Ako odstrániť výčitky po tom, čo niekto zomrie: 10 krokov (s obrázkami)

Ľútosť môže zahŕňať mnoho negatívnych emócií, vrátane sebaobviňovania, smútku, hnevu a pocitu osobnej viny za to, že ste nepostupovali inak.[1]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Život v priestore ľútosti môže ovplyvniť kvalitu vášho života a spôsobiť, že sa budete cítiť mizerne. Hoci sa ľútosť ťažko nesie, môžete sa naučiť zbaviť sa pocitov ľútosti a pokračovať v živote.

Časť 1 z 3:Uvoľnenie ľútosti


Nechajte ísť. Ak sa stále točíte v kruhu smútku, depresie a zlého pocitu zo seba samého kvôli tejto výčitke, možno je čas nechať to tak. Možno budete musieť prijať, že ste urobili chybu alebo že si želáte, aby sa veci vyvíjali inak. Namiesto toho, aby ste sa na seba hnevali, musíte v určitom momente prijať situáciu a odpustiť si.[2]

  • Ak sa vám ťažko darí zbaviť sa ľútosti, napíšte list zosnulému človeku. Povedzte dobré veci o vzťahu a tiež to, čo by ste si priali, aby ste povedali alebo urobili. Umiestnite tento list na špeciálne miesto alebo ho zakopte na špeciálnom mieste.


Uvoľnite pocity viny. Uznajte, že k tejto konkrétnej ľútosti mohlo viesť mnoho faktorov. Vzhľadom na okolnosti ste mohli byť napríklad v neuveriteľnom strese, vo finančných ťažkostiach, spoliehali ste sa na chybné informácie alebo ste sa ocitli v situácii, v ktorej bolo rozhodovanie oslabené.
[3]
Zbavte sa zbytočného obviňovania.

  • Porozprávajte sa s niekým nezaujatým, aby ste získali iný pohľad. Môžete sa porozprávať s niekým nezúčastneným, napríklad s priateľom alebo terapeutom.
  • Povedzte si: „Aj keď tento výsledok nebol taký, aký by som si želal, urobil som to, čo som v danom momente považoval za najlepšie, a zbavte sa toho, aby ste všetku vinu hádzali na seba.“


Odpusťte si. Odpor z vás môže urobiť väzňa vašich vlastných negatívnych emócií. Dovoľte si prijať, že robíte chyby a máte chyby v úsudku.[4]
Nestojí za to cítiť sa každý deň hrozne kvôli niečomu, čo nemôžete zmeniť. Namiesto toho sa naučte odpustiť si a nabudúce praktizujte iný úsudok.

  • Povedzte si: „Trpel som za rozhodnutia, ktoré som urobil, napriek tomu som ochotný odpustiť si a ísť od tohto bodu ďalej. Dovolím si rásť na základe tejto skúsenosti.“

2. časť z 3:Zvládanie pocitov ľútosti


Zamerajte sa na tento okamih. Ľútosť je pocit založený na minulosti. Je ťažké žiť svoj život v minulosti, keď sa v skutočnosti odohráva v prítomnosti. Sústrediť sa na prítomný okamih znamená nezaseknúť sa na minulých skúsenostiach, myšlienkach alebo vzorcoch myslenia. Aby ste sa mohli lepšie naladiť na prítomnosť, preneste svoje myšlienky a vedomie do súčasnosti. Pokojne si sadnite a sústreďte sa na to, čo sa deje práve teraz.

  • Cvičením sa môžete naučiť sústrediť sa na niečo produktívnejšie než na pocity ľútosti.
  • Precvičujte si pozornosť pri dýchaní. Sústreďte sa na svoj dych, všímajte si vdychy a výdychy.


Nalaďte sa na svoje zmysly. Ak sa cítite zahltení negatívnymi pocitmi spojenými s ľútosťou a zdá sa, že sa nemôžete dostať z tohto kruhu, obráťte sa na svoje zmysly. Je pravdepodobné, že ak vás chytá ľútosť, nežijete v súčasnosti. Zamerajte sa vždy na jeden zmysel. Začnite napríklad pohľadom a rozhliadnite sa okolo seba a pozorujte, čo si všimnete. Skutočne sa pozerajte očami: všímajte si farby, textúry, pohyby a kontrasty svetla a tmy. Potom sa nalaďte na svoj sluch: počúvajte všetky zvuky, ktoré sa vyskytujú okolo vás, od hučania klimatizácie alebo krokov na druhej strane chodby. Pomaly zapojte každý zmysel jeden po druhom a vráťte sa späť do prítomnosti.

  • Sústredením sa na svoje zmysly si umožníte vrátiť sa späť do prítomnosti a vzdialiť sa od ľútosti.


Praktizujte súcit so sebou samým. Naučte sa prestať uplatňovať súdy a hodnotenia na seba a na všetky svoje činy. Nezaraďujte sa do kategórie „dobrý“ alebo „zlý“ a namiesto toho sa naučte prijímať sa taký, aký ste. Prijmite, že sa každý deň učíte a rastiete a každý deň je krokom bližšie k tomu, aby ste boli láskavejšou a lepšou verziou seba samého. Praktizujte súcit so sebou samým prostredníctvom prežívania láskavosti, všímavosti a prepojenia s ostatnými.
[5]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Precvičujte starostlivosť o seba a o seba. Správajte sa k sebe tak, ako by ste sa správali k najlepšiemu priateľovi. Starajte sa o svoje myšlienky, pocity, činy a reakcie. Keď máte pocit, že nie ste dosť dobrí, spýtajte sa sami seba: „Čo by som povedal priateľovi, ktorý sa takto cíti??“

3. časť z 3:Ako sa pohnúť z ľútosti


Ospravedlňte sa všetkým ostatným zúčastneným. Ak sa vaša ľútosť sústreďuje na niekoho, kto zomrel, ale zahŕňa ľudí, ktorí žijú, vyriešte všetky nevypovedané ospravedlnenia.[6]
Ak môžete v niečom konať, urobte to, aj keď sa cítite trápne alebo zahanbene. Je lepšie povedať, čo je potrebné povedať, ako žiť v ľútosti.

  • Ak napríklad niekto vo vašej rodine zomrel a vyskytli sa problémy s ostatnými členmi rodiny, vyriešte všetky problémy, ktoré sa dajú vyriešiť.


Využite ľútosť prospešne. Hoci sa môže zdať, že ľútosť je úplne negatívna, môže mať aj pozitívne aspekty. Ľútosť môže byť funkčná, napríklad povzbudiť závislého človeka, aby sa snažil o uzdravenie. Ľútosť vám môže pomôcť znovu sa pozrieť na svoje rozhodnutia a prehodnotiť, ako chcete žiť ďalej. Môže vás to povzbudiť k tomu, aby ste sa pozreli na svoje činy a videli, ako vedú k negatívnym dôsledkom.
[7]
Potom vám zostane možnosť voľby: chcete naďalej žiť týmto spôsobom, alebo by ste chceli urobiť zmenu?

  • Ľútosť vás môže viesť k tomu, aby ste sa zamysleli nad tým, ako sa správate k ľuďom vo svojom živote. Ak napríklad zomrel niekto, koho ste mali radi, môžete ľutovať, že ste túto osobu dostatočne nenavštevovali alebo ste si na ňu nenašli čas. Môže to viesť k inému prístupu k vzťahom, keď začnete určovať priority ľudí vo svojom živote tak, ako ste to nikdy predtým nerobili.


Preformulujte situáciu pozitívnejšie. Uvedomte si, že život existuje ako cesta, na ktorej sa križuje mnoho ciest. Namiesto toho, aby ste sa hnevali alebo mali pocit, že ste urobili chyby, uznajte, že ste mali príležitosť učiť sa a rásť. Možno k rastu nedošlo v minulosti, ale uznajte, že k nemu dochádza teraz.[8]

  • Ak ľutujete, že ste s niekým pred jeho smrťou nestrávili dostatok času, uznajte čas, ktorý ste spolu strávili. Zamyslite sa nad pozitívnymi aspektmi vzťahu, nad tým, čo si ceníte vy, aj nad tým, čo si cenila druhá osoba.

  • Vyjadrite vďačnosť. Hoci minulosť nemôžete zmeniť, môžete za ňu byť vďační. Potvrďte dobré spomienky a aspekty vášho vzťahu s touto osobou. Aj keď osoba zomrela, vďačnosť vám umožňuje prežívať a oslavovať trvalý účinok jej života v tomto okamihu.
    [9]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj

    • Premýšľajte o tom, aké pozitívne aspekty mal tento vzťah vo vašom živote a v živote tejto osoby. Vyjadrite vďačnosť za úlohu, ktorú každý z vás zohral v živote toho druhého.
    • Vďačnosť má mnoho trvalých fyzických, emocionálnych a sociálnych výhod. Vďačnosť môže blokovať aj negatívne emócie, pretože nie je možné cítiť vďačnosť aj rozrušenie súčasne.
  • Odkazy