Ako prežiť v rýchlom riečnom prúde: 11 krokov

Kúpanie v jazerách, riekach a potokoch môže byť bezpečné na určených kúpaliskách, ktoré sú chránené plavčíkmi. Utopenie je však piatou najčastejšou príčinou neúmyselných zranení a úmrtí v USA.S. [1]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravia pre USA, ktorý prevádzkuje odd. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj
V prírodnom vodnom prostredí je potrebných viac zručností a energie kvôli nízkym teplotám vody a vzduchu, prúdom, vlnám a ďalším podmienkam – a tieto podmienky sa môžu meniť v dôsledku počasia. Vedieť, ako prežiť a dostať sa z riečneho prúdu, môže zachrániť váš život – a život iných.

1. časť z 2:Ako sa vyhnúť uviaznutiu

Poznajte riziká kúpania v riekach. Plávanie je nebezpečná činnosť aj pre ľudí, ktorí sú silní plavci. Oblasti, ktoré nie sú monitorované alebo určené na kúpanie, sú oveľa viac. Aj keď je kúpanie v rieke počas horúceho dňa veľkým potešením, veľmi často tu nie sú také bezpečnostné opatrenia, aké by ste našli v bazéne alebo na pláži chránenej plavčíkom.

  • Ľudia nevedia dobre plávať. Ľudia nie sú dobre stavaní na plávanie. Športovec olympijskej triedy môže zaplávať približne 4.5 m.p.h alebo približne 2 metre za sekundu. Priemerný plavec pláva oveľa pomalšie. Na prekonanie plavcových schopností nie je potrebný príliš silný prúd.
  • Väčšina utopení sa odohráva vo vonkajších vodných nádržiach.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravia pre USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Choďte k zdroju

Poznajte nebezpečenstvo, ktoré predstavujú prúdy. Rieky sú prírodné útvary, ktoré sú často nestále a menia sa zo dňa na deň, z ročného obdobia na ročné obdobie. Rieky môžu mať veľmi rýchly prúd a zachytenie v prudkom prúde môže byť veľmi nebezpečné. Taktiež nie je vždy jednoduché alebo zrejmé, že vodný tok má silný prúd. Skontrolujte, či:

  • Počasie. Ak intenzívne pršalo, je veľká pravdepodobnosť, že hladina vody je zvýšená.
  • Oblasti ohrozené „bleskovými povodňami“. Niektoré rieky sú známe náhlymi záplavami v dôsledku horských dažďov alebo iných geologických podmienok.
  • Nevšímajte si rýchlo sa pohybujúce prúdy, vlny a pereje, a to aj v plytkej vode.
  • Nebezpečenstvá, ako sú priehrady, podvodné prekážky alebo skaly či úlomky pohybujúce sa na hladine alebo po dne vody.

Pokúste sa určiť, ako rýchlo sa voda pohybuje. Hádzanie predmetov, najmä plávajúcich predmetov, ako je drevo alebo palica (nehádžte umelé predmety, plasty alebo sklo) do stredu rieky vám začne dávať predstavu o rýchlosti.

  • Pamätajte si, že niekedy je prúd na hladine a niekedy je pod prúdom. Rýchlosť na hladine vám neposkytne informácie o spodnom prúde.
  • To, že sa hladina pohybuje pomaly, neznamená, že je bezpečná. V rieke, ktorá zvonku vyzerá ako pokojná, sa môžu nachádzať rýchlo sa pohybujúce spodné prúdy.

Poznajte schopnosti osôb, ktoré idú s vami, vrátane plavecké schopnosti a požadovanú úroveň dohľadu. Uistite sa, že máte zabezpečený primeraný dohľad.

  • Zabezpečte, aby sa každý naučil dobre plávať tým, že ho prihlásite do kurzov učenia sa plávať primeraných jeho veku. To však neznamená, že ľudia sú chránení pred nešťastím. V prípade malých detí to môže spôsobiť, že si budú príliš isté svojimi schopnosťami.
  • Slabí plavci musia nosiť U.S. Záchranné vesty schválené pobrežnou strážou vždy, keď sú vo vode, na vode alebo v jej blízkosti. Nespoliehajte sa na vodné krídla alebo nafukovacie hračky; môžu umožniť plavcom prekročiť ich schopnosti alebo sa náhle vypustiť, čo by mohlo viesť k utopeniu.

Praktizujte bežnú bezpečnosť pri plávaní.

  • Vždy plávajte s kamarátom. Nikdy neplavte sami alebo s niekým, kto nevie plávať.
  • Do neznámej alebo plytkej vody vstupujte vždy opatrne, nohami napred.
  • Potápajte sa bezpečne. Potápačské oblasti by mali byť hlboké aspoň 9 stôp bez podvodných prekážok. Rieky zvyčajne stúpajú a klesajú a koryto rieky sa môže posúvať – zvyčajne nie je možné zistiť, či je skutočne bezpečné na potápanie.
  • Neskáčte z veľkej výšky, napríklad zo stromu, rímsy alebo mosta.
  • Pri státí buďte opatrní, aby vás prúd alebo vlny nestrhli.
  • Neužívajte alkohol a/alebo drogy pred plávaním, potápaním alebo počas dohľadu nad plavcami.

2. časť z 2:Ako sa dostať z prúdu

Nepodliehajte panike alebo plávanie. Podobne ako v prípade vlnobitia, panikárenie a mávanie končatinami vás môže zatlačiť hlbšie do vody. Snažte sa dýchať rovnomerne a zostať pokojní. Hyperventilácia a panika môžu spôsobiť, že sa vyčerpáte a pôjdete pod vodu. Vdychovanie môže spôsobiť, že budete mať väčší vztlak, čo pomôže znížiť potopenie.

snažte sa plávať šikmo k brehu. Nesnažte sa plávať priamo k brehu, pretože budete príliš bojovať s prúdom a strácať energiu. Snažte sa plávať pod uhlom 45°; posuniete sa nižšie, ako keby ste plávali bez prúdu.

Nesnažte sa plávať proti prúdu. Nebude to fungovať. Ak vás strhne, ste už v prúde, ktorý je príliš silný na to, aby ste ho týmto spôsobom prekonali.

Plávajte na chrbte, s nohami smerujúcimi po prúde a hlavou proti prúdu. Tento spôsob odporúča väčšina odborníkov. [3]
Takto je vaša hlava chránená. Vaše nohy a chodidlá odnesú všetky poškodenia spôsobené kameňmi a úlomkami. Horná polovica chodidiel by mala vyčnievať z vody, mala by byť ohnutá a hlava by mala byť tiež nad vodou. Pozerajte sa po prúde, zachovajte pokoj a dýchajte s prúdom vody, aby ste neprehltli príliš veľa vody. Keď sa dostanete do pokojnejšej oblasti, otočte sa a plávajte šikmo k brehu s prúdom.

Privolajte pomoc. Robte čo najväčší hluk a upútajte čo najviac pozornosti. Vďaka tomu vás môžu prípadní záchranári nielen udržať nad vodou, ale aj vytiahnuť späť.

  • Je užitočné vziať si so sebou záchrannú bójku (tzv.k.a kruhová bója). Takto sa môžete udržať nad vodou a zároveň vás môžu vytiahnuť späť do vody.
  • Pri volaní o pomoc nevynakladajte príliš veľa energie. Špliechanie vody je zriedkavo počuť v perejách alebo z diaľky, preto sa snažte nestriekať vodu, pokiaľ ste niekoho v blízkosti nespozorovali a nesnažíte sa upútať jeho pozornosť.
  • Vyhľadajte lekársku pomoc. Je veľká šanca, že budete úplne v poriadku, ale takáto udalosť si vyžaduje lekárske vyšetrenie. Zvyčajne sa na tiesňové volanie 911 (emergency) privolajú záchranári a EMT.

    • Dlhé pobyty v chladnej alebo studenej vode vás vystavujú riziku podchladenia a omrzlín.
    • Mohli ste prehltnúť veľké množstvo vody, najmä ak ste spanikárili.
    • Môžete byť v psychickom alebo fyzickom šoku.
    • Ak máte podozrenie na otras mozgu alebo iné zranenie, okamžite vyhľadajte lekára. Rovnako ak je niekto zranený alebo nereaguje, zavolajte miestnu záchrannú službu.
  • Odkazy