebo špeciálne aerodynamické riadidlá, ako sú triatlonové riadidlá, znížia hmotnosť a tlmia niektoré vibrácie okolo rúk na hrboľatých cestách. Nezabudnite však, že uhlíkové vlákna sú trochu krehké, takže ak sa zrútite, určite si ich nechajte skontrolovať v miestnom cyklistickom obchode.[3]

Odstráňte všetok nepotrebný hardvér. Ľudia si na bicykel pridávajú množstvo doplnkov, ktoré, bohužiaľ, nerobia nič iné, len zvyšujú hmotnosť. Zbavte sa všetkých nepotrebných sedlových brašien, svetiel, blatníkov, blatníkov, pumpičiek, ozdôb a reflektorov, najmä ak jazdíte na suchu mimo mesta.[4]

  • Ak sa chystáte na krátku jazdu, vynechajte všetky prídavné košíky na fľaše s vodou, hoci by ste vždy mali mať aspoň jednu fľašu s vodou, pokiaľ nebude voda zabezpečená počas pretekov.
  • Tieto opatrenia vám z celkovej hmotnosti uberú len niekoľko gramov – sotva to stojí za to, ak odstránite svetlo, ktoré vás ochráni na frekventovaných cestách.

Noste aerodynamické topánky a prilbu. Aj keď je to väčšinou pre pretekárov, ľahšie, topánky a aerodynamické prilby znižujú hmotnosť, udržujú vás rýchle a vyzerajú profesionálne. Môžu sa však predražiť. Môžete tiež vymeniť pedále za pretekárske a nosiť ľahké topánky, ktoré sa k nim pripevnia.

Ak sa cítite pohodlne s mechanikmi, zvážte pretekárske zastrihávanie bicykla. Znižovanie hmotnosti pri pretekoch nie je pre slabé povahy, ale zahŕňa zníženie hmotnosti o každý možný gram. Asi najextrémnejším príkladom je profesionálny jazdec Jack Pullar, ktorý si strhol poťah sedla a vyvŕtal diery do sedla, potom si odpílil spodky riadidiel, aby schudol. Aj keď by ste mali byť opatrní, niektoré pretekárske úpravy zahŕňajú:

  • Odpílenie stĺpika sedadla o 1-2 palce (2.5-5.1 cm) pod miestom, kde ho máte nastavený. Ponechajte aspoň 2 1⁄2 v (6.4 cm) sedlovej tyče v sedlovej trubke, inak by ste mohli poškodiť rám.
  • Skracovanie koncov všetkých káblov a puzdier káblov.
  • Odstránenie vodných klietok a skrutiek.

Vedzte, že zvyčajne šetríte gramy, nie kilá. Ak nie ste ochotní vyhodiť 15 000 dolárov za špičkový, nedotknutý 11-kilogramový bicykel, nikdy neznížite svoju hmotnosť o toľko. Napríklad výmenou ľahšej skupiny (prevodov) a prehadzovačky ušetríte hmotnosť zodpovedajúcu 1/3 iPhonu 4. Rozdiel si nevšimnete. Ak sa zúčastňujete na Tour de France, budete chcieť absolútne najľahší bicykel, aký sa dá zohnať. V opačnom prípade zostaňte pri niekoľkých väčších, cenovo výhodných opravách a pracujte na posilnení nôh, nie na ľahšom bicykli.

  • Ak máte pekné kolesá a napriek tomu chcete ľahší bicykel, zaobstarajte si najprv karbónovú sedačku alebo ľahké, malé pedále. Nebude to veľký rozdiel, ale bicykel bude ľahší.
  • Namiesto míňania peňazí na ľahší bicykel pre minimálny rozdiel v hmotnosti skúste radšej zmeniť svoj životný štýl a znížiť telesnú hmotnosť.

Metóda 2 z 2:Ľahké balenie na Tour

Pochopte, že na dlhé túry by ste mali nosiť toľko, koľko môžete bezpečne uniesť. Cykloturistika je jazda, pri ktorej máte všetky svoje životné potreby nabalené na bicykli v batohoch – malých taškách, ktoré sa pripevňujú na bicykel. Keďže budete cestovať na dlhé vzdialenosti, každé kilo, ktoré môžete z bicykla ušetriť, sa pre vaše nohy a pľúca prejaví ako rozdiel. Medzi základné veci, ktoré by ste nemali vynechať, patria:

  • Fľaše na vodu a čistiace tablety.
  • Ručná pumpa.
  • Náhradné hadičky a súprava na opravu hadičiek.
  • Extra brzdové a prehadzovačkové lanko.
  • Cyklistické multifunkčné náradie.
  • Svetlomet.
  • Lekárnička, najmä ak trávite čas mimo miest/obcí.

Zvážte možnosť zaobstarať si predné brašne, aby ste rovnomerne rozložili svoju hmotnosť. Vždy by ste mali najprv používať zadné brašne, ale ak pridanie sady predných brašní zníži namáhanie životne dôležitých častí bicykla a prípadne vám pomôže pri stúpaní. Aj keď to v skutočnosti váš bicykel neodľahčí, udrží to zadnú pneumatiku, rám, nosič a zadné brzdy v spokojnosti a pomôže to stabilizovať bicykel.

Myslite na svoje príslušenstvo. Vezmite si univerzálny kempingový čistiaci prostriedok namiesto samostatného mydla na riad, šampónu, telového mydla a pracieho prostriedku. Vezmite si so sebou drobné predmety, ktoré radi robíte a ktoré využijete počas prestávok, napríklad knihy na čítanie. Len dbajte na to, aby ste ich nezabalili príliš veľa, inak vám zbytočne pridajú na váhe.

  • Aj keď sa plnohodnotná pumpa na bicykel dá ľahšie nafúknuť, ručná pumpa je oveľa ľahšia.
  • Namiesto toho, aby ste si so sebou brali riad, zabaľte si kovovú súpravu na jedlo. Môžete z neho variť a zvyšky si uložiť dovnútra.

Zvyknite si na špinavé oblečenie. Cykloturistika nie je očarujúca záležitosť a nemali by ste očakávať, že sa budete podľa toho obliekať. Mali by ste mať 2-3 páry cyklistických šortiek a dresov, ľahkú bundu do dažďa a/alebo nohavice v závislosti od podnebia a sadu čistého oblečenia, do ktorého sa môžete prezliecť po jazde. Ak bude noc chladná, potom sú nohavice, čiapka a rukavice ľahkým a jednoduchým doplnkom.

  • Vyberte si vlnené oblečenie, pretože nezadržiava toľko vody ako bavlna.
  • Majte jeden kufor na špinavé oblečenie a druhý na čisté oblečenie a špinavé veci si obliekajte čo najčastejšie, kým si ich prehodíte na niečo čisté.

Ak je to možné, nakupujte potraviny deň po dni. Na rozdiel od turistov v teréne nemusia šikovní cyklisti na túrach každý deň nosiť na chrbte všetky potrebné zásoby potravín. Ak si naplánujete trasu tak, aby ste prechádzali aspoň cez jedno mesto každé 1 – 2 dni, môžete znížiť hmotnosť tým, že si jedlo nakúpite neskôr počas dňa. Ak sa každý deň zastavíte v blízkosti mesta alebo v ňom, kúpte si na ten večer večeru a na ďalší deň raňajky a pozrite si mapu. Ak budete v meste niekedy v skorých ranných hodinách nasledujúceho dňa, kúpte si obed neskôr a zjedzte ho na okraji cesty, potom to zopakujte nasledujúci deň.

  • Dbajte na to, aby ste mali vždy so sebou 3-4 občerstvenia s vysokým obsahom sacharidov (müsli/proteínové tyčinky, ovocie, sušené vločky atď.) po ruke. Pri bicyklovaní na dlhé vzdialenosti musíte každých 30-60 minút niečo zjesť.
  • V taške majte vždy k dispozícii jedno ľahké „núdzové jedlo“. Granule, sušená ryža alebo cestoviny, fazuľa atď. pre prípad, že by ste nemohli nájsť miesto na zastavenie.
  • Môžete tiež skúsiť zháňať potravu vždy, keď zastavíte.

Investujte do ľahkého kempingového vybavenia. Rovnaké poznatky, ktoré si osvojili turisti s batohom, ktorí si všetko potrebné nosia na chrbte, vám pomôžu udržať hmotnosť na kolesách. Ľahké stany, spacie vaky a podložky na spanie možno nie sú pre motorkára až také nevyhnutné, ale aj tak budú mať veľký význam. Každá kempingová značka ponúka odľahčené varianty svojho vybavenia, ale tu je niekoľko tipov, ako si vystačiť s tým najlepším, čo máte.

  • Namiesto stanu si vezmite len plachtu a skladacie tyče, z ktorých môžete vytvoriť prístrešok.
  • Penové podložky, vrátane penových matracov na dvojlôžko v núdzi, sú neuveriteľne ľahké, hoci môžu byť objemné.
  • Používajte čo najľahší spací vak, ktorý si môžete zaobstarať. Ak napríklad cestujete v lete po kalifornskom pobreží, vaša taška s 0 stupňami je pravdepodobne príliš ťažká pre vaše potreby.
  • Zbavte sa drobných vecí. Ak to myslíte vážne s tým, aby bol váš bicykel naozaj čo najľahší a najefektívnejší, môžete sa zbaviť všetkej drobnej bezpečnostnej/pohodlnej výbavy. Neberte si so sebou cyklistický počítač ani mobilný telefón, ak pridávajú príliš veľkú hmotnosť.

    • Pri balení buďte múdri – naozaj si počas cesty prečítate 3 knihy? Potrebujete pár pekných, ťažkých džínsov, „len tak pre prípad?“ Cestovanie je o jednoduchom živote a vychutnávaní si scenérie počas jazdy, nie o tom, že si celý život naložíte na bicykel.
    • Nikdy si z bicykla neodstraňujte odrazky, pretože pomáhajú ostatným vodičom vidieť vás.
  • Odkazy