Ako oslobodiť svoju myseľ: 11 krokov

Duševná sloboda od našich myšlienok a pocitov, ktoré nás prenasledujú, je cennou zručnosťou, ktorú treba rozvíjať. Nič nie je tak úžasné a oslobodzujúce ako schopnosť oslobodiť myseľ a vedomie, že už neexistuje žiadna zámienka na to, aby myseľ ovládlo nešťastie. Cesta k slobode v tomto článku ponúka súbor zručností, vďaka ktorým sa dokážeme odpútať a vybudovať si šťastie.

Toto je priamy spôsob, ako ho rozvíjať, pochádzajúci z budhistickej ušľachtilej 8-násobnej cesty. Buddha bol zdrojom zbierky, ako ju poznáme, ale tieto faktory nie sú výlučné, takže ich môže praktizovať ktokoľvek a mať z nich úžitok, pretože tieto zložky sa týkajú nás všetkých.

Kroky

Buďte pripravení na to, že to bude trvalá činnosť. Oslobodenie mysle je v skutočnosti nepretržitá činnosť, ktorá si vyžaduje správne pochopenie, správne myslenie, správnu reč, správne konanie, správne úsilie, správne živobytie, správnu bdelosť a správne sústredenie. Táto cesta je známa ako osemnásobná cesta a slovo „správna“ sa používa ako pojem označujúci zručné alebo prospešné. Prečítajte si nasledujúci zoznam a zvážte, ako ich môžete aplikovať na svoj vlastný životný štýl, ako aj prípady z vlastnej skúsenosti, v ktorých môžu byť užitočné.

  • Je to ako s receptom, so správnymi prísadami dosiahnete požadovaný výsledok, ale keď je zmes nesprávna alebo vynecháva dôležité časti, nikdy sa nedosiahne skutočný výsledok. Mnohé zložky sa navzájom podporujú a zároveň spolupracujú s ostatnými časťami, ktoré sa navzájom podporujú, aby sa dosiahol hotový cieľ.
  • Ďalším dôležitým bodom na zváženie je jednoducho to, že existuje správne úsilie, prevrátením naznačuje, že existuje nesprávne úsilie. To jednoducho znamená, že úsilie, všímavosť, koncentrácia (atď.) samy o sebe nestačia. Budhov životopis ukázal, že v priebehu času praktizoval 8 zložiek v rôznych formách, kombináciách a štýloch, ale len pri správnej aplikácii fungovali spoločne, aby poskytli riešenie.

Uvažujte o prvom z ôsmich bodov a o tom, ako ho môžete uplatniť – „správne chápanie“. Ide zväčša o skúmanie a hĺbkové pochopenie 4 ušľachtilých právd budhizmu, ale v podstate správne chápanie je rozvíjanie vedomia, že všetky veci sa menia. Práve preto, že sa menia bez nášho súhlasu, nemôžeme sa na ne v konečnom dôsledku spoliehať, očakávať, že budú dokonalé alebo nám prinesú trvalé šťastie.

  • Správne chápanie chápe aj dôležitosť byť cnostným človekom, praktizovať duševný rozvoj a rozvíjať múdrosť, pretože tieto tri aspekty nielenže tvoria osemnásobnú cestu, ale sa aj navzájom budujú a podporujú.

Začnite uplatňovať „správne myslenie“ tam, kde môžete. Správne myslenie podporuje myšlienky dobrej vôle, porozumenia a nezáujmu, pričom sa treba vzdať chamtivosti, nenávisti a názorov, presvedčení & bludy. Správne myslenie potrebuje k svojej existencii správne pochopenie, pretože bez pochopenia nie je možné poznať rozdiel medzi zručným a nezručným myšlienkovým reťazcom.

  • V praktickom zmysle sú štyri „božské príbytky“ dobrej vôle, súcitu, uznania a vyrovnanosti (alebo prijatia) dobré na vyrovnanie mysle. Poznanie štyroch ušľachtilých právd sa môže zdať, že život bude suchý, neplodný a nešťastný, pričom cnosť ako opora a uplatňovanie božských príbytkov nielenže bude čeliť nešťastným pocitom, ale vytvorí šťastie a pohodu. V praxi, keď pociťujete chute, zvážte ocenenie toho, čo už máte, keď sa cítite nešťastní, pozrite sa na súcit. Práve používanie protikladov je také účinné. Zvážte túto základnú analógiu: v matematike platí, že (-1) + (1) = 0, v tomto zmysle sa negatívna emócia môže vyvážiť pozitívnou, aby sa vyvážila druhá, aby sa znovu dosiahla pohoda, keď sa praktizuje úprimne.

Praktizujte „správnu reč“. Reč vlastne nadväzuje na myšlienky, keď sú drsné myšlienky, je drsná reč, ale keď sa drsné myšlienky opustia, drsná reč sa nevyskytuje, pretože nemá duševný zámer byť taká. Na druhej strane, keď je pozitívny duševný stav, človek môže v diskusii predniesť zručnejší a pozitívnejší prejav.

  • V praktickom zmysle zahŕňa aj chvíle, keď môže byť nevhodné diskutovať o určitých otázkach, takže správna reč to zohľadňuje a zároveň je cnostnou rečou.

Tretím bodom, ktorý treba analyzovať, je „správne konanie“. To tiež vyplýva zo správneho myslenia v istom zmysle, pretože ak máme myšlienky hnevu, podnecuje to konanie s rovnakou tematikou. Správne konanie & reč by mala byť zameraná na to, aby bola neškodná a aby sa zbavila stresu.

  • Zaujímavé je, že správne konanie je aj opustenie vecí, ktoré spôsobujú stres v mysli. Správne konanie buduje a podporuje správne myšlienky a tiež správnu reč, pretože nestačí len myslieť na to, že sa vzdáte niečoho škodlivého alebo budete praktizovať niečo prospešné, musíte skutočne konať a urobiť to. Toto je ďalší kľúčový spôsob, ako zložky cesty zapájajú a budujú ďalšie časti tej istej cesty.

Dôkladne zvážte „správne úsilie“. Správne úsilie je len vynaloženie úsilia na to, aby ste si boli vedomí a robili prácu, ktorá nie je jednoduchá. Je to do veľkej miery stredné zameranie, nie prílišné úsilie o vynútenie mysle alebo násilné úsilie o zničenie jej aspektov (čo je neplodná snaha), ani jeho opak – žiadne úsilie. Je to stredná snaha s úmyslom nespôsobiť škodu.

  • V praktickom zmysle sa správne úsilie vzťahuje na všetky ostatné zložky cesty. Bez úsilia nie je ochota vykonávať zručné činnosti, pretože je oveľa jednoduchšie nerobiť nič a nechať myseľ voľne plynúť. Ale úsilie potrebuje správne pochopenie, pretože sa tak ľahko nesprávne aplikuje a je nevyvážené.

Preskúmajte „správne živobytie“ a porovnajte ho s vlastnými skúsenosťami a povolaniami. Správne živobytie spočíva v tom, že sa vyhneme tomu, aby sme sa pustili do práce, v ktorej musíme byť brutálni a suroví voči ľuďom a iným živým alebo neživým veciam, alebo do akejkoľvek práce, ktorá by ohrozila cnosť, duševné schopnosti a múdrosť. Nie vždy je to možné a len tí najšťastnejší majú také zamestnanie, ktoré je neškodné, a môžu si vybrať, akú kariéru si vyberú.

  • V praktickom zmysle slova správne živobytie nie je živobytie, ktoré vás „vlastní“ alebo o ktorom tvrdíte, že ho vlastníte. Ak máte dobrú prácu, potom prichádza do hry správne myslenie s ocenením toho, čo máte, keď si uvedomíte, že v niektorých častiach sveta stále existuje otrocká práca. Keď vykonávate prácu, ktorá nie je žiaduca, ak na konci dňa môžete opustiť svoju prácu & problémy pri dverách kancelárie a nechajte sa ohlupovať stresom, ktorý vám to môže spôsobiť, potom je to minimum, na ktorom treba pracovať. Správne úsilie a správne konanie je tiež dôležité, pretože správne živobytie je byť cnostným zamestnancom, ktorý si zaslúži svoju mzdu a nezapája sa do úradníckej politiky ani sa nevyhýba svojim povinnostiam.

Dôkladne zvážte aj správnu „správnu všímavosť“. Všímavosť je uvedomovanie si každodenných činností, ako aj toho, čo sa deje v biologickom tele a jeho pocitoch a v mysli a duševných pocitoch, keď a ako sa dejú. Všímavosť je nepretržitá činnosť, ktorá môže zahŕňať mentálne zaznamenávanie alebo len holé uvedomovanie a pozorovanie. V ideálnom prípade však zahŕňa správne konanie a správne chápanie, takže keď niečo vidíte, viete, čo s tým máte robiť, a urobíte to. Samotné všímanie alebo pozorovanie problém neodstráni.

  • Ak si nedokážete uvedomiť, čo sa deje, potom je takmer nemožné uplatniť správne kroky pri upúšťaní od stresujúcich myšlienok a tvrdých zámerov. Vďaka všímavosti môžete tiež rozpoznať a naučiť sa rozlišovať stres (ktorý rozvíja vhľad), ako aj potenciálne škodlivé myšlienky a zámery. Všímavosť si však vyžaduje pochopenie a úsilie, takže závisí aj od praktizovania týchto zložiek.

„Správne sústredenie“ je rozvoj mysle, ktorý podporuje všímavosť a sústredenie. Môže to byť pri meditácii alebo každodenných činnostiach. Bez koncentrácie nie je úsilie ani všímavosť. Rozvíja sa časom a správnym pochopením, ale aj správnym úsilím, bez ktorého koncentrácia a bdelosť upadajú.

  • V určitých súvislostiach je koncentrácia priamo spojená alebo obmedzená na meditatívne pohltenie známe ako džhána alebo dhjána. Absorpcia je vynikajúca zručnosť, ktorú treba rozvíjať, ale treba mať na pamäti, že samostatne nerobí svoju prácu. Môže to spôsobiť aj mnoho ďalších komplikácií, ako je závislosť na tomto pokojnom stave, viac ilúzií a dokonca aj paniku alebo zúfalstvo, že pokojný stav netrvá alebo že pohltenie sa nikdy nedosiahne ani pri veľkom cvičení. Je to väčšina ľudí, ktorí ju nikdy nezažijú.
  • Džhána sa dá použiť ako lupa na nahliadnutie do mysle a je veľmi účinná, avšak toto nahliadnutie sa dá dosiahnuť aj v nepohlcujúcej meditácii, ale len s množstvom času a oddanosti pozorovaniu mysle deň čo deň. Jej ďalšie kľúčové prednosti spočívajú v tom, že hlboko upokojuje myseľ na dlhší čas, ktorý sa pri nepohlcujúcich meditáciách nerozvíja tak hlboko alebo netrvá tak dlho, preto sa meditácia vhľadu často nazýva suchou, pretože neposkytuje hlboký trvalý pokoj. Môže tiež viesť k vyššiemu duševnému rozvoju, čo je ďalšia výhoda, v závislosti od správneho pochopenia. Preto treba mať na pamäti, že je mnoho ľudí, ktorí dosiahli absorpcie, ale napriek tomu sa nezbavili svojich problémov, takže je to zručnosť, ktorú treba rozvíjať, ale stále je to jej súčasť. Na jej rozvoj je potrebné správne úsilie, správne pochopenie a správna pozornosť.
  • Je zaujímavé, že Buddha učil tých, ktorí dokážu džhánu, aby chválili a rešpektovali tých, ktorí ju nedokážu, pretože potrebujú silu, usilovnosť, odhodlanie a veľmi hlboké pochopenie, aby dokázali odložiť bremeno. Tí, ktorí nedokážu dosiahnuť džhánu, sa učili rešpektovať a chváliť tých, ktorí ju dokážu dosiahnuť, pretože je to veľmi náročná schopnosť a nedokáže ju každý.

Všimnite si túto skupinu a zvážte, ako jednotlivé časti nielenže spolu súvisia, ale ako ich možno praktizovať vo svoj prospech. Mnohé z nich sa zdajú byť logické a samozrejmé, ale ako vždy, dôkaz je v pudingu. Dôležité je uvedomiť si, že v podstate vždy skončíme pri správnom pochopení ako kľúčovej základnej zložke, od ktorej závisia všetky ostatné, pretože bez pochopenia nie sú ostatné tak účinné.

  • Začnite ich začleňovať do svojich každodenných skúseností a zistite, ako na vás pôsobia. Najväčší prínos je, keď ich začnete porovnávať s vlastnými minulými a súčasnými skúsenosťami experimentovaním, aby ste zistili, či je to rozdiel, a porovnávaním s minulými skúsenosťami. Tým sa nielen zvýši rýchlosť, s akou začnú fungovať, ale aj uľahčí jednoducho preto, že pochopíte ich prínos – opäť správne pochopenie.

    • Osobitnú pozornosť venujte aj tomu, že v tejto skupine nie je žiadna „správna kultúra“ ani „správne tradície, obrady a rituály“, pretože tie sú v skutočnosti „tapetou“ života. Pridáva farby a zaujímavosť, ale hoci nie je len nepodstatná, môže byť pri nerozumnom zaobchádzaní aj veľkou nevýhodou. Hlavným dôvodom, prečo sa mnohí mýlia, je to, že sú stále pripútaní ku kultúre a identite, učiteľom, líniám a výkladom vecí bez toho, aby boli ochotní ich opustiť alebo aby skutočne preskúmali, či by tieto pripútanosti alebo veci vôbec viedli k mentálnej slobode.
    • Buddha to vyjadril jednoduchým prirovnaním, že keď ľudia preplávajú rieku, nenesú loď na hlave. Nakoniec, ak ste preplávali rieku, ale ste pripútaní k tomu, aby ste zostali v člne na druhej strane, nikdy ste nevystúpili, aby ste pokračovali vo svojej životnej ceste. Tieto veci vás môžu priviesť na dlhú cestu, ale ak zostanete na lodi, ktorá pristála na pláži, budete stáť na mieste a nikam nepôjdete. Používaním všímavosti na rozpoznávanie a pochopenie vecí, aby ste sa už nenechali oklamať našimi skúsenosťami a opustili tie, ktoré nemajú žiadnu hodnotu, ste oslobodili svoju myseľ.