Ako písať rýchlejšie: 11 krokov (s obrázkami)

Ak chcete zvýšiť rýchlosť písania, existuje niekoľko krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste zvýšili svoju efektivitu a rýchlejšie vypracovali úlohy. Najskôr budete chcieť urobiť celý svoj výskum a usporiadať si myšlienky do podoby osnovy. Odtiaľ si môžete stanoviť realistické ciele a pokračovať v cvičení, kým sa nezlepšíte. Ak máte problém s písaním pomocou pera a papiera, mali by ste sa uistiť, že sa pri písaní cítite pohodlne a máte k dispozícii správne písacie pomôcky. Správnym cvičením a opakovaním môžete zlepšiť rýchlosť písania.

Metóda 1 z 2:Zlepšenie rýchlosti písania rukou


Používajte pero alebo ceruzku, ktoré si nevyžadujú silné stláčanie. Ak musíte pri písaní silno tlačiť, ruka sa vám rýchlejšie unaví. Nájdite si pero, ktoré nie je také tenké, aby sa ťažko držalo, ale ani také hrubé, aby písanie bolo nepohodlné.[1]

  • Mechanická ceruzka si vyžaduje menej sily na písanie ako klasická ceruzka.
  • Môžete si kúpiť rukoväť na ceruzku alebo pero, aby bol váš písací nástroj hrubší.

Tip: Gélovým perom sa môže písať ľahšie ako guľôčkovým.


Držte pero alebo ceruzku tak, aby vám to vyhovovalo. Spôsob, akým držíte ceruzku, nemá na rýchlosť písania taký vplyv ako vaše pohodlie. Pri písaní sa uistite, že vaša ruka je v pohodlnej polohe a pri písaní sa nekrčí ani neunavuje. Ak áno, zvážte zmenu spôsobu, akým držíte ceruzku alebo pero, aby ste zvýšili rýchlosť písania.[2]

  • Tradičný spôsob držania pera alebo ceruzky spočíva v tom, že si pero podopriete medzi ukazovákom a palcom, zatiaľ čo pero spočíva na prostredníku.
  • Aj uhlovanie papiera iným spôsobom môže byť pre vás pohodlnejšie.


Zachovajte si dobré držanie tela. Narovnajte si chrbát a uistite sa, že vaše nohy spočívajú rovno na podlahe. Spodná časť chrbta a boky by mali byť plne podopreté stoličkou, na ktorej sedíte. Kolená aj lakte by mali byť ohnuté a pri sedení by ste sa mali cítiť pohodlne. Zachovajte túto polohu, aby ste znížili únavu a zlepšili výdrž pri písaní.[3]

  • Vždy, keď cítite, že sa hrbíte, upravte si držanie tela tak, aby ste sedeli správne.
  • Ak je vaša stolička príliš nízka alebo váš stôl príliš vysoký, možno si budete musieť kúpiť nový nábytok.

Pozn: Udržiavanie správneho držania tela je prospešné aj pre váš chrbát a boky.


Ak nepíšete na zadanie, použite skratku. Metódy ako Pitman Shorthand a Gregg Shorthand používajú symboly na znázornenie slov, písmen a interpunkčných znamienok. Väčšina týchto symbolov sa píše rýchlejšie a jednoduchšie ako písmená a slová v angličtine a môže výrazne zvýšiť rýchlosť vášho písania. Vyhľadajte si a naučte sa používať niektorú z týchto metód stenografovania na internete alebo v knižnici.[4]

  • Majte na pamäti, že tieto metódy stenografie nepozná každý a nemožno ich používať pri úlohách alebo pri testoch.
  • Zvládnutie týchto metód skratkového písania môže trvať niekoľko týždňov alebo dokonca mesiacov.


Pokračujte v cvičení. Cvičte každý deň, aby ste zlepšili rýchlosť a vzhľad svojho písma. Čím častejšie to budete robiť, tým rýchlejšie a úhľadnejšie bude vaše písmo. Môžete skúsiť písať doma alebo rýchlo prepisovať poznámky uprostred hodiny. Používajte veci, ktoré fungujú, a vyhýbajte sa veciam, ktoré vás spomaľujú.[5]

  • Ak sa po vyskúšaní všetkého stále nezlepšujete, jednoducho sa poraďte s učiteľom a zistite, či má nejaké techniky, ktoré by vám mohli pomôcť.

Poznámka: Ak vás chytajú kŕče do ruky alebo cítite únavu, urobte si prestávku a vráťte sa k písaniu neskôr.

Metóda 2 z 2:Rýchlejšie dokončenie písania zadaní


Určite si čas dňa, kedy ste najproduktívnejší. Niektorí ľudia píšu rýchlejšie a efektívnejšie ráno, zatiaľ čo iní vynikajú v noci. Vyskúšajte si písanie v oboch polohách a zistite, ktorý spôsob vám vyhovuje najviac. Potom sa snažte čo najviac písať v čase, keď ste najproduktívnejší.[6]

  • Aj keď ste nočná sova, možno ste produktívnejší ráno. Píšte počas rôznych častí dňa, aby ste zistili, čo vám najviac vyhovuje.

Tip: Môžete písať počas produktívnych chvíľ a počas menej produktívnych chvíľ sa vrátiť a upraviť svoju prácu.


Napíšte osnovu svojej úlohy. Prečítajte si výzvu alebo zadanie, aby ste vedeli, čo máte napísať. Vykonajte výskum a načrtnite hlavné body eseje, článku alebo príbehu vo forme osnovy. Určite si, čo chcete do svojho textu zahrnúť, a potom v rámci týchto hlavných bodov napíšte 2-3 vety alebo podbody. Vďaka tomu bude vaše písmo presné a bude sa držať témy, čo zníži množstvo textov, ktoré budete musieť neskôr vymazať alebo upraviť.[7]

  • Hlavné body vášho článku by mohli byť napríklad takéto: „Popis obvodov“ a „Napájanie elektroniky“.“ „Popisovanie obvodov“ by mohlo zahŕňať body ako „Vysvetlenie jednoduchého obvodu“ a „Dokončenie obvodu“.“
  • Skúmanie vecí uprostred písania stráca drahocenný čas.
  • Zahrňte svoje zdroje do osnovy, aby ste ušetrili čas, najmä ak musíte neskôr citovať. Ak používate elektronické zdroje, založte si ich v počítači. Do osnovy zahrňte poznámky o tom, ako budete používať svoje zdroje a aké informácie z nich chcete získať.

ODBORNÝ TIP

Bryce Warwick, JD

Doučovateľ pre prípravu na testy, Warwick Strategies Bryce Warwick je v súčasnosti prezidentom spoločnosti Warwick Strategies, organizácie so sídlom v oblasti Sanfranciského zálivu, ktorá ponúka prémiové, individuálne súkromné doučovanie pre testy GMAT, LSAT a GRE. Bryce získal titul JD na Právnickej fakulte Univerzity Georgea Washingtona. Bryce Warwick, JD
Učiteľ na prípravu na testovanie, Warwick Strategies

Náš expert súhlasí: Píšete rýchlejšie a ľahšie, keď viete, čo si máte zapísať, než začnete, namiesto toho, aby ste si to vymýšľali za pochodu. Ak máte na napísanie eseje 30 minút, skúste si dať sedem až osem minút na plánovanie.


Rýchlo napíšte prvý návrh a vracajte sa k nemu kvôli úpravám. Ak sú slová príliš zložité, zapíšte si približný opis toho, čo si myslíte, že počujete, a potom si urobte prieskum.“Napíšte prvý návrh a neskôr sa vráťte, upravte a skontrolujte písanie. Umožní vám to zbaviť sa väčšiny práce a druhýkrát sa budete môcť sústrediť na gramatiku a pravopis.[8]

  • Plytvanie časom na menších detailoch môže odčerpať čas a celý proces písania výrazne predĺžiť.
  • Ak sa v niektorej časti zaseknete, prejdite ju a vráťte sa k nej neskôr s novou mysľou.


Minimalizujte rozptýlenie vo svojom okolí. Rozptýlenie, ako je surfovanie na internete, televízia alebo otvorené chatovacie programy, môže znížiť vašu efektivitu a spomaliť rýchlosť písania. Nájdite si osamelé miesto, kde môžete písať a kde vás nebude rozptyľovať dianie okolo vás.[9]

  • Vyčistenie písacieho stola od neporiadku môže tiež minimalizovať rušivé vplyvy a zvýšiť vašu efektivitu.
  • Ak môžete, odložte telefón, tablet alebo iné zariadenia, ktoré by ste mohli mať pokušenie používať na kontrolu sociálnych sietí alebo prehliadanie webu. Môžete tiež používať aplikácie na zvýšenie produktivity alebo rozšírenia (ako napríklad StayFocused), ktoré vám dočasne odrežú prístup k webovým stránkam, ktoré vám zabíjajú čas.


Stanovte si realistické ciele a termíny. Ak ste v písaní novší alebo nie ste zvyknutí písať v termíne, je veľká pravdepodobnosť, že budete písať pomalšie ako niekto, kto má viac skúseností. Stanovte si ciele, ktoré majú pre vás zmysel a sú v rámci vašich možností. Ak ste si stanovili cieľ a ste v strese alebo máte pocit, že jeho splnenie je nemožné, stanovte si ľahšie ciele.[10]

  • Stanovte si radšej postupne vyššie ciele, než aby ste si toho vzali príliš veľa a príliš rýchlo.
  • Ak ste v minulosti veľa nepísali, bez tréningu nebudete schopní písať rýchlo. Keď však budete písanie veľa trénovať, budete schopní písať rýchlejším tempom.
  • Môžete si napríklad stanoviť cieľ, že v priebehu jedného dňa dokončíte určitý počet strán alebo slov. Ak stále pracujete na budovaní rýchlosti, denné ciele sa vám môžu zdať zvládnuteľnejšie ako krátkodobejšie ciele (napríklad hodinové ciele).

  • Používajte časovač, ktorý vám pomôže splniť vaše ciele. Na to, aby ste zlepšili rýchlosť písania, budete potrebovať spôsob, ako merať, či sa zlepšujete. Nastavte si časovač na cieľ, ktorý ste si predtým stanovili, a pokúste sa ho splniť v stanovenom čase. Ak nemáte stopky alebo časovač, existujú aplikácie, ktoré boli vytvorené špeciálne na tento účel.[11]

    • Nedovoľte, aby vás časovač stresoval. Je tu len na to, aby vám pripomínal, koľko času trávite nad úlohou.

    Tip: Každých 30 minút až hodinu si robte 3-5 minútové prestávky, aby ste sa nevyčerpali.

  • Odkazy