Ako prežiť stratu lásky

Možno práve prežívate bolestný rozchod, rozchádzate sa s neopätovanou láskou alebo sa vyrovnávate so smrťou svojej drahej polovičky. Bez ohľadu na presné okolnosti, strata lásky nie je nikdy ľahká a prežiť stratu sa môže zo začiatku zdať nemožné. Zamerajte sa zatiaľ na prežitie. Keď je vaše prežitie zabezpečené, môžete sa začať liečiť a rásť na základe tejto skúsenosti.

1. časť z 3:Prvá časť: Prežiť

Ubezpečte sa. Práve teraz môže byť ťažké uveriť, že sa niekedy dokážete preniesť cez svoju stratu. Zotavenie je možné, pokiaľ sa však nevzdáte.[1]

  • Proces uzdravovania má pre každého svoj začiatok, stred a koniec. Teraz ste sa zasekli na začiatku, ale ak budete pokračovať vpred, nakoniec sa dostanete na koniec.
  • Nenechajte sa odradiť občasným ústupom. Možno sa dnes cítite horšie ako včera, ale to nemusí byť nutne zlé znamenie. Prežitie straty lásky si zvyčajne vyžaduje, aby ste prešli vzostupmi aj pádmi.

Priznajte si stratu. Ak sa stále nachádzate v stave nedôvery, musíte prestať pred stratou utekať a priznať si, že sa stala. Musíte si priznať, že ste stratili svoju lásku, a až potom sa môžete zotaviť z bolesti, ktorú vám spôsobila.[2]

  • Nebagatelizujte ani stratu. Vaše utrpenie je skutočné. Nemusíte sa za to hanbiť, ani nemusíte skrývať skutočnosť, že to prežívate.

Dovoľte si ubližovať. Po strate prirodzene nasleduje bolesť a strata lásky nie je výnimkou. Ak budete bojovať s potrebou smútiť, budete sa cítiť viac vyčerpaní, ako keď budete žiť so svojím smútkom.[3]

  • Neponáhľajte sa ani pri prežívaní smútku. Každý sa hojí svojím vlastným tempom, preto by ste sa nemali snažiť skrátiť obdobie smútenia v snahe vyzerať „normálnejšie.“

Vyhľadajte pomoc, ktorú potrebujete. Je dôležité poskytnúť si systém podpory, ktorý práve teraz potrebujete. Ľudia sú spoločenské tvory, takže je ľahšie prežiť stratu, keď ste obklopení ľuďmi, ktorým na vás záleží.

  • Ak máte pocit, že máte samovražedné sklony alebo sa vám vymkne spod kontroly, okamžite vyhľadajte odbornú pomoc. Zavolajte na Národnú linku prevencie samovrážd na tel: 1-800-273-8255
  • Aj keď ste emocionálne stabilní, mali by ste hľadať útechu a podporu u svojich blízkych. Prijímanie pomoci od iných vás môže urobiť zraniteľnejšími, ale práve teraz je v konečnom dôsledku lepšie byť zraniteľný s ľuďmi, ktorým na vás skutočne záleží, ako sa izolovať.
  • Všimnite si, že pomoc od tých, ktorí prešli podobnou stratou, môže byť obzvlášť prospešná. Ak nikto z vašich blízkych nestratil lásku podobným spôsobom, zvážte vyhľadanie podpornej skupiny.
  • Ďalšou možnosťou, ktorú môžete zvážiť, je neurgentná odborná pomoc. Poradcovia a terapeuti sú vyškolení na to, aby pomáhali ľuďom vyrovnať sa so stratami, ako je tá vaša. Naplánovať si stretnutie s odborníkom je nie prehnanej reakcii na vašu stratu.

Dýchajte. Meditatívne dýchanie dokáže dobiť vaše telo a upokojiť vašu myseľ. Je to jednoduchá technika, ktorú môžete vykonávať vždy, keď sa cítite preťažení bolesťou.[4]

  • Posaďte sa, postavte sa alebo si ľahnite na miesto, ktoré vás nebude rozptyľovať.
  • Plne vydychujte a zhlboka sa nadychujte. Pri každom nádychu si rozťahujte brucho a hrudník. Sústreďte sa na dýchanie niekoľko minút, kým nepocítite, že sa upokojujete.

Odpočívajte. Dajte si šancu na fyzický, duševný a emocionálny odpočinok. Príliš rýchle tlačenie na seba môže viesť k zrúteniu a veľkému neúspechu.

  • V noci si doprajte dostatok spánku. Ak si môžete zdriemnuť uprostred dňa a viete, že vaše telo to potrebuje, doprajte si aj poludňajší spánok.
  • Nezaoberajte sa nejaký čas žiadnym projektom, ktorý si vyžaduje veľké emocionálne alebo duševné nasadenie. Odložte rozhodnutia, kým nebudete mať pocit, že sa vaša myseľ vyčistila, aby ste predišli chybám a ďalším výčitkám.

Starajte sa o svoje telo. Zabezpečte si potrebnú výživu a vyhýbajte sa látkam, ktoré vám môžu zhoršiť náladu. Zostaňte aj fyzicky aktívni.[5]

  • Nevynechávajte jedlá; je dôležité dodať telu potrebné živiny, aj keď necítite hlad. Jedzte vyvážené jedlá a snažte sa vypiť osem pohárov vody denne.
  • vyhýbajte sa kofeínu, alkoholu, nikotínu a drogám. Občas si môžete dopriať sladké jedlo, ale nedovoľte si prepadnúť nezdravému jedlu.
  • Kardiovaskulárne cvičenie je dobré pre vaše telo aj pre vašu myseľ. Štúdie ukázali, že to môže znížiť pocity úzkosti a depresie počas ťažkých období. Skúste chodiť 20 minút miernym tempom aspoň trikrát týždenne.

Dodržiavajte plán. Musíte si oddýchnuť, ale nemali by ste sa nechať unaviť. Ľahká aktivita vám môže pomôcť udržať sa na správnej ceste.

  • Nebojte sa zatiaľ zavádzať do svojho programu nové veci. Jednoducho sa držte svojej súčasnej pracovnej záťaže.
  • Ak sa vám zdá, že vaše súčasné pracovné zaťaženie je príliš veľké na to, aby ste ho zvládli, požiadajte svoje okolie, aby vám na chvíľu pomohlo. Urobte toľko, koľko môžete, bez toho, aby ste sa cítili preťažení a vystresovaní. Je v poriadku, ak sa pohybujete pomalým tempom, pokiaľ sa stále hýbete.

Druhá časť z 3:Druhá časť: Uzdravenie

Cyklicky prechádzajte emóciami. Počas fázy hojenia môžete pociťovať celý rad emócií vrátane smútku, hnevu a strachu. Dovoľte si prekonať každú emóciu, keď príde, namiesto toho, aby ste sa ju snažili ignorovať.

  • Truchlite teraz. Riešte emocionálnu ranu, kým je ešte čerstvá, aby ste sa vyhli neskorším komplikáciám.
  • Nepredstierajte, že ste šťastnejší, než sa cítite. Predstieranie vyžaduje, aby ste spotrebovali vzácnu energiu, ktorá by mohla ísť na skutočné uzdravenie. Dovoľte si plakať, kričať a ventilovať svoju bolesť podobne neškodnými spôsobmi.
  • Očakávajte, že budete mať strach. Možno sa bojíte, že budete sami, alebo sa bojíte, že už nikdy nebudete milovať. Prvým krokom k prekonaniu akéhokoľvek strachu je konfrontácia s ním, takže budete musieť byť úprimní k veciam, ktorých sa obávate, skôr než ich budete môcť odvážne spracovať.

Konfrontujte sa so všetkými súvisiacimi problémami, ktoré sa vynárajú na povrch. Strata vašej lásky môže spôsobiť, že nevyriešené problémy z minulosti opäť vyplávajú na povrch. Prijmite, že vaša súčasná strata je spojená s vašou minulou bolesťou namiesto toho, aby ste sa snažili tieto dve veci oddeliť.

  • Ak vaša súčasná strata vyvoláva starý problém, tieto dve veci sú nepochybne prepojené.
  • Tým, že sa vyliečite zo svojej súčasnej straty, môžete sa začať liečiť aj z tej minulej bolesti.

Prijmite sa. Strata vašej lásky je nie odraz vašej hodnoty ako ľudskej bytosti. Bez ohľadu na to, ako sa vzťah skončil, musíte si uvedomiť, že je toho viac, kým ste, než váš neúspešný vzťah.[6]

  • Buďte k sebe jemní. Spýtajte sa sami seba, ako by ste reagovali na milovanú osobu, ktorá sa vyrovnáva s vaším druhom smútku, a doprajte si rovnaký druh súcitu a sympatie.
  • Nájdite si čas na opätovné potvrdenie zdravých presvedčení. Môžu zahŕňať zdravé presvedčenie o vlastnej hodnote, ako aj zdravé presvedčenie o svete okolo vás. Ak praktizujete nejakú vieru alebo náboženstvo, teraz môže byť vhodný čas na ich hlbšie preskúmanie.

Urobte čistý rozchod. Môže sa zdať lákavé zmieriť sa so svojou stratenou láskou, ale aj keď ani jeden z vás nie je vinný, zmierenie v tomto období je často zbytočné a bolestivejšie, než sa oplatí.[7]

  • Musíte sa sústrediť na to, aby ste sa pohli dopredu. Vaša minulá láska je súčasťou vašej minulosti a práve teraz by ste ju mali nechať vo svojej minulosti.
  • Spýtajte sa sami seba, či vám uchovávanie fotografií a spomienok ubližuje alebo pomáha. Ponechajte si ich, ak vám pomáhajú uzdraviť sa, ale ak vaše uzdravenie odďaľujú, zbavte sa ich. Nemusíte ich zničiť, ale mali by ste ich aspoň zbaliť a odložiť na miesto, ktoré je mimo dosahu.

Vyhýbajte sa odrazom.[8]
Mnohí ľudia sa vrhajú do nových románikov skôr, ako sú pripravení, ako spôsob, ako vyplniť prázdnotu, ktorú pociťujú zo svojej straty. Predčasný odraz však pravdepodobne povedie k ďalšej strate.

  • Zamerajte sa na seba práve teraz. Keď sa budete cítiť spokojní, šťastní a celiství, môžete sa vrátiť do sveta randenia.
  • Ak sa vám vaša nová láska zdá dokonalá vo všetkých ohľadoch, pravdepodobne klamete sami seba. Uistite sa, že každý nový vzťah vnímate realisticky.

Zamyslite sa. Dajte si čas na premýšľanie o minulosti a uvedomte si svoje súčasné pocity. Ignorovanie vášho smútku vám neumožní sa z neho vyliečiť.

  • Skúste si viesť denník, ale nenúťte sa doň písať každý deň. Používajte svoj denník, aby ste zo seba dostali myšlienky a emócie, keď ich nie ste schopní vyjadriť alebo im inak dať zmysel.

Smejte sa. Dovoľte si opäť sa smiať. Musíte si dovoliť prežívať smútok, ale zároveň musíte do svojej každodennej rutiny vrátiť pozitívne emócie.

  • Pozrite si alebo si prečítajte niečo zábavné. Trávte čas s ľuďmi, ktorí vás rozosmejú.
  • Ak dokážete nájsť humor vo svojej strate alebo v určitých aspektoch svojej straty, dovoľte si to.

Tretia časť z 3:Tretia časť: Rastie

Zamerajte sa na pohyb vpred. Keď sa vyrovnáte so svojím súčasným zranením, musíte si dať povolenie posunúť sa vpred.[9]

  • Fáza smútenia/uzdravenia trvá u niekoho dlhšie ako u iných, takže sa nedá predpovedať, koľko času uplynie, kým budete schopní ju prekonať. Keď sa však nutkanie posunúť sa vpred stane prirodzeným a nie vynúteným, možno budete chcieť zvážiť, či sa podľa neho nebudete správať.
  • Nemusíte zabudnúť na minulosť, ale musíte dosiahnuť bod, v ktorom už nebude vo vašej pozornosti.

Odpusťte. Musíte odpustiť sebe aj svojej stratenej láske.[10]

  • Váš hnev a zatrpknutosť nemajú na vašu stratenú lásku žiadny vplyv. Namiesto toho, aby ste ho alebo ju urobili nešťastnými, urobíte nešťastnými len seba.
  • Priznajte si všetky chyby, ktoré ste urobili. Namiesto toho, aby ste tieto chyby ľutovali, zaviažte sa, že ich v súčasnosti napravíte a v budúcnosti sa im vyhnete.

Uvažujte o dobrom. Aj keď vám táto skúsenosť priniesla bolesť, možno vám v niečom aj prospela. Zvážte pozitívne veci, ktoré ste zo vzťahu a rozchodu získali.

  • Vaša stratená láska vás napríklad mohla zoznámiť s koníčkom, ktorý vás baví, alebo vás naučila zručnosti, z ktorej máte radosť.
  • Vo všeobecnosti sa ľudia často zlepšujú tým, že niekoho milujú. Pestovanie vašej schopnosti milovať s jednou osobou vám môže uľahčiť milovať seba a ľudí okolo vás.
  • Strata starej lásky vám môže otvoriť dvere pre zdravší vzťah alebo novú životnú cestu.

Pokračujte vo svojich záujmoch. Venujte sa starým záujmom, ale skúste si nájsť aj niekoľko nových.

  • Staré záujmy a vášne môžu byť upokojujúce, takže vám môžu dodať silu ísť ďalej v inak temných dňoch.
  • Nové záujmy otrasú vašou rutinou a podporia rast ako celej osobnosti. Tým, že rozvíjate svoju stránku, ktorú vaša stratená láska nikdy nepoznala, môžete začať mať pocit, že ste sa naozaj zmenili oproti tomu, kým ste boli v minulosti.

Spoznajte nových ľudí. Neopúšťajte svojich starých priateľov, ale nepodceňujte ani význam nadväzovania nových priateľstiev.

  • Noví priatelia nikdy nevedeli, kým ste boli, keď ste boli v starom vzťahu, takže ich prítomnosť vám nebude pripomínať vašu minulú bolesť.
  • Keď sa stretnete s novými ľuďmi, snažte sa byť k nim dôverčiví, otvorení a úprimní. Urobiť to môže byť ťažké po tom, čo ste boli tak veľmi zranení, ale pamätajte, že noví ľudia, ktorých stretávate, neboli zodpovední za vašu minulú bolesť a zaslúžia si príležitosť získať si vašu dôveru.

Milujte sa. Naučte sa mať sa radi, keď ste sami. Mali by ste mať radi to, kým ste v súčasnosti, ale práca na niektorých pozitívnych sebazdokonaleniach môže oživiť vaše sebavedomie a uľahčiť tento proces.[11]

  • Prestaňte so zlozvykom, napríklad fajčením, alebo začnite so zdravou stravou a cvičením (ak to potrebujete). Ak existuje aspekt vašej osobnosti, ktorý vás frustruje, podniknite kroky na jeho zlepšenie. Ak chcete napríklad pohodlnejšie hovoriť pred cudzími ľuďmi, zvážte kurz verejného vystupovania.
  • Pracujte na jednom sebazdokonaľovaní naraz, aby ste sa nepreťažili. Ak sa preťažíte, je pravdepodobnejšie, že zlyháte, a neúspech môže spôsobiť komplikácie vo vašom raste.
  • Dovoľte si milovať druhých. Keď máte problém mať sa radi alebo sa začnete ľutovať, dobrým spôsobom, ako bojovať proti tomuto pocitu, je zamerať sa na to, aby ste urobili niečo milé pre niekoho iného.

    • Buďte tu pre svojich priateľov a príbuzných, keď potrebujú vašu podporu.
    • Nájdite si čas na dobrovoľníctvo. Pokoste susedovi trávnik alebo strávte niekoľko hodín v miestnej vývarovni. venčte psy v blízkom útulku pre zvieratá alebo navštívte známeho v nemocnici.
  • Odkazy