Ako pracovať so svojím bývalým

Práca s bývalým je situácia, ktorá môže byť skľučujúca a potenciálne veľmi nepríjemná. Rozchod je ťažký, aj keď sa s bývalým partnerom nemusíte pravidelne stretávať na pracovisku. V týchto vodách je však možné sa pohybovať a vytvoriť medzi vami a vašou bývalou partnerkou civilný vzťah. Vďaka priamosti a jasnému zameraniu môžete dokonca premeniť skryté napätie na dobrú motiváciu, aby ste sa lepšie venovali sebe a svojim pracovným cieľom.

1. časť z 3:Prekonanie (a udržanie) rozchodu

Ujasnite si svoje priority. Stanovte si jasný zámer uprednostňovať a zostať motivovaný pre prácu, aj keď je nablízku váš bývalý.[1]
Zvážte svoje možnosti, pričom zvážte, že je to rozhodnutie a pravdepodobne nie je absolútne nevyhnutné prijať pracovné prostredie s vašou bývalou.

  • Je práca ľahko nahraditeľná alebo dočasná? Niektoré úvahy vám môžu ukázať, že práca s vašou bývalou vám viac škodí ako pomáha, udržiava vás v mieste bolesti a zmätku, ktoré vám za tú prácu nemusia stáť.

Otvorene a úprimne pozdravte svoje zostávajúce pocity.[2]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2021.
Keď sa zo všetkých síl snažíme na niečo nemyslieť, stáva sa nemožným na to nemyslieť. Nazýva sa to „efekt bieleho medveďa“ a funguje to rovnako pri všetkých druhoch pokušení.[3]
Takže nevytláčajte svojho bývalého z mysle, keď sa nečakane objaví. Týmto postupom eliminujete pocit „zakázaného ovocia“, ktorý vás môže rozptyľovať od práce a spôsobovať, že sa budete venovať minulému vzťahu. Aj tým, že si dovolíte myslieť na svoju bývalú, sa môžete dostať k niektorým myšlienkam, ktoré vám dodajú väčšiu jasnosť o vzťahu (a tým aj väčšie uzavretie).

  • Čím menej sa budete brániť tomu, že vaša bývalá je stále vo vašom živote, tým lepšie. Spoločné pracovisko znamená, že musíte akceptovať prítomnosť svojho bývalého partnera a pocity, ktoré sa nevyhnutne dostavia pri pravidelnom stretávaní sa s ním. Nechajte tieto pocity prirodzene odznieť, namiesto toho, aby ste ich z hlavy vytláčali. Snaha o vytesnenie pocitov vytvára pasívnu agresiu, náladovosť a pocity sa pravdepodobne vrátia s pomstou, keď to budete najmenej očakávať.
  • To, že si vo vzťahu k svojej bývalej dovolíte cítiť veci, NEznamená, že sa o tieto pocity musíte deliť na pracovisku. Držte sa blízko svojho denníka a ak sa potrebujete podeliť o to, čo vás napadne, skúste sa porozprávať s priateľmi alebo rodinou, ktorí majú od vášho pracoviska určitý odstup.

Zamerajte sa na svoje ciele. Píšte si do denníka, načrtnite ciele, ktoré máte v súvislosti s vašou kariérou. Začnite v malom, premýšľajte o tom, ako každý deň robiť svoju prácu efektívnejšie, postupne zvyšujte rozsah až po ciele na celý mesiac, spoločnosť atď.[4]
Uistite sa, že ste zahrnuli aj to, ako vaše kariérne ciele zapadajú do širšieho rámca toho, čo chcete pre seba (napríklad šťastie, fyzickú pohodu a oslobodenie od stresu). Vďaka týmto spojeniam uvidíte súvislosť medzi vašimi kariérnymi cieľmi a širším osobným šťastím. Pomôže vám to vidieť vaše kariérne ciele inak, čo vás bude viac a viac motivovať k tomu, aby ste svoj čas v práci venovali ich skutočnému napĺňaniu.

Hľadajte podporu u iných.[5]
Aj keď sa s bývalým partnerom stále príležitostne rozprávate, uistite sa, že váš bývalý partner je nie osoba, ktorej zavoláte v extrémnych chvíľach. Keďže váš bývalý je tak blízko, môžete byť v pokušení zavolať mu, aby ste sa vyrozprávali o obzvlášť zlom dni alebo sa podelili o nový vzrušujúci úspech či príležitosť. Tieto chvíle však treba zdieľať s niekým, s kým chcete namiesto toho nadviazať hlbší vzťah.

  • Ak budete svojmu bývalému naďalej poskytovať túto pozíciu vo svojom živote, budete k nemu citovo viazaní viac, než je potrebné pre úspešný fungujúci vzťah. Vďaka tomu môžete mať pocit, že sa spoliehate na jeho prítomnosť, či už v práci alebo mimo nej. Trik spočíva v tom, aby ste sa dokázali stretávať so svojím bývalým a zároveň mali na pamäti, že vám neslúži na také účely ako počas vzťahu. Delegovanie týchto úloh (osoba, ktorej sa môžem vyventilovať, priateľ, ktorý mi môže pomôcť s technickými problémami, ktoré riešil môj bývalý) vás teda bude podporovať a posilňovať v čase stresu alebo vzrušenia.

Sústreďte sa na prítomnosť. Najmä počas ťažkých dní môže byť prirodzené pozerať sa na svojho bývalého a idealizovať si, aké to bolo skvelé, keď ste boli spolu. Bez ohľadu na to, ako veľmi ste nad svojím bývalým skončili, naša inštinktívna myseľ je nastavená tak, že hľadá najlepšie možnosti krátkodobého pohodlia a nádeje. Naučenie sa techník všímavosti vám môže pomôcť sústrediť sa na prítomný okamih a presmerovať vaše sny o časoch, keď bolo všetko inak.

  • Neustále si pripomínajte, že sa veci medzi vami dvoma zmenili, a to tak, že sa sústredíte na to, čo sa deje v bezprostrednej interakcii. či váš bývalý prednáša na stretnutí? Všimnite si, že vaša pozornosť sa presúva od pracovných záležitostí na pekné oči vášho bývalého a všetky spomienky, ktoré vyvolávajú. Potom sa bez toho, aby ste sa odsudzovali za to, že ste sa zatúlali, vráťte späť k úlohe. Možno sa budete chcieť úzko spojiť s usilovným spolupracovníkom, ktorého pozornosť vám pomôže vrátiť sa „do zóny“ pracovných povinností.

2. časť z 3:Efektívna komunikácia s bývalým partnerom

Stanovte si podmienky zasnúbenia. [6]
Využite prvú príležitosť, ktorá sa vám naskytne, a úprimne sa vyjadrite k situácii na vašom pracovisku a k úlohe, ktorú v nej zohráva minulý vzťah. Začnite rozhovor mimo zvedavých spolupracovníkov a najlepšie úplne mimo pracoviska. Dajte svojmu bývalému vedieť, že máte v úmysle udržať drámu z minulosti mimo práce. Uistite sa, že ste sa postavili čo najlepšie a spomenuli ste, že mať srdečný pracovný vzťah je dôležité pre vašu prácu aj pre vaše šťastie. Ak vynaložíte veľké úsilie na to, aby ste sa počnúc týmto rozhovorom správali slušne a úctivo, vaša ex vás bude s veľkou pravdepodobnosťou nasledovať. Skúste sa dohodnúť na nasledujúcich veciach:

  • Spoločenské stretnutia so spolupracovníkmi.
  • Zapojenie sa do úzkej spolupráce na projektoch (alebo snaha vyhnúť sa jej).
  • Nechávanie batožiny mimo pracoviska.
  • Otvorenie možnosti riešiť vážne problémy mimo práce, ak sa vôbec vyskytnú.
    • Situácia na pracovisku si však vyžaduje, aby ste zostali do istej miery flexibilní, aby ste mohli prekvapiť chodbové stretnutia s vašou bývalou. Uvedomte si, že niektoré veci môžete ovplyvniť, ako napríklad podmienky spolupráce medzi vami a vaším bývalým pri vzájomnej interakcii, ale iné nie. Možno nebudete môcť kontrolovať, ako často sa s bývalým stretávate.

Vyžiadajte si odstup, ktorý chcete.[7]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2021.
Ak zistíte, že si chcete oddýchnuť od blízkosti, ktorú udržiavate, nebojte sa ju využiť. Dávajte si rovnaký rešpekt ako ktokoľvek iný v ťažkej situácii. Aj keď ste už s bývalým partnerom možno diskutovali o zachovaní bezpečného odstupu, ste zodpovední za to, aby ste boli priami a konali podľa svojich želaní. Patrí sem aj to, aby ste dali najavo svoje zámery, keď sa to týka aj iných ľudí. Tým, že oznámite svoju túžbu po odstupe, nenecháte ľuďom priestor na špekulácie a klebety o tom, čo by sa mohlo diať.

  • Povedzte napríklad, že ste boli pozvaní na drink so svojimi spolupracovníkmi po práci a viete, že váš bývalý partner bol tiež pozvaný. Namiesto toho, aby ste využili príležitosť a dali všetkým najavo, že nechcete byť v blízkosti svojho ex ani minútu navyše, láskavo mu dajte najavo, že si neželáte ísť von, pretože by ste chceli mať čas pre seba. Pripomeňte si, že nechuť socializovať sa nebude trvalá.

Venujte pozornosť reči svojho tela. Nie ste si istí, ako pôsobíte na svojho bývalého a ostatných spolupracovníkov? Spôsob, akým stojíte, zaujímate polohu vo vzťahu k ostatným a gestikulujete, môže byť najjasnejším signálom nepohody alebo nepríjemnosti. Všímaním si reči tela si tak môžete ukázať, čo vidia ostatní, a podľa toho sa prispôsobiť.

  • Napríklad povedzte, že s bývalým partnerom diskutujete o pracovnom probléme. Môžete si všimnúť, že nenadväzujete očný kontakt alebo že ste si začali pohrávať s rukami. Obe tieto činnosti vysielajú signály, že sa v danej situácii necítite dobre. V tejto chvíli sa môžete „správať akoby“ a upraviť reč tela tak, aby ste a vášho bývalého viac v pohode.
  • Ak začnete vidieť, že reč vášho tela často signalizuje úzkosť a nepohodu, možno budete chcieť stráviť viac času premýšľaním o tom, ako sa cítite. Korigovanie reči tela v interakcii je užitočný spôsob, ako sa dostať ďalej, ale v konečnom dôsledku vám môže napovedať o hlbších problémoch, ktoré sa dajú riešiť mimo pracoviska.

Vyrozprávajte si nezhody.[8]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2021.
Aj po tom, ako si s bývalým partnerom vyjasníte, že chcete vytvoriť civilné pracovné prostredie, môžu sa objaviť problémy, ktoré vyvolajú staré frustrácie. Ak sa to stane, nebojte sa stiahnuť svojho bývalého partnera bokom a povedať mu, čo vám nefunguje. Uistite sa, že ste vlastníkmi svojich pocitov, a nie že kritizujete alebo odsudzujete svojho bývalého.[9]
Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikácia: Jazyk súcitu. Encinitas, CA: PuddleDancer Press, 1999.
V závislosti od rozsahu a naliehavosti problému môžete chcieť hovoriť mimo pracoviska alebo sa dohodnúť na ešte väčšom odstupe

  • Pred rozhovorom sa dôkladne zamyslite nad tým, či ide skutočne o problém, ktorý sa nedá riešiť samostatne. Dobrým pravidlom je vyzdvihnúť problém len vtedy, ak máte jasný a rozumný žiadosť že máte pocit, že musíte urobiť.[10]
    Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikácia: Jazyk súcitu. Encinitas, CA: PuddleDancer Press, 1999.
    Ak by ste chceli požiadať, aby váš bývalý partner rešpektoval váš priestor tým, že nebude neočakávane vstupovať do vašej kancelárie, potom vaša potreba priestoru nie je naplnená a máte dôvod na podanie žiadosti. Ak vás nenapadá žiadna rozumná požiadavka (a „prestaň sa správať ako blbec“ ňou nie je), je veľká pravdepodobnosť, že sa len chcete zbaviť svojho nepohodlia.
  • Ak sa rozhodnete otvoriť problém s bývalým partnerom, uistite sa, že vaše správanie je profesionálne, zámerné a realistické, pokiaľ ide o vašu úlohu v probléme.

Urobiť prítrž hre. Robí váš bývalý všetko pre to, aby vás v práci sabotoval, napríklad šíri nepríjemné informácie alebo zatajuje informácie o termíne? Zvoľte si vysokú cestu a ponúknite príležitosť, aby ste viac uzavreli a vyjasnili si povahu vášho vzťahu a rozchodu.

  • Nemusí to byť niečo, čo vás teší, ale ak pôjdete ku koreňu problému, ukážete svojmu bývalému, že existujú lepšie východiská pre jeho nevôľu, než je zlé zaobchádzanie s vami. Keďže to potrebuje váš bývalý, a nie vy, buďte ochotní pripustiť veci, ktoré by ste za normálnych okolností nepripustili. Cieľom je ukončiť sabotáž na pracovisku, nie vyjadriť svoje hlboké city.
  • Hovoriť o peniazoch je v práci vždy trápne. Ak teda váš bývalý partner začne s vami (alebo v dosahu) hovoriť o zvýšení platu alebo prémiách, bráňte sa účasti tým, že budete mlčať alebo dáte najavo, že vás táto téma nezaujíma. Vyhnite sa snahám svojho bývalého, aby vás „prevalcoval“.

Vedzte, kedy je toho dosť. Ďalšou možnosťou, ako sa vysporiadať s mimoriadne nespokojným bývalým partnerom, je súkromné stretnutie s dôveryhodným vyššie postaveným pracovníkom, na ktorom môžete ukázať dôkazy o obťažovaní na pracovisku. Majte na pamäti, že táto možnosť, hoci vám pravdepodobne umožní udržať si prácu, môže dočasne poškodiť vašu profesionálnu povesť.

Časť 3 z 3:Zachovanie profesionality

Oddeľte svoj pracovný a osobný život. Mať bývalého zamestnanca na pracovisku znamená, že si budete musieť dvakrát premyslieť aj svoje ďalšie vzťahy na pracovisku.[11]
Hazan, Cindy a Phillip R. Holiaci strojček. „Láska a práca: Teoretická perspektíva pripútanosti.“ Journal of Personality and social Psychology 59.2 (1990): 270.
Ak ste v pokušení flirtovať s iným kolegom, zvážte, ako by sa súčasná situácia zamotala, keby ste do nej pridali žiarlivosť a pohŕdanie.

  • Ak chcete posúdiť, či vaše súčasné konanie môže vyvolať nadmernú negativitu medzi vami a vašou bývalou partnerkou, premýšľajte o tom, ako by ste sa cítili, keby bola topánka na druhej nohe. Nechceli by ste, aby váš bývalý odišiel s kolegyňou, do ktorej bol vždy zaľúbený? Vyhnite sa rovnakému konaniu z citlivosti k situácii a z túžby zachovať jej hladký priebeh.
  • A čo keď musíte jazdiť výťahom so svojím bývalým? Nie všetky priateľské rozhovory sa musia začínať vaším šťavnatým životom mimo kancelárie. Skúste nadhodiť pracovnú frustráciu alebo vtip, ktorý koluje medzi spolupracovníkmi a o ktorý sa môžete bez problémov podeliť obaja.

Udržujte emocionálnu batožinu mimo svojich profesionálnych vzťahov. Ak s bývalým spolupracujete na nejakom projekte, uistite sa, že doň nevnášate pocit viny alebo obviňovania za to, čo sa vo vzťahu stalo.[12]
Mimoriadne si všímajte rozhodnutia, ktoré robíte, a to, ako sa správate, a pýtajte sa sami seba, či vás motivujú zvyškové pocity alebo samotná práca. Predstavte si, že vaše profesionálne ambície sú vaším jediným vodítkom, a uistite sa, že všetky vaše rozhodnutia vás s nimi spájajú.

  • Napríklad vaša bývalá partnerka pripravuje kávu pre všetkých a prináša vám svoju, stanovenú presne tak, ako ju máte radi. Jednoducho sa zdvorilo usmejte, poďakujte a potom im dajte najavo, že nehľadáte žiadne špeciálne zaobchádzanie. Aj keď je to pekné gesto, dôležitejšie je vyhnúť sa tomu, aby ste spolu znovu vymýšľali starý spôsob konania.

Držte sa blízko ostatných spolupracovníkov. Aby ste sa vyhli prílišnému spoliehaniu sa na svojho bývalého, uistite sa, že máte iných ľudí, vďaka ktorým sa v práci cítite podporovaní. To neznamená, že si nájdeš niekoho, komu sa môžeš zdôveriť vždy, keď sa budeš cítiť nepríjemne, keď uvidíš svojho bývalého. Najdôležitejšie je, aby ste sa pravidelne stretávali s niekým, s kým sa môžete spojiť cez niečo, a čím viac je vzdialená od vášho bývalého, tým lepšie. Vyhľadajte niekoho, kto má podobný zmysel pre humor ako vy, alebo lepšie niekoho s podobnými profesionálnymi ambíciami. Koniec koncov, o to sa v práci usilujete.

Odolajte zapájaniu kolegov do zvyškovej drámy.[13]
Nešťastie priťahuje spoločnosť a zmienka o tom, že máte problémy so svojím bývalým, urobí z tohto problému „férovú hru“ pre vašich kolegov. Dokonca sa môžu začať stavať na jednu zo strán a znovu vytvárať starú drámu, ktorá sa netýka toho, čo sa práve deje. Ostatní spolupracovníci by sa mohli cítiť vylúčení alebo zahanbení vašou situáciou a mohli by sa vám začať vo všeobecnosti vyhýbať. Je oveľa lepšie nechať si svoje záležitosti pre seba a svoj podporný systém mimo kancelárie. Takto môžete zabrániť tomu, aby sa váš život zmenil na kancelársku telenovelu.

  • To neznamená, že musíte byť príliš tajnostkárski, pokiaľ ide o vašu minulosť, len sa vyhnite tomu, aby ste túto tému „otvorili“. Ak považujete za absolútne nevyhnutné uviesť, že ste kedysi boli vo vzťahu, buďte absolútne jasné že tento vzťah sa skončil a že o ďalších podrobnostiach nebudete hovoriť. Dajte ostatným najavo, že si vážite svoje súkromie a že táto téma nie je predmetom rozhovoru.

Zostaňte pri pracovných témach. Najlepšie na práci s bývalým partnerom je skutočnosť, že budete mať vysokú motiváciu venovať práci všetko svoje úsilie. Ak sa vám stane, že sa budete utiekať k spomienkam, ktoré ste zdieľali so svojím bývalým partnerom, alebo ku všetkým veciam, ktoré vám na ňom chýbajú, pripomeňte si, že si máte vyhradiť čas mimo práce, aby ste sa zaoberali všetkým, čo vám stále prichádza na um. Nemusíte sa brániť myslieť na svoju bývalú, ale musíte sa uistiť, že si nájdete iný čas, ktorý strávite uznaním svojich pocitov a uctením si toho, čo je minulosťou.

  • Pamätajte, že najlepšie by bolo vyhnúť sa citlivým témam úplne. Keďže môže byť ťažké povedať, čo vyvolá množstvo emócií okolo rozchodu, skúste sa odpútať od citlivých tém. Aspoň spočiatku sa možno budete chcieť vyhýbať diskusiám o romantike, rozchodoch a zážitkoch, o ktorých viete, že ste ich s bývalým prežili spoločne.
  • Zintenzívnite svoj mimopracovný spoločenský život.[14]
    Adams, Gary A., Lynda A. King a Daniel W. King. „Vzťahy zapojenia do práce a rodiny, sociálnej podpory rodiny a konfliktu medzi prácou a rodinou s pracovnou a životnou spokojnosťou.“ Časopis aplikovanej psychológie 81.4 (1996): 411.
    Všetok nový stres, ktorý vznikol v dôsledku zdieľania pracovného miesta s vašou bývalou, môže spôsobiť, že budete chcieť zintenzívniť svoje aktivity a vzťahy inde. Pokračujte v nadväzovaní kontaktov s priateľom, s ktorým sa nevídate dostatočne často, alebo si dajte záležať na tom, aby ste často navštevovali nový bar. Ak ste spokojní so svojím spoločenským životom vo všeobecnosti, budete mať menšie pokušenie miešať ho do svojej práce alebo vnímať prácu ako príležitosť tráviť zmysluplný čas v spoločnosti iných.
  • Referencie

      http://www.huffingtonpost.com/2012/05/15/friends-with-ex-should-yo_n_1516245.html

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2021.

      https://www.psychologytoday.com/blog/the-science-willpower/201202/4-science-based-strategies-getting-over-ex

      http://tulane.edu/publichealth/mchltp/upload/Tipy na písanie cieľov a úloh.pdf

      http://www.scienceofrelationships.com/home/2012/6/11/how-do-i-get-over-my-ex.html

      http://www.huffingtonpost.com/2012/05/21/dealing-with-an-ex-at-work_n_1533723.html

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Odborný rozhovor. 15. júla 2021.

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 15. júla 2021.

      Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikácia: Jazyk súcitu. Encinitas, Kalifornia: PuddleDancer Press, 1999.