Ako povedať svojmu priateľovi, že potrebujete trochu priestoru: 12 krokov

Každý vzťah má svoje vzostupy a pády a môžu nastať chvíle, keď budete mať pocit, že potrebujete priestor. Často sa stáva, že keď počujeme: „Potrebujem priestor,“ predpokladáme to najhoršie. To, že potrebujete priestor, však nemusí nevyhnutne znamenať, že chcete ukončiť svoj vzťah. Môže to jednoducho znamenať, že by ste sa chceli sústrediť na iné povinnosti, ako je škola, práca alebo rodina. Tu je niekoľko krokov, ktoré vám pomôžu oznámiť, že potrebujete priestor.

Časť 1 zo 4:Analýza vašej situácie

Uveďte, prečo potrebujete vo vašom vzťahu priestor. Venujte nejaký čas skutočnému premýšľaniu o dôvodoch, prečo sa cítite tak, ako sa cítite. Možno si budete chcieť tieto dôvody zapísať, aby ste sa nad nimi mohli neskôr zamyslieť. Pomôže vám to vytvoriť odpovede na otázky vášho priateľa týkajúce sa vášho rozhodnutia.

  • Medzi bežné dôvody, prečo chcete mať vo vzťahu priestor, patrí potreba byť chvíľu sám, aby ste si oddýchli po náročnom týždni, potreba sústrediť sa na nejaký projekt alebo starostlivosť o súkromné rodinné záležitosti.

Rozhodnite sa, čo by ste nakoniec chceli urobiť s vaším vzťahom. Váš priateľ bude s najväčšou pravdepodobnosťou chcieť vedieť, čo pre váš vzťah znamená, keď si dáte od seba trochu priestoru. Ak sa rozhodnete, že sa chcete s priateľom rozísť, najlepšie je urobiť to teraz.

  • V zdravých vzťahoch sú spoločenstvo a oddelenosť v rovnováhe. V zdravých vzťahoch sa cítite ako svoj vlastný človek a máte priateľstvá aj mimo vzťahu.

Naplánujte si čas a miesto stretnutia a rozhovoru. Vhodný čas bude, keď ste obaja uvoľnení, pokojní a dokážete sa sústrediť na počúvanie toho druhého.[1]
Vhodným miestom by bolo verejné miesto, ktoré je tiché a kde sa ešte môžete porozprávať, čo vám môže pomôcť vyhnúť sa scéne, napríklad park alebo kaviareň.

Časť 2 zo 4:Spoločné stretnutie

Zvládnite konverzáciu. Dbajte na to, aby ste sa držali témy a nerozptyľovali sa. Používajte výroky „ja“, aby ste sa zamerali na to, čo potrebujete a chcete. Vyhlásenia „ja“ ukazujú, že prijímate zodpovednosť za svoje rozhodnutie. To pomôže aj vášmu priateľovi, aby sa necítil tak napadnutý alebo obviňovaný.[2]
Niektoré príklady výrokov „ja“ sú:

  • „Som nešťastná.“
  • „Cítim veľký tlak.“
  • „Nemám dostatok času na svoje koníčky.“

Stanovte si jasné usmernenia. Stanovte si, koľko kontaktov budete mať medzi sebou, vrátane rozhovorov, posielania textových správ a osobných stretnutí.

  • Ku kontaktu môže dôjsť v určitej forme raz za niekoľko dní, raz za dva týždne alebo raz za mesiac.
  • Naplánovanie konkrétneho času na kontakt môže pomôcť dodať stabilitu. Možno má vaša matka ráno návštevu u lekára, takže by bolo lepšie popoludnie, alebo možno pravidelne dobrovoľníčite cez víkendy a najlepšie by bolo cez pracovné dni.

Uveďte časovú os. Je dôležité, aby váš priateľ vedel, ako dlho má očakávať, že vám dá priestor. Môže to byť tak konkrétne, ako je týždeň alebo mesiac. Je dôležité riadiť jeho očakávania. Po uplynutí tohto počiatočného obdobia môžu obe strany zhodnotiť čas potrebný na získanie väčšieho priestoru.

  • Neurčitý časový úsek nemusí byť najlepšou možnosťou, pretože je nejednoznačný a zanecháva v druhej osobe pocit bezmocnosti.

Časť 3 zo 4:Zvládanie reakcie vášho priateľa

Uistite sa, že ste pokojne uznali jeho pocity a obavy. Môžete povedať niečo ako: [3]

  • „Vidím, že vyzeráš rozrušene.“
  • „Môžem povedať, že som zranil tvoje city.“
  • „Je ešte niečo, o čo sa s vami môžem podeliť?“

Rozptýliť výbuch hnevu. Skúste sa sústrediť na to, aby ste ho počúvali, a nakoniec by sa mal upokojiť. Ak sa emócie naďalej prehrievajú, nevyburcujte sa. Dajte svojmu priateľovi najavo, že by ste chceli vašu diskusiu na chvíľu prerušiť a že v rozhovore budete pokračovať, keď sa obaja upokojíte.[4]

Prijmite, že váš priateľ nemusí súhlasiť s vašou voľbou. Možno nechce priestor a možno chce váš vzťah ukončiť. V takom prípade mu to umožnite, aby ste sa vyhli väčšej citovej bolesti.

Časť 4 zo 4:Vyhodnotenie výsledkov

Vyskúšajte si svoj plán a položte si otázky, ktoré vám pomôžu doladiť a upraviť ho podľa potreby:[5]

  • „Mám pocit, že som dostal priestor, ktorý som potreboval?“
  • „Pomohol mi priestor?“
  • „Je niečo, čo by som chcel zmeniť?“

Rozhodnite sa spoločne na jasných a konkrétnych zmenách. Môžete sa rozhodnúť, že komunikácia zostane taká, aká je. Možno sa s priateľom rozhodnete, že môžete zintenzívniť komunikáciu posielaním SMS správ a rozprávaním sa, ale naďalej sa budete vídať zriedkavo.[6]
Alebo sa môžete rozhodnúť prestať so všetkými formami komunikácie.

  • Dávajte si navzájom pozitívnu spätnú väzbu, aby ste si ukázali, že sa navzájom podporujete a záleží vám na sebe.[7]

    • „Som vďačný za vašu podporu.“
    • „Oceňujem, že na tom pracujeme spoločne.“
    • „Som naozaj rád, že to so mnou skúšaš.“
  • Odkazy