Ako ovládať svoje myšlienky: 13 krokov (s obrázkami)

„Myšlienky môžu byť našimi najhoršími priateľmi,“ hovorí budhistický mních Matthieu Ricard, „a našimi najhoršími nepriateľmi.“ Každému sa už niekedy stalo, že jeho myseľ mala svoj vlastný rozum, ale ovládnutie svojich myšlienok vás môže urobiť šťastnejšími, menej vystresovanými a lepšie pripravenými na riešenie problémov alebo dosahovanie cieľov. Prečítajte si niekoľko tipov, ako prevziať zodpovednosť za svoj mozog.

1. časť z 2:Prevzatie kontroly nad svojimi myšlienkami


Zastavte sa a zhlboka sa nadýchnite. Zastavte nekontrolovateľný myšlienkový prúd tým, že si doslova pomyslíte: „STOP!“. Predtým, ako sa pohnete ďalej, niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite, aby ste sa pozbierali, čo vám umožní zaoberať sa svojimi myšlienkami jasne a s vyrovnanou hlavou.

  • Tým, že sa na chvíľu sústredíte na dýchanie, získate odstup od svojich myšlienok a ľahšie ich zvládnete.
  • Štúdie ukazujú, že trvá 90 sekúnd, kým neurochemické spúšťače z vášho mozgu vymiznú a vrátia sa k normálnemu chemickému zloženiu mozgu, preto skúste počítať do 90, aby ste sa upokojili. [1]


Zostaňte v prítomnosti. Neustále premýšľanie o minulosti, ktorú nemôžete zmeniť, alebo premietanie do budúcnosti, ktorú nemôžete predvídať, je istým spôsobom, ako stratiť kontrolu nad svojimi myšlienkami. Sústreďte sa na tu a teraz – na veľmi konkrétnu situáciu, v ktorej sa nachádzate, ktorú ste môže ovládať, a vaše myšlienky vás budú nasledovať.

  • Vyskúšajte jednoduchú techniku uzemnenia, napríklad sedieť na stoličke a sústrediť sa na to, čo cítia vaše nohy, keď sa dotýkajú podlahy. To vám pomôže spojiť sa s tým, čo v danom momente cítite, a odladiť iné obavy.
  • Mnohé duchovné praktiky odporúčajú zostať v danom momente, aby sa podporil vnútorný pokoj a jasnosť.
  • Jednoduchá otázka, ktorú si môžete položiť, znie: Čo môžem urobiť hneď teraz zmeniť to, ako sa cítim?


Pozorujte svoje myšlienky bez posudzovania. Po zastavení sa vráťte k svojim myšlienkam bez toho, aby ste sa za ne kritizovali. Zamyslite sa nad tým, prečo máte takéto myšlienky a čo spôsobilo, že máte pocit, že ste stratili kontrolu nad svojím mozgom. Objektívny pohľad na vaše myšlienky vám pomôže dať im zmysel bez toho, aby vyvolávali negatívne emócie.

  • Držte sa objektívnych, konkrétnych faktov. Ak sa hádate, nehádzajte vinu na druhú stranu ani nehádajte, prečo je druhá strana nahnevaná. Zvážte, aké udalosti viedli k hádke, čo sa dá urobiť, aby ste ju ukončili, a čo konkrétne vás rozrušilo.
  • Namiesto „so ženami to naozaj nevie, je to moja chyba, že nemám priateľku“ premýšľajte „ešte som nenašiel lásku, pretože som nestretol niekoho, kto by bol so mnou skutočne kompatibilný.“
  • Ak máte problémy, zapíšte si svoje myšlienky a prečítajte si ich.


Prijmite opatrenia na riešenie svojich myšlienok. Sedieť so svojimi myšlienkami bez akcie vedie k nekonečnému cyklu myšlienok. Vytvorte si plán, ako sa budete zaoberať svojimi myšlienkami a obavami, pretože neistota je často základom nečestných myšlienok. Ak nemôžete prestať myslieť na prácu, pripravte si napríklad plán, ako oddeliť svoj pracovný život od domáceho, a to tak, že si vezmete voľno, budete pracovať menej z domu alebo si nájdete novú prácu, ktorá vás bude baviť.

  • Často nedokážeme kontrolovať svoje myšlienky, pretože sa bojíme podľa nich konať.
  • Keď si vytvoríte tieto plány, musíte ich dodržiavať. [2]
  • Ak sa vám vaše myšlienky zdajú skreslené alebo ak sa neustále cítite mimo kontroly, možno budete musieť vyhľadať svojpomoc alebo odbornú terapiu.


Umiestnite sa do príjemného prostredia. Vonkajší svet hlboko ovplyvňuje váš vnútorný svet, takže ak ste v prostredí, v ktorom sa cítite nepríjemne alebo mimo kontroly, vaše myšlienky budú odrážať tieto pocity. Pustite si hudbu, ktorá vás uvoľňuje, zapáľte si sviečku alebo choďte na svoje „obľúbené miesto.“

  • Je dokázané, že vône ako levanduľa, harmanček a kadidlo vás uvoľnia a môžu vám pomôcť dostať vaše myšlienky pod kontrolu.[3]
  • Skúste sa prejsť v prírode. Zelený priestor je známy tým, že upokojuje myseľ, najmä ak žijete v mestskom prostredí. Nájdite si park, pláž alebo turistický chodník a nájdite si čas na odpojenie.[4]


Dočasne odveďte svoje myšlienky inou činnosťou. Choďte si zabehať, pozrite si film alebo zavolajte priateľovi, aby ste sa odpútali od svojich myšlienok. Robte niečo, čo môžete urobiť okamžite a čo vám nedovolí dlhšie sedieť s vašimi darebáckymi myšlienkami.

  • Ak napríklad čakáte v rade alebo sa cítite nezvládnuteľní v dopravnej zápche, rozptýľte sa tým, že sa pokúsite odpočítavať od 100 po 7.
  • Zapíšte si činnosti, ktoré vám pomáhajú relaxovať, a zaraďte ich do svojho týždenného plánu.
  • Nezabudnite však, že ide o krátkodobé riešenie. Mali by ste stále pracovať na spôsoboch, ako zvládnuť svoje myšlienky, keď im nemôžete „uniknúť“.


Porozprávajte sa s niekým, aby ste svoje myšlienky dostali von. Nový pohľad na vaše myšlienky ich často dokáže vyčistiť v priebehu niekoľkých minút a zdieľanie vašich pocitov zabraňuje ich opakovaniu v hlave stále dokola. [5]

  • Medzi ľudí, s ktorými je dobré sa podeliť, patria priatelia, rodičia a profesionálni terapeuti.
  • Ak je vám to nepríjemné, začnite tým, že poviete: „Musím sa niečoho zbaviť,“ alebo „Celý deň mám niečo na srdci, nevadilo by vám, keby ste ma chvíľu počúvali?“ Ak sa budete cítiť nepríjemne, začnite tým, že?“

2. časť z 2:Majte svoje myšlienky pod kontrolou


Nesnažte sa vyberať si svoje myšlienky, ale kontrolujte ich, keď prichádzajú. Ľudský mozog je neuveriteľný orgán, ktorý dokáže robiť obrazotvorné skoky, vybavovať si spomienky a v okamihu nachádzať postrehy, a nikdy nebudete mať pod kontrolou každú myšlienku. Snažte sa pozorovať, ako vaše myšlienky prichádzajú a odchádzajú bez akejkoľvek pripútanosti, namiesto toho, aby ste potláčali tie, ktoré nechcete mať.[6]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Poradca pre dospelých & Certifikovaný hypnoterapeut
Odborný rozhovor. 29. apríla 2020.

  • Premýšľanie o tom, že niečo ignorujete, paradoxne nikdy nefunguje. Zakaždým, keď myslíte na nie Keď na niečo myslíte, samozrejme, že na to myslíte!


Urobte zo svojich myšlienok a duševného zdravia prioritu. Starajte sa o svoj mozog tým, že budete spať 7-8 hodín denne, budete zvládať hladinu stresu a udržiavať si pozitívny pohľad na život.

  • Zdravé stravovanie a pravidelné cvičenie podporujú dobré duševné aj fyzické zdravie.


Vedieť, ktoré udalosti vyvolávajú ťažké myšlienky. Hoci by ste sa nemali vyhýbať všetkým problémom, uvedomte si veci, ktoré posúvajú vaše myšlienky negatívnym smerom, a pripravte sa na to, keď sa objavia. Štruktúrujte si deň tak, aby ste ho ukončili pozitívnym spúšťačom, napríklad tvorivou prácou, časom stráveným s rodinou alebo dobrou knihou, čo vám umožní stráviť prestávku premýšľaním o veciach, ktoré máte radi. [7]

  • Každý deň sa na chvíľu zastavte a zhodnoťte svoj život.
  • Uvedomujte si svoje myšlienky počas „spúšťacích momentov“, pričom sa opäť vzdajte posudzovania alebo sebakritiky.


Meditujte. V priebehu vekov bola meditácia dôležitým nástrojom, ktorý ľuďom pomáhal uvoľniť sa a získať kontrolu nad svojimi myšlienkami. Nájdite si denne čas na meditáciu, hoci len na 5 – 10 minút, najmä v dňoch, keď je najťažšie kontrolovať svoje myšlienky.

  • Je dokonca dokázané, že meditácia vedie k zdravému srdcu a telu. [8]


Preformulujte svoje myšlienky do pozitívneho alebo nevtieravého svetla. Preformulovanie vašich myšlienok ich dáva do súvislosti so svetom okolo vás, čo vám umožní lepšie im porozumieť. Zvážte iné perspektívy týkajúce sa vašej situácie, ako aj správania druhých. Snažte sa rozvíjať empatiu, pretože vám to pomôže vyhnúť sa tomu, aby ste si veci brali príliš osobne.[9]
Odborný zdroj
Julia Lyubchenko, MS, MA
Poradca pre dospelých & Certifikovaný hypnoterapeut
Odborný rozhovor. 29 apríl 2020.

  • Napríklad: Keď sa vám niekto, koho máte radi, dlho neozval, je to pravdepodobne preto, že je zaneprázdnený alebo vystresovaný, nie je chorý alebo v nebezpečenstve.

  • Uvedomte si, že mnohé veci nemôžete ovplyvniť. Nebuďte posadnutí vecami, ktoré v konečnom dôsledku nemôžete ovplyvniť – inými ľuďmi, počasím, správami – a namiesto toho sa sústreďte na seba. Keď myslíte na veci mimo vašej kontroly, pripomeňte si, že jediná osoba, ktorú môžete kontrolovať, ste vy sami, a pracujte na tom. To neznamená, že by ste sa nemali snažiť ovplyvňovať svet okolo seba – skôr to, že najväčší vplyv budete mať vždy na svoje vlastné myšlienky.[10]
    Odborný zdroj
    Julia Lyubchenko, MS, MA
    Poradca pre dospelých & Certifikovaný hypnoterapeut
    Rozhovor s odborníkom. 29. apríla 2020.
  • Odkazy