Ako povedať rodine o svojej úzkostnej poruche: 10 krokov

Strach je niečo, s čím z času na čas bojujeme všetci. Pre niektorých je však úzkosť paralyzujúca. Keď pocity úzkosti a strachu začnú zasahovať do každodenného života človeka – v záchvatoch paniky, obsedantných rutinách, nočných morách, búšení srdca alebo nevoľnosti – ide o vážne duševné ochorenie nazývané „úzkostná porucha“.“[1]
Dôveryhodný zdroj
Clevelandská klinika
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Ak si myslíte, že máte úzkostnú poruchu, zapojenie rodiny je prvým krokom k získaniu pomoci – porozprávajte sa so svojimi blízkymi, otvorte sa im a získajte ich podporu pri hľadaní liečby.

Časť 1 z 3:Výber času a miesta

Začnite rozhovor. Môže byť ťažké hovoriť o chorobe, ako je úzkostná porucha. Možno sa bojíte, že vás rodina odsúdi alebo sa bude cítiť nepríjemne a nebude vedieť, ako sa má vo vašej blízkosti správať. Napriek tomu sa oplatí hovoriť, aj keď si nie ste istí, ako bude vaša rodina reagovať. Požiadajte niekoho o rozhovor, či už je to váš otec a mama, súrodenci, iní príbuzní.[2]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie poskytujúca zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Vaša rodina si už pravdepodobne uvedomila, že niečo nie je v poriadku. Možno vám budú chcieť nejako pomôcť, ale nebudú presne vedieť, čo je zlé. Seriózny rozhovor im dá väčšiu šancu pomôcť vám.
  • Začnite tým, že požiadate, aby ste si sadli a porozprávali sa. V tejto chvíli nemusíte povedať nič konkrétne, ale len naznačiť svoju túžbu po rozhovore. Povedzte napríklad: „Ahoj, otec, máš neskôr čas na rozhovor?? Musím vám niečo povedať.“ Alebo: „Mami, môžeme sa dnes porozprávať neskôr? Chcem hovoriť o niečom dôležitom.“
  • Správny moment na prelomenie ľadov by mohol prísť prirodzene. Vaši rodičia môžu vidieť, že máte záchvat úzkosti, a potom sa vás spýtať: „Čo sa deje?? Je všetko v poriadku?“ Využite túto príležitosť na otvorenie témy.

Vyberte si vhodný okamih. Vaša rodina si môže uvedomovať, že niečo nie je v poriadku, ale nepredpokladajte, že si to uvedomuje. Ľudia sú často zaneprázdnení a zaujatí vlastným životom. Napriek tomu je najlepšie nadhodiť túto tému, keď je dostatok času. Vyberte si chvíľu, keď je vaša rodina doma, uvoľnená a vo voľnom čase – napríklad po práci alebo večeri.[3]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Občianska organizácia zameraná na duševné zdravie, ktorá poskytuje zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj
[4]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejsť k zdroju

  • Hovorte, keď sa budete cítiť dobre a budete pripravení. Takýto dôležitý rozhovor by ste tiež nemali uponáhľať. Uistite sa, že máte dostatočný časový blok (pravdepodobne hodinu alebo viac) a oslovte rodinu, keď budú mať voľno a nebudú sa musieť ponáhľať.
  • Vyberte si tiché a súkromné miesto, najlepšie doma, aby ste mohli hovoriť otvorene a úprimne bez toho, aby ste sa cítili trápne.
  • Ak však ide o naliehavú situáciu, konajte okamžite. Povedzte, že je to naliehavé a musíte sa porozprávať.

Zvážte napísanie listu. Možno zistíte, že myšlienka hovoriť o svojej úzkosti u vás vyvoláva ešte väčšiu úzkosť. V takom prípade premýšľajte o napísaní otvoreného listu členom vašej rodiny. Môžete uviesť všetky rovnaké informácie a môžete ich buď prečítať nahlas, alebo ich požiadať, aby si ich prečítali v súkromí, a ponechať si tak možnosť na neskorší osobný rozhovor.

  • Váš list môže byť tak krátky alebo tak dlhý, ako si želáte. Uistite sa však, že vyjadrujete hlavnú myšlienku, t. j.e. „Mami, mám problémy so zvládaním stresu a úzkosti. Niekedy dostávam záchvaty paniky.“ Alebo: „Možno ste si všimli, že mám zvláštne zvyky, otec. Stále si myslím, že bez nich sa stane niečo hrozné.“
  • Nechajte list na mieste, kde ho rodina nájde, napríklad na konferenčnom stolíku, kuchynskom stole alebo na krbe. Alebo si ju prineste so sebou na rozhovor, aby ste ju prečítali nahlas. Povedzte niečo ako „Napísal som niekoľko slov, ktoré by som chcel, aby ste počuli.“

Druhá časť z 3: Otvorenie sa

Na začiatok použite „procesný rozhovor“. Vysvetľovanie duševného ochorenia, ako je úzkostná porucha, je náročné a možno spočiatku nebudete vedieť, čo povedať. „Procesný rozhovor“ jednoducho znamená skôr rozprávanie o rozprávaní než zdieľanie informácií. Je to technika, ktorá vám pomôže urobiť si poriadok v myšlienkach a tiež požiadať rodinu o trpezlivosť.[5]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie poskytujúca zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Povedzte napríklad niečo také: „Nie som si istý, ako o tom mám hovoriť, ale mohol by si ma, prosím, vypočuť a pokúsiť sa pochopiť? Dúfam, že sa po rozhovore s niekým budem cítiť lepšie.“
  • Môžete tiež skúsiť „Neviem, či to má zmysel a je mi nepríjemné o tom hovoriť, ale chcem to niekomu povedať. Dokážete ma vypočuť a nesmejete sa ani si z toho nerobíte žarty?“

Vysvetlite, ako sa cítite. Pamätajte, že vaša rodina vám bude chcieť pomôcť, ale nemusí úplne rozumieť tomu, čo sa deje. Mať vážnu úzkostnú poruchu je ťažké a izolujúce. Ale budete sa cítiť lepšie s blízkymi, ktorí vás podporia. Vysvetlite, ako sa cítite, a začnite sa otvárať svojmu problému.[6]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejsť na zdroj
[7]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie poskytujúca zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Mať jasno v tom, čo sa deje, i.e. „V poslednom čase mám epizódy, keď sa cítim preťažený. Prepadám panike, dostávam strach a mám pocit, že nemôžem dýchať. Stáva sa to čoraz častejšie.“ Alebo: „Mám pocit, že musím dodržiavať tieto rutiny a rituály. Neviem vysvetliť prečo. Cítim len hrôzu z toho, čo by sa mohlo stať, ak to neurobím.“
  • Uveďte názov poruchy. Vaša rodina musí vedieť, s čím bojujete a že je to uznaný stav. Môžete povedať: „Myslím, že je to sociálna úzkostná porucha, otec“ alebo „Mám pocit, že môžem mať obsedantno-kompulzívnu poruchu správania“.“

Používajte konkrétne príklady. Vaši blízki tiež nemusia vedieť veľa o úzkosti alebo dokonca o duševných chorobách. Nemusia reagovať dobre alebo budú popierať, že ide o problém, a budú si myslieť, že sa z toho môžete jednoducho „dostať“.“ Pomôže im pochopiť problém, ktorému čelíte, ak môžete ponúknuť konkrétne príklady toho, ako úzkosť ovplyvňuje váš život – a skutočnosť, že je vážna. Zamerajte sa na udalosti, ktoré sa stali, alebo na ich vplyv na vás.[8]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie, ktorá poskytuje zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Mohli by ste napríklad povedať niečo také: „Mám problémy so zvládaním stresu v škole. Cítim sa tak preťažený, že som niekedy začal vynechávať vyučovanie.“
  • Alebo: „Nemôžem prestať myslieť na baktérie a vždy sa cítim špinavý. Niektoré dni si umývam ruky 20 alebo 30-krát, tak často, že sú surové.“
  • Samozrejme, nemusíte sa so všetkým zdieľať. Ale neprikrášľujte situáciu, aby ste ušetrili svojich blízkych. Veľmi jasne povedzte, že úzkosť vám bráni žiť normálny a zdravý život.

Časť 3 z 3: Budovanie podpory

Požiadajte o pomoc. Nenechajte sa vtiahnuť do snahy analyzovať alebo vysvetľovať, prečo sa cítite tak, ako sa cítite. Jednoducho povedzte na rovinu, že sa chcete zlepšiť a potrebujete, aby vám s tým pomohli iní. Opäť nemusíte zachádzať do detailov. Sústreďte sa na to najdôležitejšie: chcete a potrebujete pomoc.[9]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejdite na zdroj
[10]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie, ktorá poskytuje zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Môžete povedať niečo ako: „Chcem sa opäť cítiť ako ja a naučiť sa spôsoby, ako ovládať svoju úzkosť. Môžete mi pomôcť nájsť poradcu alebo terapeuta?“
  • Vaša rodina môže povedať, že to, čo ste opísali, neznie nenormálne, alebo je to fáza, alebo nie je až také znepokojujúce. Ak sa to stane, povedzte im, že ste si istí, že to nie je, i.e. „Nie, otec, som si celkom istý, že je to vážny problém.“

Navrhnite rodine spôsoby, ako vás podporiť. Povedzte svojim blízkym, ako môžu pomôcť. Môže to byť pomoc pri vyhľadaní odborníka, ako je terapeut, psychológ alebo psychiater, ale môže to byť aj iným spôsobom. Blízki môžu prispieť tým, že vám pomôžu pri každodenných úlohách, povzbudia vás, aby ste sa dobre stravovali, cvičili a stretávali sa s ľuďmi, alebo vám ponúknu morálnu podporu.[11]
Dôveryhodný zdroj
Národná aliancia pre duševné choroby
Grassroots organizácia zameraná na duševné zdravie, ktorá poskytuje zdroje, podporu a vzdelávanie pre ľudí postihnutých duševnou chorobou
Prejsť na zdroj

  • Požiadajte ich, aby vám pomohli nájsť liečbu, i.e. „Bojím sa objednať na vyšetrenie, ale viem, že by som mal navštíviť lekára. Môžete mi pomôcť niekoho nájsť a sledovať?“ Môžete ich tiež požiadať, aby vás brali na vyšetrenia a uistili sa, že navštevujete všetky podporné skupiny.
  • Môžete tiež požiadať o každodennú podporu, t. j.e. „Potrebujem, aby si tu bol a povzbudzoval ma. Môžete sa uistiť, že sa dostanem von?“ Alebo: „Len by som ocenil vašu lásku a objatie raz za čas.“

Buďte trpezliví a očakávajte, že budete odpovedať na otázky. Je pravdepodobné, že vás rodina osloví a bude chcieť vedieť, ako vám pomôcť. Napriek tomu by ste mali počítať s tým, že sa budete stretávať s otázkami. Buďte trpezliví a odpovedajte, ako najlepšie viete, pričom nezabúdajte, že čím viac vaši blízki vedia, tým lepšie vás môžu podporiť a podporiť vaše zotavenie.[12]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Jednou z otázok, ktoré môžete dostať, je: „Čo to spôsobuje??“ Možno budú chcieť vedieť aj to, ako dlho už trpíte silnou úzkosťou. Presná príčina úzkostnej poruchy zvyčajne nie je jasná, ale pokúste sa odpovedať čo najúprimnejšie.
  • Vaši blízki sa tiež môžu obávať, že úzkosť súvisí s niečím, čo povedali alebo urobili. Uistite ich, že to nie je ich chyba.
  • Nevzdávajte sa. Pokračujte v tom, aj keď vašim blízkym chvíľu trvá, kým vašu úzkostnú poruchu prijmú alebo jej uveria. Opakujte sa. Znovu otvorte túto tému a zopakujte svoju túžbu získať pomoc, ak máte pocit, že vás rodina odstrkuje. Zdôraznite, že si myslíte, že problém je vážny a zasahuje do vášho každodenného života. Liečba je dostatočne dôležitá na to, aby ste sa pýtali toľkokrát, koľkokrát je to potrebné.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Inštitút detskej mysle
    Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
    Prejsť na zdroj

    • Opakujte si to tak často, ako je potrebné. Môžete napríklad povedať: „Mami, naozaj si myslím, že niečo nie je v poriadku. Chcem niekoho vidieť.“ Zdôraznite, že vaša situácia nie je len každodenný strach: i.e. „Nie, otec, je to iné. Cítim sa znehybnený touto úzkosťou.“
    • Ak vám rodina nie je schopná alebo ochotná pomôcť, porozprávajte sa s inou dôveryhodnou dospelou osobou. Premýšľajte o ďalších ľuďoch, ktorým sa môžete zveriť – učiteľoch, mentoroch, poradcoch, priateľoch alebo tréneroch – a povedzte im, čím prechádzate. Povedzte to niekomu, komu dôverujete, kto vás vypočuje a kto bude rešpektovať vaše súkromie.
  • Odkazy